Врахування вікових та індивідуальних особливостей учнів 4 класу у розвитку критичного мислення з використанням технології РАФТ
Для подальшої роботи з розвитку критичного мислення було обрано дослідну групу (4-Г клас), оскільки їх рівень розвитку даної компетентності був нижчим і потребував негайного втручання задля позитивних змін. З цією метою було розроблено комплекси завдань з різних предметів та тематики виховних занять в межах навчально-виховного процесу сучасної школи.
Завдання для дослідного класу були дібрані згідно стандарту, актуального для учнів 4-х класів на момент проведення експерименту. Завдання досліджуваної групи для розвитку критичного мислення були дібрані згідно тематики навчального матеріалу різних предметів та інтересів учнів, відібраних за результатами спілкування з ними та класними керівниками, які дали досить змістовні та конкретні інструкції та приклади в процесі бесід.
Сучасні діти часто ставлять запитання – «Навіщо?» та «Для чого?», вони сфокусовані на тому, в чому вбачають сенс. Якщо ми не можемо його «показати», вони шукають щось для себе «осмислене», а ще частіше – пов’язане із задоволенням (так, часто це, на жаль, гра).
С. Ройз говорить, що слова «треба», «повинен», «зроблю» говорять про розвиток частини мозку, що відповідає за контроль над імпульсами. У сучасних дітей саме ця частина мозку «включається» пізніше. А в підлітковому віці іноді випадає з активності.
Якщо всі види мотивації присутні в нашому житті одночасно і задовольняються – це щастя-щастя-щастя.Найбільш зріла з мотивацій – звичайно – навчальна. До навчальної мотивації часто потрібно просто дозріти. У будь-якого здорового організму, який відчуває безпеку, має бути прагнення до розвитку, повинна бути природна мотивація – розвиватися – рости– жити. Якщо ця мотивація пропадає або знижується, «Організму» – нашій Дитині, можливо:
Дитині страшно, вона перестає сприймати нову інформацію. Якщо людина перебуває в хронічному стресі або травмуванні, страждає її довгострокова пам’ять. Багатьом дітям з дефіцитом цинку – цинк впливає на гіпокамп, частина мозку, що зберігає важливу інформацію – дійсно складно запам’ятовувати вірші і формули.
Дитина може боятися конкретного вчителя.
Дитина упустила ази, попередній матеріал і боїться проявити неуспішність.
Дитина може боятися зробити помилку – школа заточена на пошук помилок, а не на підкреслення успіхів. Наше завдання навчити дитину тому, що помилятися можна. І наше завдання помічати успіхи і докладені зусилля дитини.
Дитина може боятися конкретних однокласників, які її дражнять.
Дитина може боятися йти в туалет в школі. Їй легше саботувати школу, ніж зізнатися в цьому
В учнів 4 класу саме до цього самого віку (9-10 років) дозріває і така структура головного мозку, як мозолисте тіло, яке забезпечує тісний взаємозв’язок лівої і правої півкуль.
У цей період завершується виражена спеціалізація лівої півкулі головного мозку, яка більше пристосована до аналітичної діяльності й відповідає за логічне мислення, формулювання понять, побудову узагальнень, висновків, складання передбачень тощо.
Завдяки цьому четвертокласники здебільшого вчаться швидко і зосереджено. Самостійно працюють із підручником, розуміють значення піктограм, символів, шрифтових виділень. Завдяки розвитку логічного мислення посилюється здатність до:
Застосування технології РАФТ дозволяє уникнути боязні дітей, про які згадує С.Ройз: така креативна діяльність ненав'язливо дозволяє пригадати зміст творів, теоретичний матеріал та проявити свій творчий потенціал. До того ж, така робота повертає дітям віри у власні сили, адже, за умови дотримання інструкцій, неправильної відповіді не існує, роботу можуть виконати як у групі, так і самостійно, що зручно для більш інтровертних дітей
Креативна діяльність, переформування твору, його презентація у певних форматах дозволяє індивідуально підлаштувати твір для презентації у різному вигляді, показати свої таланти та бачення, проявити себе. Також це додає навчанню, читанню значення: не просто прочитати і дати відповіді на питання за змістом, а й додати у твір щось нове, переробити його на свій лад, отримати більш практичне застосування.