Вправи з медіаграмотності на уроках біології

Про матеріал
Файл містить добірку вправ з елементами медіаграмотності, які можна використати на уроках біології
Перегляд файлу

Вправа «Фейк про «магнітну» вакцину».  Урок біології та екології  «Складові здорового способу життя: раціональне харчування, рухова активність, особиста і побутова гігієна, відпочинок» 11 клас

Запитання для обговорення:  Чому деякі батьки відмовляються вакцинувати своїх дітей? Якими аргументами на підтримку необхідності вакцинації ЗМІ могли б вплинути на їх рішення?

   У мережі поширюють відео, на яких люди, які нібито зробили щеплення від COVID-19, стверджують, що до місця вакцинації можна прикласти магніт, і він триматиметься. Цим автори відео натякають, що під час щеплення вводять чіпи. У подібних варіаціях відео до руки прикладають монету, і начебто її притягує те, чим вакцинували людей.

ФЕЙК: До місця вакцинації від COVID-19 притягується магніт - у вакцинах є  чипи або метали

       Утім, це фейк. І його вже розвінчали іноземні незалежні фактчекери з FullFact, PolitiFact, Reuters, FactCheck.org, USA TODAY, FactCheck Georgia, Istinomer та Science Feedback, AAP FactCheck. 

Вакцини проти COVID-19 не містять металів або мікрочипів, які могли б притягувати магніт.

Наприклад, вакцини від виробників Pfizer-BioNTech та Moderna містять у собі мРНК, ліпіди, солі, речовини для підтримки pH. Вакцина від виробника Johnson & Johnson містить модифікований аденовірус, амінокислоти, антиоксиданти, етанол, емульгатор, цукор та солі. Жоден із цих інгредієнтів не є металами, а отже, жоден з них не є магнітним.

       Вакцина Oxford-AstraZeneca містить подібні інгредієнти, як і вакцина Johnson & Johnson, але як консервант включає хлорид магнію. Хоча магній є металом, він також немагнітний, як у своїй елементарній формі, так і у вигляді хлористо-магнієвої солі.

Як пояснював у коментарі для Reuters Майкл Коуі (Michael Coey), професор фізики у Триніті Коледжі (Дублін), «знадобиться приблизно один грам заліза, щоб притягнути та підтримувати постійний магніт у місці ін’єкції», а обсяг дози вакцини проти COVID-19 дуже малий (від 0,3 мл у вакцині Pfizer-BioNTech до 0,5 мл у вакцинах Moderna та Johnson&Johnson). На думку експертів, навіть якби вакцини містили магнітний інгредієнт, його кількості було б недостатньо для утримання магніту через шкіру людини.

Найменші розроблені мікросхеми RFID – їх використовують для зберігання та передачі інформації на зчитувальний пристрій, що знаходиться поруч, – мають розмір близько 0,25 мм. А для того, щоб ця мікросхема з легкістю пройшла через голку, вона повинен бути менше 10 мікрон (0,01 мм) – про це пояснила Касандра Беррі (Cassandra Berry) у коментарі для AAP FactCheck. Тому введення таких пристроїв через голки наразі не є можливим.

     Більше того, немає доказів, що люди на відео справді вакциновані проти COVID-19, так само як і того, що магніт тримається саме через магнетизм, а не, наприклад, клейку речовину.

 

Вправи з використанням інтернет-мемів

      Мем, або інтернет-мем, - це будь-яка дотепна коротка інформація (фраза, зображення, звукоряд, відео) іронічного характеру, яка відтворює певне ставлення до якихось подій чи обставин, та поширюється в Інтернеті. Найпоширенішими є інтернет-меми у форматі зображення із влучним жартівливим текстовим поясненням. Цей сучасний тренд із поп-культури широко використовується для комунікації  у соцмережах, а також може стати відмінним інструментом для побудови яскравого уроку.

 

  Вправа «Яка ти органела?» Уроки біології в 9 класі, тема «Клітина»

Розгляньте мем, на якому зображені органели та описаний їхній  «характер». Поясніть біологічні особливості цих органел, виходячи з таких характеристик.

 

 

Вправа «Поясни відповідності» Урок біології та екології 11 кл

На мемі зображені клітини людини. Поясніть їх відповідність жартівливим назвам.

 

Вправи для мотивації навчання та актуалізації опорних знань. Урок біології «Фотосинтез» (9 клас)

 

 

Мем 1. Запитання до класу:  Який біологічний процес зображено на малюнку. Поясніть його.

Мем 2. Оголошення теми та мети уроку (жартівлива форма).

 

Створення учнями власних мемів (на уроках або домашні завдання)

   Можна запропонувати своїм учням створювати тематичні меми під час уроку. Такий формат навчання може стати цікавим доповненням освітнього процесу: він сприяє розвитку спостережливості, креативному переосмисленню будь-якої інформації, розвиває почуття гумору та навчає школярів лаконічно робити акценти на ключових моментах. До того ж, створення мемів – це відмінний спосіб додати гумору під час уроків, а це, у свою чергу, позитивно впливає на побудову відносин з  учнями!

  

 

 

 

 

Рекламна грамотність

Під час вивчення теми «Дихання. Профілактика захворювань дихальної системи» (8 клас) або «Роль вірусів» (10 клас) можна використати прийом перевірки наявності в того чи іншого продукту заявлених властивостей. Це зробити досить складно, бо потрібно детально розбиратися з властивостями окремих компонентів.

Вправа «Зіставлення реклами та продуктів та їх складу або дії». Реклами  та маркування антисептиків

  Одним із способів профілактики інфекційних захворювань дихальної системи є використання антисептичних засобів. На жаль, деякі виробники вдаються до недобросовісної конкуренції, перебільшуючи властивості своєї продукції чи приписуючи їй властивості, які не підтверджені відповідно до діючого законодавства. Завдання: знайти в Інтернеті реклами антисептиків та перевірити її достовірність. Для цього можна використати посилання   https://www.facebook.com/DobirkaKeisiv на сторінку у Facebook «Добірка кейсів про недобросовісну рекламу», які ведуть боротьбу з фейками.

Так, прикладами розповсюдження щодо антисептичних засобів не підтвердженої належним чином інформації, що може вводити споживачів в оману, є:

  •  маркування «coronaseptic»;
  • попередження вторинного інфікування;
  • пролонгована, тривала антимікробна дія;
  • дія на штамми бактерій, стійких до антибіотиків;
  • знищення до 99 %, до 100 % бактерій та \ або вірусів;
  • 100 % антимікробна активність;
  • дезінфекційний засіб без дотримання Порядку державної реєстрації дезінфекційних засобів;
  • маркування органічна, біоорганічна продукція без дотримання вимог закону «Про основні принципи та вимоги до органічного виробництва, обігу та маркування органічної продукції».

 

Дослідження фрагментів художніх відео

    Використання з навчальною метою мультфільму «Еволюція» (2015) під час вивчення теми «Еволюція органічного світу. Еволюція людини. Етапи еволюції людини» (9 клас).

Оскільки мультфільм має довгу тривалість, доцільно запропонувати дітям його перегляд вдома, заздалегідь надавши їм ряд запитань, на які слід звернути увагу. Досліджуючи даний  анімаційний продукт  можна обговорити численні упередження й помилки в зображенні біологічних об’єктів і систем (їхньої будови, поведінки, можливостей, функцій тощо), при цьому мотивувавши учнівство уважніше і скептичніше дивитися художнє відео.

 

Еволюція, мультфільм 2015

Запитання для міркування та обговорення:

  • Спробуйте визначити види тварин, які зображені у фільмі.
  • Чи відповідають ареали поширення  видів тварин дійсності?
  • Чи можуть  такі міжвидові спільноти співіснувати в одній екосистемі таким чином, як показано у мультику?
  • Які еволюційні фактори зображено в мультфільмі?
  • Чи можете назвати біологічні помилки, які допущені авторами даного медіапродукта?

 

docx
Пов’язані теми
Біологія, Інші матеріали
Додано
11 квітня 2023
Переглядів
817
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку