ВПРОВАДЖЕННЯ НА УРОКАХ ІСТОРІЇ
ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ
Сучасний етап розвитку світової цивілізації визначається як перехід від індустріального до інформаційного суспільства, появу якого пов’язують з інформаційною революцією, розвитком інформаційно-комунікаційних технологій (ІКТ), які радикально змінюють суспільне життя.
У Національній доктрині розвитку освіти в Україні зазначено: «пріоритетом розвитку освіти є впровадження сучасних ІКТ, що забезпечують подальше удосконалення навчально-виховного процесу, доступність та ефективність освіти, підготовку молодого покоління до життєдіяльності в інформаційному суспільстві.»
Провідною метою застосування ІКТ на уроці історії є досягнення більш глибокого осмислення навчального історичного матеріалу, образне сприйняття, посилення емоційного впливу історії на особистість учня, його «занурення» в досліджувану епоху. Це відбувається за рахунок карт, схем, навчальних картин, відео та аудіо коментарів, представлених в електронному варіанті.
Проте комп’ютер ніколи не зможе повністю замінити вчителя.
Внаслідок використання ІКТ на уроках історії:
Отже, завдяки поєднанню традиційних педагогічних технологій та ІКТ вдається зробити урок більш насиченим та цікавим.
Під час підготовки до уроку я визначаюсь: «Чи треба використовувати комп’ютер на цьому уроці? На якому саме етапі уроку використання комп’ютера буде найбільш доцільним?»
Комп’ютер може використовуватися на всіх етапах навчального процесу: при поясненні нового матеріалу, узагальнення повторенні, перевірці та корекції знань, умінь та навичок школярів. При цьому комп’ютер, як інструмент в руках вчителя може використовувати наступні функції:
1) джерела навчальної інформації;
2) наочного посібника;
3) тренажера;
4) засобу діагностики та контролю;
5) засобу підготовки та зберігання навчального матеріалу;
6) обчислювальної машини та програвача.
На уроках історії я використовую прості фото та відеоматеріали. Наприклад, у 6 класі при вивченні поем Гомера «Ілліада» можна показати епізод з фільму «Троя», де греки залишили величезного коня на березі моря.
Тому в постійних пошуках нових нетрадиційних форм і методів навчання, спрямованих на розвиток пізнавальної активності учнів. На своїх уроках намагаюсь, щоб учні не тільки були зацікавлені тією інтелектуальною роботою, яку треба виконати з метою реалізації того чи іншого завдання пізнавального характеру, але й прагнули при цьому набути певні уміння та навички.
На уроках застосовую історичні енциклопедії, збірники документальних фільмів, електронні атласи. Комп’ютерні технології дають можливим на якісно новому рівні вивчати різні курси історії. Виконуючи функцію супроводу історії, комп’ютер здатний істотно полегшити процес оволодіння учнями, як репродуктивними уміннями так і загально логічними (систематизацією, класифікацією, аналізом і синтезом), а також рефлексивними (умінням опрацьовувати статистичні дані, здійснювати збір, упорядкування і аналіз інформації). Комп’ютер відкриває широкі можливості для побудови моделей історичних процесів. Історія як наука характерна тим, що в ній переважають методи прямого спостереження, реєстрації і класифікації фактів.
Поєднуючи в собі вартості багатьох традиційних інформаційних технологій комп’ютерні технології дозволяють істотно оптимізувати процес навчання історії. Він може стати більш цікавим емоційно, насиченим, динамічним і наочним. Комп’ютерна технологія також здатна індивідуалізувати і диференціювати навчальний процес, реалізувати його творчий характер, організувати гнучке управління навчальною діяльністю, активізувати навчання. Таким чином, використання комп’ютера у навчальному процесі підвищує його ефективність.
1