30 березня о 15:00Вебінар: Онлайн-тести «На Урок» для дистанційної роботи

Впровадження вправ на розвиток емпатії під час проведення предметних уроків

Про матеріал
Протягом останніх років шкільні психологи, вчителі-предметники, класні керівники і загалом вся адміністрація школи в своїй роботі зустрічаються з терміном «девіантна поведінка». Серед причин виникнення девіацій у підлітків однією з най ключових є відсутність або низький рівень емпатії. Для запобігання розвитку девіантних форм поведінки важливим є впроваджувати вправи на розвиток емпатичних здібностей регулярно в рамках уроків, позакласних заходів, гуртків, класних годинах та під час проведення батьківських зборів. Використання таких вправ як окремо, так і в комплексів під силу не лише шкільному психологу, а й самому вчителю. Такі вправи можна використовувати і на початкових етапах уроку, і як хвилинку-відпочинок на середині, і як завершальний етап уроку. Наведені вправи є лише прикладом і орієнтиром, тому сміливо можна проявляти творчість і створювати нові вправи під власний предмет, тему уроку чи особливості учнів у класі.
Перегляд файлу

Впровадження вправ на розвиток емпатії під час проведення предметних уроків

 

При вивченні творів, оповідань, легенд, віршів і т.п. діти знайомляться із героями, їхніми пригодами або ж важкими життєвими ситуаціями. На уроках зарубіжної літератури, української мови та літератури, іноземної мови, образотворчого мистецтва, основ здоров’я і ін. запропоновані вправи розвивають не лише здатність до емпатії, а й формують уміння учня пропустити через себе вивчений матеріал, обдумати та проаналізувати його, зробити певні висновки.

Вправа «Хто я?»

Мета: розвинути вміння ідентифікувати особистість по емоційних характеристиках.

Завдання: учасник дістає карточку із героєм твору та намагається описати емоції та почуття, характерні для цього героя в творі. Інші учні намагаються вгадати, якого саме героя із твору було описано.

Вправа «Мій герой відчуває…»

Мета: навчитися описувати емоції інших людей в різних ситуаціях.

Завдання: учасник отримує карточку (або ж придумує на свій розсуд в рамках тематики), де зазначений герой та описана ситуація, в яку він потрапив. Учасник має описати емоції героя, а інші мають відгадати, що саме зазначено в карточці.

Вправа «Автор передав мені емоції…»

Мета: навчитися розпізнавати описувати, ідентифікувати та коректно висловлювати власні емоції.

Завдання: вчитель ставить проблемне запитання «Які емоції мав на меті передати автор своїм твором/словами?» Учні зображують на картках емоції, по черзі демонструють і описують, що це за емоція і чому вона виникла.

 

Такі природничі науки як біологія, природознавство, екологія, фізика, хімія, основи здоров’я можуть допомогти у формуванні емпатії в тандемі із живою природою. Психологічна методика «Діагностика рівня емпатії» за І. М. Юсуповим, яка складається із 6 шкал, включає шкалу емпатійного відгуку до тварин. Дослідженнями доведено, що прояв емпатії «людина-людина» і «людина-тварина» прямопропорційно пов’язані між собою.

Вправа «Якби ця тварина була б людиною, то…»

Мета: навчитися асоціювати відомі емоції.

Завдання: всім відома гра в асоціації «Якби я був твариною, то був би..». Вправа «Якби ця тварина була б людиною, то…» дає можливість описати відомих тварин з точки зору характерних емоцій. Вчитель називає тварину, учні по бажанню висловлюють свої думки.

Наприклад: якби собака була б людиною, то вона була б дружелюбною, радісною, сміливою і т.п.

 

Вправа «Якби ця рослина могла говорити, то…»

Мета: розвинути усвідомлення зв’язку «дія – наслідок – емоція», навчити коректно описувати емоції відповідно до ситуації.

Завдання: емоції народжуються як наслідок певних дій. Тому важливо сформувати безперервний зв'язок «дія – наслідок – емоція».. Вчитель називає рослину (або ж учень сам обирає її в рамках тематики), а учасники продовжують речення, пояснюючи свої відповіді.

Наприклад: якби куль-баба могла б говорити, то вона б попросила не зривати її цвіт. Куль-баба відчуває біль.

Якби соняшник міг говорити, він подякував би за тепле сонце на небі. Соняшник відчуває радість.

Вправа «Відгадай явище»

Мета: навчити виражати та ідентифікувати емоції через міміку та жести.

Завдання: учням роздаються картки з назвами явищ природи і ставиться завдання пантомімою зобразити зазначене явище і вигадати невеличку розповідь від його імені. Інші учасники повинні відгадати, що було зображено. Після того, як явище відгадано через пантоміму, учасник розповідає історію від імені явища.

 

Все ж не варто забувати про загальні вправи, які впроваджуються не залежно від навчального предмету. Саме їх можна використовувати як елемент тренінгу на початку уроку, в середині або ж в кінці.

Вправа «Сьогодні моя емоція/почуття/настрій - …»

Мета: навчити ідентифікувати емоції по зображенню.

Завдання: кожен із учасників на карточках зображує емоції чи почуття, характерні йому сьогодні. Однокласники намагаються відгадати емоцію, почуття чи настрій і називають протилежне до відгаданого.

Вправа «Цю ситуацію я ніколи не забуду…»

Мета: навчити встановлювати зв'язок «ситуація – емоція», розвинути вміння коректно описувати власні емоції.

Завдання: бажаючий описує ситуацію із свого життя, яка найбільше його вразила. Інші ж діляться емоціями, які вони відчули, слухаючи розповідь. Потім описувач ділиться власними емоціями з приводу ситуації із свого життя.

Вправа «Відгадай емоцію»

Мета: розвинути вміння ідентифікувати емоції за зовнішніми показниками (міміка, жести, поза), навчити правильно висловлювати емоції та почуття.

Завдання: ведучий (один бажаючий учень) виходить з кабінету. В цей час кожен отримує карточки із емоцією (або ж обирають самостійно). Коли ведучий заходить в клас, всі завмирають у демонстрації відповідної емоції (міміка, жестикуляція, поза). Ведучий має відгадати емоції.

Також за наявністю часу можна обговорити в яких ситуаціях можна відчути відповідну емоцію і як правильно її висловлювати.

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.5
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.9
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Коваль Григорій
    Думаю, настав час і вчителям-предметникам працювати в такому напрямку!
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Приз Вікторія
    Проблема емпатичного розвитку сучасних дітей є актуальною безумовно! Дякую колегам, що піднімаєте це питання та розвиваєте його!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
10 серпня 2019
Переглядів
195
Оцінка розробки
4.9 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку