Все починається з тебе!

Про матеріал
З метою поглиблення знань старшокласників про поняття «толерантність».Важливим аспектом у особистісному становленні старшокласників є розвиваток адекватної самооцінки, вмінь аналізувати, приймати рішення, обирати правильну позицію. Виховання соціальної спостережливості, уважності сприяють формуванню ціннісних установок на толерантне спілкування та навичок толерантної поведінки. Розробка містить завдання, ситуації, статистику, відео та мультфільми, які спонукають до критичного мислення, логічної розв'язки, до співпраці у колективі.
Перегляд файлу

Тема. Все починається з тебе!!!

Мета: поглибити знання  поняття «толерантність»; розвивати почуття колективізму, солідарності, вміння слухати; розвивати адекватну самооцінку, вміння аналізувати, приймати рішення, обирати правильну позицію; виховувати соціальну спостережливість, уважність, здатність бачити та розуміти відмінність іншої людини від себе; навчати встановлювати відносини на доброзичливих засадах, сприяти формуванню ціннісних установок на толерантне спілкування та навичок толерантної поведінки, звичок; виховувати чуйність, взаємоповагу, людяність, терпимість і небайдужість.

Обладнання: мультимедія, Power Point презентація, стікери, ватман, фломастери, кольоровий папір, ножиці, роздатковий матеріал, відеоролик для перегляду(10 Добрых Поступков, Достойных Уважения. Часть 2)

 

  Епіграф:                                                                                      

Тепер, коли ми навчились літати в повітрі, як птахи, плавати під водою, як риби, нам не вистачає тільки одного: навчитися жити на землі, як люди.

                                                                                                                Б. Шоу

 

ХІД ЗУСТРІЧІ

І. Організаційна частина

ІІ. Основна частина

1. Гра «Витинанка»

Умова: всі вказівки виконуються відразу, без додаткових пояснень. Учням пропонується дотримуватись однакових інструкцій, працюючи з однаковими аркушами паперу. «Розділити аркуш на 4 частини, зрізати правий верхній кут, скласти фігуру навпіл, закруглити ножицями гострий кут, скласти фігуру навпіл, відрізати прямий кут, розгорнути аркуш, розглянути отриману фігуру. З чим вона асоціюється? Чому отримані витинанки відрізняються, усі ж виконували однакові інструкції?».

Вчитель. Витинанки, отримані в результаті вправи, вийшли різними, бо всі ми різні. Кожне вимовлене слово по-різному сприймається і пробуджує в нас різноманітні емоції й реакції. Від того, що витинанки неоднакові, загальна картина лише виграє - вона стає різноманітнішою й видовищнішою. Так само різняться люди - зовнішністю (раса, шкіра, стать, вік, фігура тощо) і внутрішнім світом (характер, світогляд, віра, політичні погляди, культура, освіта тощо). Доброта, ввічливість, людяність, як і інші якості, більше чи менше притаманні кожній людині. Відмінності, що існують між людьми, є предметом особистісного збагачення кожного з нас. Якість суспільства залежить від того, як уживаються одне з одним люди, які його складають, від того, наскільки вони сприймають одне одного, навчаються одне в одного і підтримують одне одного заради спільної мети - безперервного покращення матеріального й морального комфорту кожного.

16 листопада у всьому світі відзначається Міжнародний день толерантності 

Його запровадили у 1996 році за рішенням Генеральної Асамблеї ООН. Саме цього дня ЮНЕСКО ухвалило Декларацію принципів терпимості . У Декларації йдеться про рівність усіх людей, незалежно від їхнього віросповідання, етнічної належності чи кольору шкіри.

2.Значення терміну «толерантність»

Термін «толерантність» походить з латинської і означає різновид взаємодії та взаємовідносин між окремими людьми на основі взаємоповаги. 

Толерантність – терпимість до чужих думок, поведінки, повага до національних і культурних відмінностей, прагнення до взаєморозуміння між народами світу.

     Толерантність – це визнання і повага до інших людей, вміння жити      разом з іншими людьми.

     Толерантність  передбачає, що у мене є свої погляди, у когось іншого    вони інші, і хоч я ці погляди не поділяю, але терпимо до них ставлюся.

  1. Розуміння толерантності в світі

В англійців толерантність розуміють як готовність і здатність без протесту сприймати особистість або подію.

У французів – повага свободи іншого, його думки, поведінка, політичні та релігійні погляди.

У китайців бути толерантним означає уміння дозволяти, допускати, проявляти терпимість до інших.

В арабському світі толерантність – прощення, поблажливість, схильність до інших.

У перській мові – терпіння, витривалість, готовність до примирення.

4. Вчитель. Поясніть вислови видатних людей про толерантність (робота в групах)

Хочеш бути розумним, навчися розумно ставити запитання, уважно слухати, спокійно відповідати і переставати говорити, коли нічого більше сказати.
                                                                                                   Лафатер І., швейцарський письменник, богослов, поет

Я помітив, що тільки нерозумні люди хочуть, щоб усі були однакові. Розумні раді з того, що є день і ніч, літо та зима, молоді й старі, що є метелики та птахи, різнобарвні квіти й різного кольору очі, що є дівчатка й хлопчики.  А хто не любить думати, того різноманіття, що змушує думку працювати, дратує.

                                                                                                Януш Корчак, польський педагог, письменник

Вчитель. Отже, толерантність – це мистецтво жити в світі несхожих людей та ідей.

 

5. Притча про життя ( розповідь учня)

Одного разу хлопчик з батьком вирушили в гори. Несподівано хлопчик спіткнувся і впав. Боляче вдарившись, він закричав «О-о-о-о-ой!». На свій подив він почув, як десь далеко в горах якийсь голос відповів йому: «О-О-О-Ой!». Зацікавившись, він прокричав: «Ти хто?!» І у відповідь почув : «Ти хто?!» Розгніваний такою відповіддю, хлопчик голосно вигукнув: «Боягуз!» До нього долинула відповідь : «Боягуз!» Хлопчик поглянув на батька й запитав : «Що це таке?» Батько усміхнувся і сказав: «Синку, а тепер послухай уважно». І він прокричав у напрямку гір: «Я в захваті від тебе!» Голос відповів : «Я в захваті від тебе!» Він знову прокричав : «Ти переможець!» Голос відповів: «Ти переможець!» Хлопчик здивовано подивився на батька. Тоді батько пояснив синові: «Люди називають цей голос ВІДЛУННЯМ, а насправді це – ЖИТТЯ. Воно повертає тобі назад усе, що ти говориш і робиш. Наше життя – просте відображення наших вчинків. Життя поверне тобі все, що ти дав йому».

( Учні обговорюють: в житті все відбувається за принципом бумеранга)

6. Всі ми різні…

*В Україні кількість пенсіонерів на початок 2016 року - 12 млн 297 тис. чоловік.

http://podrobnosti.ua/2116111-v-ukraine-rastet-chislo-pensionerov.html

*До зими кількість безхатченків в Україні збільшиться приблизно з 20 до 35 тисяч, прогнозують фахівці Фонду "Соціальне партнерство"

http://video.bigmir.net/tv/show/20/343591/

 Україні станом на початок 2016 року налічується близько 2,6 млн осіб ізінвалідністю, майже 80% із них – працездатного віку, що відповідає кількості понад 2 млн осіб

https://www.yandex.ua/search/?text=статистика%20кількість%20інвалідів%20в%20україні%20на%202016%20рік&lr=10347&clid=9582

 

*Літні Параолімпійські ігри — 2016 (офіційно  XV Параолімпійські літні ігри) проходили з 7 по 18 вересня 2016 року в бразильскому Ріо-де-Жанейро з  22 видів спорту.

 В Літніх Параолімпійських іграх 2016 взяли участь спортсмени із 176 країн.

 

Місце

Країна

Золото

Серебро

Бронза

Всього

1

Китайская Народная Республика Китай

107

81

51

239

2

Великобритания Великобританія

64

39

44

147

3

Украина Україна

41

37

39

17

( Учні обговорюють: соціальний рівень країни залежить від багатьох чинників, які ми змінити поки не в змозі, але якщо будемо проявляти толерантність до людей інших соціальних груп, то життя стане приємнішим)

7. Вправа "Толерантна та інтолерантна особистості"

Шлях інтолерантності характеризується уявленням людини про
власну винятковість, низьким рівнем вихованості, почуттям дискомфорту
існування в дійсності ,що його оточує, бажанням влади, неприйняттям
протилежних поглядів, традицій і звичаїв.

