Вправи на визначення логічної послідовності
Спочатку вчитель читає весь текст із порушеною логічною послідовністю. Робота з відновлення тексту проводиться за абзацами. Відновлений текст записується на дошці. Повністю відновлений текст перечитується, добирається заголовок.
І. Курчата знайшли у садку біленьку кульку. Вона їм дуже сподобалася. Кожне хотіло погратись кулькою.
Галасували курчата, сперечалися. Але тут війнув вітерець – і кулька розлетілася на дрібні пушинки. Лишилася гола стеблинка і навколо неї – здивовані курчатка.
****************************************************************
ІІ. Це перший місяць весни. Настав березень.
Жайворонки оселяються на ланах. Із далеких країв летять шпаки, жайворонки та зяблики. Це наші перші весняні гості. Зяблики – у лісах, парках. Незабаром ми почуємо їхні веселі пісні. Будьмо уважними до наших пернатих друзів!
*****************************************************************
ІІІ. Купила бабуся внукам хом’яка. Біленький, тепленький, з червоними очицями. Ротик – наче бантик. І такий уже спритний! Діти назвали його Хомкою.
Взялися хлоп’ята годувати Хомку. Гриз він сухарі, морквину, бурячок.
Щоки в нього роздулися. З’їв усе і кудись зник. Так було кілька разів. Одного разу Юрко хотів узути свої гумові чобітки. А там чималий запас їжі. Замість нірки Хомка чобіток пристосував.
*****************************************************************
У 2 класі учитель зачитує текст із порушенням порядку речень. Учні встановлюють, що було порушено. Відновлення тексту здійснюється за абзацами. Відновлені абзаци записуються в потрібному порядку. Текст перечитується повністю, до нього добирається заголовок.
І. Це такий маленький птах, схожий на півника. На теплій хмарині спав Дощик. Спав собі Дощик.
Підкрався до нього Грім. Це такий звір – кудлатий, волохатий.
Підкрався Грім до Дощика. Та як загримить!
Полилися сльози на землю – рясно-рясно. Злякався Дощик, прокинуся, заплакав.
А люди кажуть: дощ іде. Умивається поле й луг. Виплакався Дощик.
Умивається пшениця й капуста. Перестав дощ.
( В. Сухомлинський)
На теплій хмарині спав Дощик. Це такий маленький птах, схожий на півника. Спав собі Дощик.
Підкрався до нього Грім. Це такий звір – кудлатий, волохатий.
Підкрався Грім до Дощика. Та як загримить!
Злякався Дощик, прокинувся, заплакав. Полилися сльози на землю рясно – рясно. А люди кажуть : дощ іде. Вмивається поле і луг. Вмивається пшениця і капуста. Виплакався Дощик. Перестав Дощ.
( В. Сухомлинський)
******************************************************************
ІІ. Циркуль
Ага, циркуль. А що там блищить на парті? А він чий родич і скільки йому років?
Йому добрих дві тисячі років. Старенький він, наш циркуль, хоч на вигляд новенький, недавно куплений.
Адже циркова арена кругла. А родич у нього — ви б таке подумали? — цирк! Отже, наш циркуль, яким можна накреслити і коло, і кільце, є правнуком цирку, в якому дуже люблять бувати наші діти.
(Алла Коваль)
А що там блищить на парті? Ага, циркуль. А він чий родич і скільки йому років?
Старенький він, наш циркуль, хоч на вигляд новенький, недавно куплений.
Йому добрих дві тисячі років.
А родич у нього — ви б таке подумали? — цирк! Адже циркова арена кругла. Отже, наш циркуль, яким можна накреслити і коло, і кільце, є правнуком цирку, в якому дуже люблять бувати наші діти.
(Алла Коваль)
******************************************************************
На першому етапі гри діти пояснюють її назву, називають випадки, коли кажуть: «Поставити з голови на ноги». Далі вчитель читає текст, а учні повинні почути, де в ньому порушено послідовність подій, і виправити помилки.
Суботнього ранку Сашко прокинувся як ніколи рано. Він почув, як бабуся клопоче за сніданком. Сашко солодко потягнувся, хутко зіскочив з ліжка і почав швидко роздягатись. Зайшовши до кухні, він привітався з бабусею ї побажав їй доброго вечора. Хлопчик підскочив до вікна і побачив, що за дверима вже настала справжня весна. Він почухав потилицю й подумав: «Отакої! Надворі зима, хочеться погуляти, а зимові канікули ще нескоро. Тим більше, що завтра вже понеділок – доведеться сьогодні ще й уроки півдня робити».
****************************************************************
Настає теплий літній ранок. На верхівках дерев заграло проміння ласкавого місяця. Від дерев на дорогу лягли короткі тіні. Повіяв вітерець, зашелестіли розбуджені бджілки. Над рікою і полем появився легенький туман. Затихають птахи. Жайворонок піснею проводжає день. Люди поспішають на поле.
***************************************************************** Після дощу
Травень – місяць квітів і пісень. Усе на землі вкрите білою ковдрою. Усе радіє холодному сонцю. Літають у своїх клопотаннях бджоли та інші комахи.
У гаях витьохкують сороки. Щедро лічить усім довгі літа ворона. Після теплих дощів розквітає в небі барвиста блискавка.
*****************************************************************
Тихо в зимовому лісі. Дерева одягнуті в зелене мереживо.
Настає прозоре світання. Узліссям прокрадається з денного полювання старий рудий лис. М’яко порипує під лисовими ногами осіннє листя. Ямка за ямкою проліг за ним слід.
Слухає звір, чи не вискочить необачний зайчисько. Чує і бачить він, як шаснула на верхівку дерева прудка зайчиха.
***************************************************************
Помахала осінь останнім зеленим листям і привіталася з нами. Не видно місяця. Зрідка-зрідка виходить воно погуляти. Легкі хмари табунами бродять, небо застилають. Тепло. Затулив нору борсук. Спить. І ведмідь-волохань грається. А маленька білочка по гілках літає. Що їй! Є в неї і груші, і яблука. Весело тарабанить дятел на сосні. Шишки роздовбує.
******************************************************************