Урок розвитку мовлення "Складаня казки за серією малюнків. Метелик і Квітка"

Про матеріал

Урок розвитку писемного мовлення в 4 класі -це один із видів творчої роботи школяра. Дана розробка уроку є вільною темою уроку, тобто у підручнику додаткового матеріалу немає. До уроку ще додається презентація.

Перегляд файлу

Урок розвитку зв’язного мовлення

Тема. Складання казки за серією малюнків.

Казка «Метелик і Квітка»

Мета: вчити складати тексти-розповіді, а саме казку, дотримуючись особливостей цього жанру; розвивати творчу уяву учнів, уміння фантазувати, передавати свої почуття до героїв тексту; виховувати любов до природи та бережливе ставлення до неї.

Обладнання: роздатковий матеріал, серія малюнків до казки « Метелик і Квітка», конверти з прислів'ями, картки із завданням для індивідуальної та групової роботи.

Тип уроку: комбінований, інтегрований урок з української мови та природознавства.

Хід уроку

І.Організаційний момент.

- Діти, сьогодні до нас завітали гості. А коли в домі гості - це свято. Тож давайте наш урок проведемо святково і подаруємо нашим гостям таке ж  відчуття.

ДІТИ. Доброго дня! Мовим за звичаєм.

Доброго дня! Всім ми зичимо

Щастя й здоров'я вам кожної днини,

Миру і злагоди в вашій родині.

- Спочатку дозволимо сісти дівчаткам - це наша краса. Тепер сядуть хлопчики - це наша сила.             

Учитель.                                      Ось почули ми дзвінок

Він покликав на урок.

Кожен з вас вже постарався –

До уроку приготувався.

Тож девіз тепер згадаймо

І урок вже починаймо.

Девіз (разом)

Красиво читаємо, чітко розповідаємо, мову свою розвиваємо.

II. Мотивація навчальної діяльності.

 Наші книголюби бажають вам, діти, успіхів і нагадують, що на уроці потрібно:

  • Не просто слухати, а чути.
  • Не просто дивитись, а бачити.
  • Не просто відповідати, а міркувати.
  • Не просто запам'ятати, а зрозуміти.

1.Загадка.

Тільки вийдеш із хати,

То зустрінеш нас.

Ми - це сад зелений,

Ми - гаї й діброви,

Ми - це трави й квіти Хто такі ми , діти? (Рослини.)

 -А як іншим словом можна назвати цю частину природи? (Флора.)

2. Словникова робота.

 Що таке флора нам допоможе з'ясувати довідкове бюро.

Довідкове бюро.

Флора - це сукупність видів рослин, що склалася історично і росте на певній території. Степова флора. Флора мішаних лісів.

«Мікрофон»

  • Які рослини ви знаєте, зокрема квіти?
  • Назвіть весняні квіти.
  • З легендами про які квіти ми ознайомились на інших уроках?
  • А що таке легенда?

Довідкове бюро.

Легенда - це усне народне сказання або оповідання про якісь події чи життя людей, оповите казковістю, фантастикою.

-  Наші юні слідопити хочуть ознайомити вас із двома новими легендами.

 

Легенда про материнку

Жили на світі хлопчик і дівчинка. Життя їх було веселим і безтурботним. Бо зігрівала їх любов та ласка доброї матусі, Та неждано-негадано спіткало родину велике горе : занедужала і злягла мама. Більше вона не підвелась - померла. Засипали неньку сирою землею і зосталися діти сиротами.  Щоденно ходять вони на могилу , плачуть, благають матір встати і вернутися до них , бо важко живеться сиротам. Одного разу діти на могилі побачили ніжну і запашну квітку. Вони повірили , що то з’явилася до них мати в образі квітки і назвали її материнкою.

 

Як народився пролісок

Вранці весняне Сонце нарядилось у золоті промінці і пішло гуляти по

небу. Воно було дуже красиве і гарне. Іноді Сонце скоса поглядало на

Землю.

У цей час хазяйнувала на землі Зима. Вона не могла витримати гарячих поглядів Сонця і танула просто на очах. Їй дуже хотілося сподобатися красивому весняному Сонцю. Ось і вирішила вона прикрасити себе весняною квіткою. Квітка була білою-білою і дуже тендітною. Сонце замилувалося красивою квіткою і ласкаво посміхнулося. Зима помітила цю посмішку і всю землю усипала квітами. Сонце почало простягати промінчики до квітів. І вони ставали ще красивішими.

Відтоді кожного року, коли Зима починає плакати, а на небі радісно посміхається Сонце, з-під снігу з’являються ніжні білі квіти. Це означає, що вже йде Весна.

Робота в групах

-  Згадайте правила спілкування в групах.

  • Працювати дружно.
  • Відповідати чітко.
  • Не перебивати.
  • Поважати думку кожного.
  • Виконувати завдання вчасно.
  • Скласти усну розповідь за малюнком. (4 групи по 6-8 речень).

Індивідуальна робота

  • За поданим малюнком і планом опиши квітку. (2 учні)

План

 1.Яку квітку зображено?

2. Коли вона цвіте?

3.Які в неї пелюстки, колір, стебло, листя?

4. Чим подобається тобі ця квітка?

  • За поданим малюнком і планом опиши метелика ( 2 учні)

План

1. Кого зображено на малюнку?

 2.Якого він кольору?

 3.Які в нього крильця?

4.На що він схожий?

