ВПРОВАДЖЕННЯ ІННОВАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ У РОБОТІ ШКІЛЬНИХ БІБЛІОТЕК

Про матеріал
У статті розглянута проблема впровадження інноваційних технологій в систему роботи бібліотеки закладу освіти. Особлива увага приділяється висвітленню специфіки роботи шкільної бібліотеки в умовах освітніх реформаційних змін.
Перегляд файлу

                                                             Єременко Валентина Олексіївна,

                                                            завідуюча бібліотекою Охтирської

                                                                загальноосвітньої школи І-ІІ ст. № 9

                                  Охтирської міської ради

                                                            Сумської області

                                        eremenko.valia@meta.ua

 

ВПРОВАДЖЕННЯ ІННОВАІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ У РОБОТІ ШКІЛЬНИХ БІБЛІОТЕК


           Анотація. У статті розглянута проблема впровадження інноваційних технологій в систему роботи бібліотеки закладу освіти. Особлива увага приділяється висвітленню специфіки роботи шкільної  бібліотеки в умовах освітніх реформаційних змін.

 Актуальною проблемою є впровадження в роботу шкільних бібліотек новітніх інформаційних технологій, для цього бібліотекарю необхідно орієнтуватися в широкому аспекті інноваційних технологій, ідей, напрямків. 

        Проаналізувавши останні дослідження та публікації, можна стверджувати, що інформатизація охоплює усі сфери суспільного життя, що докорінно змінює погляди на роль і функції шкільної бібліотеки, висуває нові вимоги до діяльності шкільного бібліотекаря. П. Рогова відмічає, що активний розвиток інформаційного суспільства сприяв зміні концептуальних основ розвитку бібліотечної діяльності, загальному соціальному стану бібліотечно-інформаційної системи України, яка потребує пошуку шляхів інноваційного розвитку бібліотечного соціального інституту та управління ним відповідно до вимог інформаційного суспільства [5, 116].

Мета даної статті є доведення того, що в умовах стрімкого розвитку масмедіа сучасний шкільний бібліотекар має володіти навиками користування медіа-ресурсами, використовувати інноваційні технології  у своїй роботі, вміти ефективно їх застосовувати та створювати власні медіа-продукти.
         Швидкий розвиток інформаційно-комунікаційних технологій (ІКТ) та великий обсяг медіа-інформації  чинить значний вплив на найбільш вразливу дитячу і молодіжну аудиторію мас-медіа і виступають чинником їх соціалізації в суспільстві. Тому нині маємо нагальне завдання впроваджувати інформатизацію освітнього процесу в школі,  застосовувати інформаційно-комунікаційні технології в навчальний процес,  створювати міцну інформаційну платформу для набуття знань. До виконання цього завдання найбільш наближена  сучасна шкільна бібліотека.

Бібліотеки України є базовим елементом культурної, наукової, освітньої, інформаційної інфраструктури країни. Вони важливі для розвитку інформаційної та мовної культури суспільства, патріотичного, правового та екологічного виховання, формування стійкого інтересу до вивчення та розуміння національної історії та культури. Бібліотеки сприяють розбудові читаючої та мислячої нації, надають безкоштовний доступ до знань і культурного надбання нації та світу, сприяють просвіті [4, с. 2].

Пріоритетними завданнями шкільного бібліотекаря сьогодні є формування інформаційної культури особистості учнів. Адже, як свідчить практика, сучасні підлітки, маючи достатньо високий рівень комп’ютерної грамотності, виявляються фактично безпорадними в ситуаціях, коли потрібно знаходити, переробляти та оцінювати навчальну інформацію. Тому завдання сучасного бібліотекаря розвивати критичне мислення дитини, вміння аналізувати й відбирати корисну інформацію, структурувати, узагальнювати, створювати власні медіа-тексти, формувати медіа-культуру школярів.

 Однак, діяльність кожного бібліотечного фахівця в напрямку формування медіа-культури сучасного учня, повинна починатися з формування його власної медіа-компетентності.

 Відповідно до статті 19 закону України «Про освіту» одним з учасників навчально-виховного процесу є шкільна  бібліотека. У маніфесті ІФЛА/ЮНЕСКО  – шкільна бібліотека є невід’ємною частиною освітнього процесу і має на меті:

- розвивати і підтримувати в дітях звичку і радість читання і навчання;

- спонукати їх до використання інформації незалежно від виду, формату і носія;

- організовувати заходи, спрямовані на виховання культурної і соціальної самосвідомості та сприяння емоційному розвитку школярів;

- пропагувати читання як у школі,так і за її межами [1, с. 2].

Особистісно-орієнтовна модель освіти, відповідно до концепції  Нова українська школа, зорієнтована на формування в школярів компетентностей, потрібних для успішної самореалізації в суспільстві, зокрема уміння читати і розуміти прочитане, уміння висловлювати думку усно і письмово, інформаційно – цифрова компетентність, інформаційна й медіаграмотність, розуміння етики роботи з інформацією, що має стати пріоритетом у діяльності шкільних бібліотек [2, с. 11].

Для виконання поставлених на шкільну бібліотеку завдань на найближчі роки вона має перетворитись на інтерактивний центр з мультимедійним простором для роботи, який складається із медіатеки, обладнаних комп’ютерами приміщень, інтернету, ксероксу, зони відпочинку, сучасного дизайну. [3, с. 2].

Формування системи інформаційної підтримки освітнього процесу в навчальних закладах передбачає впровадження у роботу бібліотеки нових, ефективних технологій у тісній співпраці з педагогічним колективом, бібліотеками інших систем. Це підносить авторитет шкільної бібліотеки як інформаційного, освітнього і культурного центру.

Упроваджуючи сучасні види інформування та оптимізуючи процес обслуговування читачів, шкільна бібліотека розширює можливості учнів у сфері пошуку інформації, забезпечуючи інформаційні потреби, розвиваючи пізнавальні інтереси. Тому основними завданнями у діяльності шкільних бібліотек є:

  •                    забезпечення інформацією учасників навчально-виховного процесу школи (учнів, адміністрації, вчителів);
  •               впровадження інноваційних форм і методів роботи;
  •               використання ІКТ для підвищення ефективності педагогічно-виховної діяльності шкільного бібліотекаря;
  •               сприяння вивченню, задоволенню і розвитку інформаційних потреб і запитів, зростанню кола пізнавальних та читацьких інтересів;
  •               формування в учнів інформаційної культури та бібліотечно-бібліографічних знань;
  •               підвищення якості та оперативності надання бібліотечних послуг.

Одним із пріоритетних напрямків у роботі шкільних бібліотек є впровадження інноваційних технологій, які допоможуть  зробити бібліотеку більш доступною, привабливою та ефективною.

Усе розмаїття бібліотечних інновацій можна розглядати в декількох аспектах:

 технологічному, орієнтованому на впровадження нових інформаційних технологій при формуванні документно-ресурсної бази бібліотек і системи бібліотечно-інформаційного обслуговування користувачів;

функціонально-змістовному,  на розширення змістовного діапазону діяльності бібліотек як інформаційних, культурних і освітніх закладів:

         комунікативно-соціальному, пов’язаному з роллю і місцем бібліотеки в житті суспільства.

Інноваційному розвитку бібліотек сприяють нові інформаційні технології, із впровадженням яких бібліотеки здійснюють стратегії переходу від традиційної книгозбірні до динамічного центру інформації.

Головна мета всіх інновацій, які запроваджуються в роботу шкільних бібліотек в поєднанні з традиційними – сприяти високоефективному, якісному та комфортному обслуговуванню читачів. Відповідно до цієї мети формування традиційного та електронного фондів бібліотеки здійснюється у тісному взаємозв’язку, оскільки вони і доповнюють один одного, забезпечуючи бібліотечно-інформаційне обслуговування на високому рівні. Бібліотеки, які мають вихід до глобальної мережі, користуються повнотекстовими базами даних та інформаційними ресурсами, призначенням яких є відбір, замовлення та придбання документів для бібліотечних фондів.

Наповненням  бібліотек є: електронні версії видань, що видають електронні бібліотеки; документи, які мають методичний чи нормативно-правовий характер; колекції відсканованих видань з бібліотечного фонду, які не порушують авторські права авторів. За допомогою додатків Microsoft: Powеr Point, Excel, Publisher, бібліотекар створює власні інформаційні продукти, які допомагають читачам орієнтуватися в інформаційно-освітньому просторі. Формування фонду електронних документів є новою бібліотечною технологією.

Інтернет надає багато можливостей шкільним бібліотекарям підвищувати рівень послуг та забезпечувати популяризацію книг в електронних ресурсах. Одним із таких інструментів, є створення сучасного веб ресурсу - веб-сторінки на шкільних веб-сайтах, де розміщується інформація про роботу шкільних бібліотек. Метою їх створення є просування та рекламування власної бібліотеки в міжнародному інформаційному співтоваристві Інтернет. Щоб електронний ресурс був ефективним та відповідав усім вимогам користувачів, використовуються різні інноваційні методи сьогодення:

  • створюють сторінки з віртуальними виставками та новинами про бібліотечну діяльність;
  • застосовують різноманітні форми зворотного зв’язку та використовують on-line можливості для спілкування користувачів між собою (тематичні чати та форуми, блоги);
  • активно використовуються соціальні мережі, де публікуються інформація про нові надходження до електронних ресурсів, рекомендації та короткий опис видань, інтерв’ю з авторами тощо;
  • використовуються мобільні технології (додатки та QR-коди);
  • інформування потенційних користувачів за допомогою рекламно-інформаційної продукції (буклети, брошури, листівки тощо);

Сайти, блоги й соціальні мережі можуть  стати найпотужнішим інструментом заохочення до читання, просування інформації, які здійснюють позитивний вплив на розвиток читацьких компетентностей школярів. Сучасні технології мають значний потенціал для популяризації книги, залучення до читання й можуть використовуватися як у масовій, так і в індивідуальній роботі з учнями. На вибір певної форми популяризації літератури впливає практичний досвід бібліотекаря, його ерудованість, професійна підготовка, вміння «тримати» аудиторію. ІКТ дозволяють  роботу з керування дитячим читанням проводити більш цікавою, різноманітною і ефективною, наприклад, завдяки добірці бібліотечних медіа-уроків, медіа-ігор за змістом книжок, введення мультимедійних презентацій практично в кожний масовий захід. Проведення бібліотечних квестів, флешмобів, віртуальних екскурсій по незвичайним музеям та бібліотекам світу, бібліотечних уїк-ендів. Практикуються в шкільних бібліотеках інноваційні форми і методи масової роботи: ай-стопер (від англ. eye stopper – дослівно «той, що зупиняє очі»); бібліокешинг (від англ. cache - схованка) гра; бібліомікс (від англ. mix - змішувати);  бібліофреш (від англ. fresh - свіжий) - бібліо­графічний огляд; копіпаст (англ. copy + paste) (копіювання і вставка) без вказівки авторства; лібмоб – рекламна акція; мотиватор (мотива­ційний постер) – вид наочної агітації; флешбук – книжковий флешмоб в Інтернеті;  хаукаст (англ. how to +broadcasting) – відеоролики, в яких демонструється «як робити».

 Отже бібліотечні інновації – це результат творчого пошуку оригінальних, нестандартних рішень різних бібліотечних форм роботи. Результатом інновацій як процесу творчої діяльності є й підвищення професійної майстерності бібліотекаря, рівня його культури, мислення, світогляду. Успіх у впровадженні інноваційних технологій у бібліотеці безпосередньо залежить від особистості бібліотекаря, його творчого потенціалу, готовності до безперервної самоосвіти, здатності до гнучкого сучасного мислення.

Висновки. Виходячи з представленого вище, варто зауважити, що інформаційно-комунікаційні технології  пропонують  шкільним бібліотекам широке поле для творчості, дають змогу знаходити нові способи і форми впливу на розвиток інформаційної культури учнів - читачів.

Реальне майбутнє – у тих бібліотеках, які поєднують традиційну культуру спілкування з книгою та нові інформаційні технології. Це – стратегічний напрям на шляху модернізації української бібліотечної системи як інформаційно-освітнього середовища навчального закладу.

Список бібліографічних посилань

1.Маніфест ІФЛА/ЮНЕСКО про шкільні бібліотеки // http://ube.nplu.org/article

2. Нова українська школа / Уклад.: Л.Гриневич, О.Елькін та ін. - К., 2016. – С. 29

3. Прикладна модель бібліотеки нового зразка для української школи  // http://www.president.gov.ua/news/marina-poroshenko-prezentuvala-prikladnu-model-bibliotekino-38349

        4. Про схвалення Стратегії розвитку бібліотечної справи на період до 2025 року «Якісні зміни бібліотек для забезпечення сталого розвитку України» Розпорядження кабінету Міністрів України № 219-р від 23.03.2016 р. // http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show/219-2016-%D1%80

        5. Рогова П.І. Інноваційна діяльність освітянських бібліотек в епоху цивілізаційних змін / П.І. Рогова // Педагогіка і психологія. – 2011. - №1. – С. 115-124.

 

 


         

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.7
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Хорошунов Юрій
    Чудова розробка. Матеріал викладено змістовно, відповідно до теми. Матеріал чітко структуровано. Я б добавив ще малюнків(наочності), але це тільки моє побажання. Дякую за чудову роботу.
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
6 грудня 2019
Переглядів
4430
Оцінка розробки
4.7 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку