Вправи у розпізнаванні спільнокореневих слів.

Про матеріал
Закріплювати вміння розпізнавати спільнокореневі слова,узагальнити знання учнів з теми,розвивати усне і писемне мовлення,виховувати повагу до інших думок,створювати ситуацію успіху .
Перегляд файлу

Тема: Вправи у розпізнаванні спільнокореневих слів.

Мета: Закріплювати вміння розпізнавати спільнокореневі слова, знаходити корінь у групі спільнокореневих слів, виявляючи ознаки,  узагальнити знання дітей з теми, розвивати усне мовлення учнів, вчити коректно висловлювати свої думки та доводити свою точку зору,виховувати уважне  та терпляче ставлення до інших думок, створювати ситуації для кожного успіху протягом усього уроку.

Обладнання: «сова», ігрове поле з трьох доріжок, ордени розумників, «мишка», фішки, картки із завданнями, «Аркуш настрою».

Хід уроку.

1. Самовизначення до навчальної діяльності.

Сьогодні чудовий зимовий день. У нас у гостях вчителі .

Привітайте їх та сідайте. Я впевнена, що ви потішите їх своєю роботою.

У вас на парті лежить аркуш настрою. Мені хотілося б дізнатися, з яким настроєм ви починаєте урок.

-Позначте на «Листочку настрою» плюсом те слово, яке зараз відповідає вашому настрою. Відкладіть їх.

Девізом нашого уроку я обрала такий вислів «Кому робота в тягар, той не знає радісті».

– Як ви це розумієте?

– Ви сказали чудові слова.

2. Актуалізація знань.

Головними героями нашого уроку теж будуть слова, а  які ,ви зможете дізнатися, прослухавши вірш.

Слова, як дерева, гіллясті,

Візьми бодай слово «любов».

Увійди в цей світ багатолистий

І в музику вслухайся знов.

Любов моя, Любонька, Люба, Любляна, Любань…

Слова розрослися, як дерева.

Попробуй ти їх,упізнай?

-Як ви зрозуміли вираз: "Слова розрослися, як дерева"?

утворилися від одного кореня. Доведіть, що вони однокорінні, - Любляна- столиця Словенії.

- Які побачили однокореневі слова? Любань - маленьке містечко в Україні.

3. Визначення теми та мети уроку.

-Чи можете ви припустити, про що йтиметься розмова на уроці?

-Які цілі поставимо на урок повторення?

- Я хочу запропонувати вам провести урок у вигляді телевізійної гри «Розумники та розумниці».

Чи згодні? Чи знаєте ви, який птах є символом мудрості?

-Вгадайте, що за птах

Світла білого боїться

Дзьоб гачком, вухаста голова.

Це ...(сова). -У народі сова вважається символом мудрості. Недарма вона з'явилася у нас на уроці. Перед вами ігрове поле. Сова покаже місце на цих трьох доріжках. Червона найкоротша, але на ній найважче завдання,над яким треба подумати. Жовті завдання середньої складності. На зеленій – найпростіші завдання.

-З якої доріжки почнемо? Чому?

Давайте спитаємо у Сови.

-Бажаю успіху!

4. Включення в систему знань та повторення.

Червона  доріжка. (Робота у групах).

На дошку вивішую групу однокореневих слів. Що можете сказати про ці слова?

-Яку роботу можете запропонувати із цими словами? 1. Скласти зв'язне оповідання, (казку), використовуючи однокореневі слова.

І группа: Кіт, кошеня, кішка, котик, котище, котячий.

 2 група: Сніг, снігові хуртовини, снігурі, сніговик, засніжені річки, сніжинки, снігурка.

3 група: Лисиця, лисонька, Лиска, лисичка, лисий, лисячої хитрощі.

(Перевірка робіт через 7 хвилин.)

Зачитують оповідання. (Включено музику на час роботи дітей).

Висновок: Мудра сова задоволена вашими оповіданнями.

Перед вами на жовтому листку трійки слів. Прочитайте кілька рядів слів.Що помітили?

1.У кожній трійці слів одне не споріднене. Вияви його. Підкресли.

Водяний,водоспад,водний,проводка;

Літній,літечко,влітку,літопис.

(5 хвилин на самостійну роботу.)

Перевірка-самоконтроль за зразком. (Дістають з конверта лист самоконтролю).

Виправте помилки, якщо вони у вас є.

-У «Листочках настрою» підкресліть те слово, яке відповідає вашому настрою.

-Оцініть свою роботу кольоровим прапорцем.

Жовта доріжка.

Сова запрошує вас рухатись далі. 2.-«Корінь слова головна  частина слова.

Споріднені зв'язки дарують кореню владу.

З'ясуй вміло лінію спорідненості

Однокоренні підбери слова».

Прочитайте наступне завдання.

-Підібрати однокорінні слова до заданого кореня і записати в такому порядку: предмет, дія предмета, ознака предмета.

Біг                              Біл                           Квіт

Жовт                        Чист                          Мор

Виберіть за бажанням 3 корені.

-Зачитайте групи однокореневих слів, що вийшли. А ви, діти, встаньте, якщо згодні і хлопніть, якщо не згодні.

Висновок: різні частини мови є спільнокореневими словами.

Яку роль тут відіграли частини мови?

Зелена доріжка.

 (Словотворчий словник).

Що то за книжка? Навіщо вона потрібна нам під час уроків?

-Словник має не тільки готові відповіді, а й свої секрети. Бажаєте їх  пізнатися? Словник надасть швидку допомогу у виконанні словотвірного розбору.З його підказками легко визначити те чи інше слово.У словнику зустрічається значок(Тильда).

нік, -нічий і т.д. буд. (На дошці).

Спробуйте прочитати такі слова, у яких корінь замінено на тільду. -иця, ічка, овоз,оворот,аєм, омірка, -оросль.

Висновок: Отже, якщо вам зустрінеться у словнику такий значок, ви вже знатимете, як з ним працювати.

2 . Вибираємо знавців української. Оголошую бліц -турнір.

Що ви знаєте про корінь? -

-Як виділяємо корінь?

-Як знайти корінь у слові?

-Скільки може бути біля кореня споріднених слів? -Які слова легше писати, ті, які мають споріднені слова або ті, у яких немає? -Навіщо потрібно вміти швидко підбирати споріднені слова? Плаття, платний, розплата, плаття, виплатити, платтяний, зарплата.

3. Прочитай слова. На які групи їх можна поділити? Чому? Запиши кожну групу з великої літери. 5. Підсумок уроку: Згадайте, які цілі ми ставили на початку уроку? Чи ми їх виконали? Що нового дізналися на уроці? Чому навчилися? Згадаймо девіз уроку. Кому сьогодні робота була в тягар? А кому на радість? Обведіть замкненою лінією те слово у «Листочках настрою», яке зараз відповідає вашому настрою. Поділіться, який був настрій на початку уроку, а який зараз? Кожен із вас сьогодні збагатив себе новими знаннями та гідний ордена «Розумника». Сова приготувала призи за хорошу роботу. Нагородження. У щоденнику намалюйте самооцінку за цей урок.

6. Домашнє завдання:  Утворити ряд однокорінних слів від цих коренів: добрий,світ.

 

 

docx
Додано
21 листопада
Переглядів
40
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку