Врахування вікових та індивідуальних особливостей учнів 4 класу у розвитку критичного мислення з використанням технології РАФТ

Про матеріал
Критичне мислення − це здатність використовувати певні прийоми обробки інформації, що дозволяють отримати бажаний результат. РАФТ – стратегія розвитку критичного мислення для написання оригінальних текстів. Цей педагогічний метод дозволяє створювати письмові тексти за обраною темою, відмінні у тематичних відношеннях.
Перегляд файлу

Врахування вікових та індивідуальних особливостей учнів 4 класу у розвитку критичного мислення з використанням технології РАФТ

Для подальшої роботи з розвитку критичного мислення було обрано дослідну групу (4-Г клас), оскільки їх рівень розвитку даної компетентності був нижчим і потребував негайного втручання задля позитивних змін. З цією метою було розроблено комплекси завдань з різних предметів та тематики виховних занять в межах навчально-виховного процесу сучасної школи.

Завдання для дослідного класу були дібрані згідно стандарту, актуального для учнів 4-х класів на момент проведення експерименту. Завдання досліджуваної групи для розвитку критичного мислення були дібрані згідно тематики навчального матеріалу різних предметів та інтересів учнів, відібраних за результатами спілкування з ними та класними керівниками, які дали досить змістовні та конкретні інструкції та приклади в процесі бесід.

Сучасні діти часто ставлять  запитання – «Навіщо?» та «Для чого?»,  вони сфокусовані на тому, в чому вбачають сенс. Якщо ми не можемо його «показати», вони шукають щось для себе «осмислене», а ще частіше – пов’язане із задоволенням (так, часто це, на жаль, гра).

С. Ройз говорить, що слова «треба», «повинен», «зроблю» говорять про розвиток частини мозку, що відповідає за контроль над імпульсами. У сучасних дітей саме ця частина мозку «включається» пізніше. А в підлітковому віці іноді випадає з активності.

Якщо всі види мотивації присутні в нашому житті одночасно і задовольняються – це щастя-щастя-щастя.Найбільш зріла з мотивацій – звичайно – навчальна. До навчальної мотивації часто потрібно просто дозріти. У будь-якого здорового організму, який відчуває безпеку, має бути прагнення до розвитку, повинна бути природна мотивація – розвиватися – рости– жити. Якщо ця мотивація пропадає або знижується, «Організму» – нашій Дитині, можливо:

Дитині страшно, вона перестає сприймати нову інформацію. Якщо людина перебуває в хронічному стресі або травмуванні, страждає її довгострокова пам’ять. Багатьом дітям з дефіцитом цинку – цинк впливає на гіпокамп, частина мозку, що зберігає важливу інформацію – дійсно складно запам’ятовувати вірші і формули.

Дитина може боятися конкретного вчителя.

Дитина упустила ази, попередній матеріал і боїться проявити неуспішність.

Дитина може боятися зробити помилку – школа заточена на пошук помилок, а не на підкреслення успіхів. Наше завдання навчити дитину тому, що помилятися можна. І наше завдання помічати успіхи і докладені зусилля дитини.

Дитина може боятися конкретних однокласників, які її дражнять.

Дитина може боятися йти в туалет в школі. Їй легше саботувати школу, ніж зізнатися в цьому

В учнів 4 класу саме до цього самого віку (9-10 років)  дозріває і така структура головного мозку, як мозолисте тіло, яке забезпечує тісний взаємозв’язок лівої і правої півкуль.

У цей період завершується виражена спеціалізація лівої півкулі головного мозку, яка більше пристосована до аналітичної діяльності й відповідає за логічне мислення, формулювання понять, побудову узагальнень, висновків, складання передбачень тощо.

Завдяки цьому четвертокласники здебільшого вчаться швидко і зосереджено. Самостійно працюють із підручником, розуміють значення піктограм, символів, шрифтових виділень. Завдяки розвитку логічного мислення посилюється здатність до:

  • аналізу – учні класифікують, групують, знаходять причиново-наслідкові зв'язки;
  • синтезу – визначають головне, роблять висновки;
  • передбачення – передбачають розвиток подій;
  • оцінки – оцінюють ситуації, здатні до самооцінки.

Застосування технології РАФТ дозволяє уникнути боязні дітей, про які згадує С.Ройз: така креативна діяльність ненав'язливо дозволяє пригадати зміст творів, теоретичний матеріал та проявити свій творчий потенціал. До того ж, така робота повертає дітям віри у власні сили, адже, за умови дотримання інструкцій, неправильної відповіді не існує, роботу можуть виконати як у групі, так і самостійно, що зручно для більш інтровертних дітей

Креативна діяльність, переформування твору, його презентація у певних форматах дозволяє індивідуально підлаштувати твір для презентації у різному вигляді, показати свої таланти та бачення, проявити себе. Також це додає навчанню, читанню значення: не просто прочитати і дати відповіді на питання за змістом, а й додати у твір щось нове, переробити його на свій лад, отримати більш практичне застосування.

 

docx
Додано
14 березня 2023
Переглядів
344
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку