Тема: Вправи у розпізнаванні спільнокореневих слів.
Мета: Закріплювати вміння розпізнавати спільнокореневі слова, знаходити корінь у групі спільнокореневих слів, виявляючи ознаки, узагальнити знання дітей з теми, розвивати усне мовлення учнів, вчити коректно висловлювати свої думки та доводити свою точку зору,виховувати уважне та терпляче ставлення до інших думок, створювати ситуації для кожного успіху протягом усього уроку.
Обладнання: «сова», ігрове поле з трьох доріжок, ордени розумників, «мишка», фішки, картки із завданнями, «Аркуш настрою».
Хід уроку.
1. Самовизначення до навчальної діяльності.
Сьогодні чудовий зимовий день. У нас у гостях вчителі .
Привітайте їх та сідайте. Я впевнена, що ви потішите їх своєю роботою.
У вас на парті лежить аркуш настрою. Мені хотілося б дізнатися, з яким настроєм ви починаєте урок.
-Позначте на «Листочку настрою» плюсом те слово, яке зараз відповідає вашому настрою. Відкладіть їх.
Девізом нашого уроку я обрала такий вислів «Кому робота в тягар, той не знає радісті».
– Як ви це розумієте?
– Ви сказали чудові слова.
2. Актуалізація знань.
Головними героями нашого уроку теж будуть слова, а які ,ви зможете дізнатися, прослухавши вірш.
Слова, як дерева, гіллясті,
Візьми бодай слово «любов».
Увійди в цей світ багатолистий
І в музику вслухайся знов.
Любов моя, Любонька, Люба, Любляна, Любань…
Слова розрослися, як дерева.
Попробуй ти їх,упізнай?
-Як ви зрозуміли вираз: "Слова розрослися, як дерева"?
утворилися від одного кореня. Доведіть, що вони однокорінні, - Любляна- столиця Словенії.
- Які побачили однокореневі слова? Любань - маленьке містечко в Україні.
3. Визначення теми та мети уроку.
-Чи можете ви припустити, про що йтиметься розмова на уроці?
-Які цілі поставимо на урок повторення?
- Я хочу запропонувати вам провести урок у вигляді телевізійної гри «Розумники та розумниці».
Чи згодні? Чи знаєте ви, який птах є символом мудрості?
-Вгадайте, що за птах
Світла білого боїться
Дзьоб гачком, вухаста голова.
Це ...(сова). -У народі сова вважається символом мудрості. Недарма вона з'явилася у нас на уроці. Перед вами ігрове поле. Сова покаже місце на цих трьох доріжках. Червона найкоротша, але на ній найважче завдання,над яким треба подумати. Жовті завдання середньої складності. На зеленій – найпростіші завдання.
-З якої доріжки почнемо? Чому?
Давайте спитаємо у Сови.
-Бажаю успіху!
4. Включення в систему знань та повторення.
Червона доріжка. (Робота у групах).
На дошку вивішую групу однокореневих слів. Що можете сказати про ці слова?
-Яку роботу можете запропонувати із цими словами? 1. Скласти зв'язне оповідання, (казку), використовуючи однокореневі слова.
І группа: Кіт, кошеня, кішка, котик, котище, котячий.
2 група: Сніг, снігові хуртовини, снігурі, сніговик, засніжені річки, сніжинки, снігурка.
3 група: Лисиця, лисонька, Лиска, лисичка, лисий, лисячої хитрощі.
(Перевірка робіт через 7 хвилин.)
Зачитують оповідання. (Включено музику на час роботи дітей).
Висновок: Мудра сова задоволена вашими оповіданнями.
Перед вами на жовтому листку трійки слів. Прочитайте кілька рядів слів.Що помітили?
1.У кожній трійці слів одне не споріднене. Вияви його. Підкресли.
Водяний,водоспад,водний,проводка;
Літній,літечко,влітку,літопис.
(5 хвилин на самостійну роботу.)
Перевірка-самоконтроль за зразком. (Дістають з конверта лист самоконтролю).
Виправте помилки, якщо вони у вас є.
-У «Листочках настрою» підкресліть те слово, яке відповідає вашому настрою.
-Оцініть свою роботу кольоровим прапорцем.
Жовта доріжка.
Сова запрошує вас рухатись далі. 2.-«Корінь слова головна частина слова.
Споріднені зв'язки дарують кореню владу.
З'ясуй вміло лінію спорідненості
Однокоренні підбери слова».
Прочитайте наступне завдання.
-Підібрати однокорінні слова до заданого кореня і записати в такому порядку: предмет, дія предмета, ознака предмета.
Біг Біл Квіт
Жовт Чист Мор
Виберіть за бажанням 3 корені.
-Зачитайте групи однокореневих слів, що вийшли. А ви, діти, встаньте, якщо згодні і хлопніть, якщо не згодні.
Висновок: різні частини мови є спільнокореневими словами.
Яку роль тут відіграли частини мови?
Зелена доріжка.
(Словотворчий словник).
Що то за книжка? Навіщо вона потрібна нам під час уроків?
-Словник має не тільки готові відповіді, а й свої секрети. Бажаєте їх пізнатися? Словник надасть швидку допомогу у виконанні словотвірного розбору.З його підказками легко визначити те чи інше слово.У словнику зустрічається значок(Тильда).
нік, -нічий і т.д. буд. (На дошці).
Спробуйте прочитати такі слова, у яких корінь замінено на тільду. -иця, ічка, овоз,оворот,аєм, омірка, -оросль.
Висновок: Отже, якщо вам зустрінеться у словнику такий значок, ви вже знатимете, як з ним працювати.
2 . Вибираємо знавців української. Оголошую бліц -турнір.
Що ви знаєте про корінь? -
-Як виділяємо корінь?
-Як знайти корінь у слові?
-Скільки може бути біля кореня споріднених слів? -Які слова легше писати, ті, які мають споріднені слова або ті, у яких немає? -Навіщо потрібно вміти швидко підбирати споріднені слова? Плаття, платний, розплата, плаття, виплатити, платтяний, зарплата.
3. Прочитай слова. На які групи їх можна поділити? Чому? Запиши кожну групу з великої літери. 5. Підсумок уроку: Згадайте, які цілі ми ставили на початку уроку? Чи ми їх виконали? Що нового дізналися на уроці? Чому навчилися? Згадаймо девіз уроку. Кому сьогодні робота була в тягар? А кому на радість? Обведіть замкненою лінією те слово у «Листочках настрою», яке зараз відповідає вашому настрою. Поділіться, який був настрій на початку уроку, а який зараз? Кожен із вас сьогодні збагатив себе новими знаннями та гідний ордена «Розумника». Сова приготувала призи за хорошу роботу. Нагородження. У щоденнику намалюйте самооцінку за цей урок.
6. Домашнє завдання: Утворити ряд однокорінних слів від цих коренів: добрий,світ.