Фізпауза

 - Діти, сядьте зручно, розслабтеся. Можете закрити очі. Уявіть собі квітучий луг, відчуйте пахощі різнотрав'я. Над ромашками, волошками, конюшиною кружляють красиві метелики. Тихесенько підійдіть до метелика, який сподобався вам найбільше, помилуйтесь ним. Нехай він буде символом казки.

  Уявіть собі, як метелик сідає на ромашку і  широко розкриває яскраві крильця, щоб поділитися з нами інформацією.

III. Підготовка до сприймання нової теми. Асоціативний кущ

                           Народні                                                      Авторські

КАЗКИ

                           Про тварин                                                         Побутові

                                                              Фантастичні

  • Згадайте, на які групи поділяються казки?
  •  Назвіть ознаки, за якими казки поділяються на ці групи.

 - На попередніх  уроках ви вже були в ролі письменника - складали оповідання. А сьогодні я пропоную вам побувати у ролі письменника-казкаря і скласти казку

« Метелик і Квітка» за серією малюнків.

-  Ми вже знаємо які є казки, то скажіть, яку казку ми будемо писати? (Фантастичну.)

 - Назвіть структурні частини казки. (Зачин, основна частина, кінцівка)

 - Чим казка відрізняється від оповідання?

Учень. Тварини, рослини та інші персонажі наділені живих ознак, як люди. Окремі речі наділені чарами. Для казки характерні повтори слів.

IV. Робота над новою темою. Самостійна робота в зошиті

-  Яким текстом є казка?

  • опис
  • міркування
  • розповідь
  •  Записати назви персонажів казки за малюнками. ( Квітка, Гусениця, Метелик.)
  • Хто ще може бути героєм казки? (Вітерець, Сонечко, Дзвіночки.)

Робота за малюнками

 -  Давайте уважно розглянемо малюнки і за першими двома складемо діалог про те, як познайомилися герої казки.

(Діти складають діалог)

  •  В яку пору року відбуваються події?
  • Як Гусениця і Квітка познайомилися?
  •  На що бідкалася Квіточка?
  •  Як Гусениця допомогла Квітці?
  •  Що сталося між героями казки?
  • Як Гусениця розважала подругу?
  •  Хто помітив цю дружбу?

      -    Що наробив сильний Вітрюган?

      -    Що сталося з Квіткою?

      -   Яке перетворення відбулося з Гусеничкою ?

      -   Що зробив Метелик?

      -   Яке прислів'я про дружбу було б доречне до цієї казки?

(Друзі пізнаються в біді.)

-  Тож який буде зачин до казки?

-  Тепер давайте перекажемо основну частину.

 - А яка кінцівка нашої казочки?

Фізхвилинка

  Я велика куля - Сонечко. Я прокидаюсь і піднімаюсь над обрієм. В мене багато тепла і світла. І хоч надворі ще рання весна, я дарую своє світло всій Землі. Я освітлюю сонні ліси, замерзлі міста і села, вкриті кригою річки та озера.

«Сонечко»

Вийшло сонце за хмароньку (руки вгорі колом)

Разом з білим днем, ( руки в сторони)

Розчісує голівоньку

Білим гребінцем, (розчісують)

Ясний промінь заплітає

У стрічку імли, (заплітають довгі коси)

Дрібні іскри розсипає

По усій землі. (розсипають іскри по колу)

V. Закріплення матеріалу.

-  Продовжимо роботу, Зараз попрошу вас добре продумати всю казочку і переказати її нам. (1-2 сильніші учні переказують казку)

 - А домашнім завданням для вас буде записати цю казочку у зошити.

Робота в парах

 На кожній парті конверт, у якому розсипались слова. Ваше завдання: скласти з цих слів прислів'я, приказку чи прикмету. Пояснити зміст.

  • Де верба, там і вода.
  • Така правда, як на вербі груша.
  • Якщо на калині багато ягід - зима буде холодна.
  • Посаджена калина біля хати принесе щастя в сім'ю.
  • Вранці трава пахне дужче - на дощ,
  • Пізнє цвітіння горобини - на пізню осінь.
  • Пишна та корисна, мов червона калина.
  • У лузі калина з квіточками, наче матуся з діточками.
  • Без верби й калини нема України.
  • Любуйся дитиною, коли росте, а калиною, коли цвіте.

 

 Підсумок уроку.  Вікторина

  • Який кущ є символом українського народу і водночас лікарською рослиною? (Калина.)
  • Яке дерево-лікар дало назву літньому місяцеві? (Липа.)
  • Яке дерево використовується в народній медицині повністю? (Сосна.)
  • Яке дерево, найбільш оспіване Т.Шевченком, є символом України? (Верба.)
  • Яке білокоре дерево найраніше починає весняний сокорух? (Береза.)
  • Яке дерево має лікувальні властивості, плоди якого схожі на гриби? (Дуб.)

-  А тапер повернемося до нашого девізу уроку. Його ми уквітчаємо таким чарівним віночком. У кожного на парті є червона і фіолетова квіточка. Той, хто може сказати сам собі «Я працював плідно і девізу уроку дотримувався.» уквітчає девіз червоною квіточкою, а той, хто скаже «Ні! Я не всі свої сили приклав, але я буду старатися.» візьме квіточку іншого кольору.

 Домашнє завдання.

 Записати казку «Метелик і Квітка» у зошит. А для бажаючих учнів перевірити себе у ролі письменника-казкаря скласти казочку за поданим зачином.

Був собі малесенький підсніжний. Взимку він спав у мерзлій землі. Йому було холодно. Снилася квіточці весна...

 

 

1

 

docx
Додано
12 березня 2018
Переглядів
3794
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку