Впровадження вправ на розвиток емпатії під час проведення предметних уроків
При вивченні творів, оповідань, легенд, віршів і т.п. діти знайомляться із героями, їхніми пригодами або ж важкими життєвими ситуаціями. На уроках зарубіжної літератури, української мови та літератури, іноземної мови, образотворчого мистецтва, основ здоров’я і ін. запропоновані вправи розвивають не лише здатність до емпатії, а й формують уміння учня пропустити через себе вивчений матеріал, обдумати та проаналізувати його, зробити певні висновки.
Вправа «Хто я?»
Мета: розвинути вміння ідентифікувати особистість по емоційних характеристиках.
Завдання: учасник дістає карточку із героєм твору та намагається описати емоції та почуття, характерні для цього героя в творі. Інші учні намагаються вгадати, якого саме героя із твору було описано.
Вправа «Мій герой відчуває…»
Мета: навчитися описувати емоції інших людей в різних ситуаціях.
Завдання: учасник отримує карточку (або ж придумує на свій розсуд в рамках тематики), де зазначений герой та описана ситуація, в яку він потрапив. Учасник має описати емоції героя, а інші мають відгадати, що саме зазначено в карточці.
Вправа «Автор передав мені емоції…»
Мета: навчитися розпізнавати описувати, ідентифікувати та коректно висловлювати власні емоції.
Завдання: вчитель ставить проблемне запитання «Які емоції мав на меті передати автор своїм твором/словами?» Учні зображують на картках емоції, по черзі демонструють і описують, що це за емоція і чому вона виникла.
Такі природничі науки як біологія, природознавство, екологія, фізика, хімія, основи здоров’я можуть допомогти у формуванні емпатії в тандемі із живою природою. Психологічна методика «Діагностика рівня емпатії» за І. М. Юсуповим, яка складається із 6 шкал, включає шкалу емпатійного відгуку до тварин. Дослідженнями доведено, що прояв емпатії «людина-людина» і «людина-тварина» прямопропорційно пов’язані між собою.
Вправа «Якби ця тварина була б людиною, то…»
Мета: навчитися асоціювати відомі емоції.
Завдання: всім відома гра в асоціації «Якби я був твариною, то був би..». Вправа «Якби ця тварина була б людиною, то…» дає можливість описати відомих тварин з точки зору характерних емоцій. Вчитель називає тварину, учні по бажанню висловлюють свої думки.
Наприклад: якби собака була б людиною, то вона була б дружелюбною, радісною, сміливою і т.п.
Вправа «Якби ця рослина могла говорити, то…»
Мета: розвинути усвідомлення зв’язку «дія – наслідок – емоція», навчити коректно описувати емоції відповідно до ситуації.
Завдання: емоції народжуються як наслідок певних дій. Тому важливо сформувати безперервний зв'язок «дія – наслідок – емоція».. Вчитель називає рослину (або ж учень сам обирає її в рамках тематики), а учасники продовжують речення, пояснюючи свої відповіді.
Наприклад: якби куль-баба могла б говорити, то вона б попросила не зривати її цвіт. Куль-баба відчуває біль.
Якби соняшник міг говорити, він подякував би за тепле сонце на небі. Соняшник відчуває радість.
Вправа «Відгадай явище»
Мета: навчити виражати та ідентифікувати емоції через міміку та жести.
Завдання: учням роздаються картки з назвами явищ природи і ставиться завдання пантомімою зобразити зазначене явище і вигадати невеличку розповідь від його імені. Інші учасники повинні відгадати, що було зображено. Після того, як явище відгадано через пантоміму, учасник розповідає історію від імені явища.
Все ж не варто забувати про загальні вправи, які впроваджуються не залежно від навчального предмету. Саме їх можна використовувати як елемент тренінгу на початку уроку, в середині або ж в кінці.
Вправа «Сьогодні моя емоція/почуття/настрій - …»
Мета: навчити ідентифікувати емоції по зображенню.
Завдання: кожен із учасників на карточках зображує емоції чи почуття, характерні йому сьогодні. Однокласники намагаються відгадати емоцію, почуття чи настрій і називають протилежне до відгаданого.
Вправа «Цю ситуацію я ніколи не забуду…»
Мета: навчити встановлювати зв'язок «ситуація – емоція», розвинути вміння коректно описувати власні емоції.
Завдання: бажаючий описує ситуацію із свого життя, яка найбільше його вразила. Інші ж діляться емоціями, які вони відчули, слухаючи розповідь. Потім описувач ділиться власними емоціями з приводу ситуації із свого життя.
Вправа «Відгадай емоцію»
Мета: розвинути вміння ідентифікувати емоції за зовнішніми показниками (міміка, жести, поза), навчити правильно висловлювати емоції та почуття.
Завдання: ведучий (один бажаючий учень) виходить з кабінету. В цей час кожен отримує карточки із емоцією (або ж обирають самостійно). Коли ведучий заходить в клас, всі завмирають у демонстрації відповідної емоції (міміка, жестикуляція, поза). Ведучий має відгадати емоції.
Також за наявністю часу можна обговорити в яких ситуаціях можна відчути відповідну емоцію і як правильно її висловлювати.