Проаналізувавши типи уроків які проводяться в школі, можемо сказати, що методи, які важливо застосовувати для розвитку критичного мислення, легко вбудувати і застосовувати на будь-якому уроці. Завдяки чітким і зрозумілим алгоритмам діяльності, вони з легкістю сприймаються дітьми. Застосування цих методів не потребує матеріальних затрат, наявності сучасної складної техніки, Інтернету. У будь-якій школі такий урок можна провести, будучи переконаним у тому, що він буде ефективним, нестандартним, цікавим для дітей. Досвід показує, що дітям подобаються такі уроки, вони підвищують мотивацію дітей, спонукають мислити, висловлювати власні думки, самостійно конструювати знання. Працюючи в режимі даної технології, вчитель перестає бути головним джерелом інформації, і використовуючи прийоми цієї технології, перетворює навчання в спільний і цікавий пошук.
На формувальному етапі нашого дослідження ми працювали лише з експериментальною групою. З контрольною групою нічого не змінювалась, вони навчалися за таким же ж принципом як і раніше. Для роботи з експериментальною групою була обрана технологія РАФТ, яка активно застосовувалась як на уроках, так і в позаурочний час.
РАФТ – технологія, яка дозволяє створювати письмові тексти за обраною темою, відмінні в тематичному відношенні.
РАФТ розвиває :
Покроковий опис методу.
Під час навчання у школі дітям було запропоновано значну кількість завдань за даною технологією як у процесі уроків, так і у поза навчальній діяльності. Серед завдань, які діти виконували у школі, були наступні.
Таблиця 2.2
Приклад застосування технології РАФТ
на уроці природознавства у 4-му класі
Роль |
Аудиторія |
Формат |
Тема |
Пірати Кок Матроси Джек – горобець |
Аборигени Мешканці України Мешканці Америки Капітан – Салазар |
Твір Вірш Повідомлення Легенда Лист у пляшці СМС- повідомлення |
Рослинний і тваринний світ материка, клімат, умови проживання, природні ресурси, корисні копалини, ландшафт |
Приклад застосування технології на уроці «Літературне читання»
Фрагменту уроку
Стадія виклику
Вчитель. Ми з вами розібрали, що таке легенди та спираючись на зміст тексту, виділили основні його ознаки. Зараз, я пропоную вам виділити голову ідею легенди та життєві питання, які зачіпає саме ця легенда. (Вчитель заповнює разом з учнями таблицю «РАФТ», починаючи з теми).
Таблиця 2.3
Приклад застосування технології РАФТ
на уроці літературного читання у 4-му класі
Роль |
Аудиторія |
Форма |
Тема |
- хлопчик; - цвіркун; - люди; - володар; - злі вороги; - квіти, - дерева; - птахи; - пісня. |
- діти; - народ; - злі вороги; - раби; - каміння; - рідна земля. |
- вірш; - пісня; - закличка; - казка; - оповідання; - лист; - повідомлення. |
- Любити й славити рідний край. - Батьківщина понад усе. -Краса нашої землі. - Заздрість вбиває душу. |
Стадія осмислення
Вчитель. Зараз я пропоную вам об’єднатись у невеличкі групи, обрати одну з ролей, до кого ви звертатиметесь, у якій формі і я з якого питання.
Стадія рефлексії
Вчитель пропонує учням прослухати виступ кожної групи та співвіднести почуте з власними роздумами. Обговорити. Зазначити пункти, на які слід звернути увагу.
Приклад застосування технології на уроці «Природознавства»
Фрагмент уроку
Стадія виклику
Вчитель : Сьогодні у нас урок незвичайний. Чи всі ви мріяли коли - не будь побувати у космосі?От сьогодні ми з вами спробуємо там побувати. Нехай ця подорож принесе вам багато нових знань, приємні несподіванки, як і ті,що ми зустріли в музеї авіації і космонавтики. І зватимемось ми не учнями,а астронавтами.( Вчитель заповнює разом з учнями таблицю РАФТ, починаючи з теми)
Таблиця 2.4
Приклад застосування технології РАФТ
на уроці природознавства у 4-му класі
Роль |
Аудиторія |
Форма |
Тема |
Житель планети Земля |
Жителі іншої планети |
Радіоповідомлення |
«Чому варто відвідати нашу планету? |
Космонавт |
Земляни |
SMS – повідомлення |
«Яка наша планета з космосу?» |
Стадія осмислення
Вчитель. Пропоную вам поділитися на міні групи, обрати одну з тем, визначити ролі.
Стадія рефлексії
Прослуховування виступів кожної з груп, обговорення, визначення питань на які треба звернути увагу.