Вправи на закріплення визначення закінчення, основи кореня слова. Чергування кореня слова.

Про матеріал
систематизувати знання учнів з теми; перевірити рівень сформованості навичок розбору слова .Розвивати навички спостереження, творче мислення, уяву учнів. Виховувати взаємоповагу, почуття відповідальності за успіх спільної праці.
Перегляд файлу

Тема: Вправи на закріплення визначення закінчення, основи кореня слова. Чергування кореня слова.

Мета: систематизувати знання учнів з теми; перевірити рівень

            сформованості навичок розбору слова .Розвивати навички

            спостереження, творче мислення, уяву учнів. Виховувати

            взаємоповагу, почуття відповідальності за успіх спільної

            праці.

Обладнання: робочі зошити, фішки для оцінювання, індивідуаль-

             ні диференційовані картки для самостійної роботі, мульти-

             медійна  дошка, магнітофон.

 

 

 

 

                                         Хід уроку:

 

  1. Організація класу

 

          Продзвенів уже дзвінок,

         Починається урок.

         Він осінній і цікавий,

         Тож гостей зібрав чимало.

         Повернімося обличчям до гостей

         І лагідно промовимо:»Добрий день».

 

Всі сідайте тихо,діти

Домовляймось не шуміти,

Руки гарно піднімати,

На уроці не дрімати,

А знання мерщій хапати.

 

2.Оголошення теми й мети уроку.

 

Будову слова ми вивчали.

Було закінчення,основа.

А потім корінь виділяли,

Споріднене шукали слово.

І ці слова сьогодні з вами

Ми на уроці перевіримо!

 

3.Актуалізація опорних знань.

- Яку велику тему ми з вами розпочали вивчати?

- Пригадати значення вивчених термінів допоможе «Мозковий штурм».

1.З яких частин складається слово?

   ( із основи і закінчення)

2.Що таке закінчення?

3.Як його визначити?

   (треба змінити слова за питаннями)

4.Що таке основа слова?

5.Спільна частина споріднених слів,називається?

6.Як визначити корінь слова?

   (треба дібрати до нього спільнокореневі слова)

 

-І продовжимо наш урок по такій схемі.

Зверніть увагу, скільки потрібно нам піднятися по сходам, щоб дійти на верх. Але ви,в мене, молодці,ви майже на середині нашої

піраміди. І щоб нам піднятися далі, потрібно сьогодні повторити все,що ми вже знаємо.

 

1.сходинка «Закінчення слова».

- Що таке закінчення?

- Як його визначити?

- Спробуйте відгадати слово за закінченням: -а, -я, -ий.

-Я вам запропоную таку частину слова: прац_, людин_, хлібн_,

  сильн_, зарядк_, зелен_, добр_, земл_, метелиц_, зим_.

 

Каліграфічна хвилинка.

  - Сядьте правильно і запишіть число,класна робота.

  Урок почнемо без зупинки з каліграфічної хвилинки.

Лл лл лі ла З з зи им землі

   - Зверніть увагу на з*єднання елементів букв,нахил.

   - Виділіть закінчення у слові землі.

   - Обміняйтесь зошитами і перевірте,всіх правил дотримались ваші сусіди по парті.

Переходимо до другої сходинки «Основа слова».

- Що таке основа слова?

 

- У словах село,селище,сільський   визначте основу.

Перевірка (учень-вчитель).

Фізхвилинка.

Трава низенька-низенька,

Дерева високі-високі,

Вітер дерева колише,гойдає,

То вліво, то вправо хитає.

То вперед, то назад,

То вниз перегинає.

І учні тихенько сідають,

Українську мову вивчають.

 

- Переходимо до третьої сходинки»Корінь слова».

Учень читає (а всі учні слухають).

- Прочитай казку «Родичі».

 

                          Казка «Родичі»

  Йшли якось стежкою гусак,гуска і гусеня, а назустріч їм повзла гусінь.

- Ви хто такі?- запитала гусінь.

-Я гусак,це гуска, а то - наші гусенята, - ввічливо  відповів гусак.

-А ти хто?

-А я ваша тітка,- похвалилася гусінь. Гуси обережно заґелґотали.

 

- Чи зрозуміли ви, чому образились гуси?

- Знайдіть спільнокореневі слова. Визначте корінь.

- Чому слово гусінь не є спорідненим до слова гусак чи гуска.

Адже у нього теж корінь гус?

Взаємоперевірка.

 

  - Переходимо до четвертої сходинки »Чергування голосних і приголосних у корені слова».

   

Інтерактивна гра «Так чи ні»

Учитель

У слові темніє  пишеться буква и. Так чи ні?

Учні

 Ні. Тому,що перевірне слово темно.

Учитель

 У слові листок пишеться буква и. Так чи ні?

Учні

 Так. Перевірне слово лист.

Учитель

 У слові верба  пишеться буква е. Так чи ні?

Учні

 Так. Тому,що перевірне слово верби.

 

Самостійна робота.

1 варіант

-Встав пропущені букви в словах, добираючи перевірні.

 

На полях сніг хв_лястий – будуть рясні хліба.

Сніг надворі – з_рно в коморі.

Багато з_мою інею – на врожай.

2 варіант

 -Встав пропущені букви в словах, добираючи перевірні.

 

На всі запитання тобі допомо_уть відповісти книги.

Кни_а може розвеселити тебе і посумувати з тобою.

Люби і бере_и книгу!

 

4. Підсумок уроку.

Гра « Мікрофон».

Діти, зараз пограємо у гру «Мікрофон».

Ви повинні озвучити те, що вам найбільше сподобалось на уроці.

*Інтерактивна гра »Рюкзак».

  Кожен учень стисло записує на папері «Які з тих знань, умінь, що

Отримані на уроці, візьму з собою:

* для контрольної роботи

*для використання на інших уроках

* використаю у житті

Аркуші з відповідями діти складають у рюкзак.

 

Оцінювання.

5. Домашнє завдання.

    Повторити правила.

- Ви сьогодні гарно попрацювали. Бажаю вам подальших

   успіхів у навчанні!                                    

Література:

 

  1. С.В.Бобровська «Українська мова». Харків. «Видавнича група «Основа», 2011
  2. О.І. Мельничайко «Українська мова». Тернопіль. Навчальна книга – Богдан.
  3. О.В.Чирик-Степанова.   Харків. «Видавнича група «Основа», 2008

 

1

 

doc
Додано
22 грудня 2023
Переглядів
145
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку