STEM - освіта передбачає формування критичного мислення та навичок дослідницької діяльності.
STEM — це великий вибір можливостей професійного розвитку, надання учням доступу до технологій. Сьогодні, коли світ перетинається комп'ютерними мережами, підлітки з великим задоволенням створюють цифровий контент, обмінюються ним та використовують його в великих масштабах. Вони запускають веб-сайти, знімають фільми на телефони, створюють власні ігри.
STEM-технології вимагають від учнів великих здібностей до критичного мислення, вміння працювати як в команді так і самостійно.
Одне з основних завдань, яке повинен розв'язувати навчальний заклад – це організація та підтримка цілеспрямованої пізнавальної діяльності учнів, формування у них умінь та навичок здійснювати наукові дослідження. Головна мета науково-орієнтовної освіти учнів в закладах професійної (професійної – технічної) освіти– це створення системи навчання на основі компетентнісного підходу, яка орієнтована на самореалізацію особистості.
На заняттях з використанням STEM-технологій учні не є пасивними спостерігачами, а є пошуковцями, творцями нового, тому вони краще запам'ятовують те що «відкрито» ними самими.
Використовуючи елементи STEM-технології викладач створює для учнів такі можливості, які дозволяють їм бути більш активними, зацікавленими у власній освіті.
STEM-освіта за допомогою практичних занять демонструє учням можливість застосування науково-технічних знань в реальному житті. На уроках учні нашого ліцею створюють проекти, намагаються запропонувати власну модель, аналізують, роблять висновки, пов'язують її з життєвими ситуаціями, з власним досвідом. Це дає їм можливість бути більш впевненими у власних можливостях, навчитися йти до власної мети, долати перешкоди, перевіряти свою роботу багато разів, але не зупинятися перед перешкодами.
Метою впровадження STEM-освіти педагогічний колектив Великоновосілківського професійного ліцею вбачає розвиток творчих здібностей та покращення професійної майстерності учнів шляхом використання інноваційних технологій та новітніх методів навчання, що дає можливість не лише розвинути і дати поле для творчості та фантазії учнів, а й проявити своє особливе бачення на події та ситуації; розвинути неординарне мислення та проявити свої різносторонні здібності у вмінні володіти професійними навичками.
Впровадження елементів STEM – освіти при організації
і проведенні профорієнтаційної роботи
Перехід до інноваційної освіти європейського рівня передбачає підготовку фахівців нової генерації, здатних до сучасних умов соціальної мобільності, засвоєння передових технологій. Здобуття сучасних професій потребує всебічної підготовки із різних освітніх областей природничих наук, інженерії, технологій та програмування, напрямів, які охоплює STEM-освіта.
STEM - освіта передбачає формування критичного мислення та навичок дослідницької діяльності.
STEM — це великий вибір можливостей професійного розвитку, надання учням доступу до технологій. Сьогодні, коли світ перетинається комп’ютерними мережами, підлітки з великим задоволенням створюють цифровий контент, обмінюються ним та використовують його в великих масштабах. Вони запускають веб-сайти, знімають фільми на телефони, створюють власні ігри.
STEM-технології вимагають від учнів великих здібностей до критичного мислення, вміння працювати як в команді так і самостійно.
Одне з основних завдань, яке повинен розв’язувати навчальний заклад – це організація та підтримка цілеспрямованої пізнавальної діяльності учнів, формування у них умінь та навичок здійснювати наукові дослідження. Головна мета науково-орієнтовної освіти учнів в закладах професійної (професійної – технічної) освіти– це створення системи навчання на основі компетентнісного підходу, яка орієнтована на самореалізацію особистості.
На заняттях з використанням STEM-технологій учні не є пасивними спостерігачами, а є пошуковцями, творцями нового, тому вони краще запам’ятовують те що «відкрито» ними самими.
Використовуючи елементи STEM-технології викладач створює для учнів такі можливості, які дозволяють їм бути більш активними, зацікавленими у власній освіті.
STEM-освіта за допомогою практичних занять демонструє учням можливість застосування науково-технічних знань в реальному житті. На уроках учні нашого ліцею створюють проекти, намагаються запропонувати власну модель, аналізують, роблять висновки, пов’язують її з життєвими ситуаціями, з власним досвідом. Це дає їм можливість бути більш впевненими у власних можливостях, навчитися йти до власної мети, долати перешкоди, перевіряти свою роботу багато разів, але не зупинятися перед перешкодами.
Метою впровадження STEM-освіти педагогічний колектив Великоновосілківського професійного ліцею вбачає розвиток творчих здібностей та покращення професійної майстерності учнів шляхом використання інноваційних технологій та новітніх методів навчання, що дає можливість не лише розвинути і дати поле для творчості та фантазії учнів, а й проявити своє особливе бачення на події та ситуації; розвинути неординарне мислення та проявити свої різносторонні здібності у вмінні володіти професійними навичками.
Здійснення переходу до компетентнісної моделі навчання та впровадження нових методичних підходів у Великоновосілківському професійному ліцеї, перш за все, передбачає:
• запровадження наскрізного STEM-навчання, компетентнісно орієнтованих форм і методів навчання, системно-діяльнісного підходу;
• запровадження інноваційних, ігрових технологій навчання, технологій case-study, інтерактивних методів групового навчання, проблемних методик з розвитку критичного і системного мислення тощо;
• створення педагогічних умов для здобуття результативного індивідуального досвіду проектної діяльності та розробки стартапів.
Великоновосілківський професійний ліцей активно застосовує технології та методики STEM-навчання в освітній діяльності. Так, викладачі та майстри виробничого навчання ліцею під час проведення навчальних занять інтегрують предмети різних циклів.
З метою залучення учнів до практичної діяльності намагаємось розширити діапазон організаційних форм, методів навчання, способів навчальної взаємодії та надаємо пріоритет засвоєнню навчального матеріалу у процесі екскурсій, квестів, конкурсів, фестивалів, хакатонів, практикумів тощо.
Використовуючи велику зацікавленість учнями та педагогічними працівниками ліцею STEM - технологіями ми вирішили застосувати і нові підходи до профорієнтаційної діяльності нашого закладу, адже дивлячись на потреби і інтереси сучасної молоді ми розуміли, що потрібно шукати нові способи проведення профорієнтації та популяризації нашого навчального закладу. Поінформованість широкого кола абітурієнтів про можливості які надає навчальний заклад – це запорука успішної вступної кампанії.
Поінформованість – це важливий фактор вибору професії. Поінформованість про навчальний заклад та умови вступу повинна бути викладеною правильно, без всіляких припущень, бути правдивою, цікавою, зрозумілою та придатною до сприйняття.
Профорієнтаційна робота у Великоновосілківському професійному ліцеї здійснюється згідно з планом роботи на рік та носить виважений й плановий характер. За педагогічними працівниками закріплені загальноосвітні навчальні заклади Великої Новосілки та декількох сусідніх районів Донецької та Запорізької області, а саме – Мар`їнського, Покровського, Волноваського та Гуляйпільського районів де вони є головними організаторами та виконавцями консультативно-профорієнтаційної роботи.
Традиційно наш ліцей бере активну участь у регіональних заходах: «Ярмарок професій», «Ярмарок вакансій», «Дні відкритих дверей», «Конкурси фахової майстерності». Головним в профорієнтаційній роботі ліцею є постійний зв’язок з підприємствами та організаціями, Центром зайнятості.
Основні напрямки роботи з профорієнтації педагогічного колективу Великоновосілківського професійного ліцею:
– рекламні оголошення в періодичній пресі та соціальних мережах, мережі Інтернет;
– поширення оголошень і запрошень серед випускників шкіл;
– профорієнтаційні бесіди в школах;
– індивідуальна робота з випускниками шкіл;
– «День відкритих дверей», виставка художніх робіт і технічної творчості;
– співпраця з адміністрацією шкіл;
- залучення школярів селища до гуртків технічної творчості ліцею;
- проведення спільних з учнями конкурсів, флешмобів, веб квестів
– виступи агітбригади в школах.
Щорічно у нашому професійному ліцеї проходить анкетування випускників, абітурієнтів та роботодавців, з якими ми співпрацюємо.
Сьогодні, переважна більшість людей у містах і навіть у селах мають вільний доступу до глобальних інформаційних мереж, через ПК, ноутбук, планшет чи смартфон. За допомогою електронних ресурсів відбувається спілкування людей з різних міст, країн та навіть континентів.
Надзвичайно корисними є пошукові системи, електронна пошта, групи новин, файлообмінні мережі, електронні платіжні системи, Інтернет-радіо, Інтернет-телебачення IPTV, IP-телефонія, месенджери, тощо.
Найпопулярніші ресурси для молоді, майбутніх абітурієнтів - це, звичайно, соціальні мережі Фейсбук, Твіттер, Інстаграм…
Крокуючи в ногу з часом, Великоновосілківський професійний ліцей створив власну сторінку у Фейсбуці де висвітлюються основні новини навчального закладу, інформація про події, що відбулися та анонси подій, розміщено велику кількість фото-промоційних матеріалів. Модераторами сторінки навчального закладу є учні ліцею. Учні самостійно та під наставництвом викладачів вчаться створювати рекламні відео – роліки та фото-колажі про навчальний заклад. Фейсбук приваблює не лише свіжими новинами, але є відкритою ареною для обміну досвідом та навчання з метою підвищення кваліфікації.
Цього року вперше ми вирішили створити рекламні банери нашого ліцею, на яких була б розміщена інформація про вступ. Найлегшим шляхом було б звернутися до рекламних агенцій, фахівці яких за короткий термін створили б якісний рекламний продукт. Але ініціативна група викладачів та учнів вирішила обрати інший шлях. У ліцеї була створена креативна група яка займалася розробкою дизайну та слоганів рекламної продукції – банерів, листівок, календарів та постерів. Робота у команді, допомогла учням вільно висловлювати власну думку, відстоювати її, вчитися правильно формулювати та презентувати свою роботу, вміння бачити і розв’язувати проблему комплексно і нестандартно, проводити дослідницьку діяльність, не боятися брати на себе відповідальність, креативно мислити.
Також у минулому навчальному році використовуючи досвід колег з Чернігівщини ми взяли участь у флешмобі «Моя професія», де закликали учнівську молодь вибирати навчання саме у закладах професійно-технічної освіти та отримати робітничу професію, що дозволить гарантовано працевлаштуватися.
В результаті всієї роботи були створені профорієнтаційні матеріали які відповідали всім вимогам сучасної рекламної продукції.
На базі Великоновосілківського професійного ліцею діють гуртки технічної творчості та інформаційних технологій, де учні займаються моделюванням сільськогосподарської техніки, вивчають основи веб - дизайну; основи відеотехнологій; основи інформатики та ін.
Сучасний ритм життя на навчання роблять багатьох людей зайнятими, обмежуючи їх спілкування один з одним та навколишнім середовищем. Саме тому у цьому навчальному році адміністрація ліцею разом з педагогічним колективом вирішила започаткувати невеличкий парк «Техно - місто», як символ творчої наснаги учнівської молоді навчального закладу. Цей невеличкий зелений парк розташований на території ліцею, в якому розміщенні вироби технічної творчості, які були виготовлені учнями кожної навчальної групи разом з школярами селища під керівництвом майстрів виробничого навчання та класних керівників. Ми вважаємо, що покладено новий початок до майбутньої історії.
Завдяки цій роботі у 2018 навчальному році запрацював оновлений сайт ліцею, за допомогою якого учні можуть розміщувати власні електронні матеріали, а майбутні абітурієнти з будь-якого куточка України ознайомитися з діяльністю нашого навчального закладу.
Проаналізувавши результати оновленої профорієнтаційної роботи ми вирішили цього року не тільки не зупинятися не досягнутому, але й іти далі. В планах нашої креативної групи – освоєння нових програм для розробки сучасного контенту, створення лейпбуків за професіями, створення відео-екскурсії Великоновосілківським професійним ліцеєм.
Крім того, у своїй діяльності ми активно застосовуємо програмне забезпечення Microsoft, і зараз учні нашого ліцею під наставництвом викладача інформатики вчаться створювати Sway-проекти, замість звичних презентацій створених у програмі PowerPoint.
Впровадження STEM-освітніх ідей, новітніх методів навчання, використання інтерактивних технологій, розвиток творчих здібностей учнів – одне з вагомих завдань сучасної профтехосвіти, тому що нинішній ринок праці вимагає досконалого знання, вміння та здібностей до розвитку в різних сферах діяльності. Творчість учнів завжди відкриває щось нове та неординарне у звичних речах. Підліткам необхідно давати поле для творчості та розвитку, всіляко допомагати в цьому та розвивати їх потенціал. STEM-крокує в ногу з часом та розвивається, відкриваючи нові можливості.
Враховуючи результативність та креативність творчого підходу учнів до поставлених завдань можна вважати STEM-освіту надбанням сучасності.
На сьогоднішній день STEM-освіта - великий крок вперед.
Результативністю впровадження STEM - освіти можна вважати підвищення якості знань учнів, та заохочення учнів до зростання та використання своїх потенціалів.
Дякую за увагу! Гарного настрою. творчого натхнення