  Вам потрібно розподілити слова в II колонки, де в
 I - колонці - риси, притаманні толерантній особистості,
у II - риси, притаманні інтолерантній особистості:
Терпіння, почуття гумору, нерозуміння, повага думки інших,
ігнорування, егоїзм, доброзичливість, вміння володіти собою,
нетерпимість, вираз зневаги, дратівливість, уміння слухати
співрозмовника, байдужість, цинізм, розуміння і прийняття, чуйність,
допитливість, гуманізм, невмотивована агресивність.

8. Завдання «На мою думку» Робота в групах. Учням роздаються аркуші з описом конфліктних ситуацій. Необхідно обговорити як уникнути конфлікт.

Ситуація 1

Уявіть, що вашому класу доручили підготувати цікавий номер для виступу. Зміст виступу треба було тримати в таємниці.  Так склалося, що в останній день перед виступом ви дізнаєтеся, що такий номер підготував ще один клас. Випадково це?

Запропонуйте розумне вирішення цього конфлікту.

 Ситуація 2

Ви проживаєте в гуртожитку. В кімнаті 4 дівчини. З часом ви розумієте, що одна з вас не виконує своїх доручень в кімнаті та не тримає впорядку власні речі. Вас це обурює. Назріває конфлікт.

Запропонуйте розумне вирішення цього конфлікту

Ситуація 3

Ви їдете в переповненому автобусі. Ви стоїте. На зупинці в автобус  зайшла літня жінка, тримаючи в руках сумку. Ви бачите, як їй важко. Та місця ніхто не вступає. Ви поросили однолітка, що сидів допомогти жінці, та він вдав, що не почув.

 Як у цій ситуації мали б повестися учасники ситуації?

( Відповіді учнів)

4 правила толерантного спілкування

  • Бути завжди уважним;
  • Бути терпимим в спорі і аргументувати свою думку;
  • Бути гуманним і милосердним;
  • Не ображати співбесідника.

9. Завдання. «Асоціативний ряд..»

Т - терплячий, товариський, тактовний.

О - обережний, об'єктивний, оригінальний, особливий.

Л -лояльний, лагідний, легкий у спілкуванні.

Е -енергійний, елегантний, ефективний.

Р - рівний, розсудливий, рівнозначний, рівноправний.

А - активний, акуратний, авторитетний. 

Н -надійний, найдорожчий

Т - терплячий.

Н - необхідний людям, ніжний, незалежний.

І - інтелігентний, ідеальний, ідейний.

С -  співчуваючий, сприймаючий свободу думок і дій іншого, страждаючий

Т -  тактовний, товариський

Ь

( відповіді учнів)

10. Перегляд відоеролику «Людяність в житті»

ІІІ. Заключна частина

Вчитель. Для того, щоб досягти успіху у власному житті, не витрачати сил на конфлікти, «побутові війни», кожному доцільно сформувати у собі толерантність як рису характеру.

 «Мішечок порад»

  • будьте готові до того, що всі люди різні – не кращі й не гірші, а просто різні;
  • навчіться сприймати людей такими, якими вони є, не намагайтесь змінити в них те, що нам не подобається;
  • цінуйте в кожній людині особистість і поважайте її думки, почуття, переконання, незалежно від того, чи збігаються вони з вашими;
  • зберігайте „ своє обличчя ”, знайдіть себе і за будь-яких обставин залишайтеся самим собою.

Ми повинні бути сильними, вільними і багатими, щоб нас поважали; ми повинні бути миролюбними, щоб нас не боялися; ми повинні бути розумними, підприємливими, щоб з нами шукали співробітництва; ми повинні бути справді демократичними, щоб допомагати своїм прикладом здобувати свободу іншим.


                                                                                           Михайло Грушевський, український історик, політичний діяч