Кейс (фрагмент конспекту уроку - вправа)
з теми «Українська революція», 10 клас
Автор Михайлюк Валентина Євгенівна,
учитель історії Красноармійського міського ліцею «Надія»
м. Красноармійська Донецької області
Історичний тренд
Бути історично підкованим сьогодні модно
ХХІ століття – це століття бурхливого розвитку науки і техніки та високих технологій. Формується сучасне інформаційне суспільство, якому властиві риси глибоких знань, високої динаміки розвитку.
На цьогорічному Всесвітньому економічному форумі в Давосі, який пройшов під назвою «Створення спільного майбутнього в роз’єднаному світі» вперше функціонував майданчик Ukrain Hous з гаслом «Креативність. Інновації. Можливості». В рейтингу країн ми посідаємо не кращі місця. І саме це ще раз спонукає нас шукати шлях нагору. Навички майбутнього – це творчість, вміння придумувати і застосовувати нові технології, створювати нові продукти і послуги. Потрібне покоління, яке має аналітичне мислення та готове до вирішення проблем.
Норвезька компанія Norsk Titanium AS 3-D друком виробляє титанові деталі для компанії Boeing, яка економить на цьому 2-3 млн. доларів на кожному літаку. Україна найкращі літаки «Мрія» збирає на обладнані минулого століття. Нам треба долати цей глобальний розрив. Зробити це зможуть ті, хто запропонує ідеї, обґрунтує шлях просування і застосує знання для вирішення проблем.
Я хочу запропонувати фрагмент уроку з теми «Українська революція», якому я дала назву «Урок історії в 3-Д». Працюючи з медіаджерелами, учень самостійно набуває знання, грамотно працює з інформацією, аналізує її, узагальнює, зіставляє, робить аргументовані висновки і на їх основі приймає рішення. Іншими словами, він мислить самостійно, критично, творчо, генерує нові ідеї.
Критичне мислення – це не критика або негативне судження. Це опрацювання інформації, виважений підхід, відкритість до ідей і гіпотез.
Що ж це за 3-Д. Вже років сім тому я вперше почула від своїх випускників, які вже стали студентами, що вони згадують мене і моє слово «Думай!» Так народилося 3-Д: «Думати. Діяти. Досягати».
Спробуємо попрацювати в цьому вимірі.
Очікувані результати:
Гасло нашої роботи «Бути історично підкованим сьогодні модно»
Перше наше завдання створити групи для плідної праці. Отримайте картки і сформуйте ці групи, за тим принципом, який ви вважаєте правильним (Додаток А).
Обговорення принципу створення груп – одночасно передбачає повторення подій Української революції періоду УЦР (передбачено формування трьох груп).
9 лютого 2019 року в кінотеатрах України розпочався показ фільму. Увага на екран (Крути 1918. Офіційний трейлер 1).
Однією з патріотичних і трагічних подій Української революції є бій під Крутами.
Китайська мудрість нагадує: «Хто задає питання – телепень на 5 хвилин. Хто не задає – телепень на все життя»
Оголошую конкурс на краще проблемне питання до цього етапу уроку (Кожна група формулює питання, шляхом голосування залишається одне). Саме це питання стає основою уроку.
Що є історичною правдою, а що є міфами події під Крутами 29(30) січня 2018 року.
Для відповіді на це питання у вас є час на опрацювання документів. (Додаток Б)
Обговорення роботи в групах, представлення свого дослідження.
Переплелися з часом факти та міфи. Навчити учнів роботи висновки або висувати передбачення не на одному джерелі інформації. Ми почули висновки з трьох досліджень. Починається складний шлях. Думаємо. Шукаємо ще інформацію – діємо. Співставляємо і отримуємо своє бачення – досягаємо. Але попереджаю учнів і ще раз нагадую і собі: час може дати ще якісь раніше невідомі факти і тоді може суттєво змінитися начебто вагомий для тебе висновок. І знову думаємо, діємо, досягаємо.
Пропоную вам переглянути фрагмент фільму-реконструкції «Крути. Молода кров» ( 15.50. – 17.31. уривок).
Прийом «Атака на учня».
Питання.
Історія не дає нам підвести під загальний знаменник події. Трактувати ті чи інші події одностайно. Історія породжує палкі суперечки. Саме в них народжується істина або можемо побачити її. Оцінки бувають різними. Що ж було насправді. Чому ті, хто були героями, стали антигероями і навпаки.
Тому саме технологія критичного мислення дає можливість сформувати допитливу, небайдужу особистість, якій притаманні навички дослідника, яка буде генерувати нові ідеї і за якою майбутнє.
Саме ці молоді хлопці у 1918 році стояли за це майбутнє. І сьогодні Україна боронить свою землю. Молоді, мужні наші захисники!!!
Завершити нашу зустріч хочу нашою спільною творчою працею (складаємо синквейн)
Крути.
Трагічний, символічний.
Вирішую, захищаю, жертвую.
Рятую молоду українську державність.
Бій.
Список використаних джерел та літератури
Додаток А
Україна гула, гомоніла, хвилювалась і ждала рішучого, останнього, завершального слова. Таким завершальним словом, синтезом та імпульсом творчого «дальшого» був_________ _______ УЦР. |
Увесь з’їзд підвівся й стоячи завмер у чеканні. Засмажені, загартовані в боях… у стражданнях обличчя кривились від солодкого болю надзвичайних переживань, від високої, ніколи не знаної радості. |
Сила Універсалу полягала в іншому, а саме в тому великому принципі, який він проголосив словами: «Однині самі будемо творити наше життя» |
Однині Україна стає Українською Народною Республікою, не віддаляючись від федеративної Росії. |
Декларовано, що в УНР забезпечуються всі демократичні свободи: слова, друку, віри, зібрань, союзів, страйків. |
Передбачено запровадження на території УНР 8-годинного робочого дня. |
Ліквідовано право приватної власності на землю.
|
Проголошено самостійність і незалежність УНР як вільної суверенної держави українського народу. |
Повідомлено про перетворення Генерального секретаріату на Раду народних міністрів, якій доручено продовжити переговори з Центральними державами й укласти мирний договір. |
У ніч на 25 (12) січня на відкритому засіданні в будинку Педагогічного музею М. Грушевський оприлюднив останній Універсал Центральної Ради |
Додаток Б
Документ 1
Ісаюк О., Шість тез про Крути або Що не так із традиційним баченням подій 29 січня 1918 року– [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://rus.lb.ua/blog/isayuk_olesya/293772_shist_tez_pro_kruti_abo_shcho_iz.html
Документ 2
Сергійчук В., Завдяки Крутам УНР визнали державою – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://www.istpravda.com.ua/articles/2013/01/29/110360/
Документ 3
Файзулін Я., Бій під Крутами: як відрізнити історичну правду від міфу – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://tyzhden.ua/History/40792
1