Всесвіт і Сонячна система

Про матеріал

Урок природознавства у 4 класі

ТЕМА. «Всесвіт і Сонячна система»

(Космічна мандрівка. Проводять учні 11 класу. )

Перегляд файлу

Урок природознавства у 4 класі

ТЕМА. «Всесвіт і Сонячна система»

(Космічна мандрівка. Проводять учні 11 класу. )

МЕТА УРОКУ. Формувати елементарні уявлення дітей про Всесвіт, зірку Сонце, взаємозв’язок людини з Космосом;  систематизувати знання дітей про космос; поглиблювати знання учнів про причинно-наслідкові зв'язки та процеси у природі; розвивати та закріплювати усвідомлення не відокремленості життя людини та природи від Космосу; розвивати інтерес до пізнання цікавої інформації про Землю та до наукових знань з астрономії.

ОБЛАДНАННЯ. Проектор, екран, телурій, енциклопедія, карта зоряного неба, мережа інтернет.

ТИП УРОКУ. Урок узагальнення і систематизації знань.

 

Хід уроку

Організаційний момент.

Актуалізація опорних знань та вмінь учнів.

 

Учитель початкової школи. Добрий день гості, учні. Сьогодні у нас незвичайний урок – урок природознавства та астрономії. До нас завітали вчитель фізики та природознавства Тичківська Тетяна Михайлівна та учні 11 класу.

Учитель фізики. Доброго ранку.

Інтерактивна вправа «Бартер». Я на свої долоні (показую їх) кладу свою любов до вас, розуміння, терпіння. Ви ж на свої долоні покладіть свої знання, уважність. А тепер давайте з вами зробимо обмін: я легенько здуваю до вас те, що лежить на моїх долонях, а ви здуваєте те, що на ваших долонях. Ось ми з вами здійснили бартер (обмін), а наскільки він успішний, побачимо в кінці зустрічі. Сьогодні, у нас незвичайна зустріч. Ми з учнями 11 класу завітали до вас зі старшої школи з метою запросити до космічної мандрівки. 

Учень. Якщо ти допитливий і тебе приваблює зоряне небо, якщо ти мрійник та фантазер, рушаймо з нами в космічну подорож!

Учень. Ти дізнаєшся, що таке Сонце та Місяць, та багато чого іншого і, навіть, фантастичного.

Учень. Астрономія – найцікавіша наука в якій ще багато невідомого та непізнаного людиною.

Учитель фізики. Для того щоб краще розуміти явища які відбувають в Космосі треба мати багато знань. І тоді, можливо, прийде час, коли ви відкриєте нові закони Космосу, ще невідомі людству.

Оголошення теми та очікуваних результатів.

Учитель початкової школи. Тому тема сьогоднішнього уроку «Всесвіт і Сонячна система». Скажіть, будь ласка, що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?

(Очікування діти пишуть на зірочках і кріплять на карті зоряного неба )

 

Мотивація навчальної діяльності.

Учитель початкової школи . Для чого Вам потрібні ці знання? Де їх можна використати?

 

Учитель фізики. А чи  згодні ви пересісти у нашу ракету і вирушити разом у    подорож.

Діти. Так.

(Подорож проводять учні 11 класу.)

 

Учитель фізики. Перш ніж вирушити в дорогу я хочу вас запитати чи знаєте ви  вчених, які вивчали будову Всесвіту.

(Миколай Коперник та Ціолковський Костянтин Едуардович.)

Учитель фізики. А як називається пристрій для спостереження за зоряним небом?

А хто змайстрував телескоп?

(змайстрував його вчений Галілео Галілей)

Учитель фізики. А чи знаєте, ви, хто перший злітав в космос? Це були собачки. Собака Лайка – перша жива істота, що побувала у космосі.

Учитель фізики. А як звали першого космонавта? Гагарін Юрій Олексійович перший у світі космонавт12 квітня 1961  року росіянин Юрій Гагарін став першою людиною, яка піднялась у космос та облетіла навколо Землі на кораблі «Восток».

Учитель фізики. А хто був першим українським космонавтом Перший космонавт незалежної України - Каденюк Леонід Костянтинович   1997 року здійснив космічний політ на американському космічному кораблі «Колумбія»

Учитель фізики. А хто знає як називається одяг космонавтів?

Учень 11 класу. Скафандр — спеціальне спорядження, призначене для ізоляції людини від зовнішнього середовища — від тиску або вакууму, температури (високої та низької), випромінювань.
Види скафандрів — космічні, пожежоізоляційні, авіаційні.

Учитель фізики. Нашу подорож по Сонячній системі ми розпочнемо з  заповнити маршрутного листа. ( Діти працюють з маршрутними листами на яких позначають планети Сонячної системи) До подорожі готові? Припнути ремні вирушаємо!

Учитель. Увага, по курсу СОНЦЕ. А що Ви знаєте про Сонце?

Учень 11 класу. Сонце складається з розжарених газів – водню і гелію. Вік Сонця становить приблизно п’ять мільярдів років.
Не можна прямо дивитися на Сонце, це небезпечно. Коли ти граєшся на сонці , завжди одягай капелюха, сонцезахисні окуляри.

Учитель. Увага, пролітаємо біля МІСЯЦЯ. Що ви можете сказати про Місяць?

Учень 11 класу. У 1971 році для дослідження місячної поверхні використали електричну машину, що має назву місяцехід. На сьогоднішній день на Місяці побувало лише 12 людей.

Учитель. Увага, по курсу Меркурій. А що Ви знаєте про цю планету?

Учень 11 класу. Меркурій – це маленька планета, яка обертається дуже близько до Сонця. Вдень на поверхні Меркурія дуже спекотно, але вночі там надзвичайно холодно. Поверхня Меркурія суха та кам'яниста.  

Учитель. Ми наближаємося до ВЕНЕРИ. А чи знайома Вам така Планета?

Учень 11 класу. На Венері дуже спекотно. Тут налічується 167 вулканів. Небо на Венері жовте і з нього падає у вигляді дощу сірчана кислота.

Учитель. В ілюмінатори нашої ракети видно Землю. Діти, а чи чули про таку пленету?

Учень 11 класу. Земля – єдина планета на якій є життя. На нашій планеті існує понад 30 мільйонів різноманітних видів рослин та тварин. Вони живуть усюди, від найглибших океанів до найвищих гір.

Учитель. А ось ми підлітаємо до червоної планети. Діти, яка планета червоного кольору?

 Учень 11 класу. Планета Марс є червоною тому, що вона іржава. У ґрунті міститься багато заліза, яке стало червоним під впливом повітря. На поверхні Марса є пустелі, гори, каньони – глибокі кам'янисті долини та недіючі вулкани.

Учитель. По курсу найбільша планета. А чи знає знаєте Ви яка планета в Сонячній системі найбільша?

Учень 11 класу.  Юпітер у 1300 разів більший за Землю. Жоден космічний корабель не здатен здійснити посадку на Юпітер, тому що на цій планеті немає твердої поверхні. Це дуже бурхлива планета, колись тут був шторм, який тривав понад 300 років.

Учитель. Наближаємося до планети з кільцями. Що це за планета?

Учень 11 класу. Сатурн складається із газів  - водню і гелію. Кільця Сатурна складаються з мільярдів уламків каміння, пилу та льоду.

Учитель. По курсу Уран. А що Ви знаєте про планету Уран?

Учень 11 класу. Уран – величезна, холодна блакитно-зелена планета, яку оточують безліч чорних кіл та крижаних супутників.

Учитель. Підлітаємо до неймовірно холодної, блакитної планети. А чи знаєте Ви яка планета в Сонячній системі дуже холодна?

Учень 11 класу. Нептун - це планета яка розташована так далеко від Землі, що космічному зонду «Вояжер - 2» знадобилося цілих 12 років, аби долетіти до нього. Нептун – планета з найстрашнішими штормами у всій Сонячній системі.

Учитель. В ілюмінаторі нашої ракети видно Плутон. Чи відома Вам така планета?

Учень 11 класу. До Плутона ще ніколи не літали космічні кораблі, тому не відомо, що відбувається на його поверхні. У 2006 році астрономи відкрили ще одне космічне тіло, яке за розмірами є більшим за Плутон, його назвали Ксеною, а Плутон оголосили астероїдом.

Учитель. Ось і закінчилась наша подорож Сонячною системою. Перевірте чи вірно були заповнені Вами маршрутні листи?

Увага! Увага! До нас наближається неопізнаний літаючий об’єкт!!!

Діти, а як ви думаєте хто знаходиться за штурвалом цього об’єкта?

А якщо б ви зустріли таких осіб у себе, якби ви їх зустріли? (діти дають відповіді)

А зараз я пропоную вам подивитися мультфільм «Як козаки інопланетян зустрічали».

Наша зустріч з НЛО не проста. Капітан їхнього корабля залишив для Вас завдання ( робота в групах, учні 11 класу допомагають виконувати завдання).

Завдання для груп.

1 група. Користуючись довідниковою літературою, інтернет-ресурсами знайти цікаву інформацію про Молочний шлях та Полярну зірку.

2 група. Розпізнати сузір`я які спостерігають на небі в дану пору року (користуючись картою ЗОРЯНОГО НЕБА) та розповісти про Велику Ведмедицю і знак зодіака (якщо є учні які народилися в жовтні)

3  група.  За допомогою телурія пояснити причини змін пір року та дня і ночі на Землі.

 

Узагальнення і систематизація знань та вмінь учнів.

 

У ч и т е л і. Увага! Сіли всі зручніше наша ракета приземляється. Ось і закінчилася наша мандрівка.

 Я висловлюю подяку усім своїм помічникам-штурманам за їхню старанну підготовку і цікаву подорож.

Учням 4 класу за старання у вивченні природознавства.

Сподіваємося, дорогі друзі, вам було цікаво, і ви дізналися багато нового.

Тож чи справдились ваші очікування?

Де ви зможете примінити здобуті  на уроці знання і вміння?

Давайте перевіримо чи уважними були ви під час подорожі? ( Діти відгадують загадки)

Океан і континенти,

Гори й ліс, міста й поля –

Це, малюк, твоя планета,

Називається
  

Роздивитися мікроб

Допоможе мікроскоп

А вивчати зорі щоб,

Треба мати …

 

Воду в ріках нагріває,

Матір-Землю зігріває

Ком всміхається в віконце

Чарівне, гаряче …

 

Нічного неба оберіг

і схожий бік його на ріг

Козак моторний, красний,

Хто ж цей красень ясний? …

 

 

 

 

Підсумки уроку

Сьогодні всі добре попрацювали і оцінки отримали гарні.

 

Учні 11-го классу отримують оцінки з астрономії, учні четвертого классу природознавства.

На згадку про наш урок ви отримаєте карту  зоряного неба та сонячної системи

 

VІІ. Домашнє завдання.

Ознайомити членів сімей та друзів з отриманими знаннями.

 

До нових зустрічей!

 

docx
Додано
10 грудня 2018
Переглядів
817
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку