Забезпечення розвитку критичного мислення учнів 4 класу з використанням технології РАФТ

Про матеріал
Проаналізувавши типи уроків які проводяться в школі, можемо сказати, що методи, які важливо застосовувати для розвитку критичного мислення, легко вбудувати і застосовувати на будь-якому уроці. Завдяки чітким і зрозумілим алгоритмам діяльності, вони з легкістю сприймаються дітьми. Застосування цих методів не потребує матеріальних затрат, наявності сучасної складної техніки, Інтернету.
Перегляд файлу

Проаналізувавши типи уроків які проводяться в школі, можемо сказати, що методи, які важливо застосовувати для розвитку критичного мислення, легко вбудувати і застосовувати на будь-якому уроці. Завдяки чітким і зрозумілим алгоритмам діяльності, вони з легкістю сприймаються дітьми. Застосування цих методів не потребує матеріальних затрат, наявності сучасної складної техніки, Інтернету. У будь-якій школі такий урок можна провести, будучи переконаним у тому, що він буде ефективним, нестандартним, цікавим для дітей. Досвід показує, що дітям подобаються такі уроки, вони підвищують мотивацію дітей, спонукають мислити, висловлювати власні думки, самостійно конструювати знання. Працюючи в режимі даної технології, вчитель  перестає бути головним джерелом інформації, і використовуючи прийоми цієї технології, перетворює навчання в спільний і цікавий пошук.

На формувальному етапі нашого дослідження ми працювали лише з експериментальною групою. З контрольною групою нічого не змінювалась, вони навчалися за таким же ж принципом як і раніше. Для роботи з експериментальною групою була обрана технологія РАФТ, яка активно застосовувалась як на уроках, так і в позаурочний час.

РАФТ – технологія, яка дозволяє створювати письмові тексти за обраною темою, відмінні в тематичному відношенні.

РАФТ розвиває :

  • здатність розглядати тему з різних точок зору;
  • навички письмової мови.
  • збагачення словникового запасу учнів
  • вживання художніх засобів;
  • формування вміння створювати оригінальні тексти;
  • навички вести діалог.

Покроковий опис методу.

  •                   Обираємо цікаву, актуальну тему.
  •                   Вивішуємо таблицю РАФТ.
  •                   Проводимо мозкову атаку для визначення можливих ролей, тобто соціальних груп, які задіяні в цій темі (1 колонка).
  •                   Проводимо мозкову атаку для визначення можливої аудиторії.(2 колонка)
  •                   Проводимо мозкову атаку для визначення можливих жанрів.(3 колонка)
  •                   Проводимо мозкову атаку для визначення тематики письмових текстів, головні ідеї.(4 колонка)
  •                   Ведучий, підводячи підсумок ,зачитує виявлені соціальні ролі, відповідну аудиторію, форму(жанр), тему. Потім пропонує учням обрати соціальні ролі і підготувати письмові тексти. (робота у малих групах 15-20 хвилин).
  •                   В завершенні цього завдання пропонується обрати кращі роботи і прочитати їх.

Під час навчання у школі дітям було запропоновано значну кількість завдань за даною технологією як у процесі уроків, так і у поза навчальній діяльності. Серед завдань, які діти виконували у школі, були наступні.

Таблиця 2.2

Приклад застосування технології РАФТ

на уроці природознавства у 4-му класі

Роль

Аудиторія

Формат

Тема

Пірати

Кок

Матроси

Джек – горобець

Аборигени

Мешканці

України

Мешканці Америки

Капітан – Салазар

Твір

Вірш

Повідомлення

Легенда

Лист у пляшці

СМС- повідомлення

Рослинний і тваринний світ материка,

 клімат,

умови проживання, природні ресурси, корисні копалини, ландшафт

Приклад застосування технології на уроці «Літературне читання»

Фрагменту уроку

Стадія виклику

Вчитель. Ми з вами розібрали, що таке легенди та спираючись на зміст тексту, виділили основні його ознаки. Зараз, я пропоную вам виділити голову ідею легенди та життєві питання, які зачіпає саме ця легенда. (Вчитель заповнює разом з учнями таблицю «РАФТ», починаючи з теми).

Таблиця 2.3

Приклад застосування технології РАФТ

на уроці літературного  читання у 4-му класі

Роль

Аудиторія

Форма

Тема

- хлопчик;

- цвіркун;

- люди;

- володар;

- злі вороги;

- квіти,

- дерева;

- птахи;

- пісня.

- діти;

- народ;

- злі вороги;

- раби;

- каміння;

- рідна земля.

- вірш;

- пісня;

- закличка;

- казка;

- оповідання;

- лист;

- повідомлення.

- Любити й славити рідний край.

- Батьківщина понад усе.

-Краса нашої землі.

- Заздрість вбиває душу.

Стадія осмислення

Вчитель. Зараз я пропоную вам об’єднатись у невеличкі групи, обрати одну з ролей, до кого ви звертатиметесь, у якій формі і я з якого питання.

Стадія рефлексії

Вчитель пропонує учням прослухати виступ кожної групи та співвіднести почуте з власними роздумами. Обговорити. Зазначити пункти, на які слід звернути увагу.

Приклад застосування технології на уроці «Природознавства»

Фрагмент уроку

Стадія виклику

Вчитель : Сьогодні у нас урок незвичайний. Чи всі ви мріяли коли - не будь побувати у космосі?От сьогодні ми з вами спробуємо там побувати. Нехай ця подорож принесе вам багато нових знань, приємні несподіванки, як і ті,що ми зустріли в музеї авіації і космонавтики. І зватимемось ми не учнями,а астронавтами.( Вчитель заповнює разом з учнями таблицю РАФТ, починаючи з теми)

 

Таблиця 2.4

Приклад застосування технології РАФТ

на уроці природознавства у 4-му класі

Роль

Аудиторія

Форма

Тема

Житель планети Земля

Жителі іншої планети

Радіоповідомлення

«Чому варто відвідати нашу планету?

Космонавт

Земляни

SMS – повідомлення

«Яка наша планета з космосу?»

Стадія осмислення

Вчитель. Пропоную вам поділитися на міні групи, обрати одну з тем, визначити ролі.

Стадія рефлексії

Прослуховування виступів кожної з груп, обговорення, визначення питань на які треба звернути увагу.

 

docx
Пов’язані теми
Педагогіка, Інші матеріали
Додано
14 березня 2023
Переглядів
789
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку