Всесвітня історія 7 клас "Виникнення варварських королівств. Франкська держава"

Про матеріал
Даний навчальний матеріал є зручним і практичним для проведення уроків всесвітньої історії у 7 класі
Перегляд файлу

Всесвітня історія 7 клас

Тема: Виникнення варварських королівств. Імперія Карла Великого.

Мета: навчальна-називати період існування та піднесення Франкського королівства та імперії, дати падіння Західної Римської імперії, утворення Франкської імперії Карла Великого, Верденського договору; вміння пояснювати і застосовувати поняття «варварське королівство», «Каролінгське Відродження, «майордом», показувати на карті території «варварських королівств; дати характеристику у повсякденному житті; виховна-виховувати повагу до надбань минулих поколінь, котрі зробили внесок у європейську цивілізацію, складовою частиною якої є українська; розвивальна-розвивати вміння аналізувати, порівнювати, виділяти головне і другорядне.

Обладнання: підручники, зошити, атласи, настінна карта, ілюстративний матеріал, комп’ютер (або ноутбук)

Тип уроку: комбінований.

 

Хід уроку:

I. Організаційний момент:

Доброго дня, шановні учні! Радий вас бачити, посміхніться один одному. Сподіваюсь, що у вас будуть позитивні емоції, коли ми з вами будемо разом опрацьовувати матеріал і кожен із вас отримає позитивні оцінки. Тому починаємо разом йти до нашої мети-пізнати той незрівняний минулий час.

II. Актуалізація опорних знань та вмінь учнів:

Історичний диктант:

1. Як називається період історії після історії Стародавнього світу? (Середні віки)

2. Назвіть хронологічні рамки Середньовіччя (476-1492 рр.)

3. Назвати дату, що відбулася у 476 р? (Падіння Західної Римської імперії)

4. На які частини відбувся розкол Римської імперії? (Західна та Східна Римська імперія (Візантія);

5. З якої події закінчується існування періоду Середніх віків? 1492р-відкриття Христофором Колумбом Америки).

6. Які держави Європи утворилися на місці колишньої Західної Римської імперії? (Велика Британія, Німеччина, Франція, Італія, Іспанія, Португалія, Румунія, Молдова тощо).

7. На скільки періодів поділяється історія Середніх віків? (Три).

8. Перелічити періоди, на які поділялося Середньовіччя? (Раннє, Зріле та Пізнє);

9. До яких видів джерел належать замки, фортеці, зброя, обладунки (речові)

10. Наведіть приклад винаходів, котрі були з Середньовіччя (ґудзики, ножиці, окуляри, підйомні механізми, млини, виробництво скла, мила, математичні науки: алгебра, замки)

Завдання:

Співвіднести назви періодів історії з їхніми датами:

1. Поділ Західної Римської імперії на Західну та Східну              А. 378 р.

2. битва на Каталаунських полях                                                     Б. 410 р.

3. Битва при Адріанополі                                                                  В. 451 р.

4. Зруйнування Риму Аларіхом                                                        Г. 395 р.

Відповідь: 1-Г, 2-В, 3-А, 4-Б.

III. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності:

Конкурс «Я-репортер»

По черзі взяти інтерв’ю в однокласників, які розповідають про етапи падіння Західної Римської імперії на основі складеної вдома, на попередньому уроці хронологічної таблиці «Падіння Західної Римської імперії».

IV. Вивчення нового матеріалу:

Робота з картою атласу та підручником:

1. Знайдіть, на якій території і які виникають варварські королівства у V ст.

Роки існування

Назва варварського королівства

Сучасна країна

Головний центр (місто)

 

457-535рр.

486-843 рр.

Бургундське королівство

Франкське королівство

Франція

Лугудун (Ліон)

 

Лютеція (Париж)

476-493 рр.

Держава Одоакра

Італія

Равенна

493-555 рр.

Остготське королівство

Італія

Равенна

418-711 рр.

Вестготське королівство

Іспанія, частина Франції

Тулуза

439-534 рр.

Вандальське королівство

Північна Африка

Карфаген

 

Відповіді учнів оформляють у зошит у вигляді таблиці.

Бесіда

1. Пригадайте визначення терміну «Велике переселення народів».

2. Назвати причини даного явища;

3. Показати на карті території, якими відбулася міграція населення.

4. Назвати час Великого переселення народів.

5. Назвати германські народи, котрих витіснили гуни

6. Назвіть ім’я вождя гунів, котрий увійшов в історію як «Бич Божий».

Утворення варварських королівств.

Робота з картою:

1. Розгляньте карту «Варварські королівства» і назвіть варварські племена, котрі представляли собою майбутні європейські країни ( франки, бургунди-Франція, англи, сакси, юти-Велика Британія, тюринги, алемани, сакси-Німеччина; вандали-Північна Африка, Іспанія; вестготи-Іспанія; остготи-Італія, фризи-Нідерланди; дани, свеї-Данія, Швеція).

2.Яке з даних королівств на Вашу думку було наймогутнішим? (Франкське королівство).

Слово вчителя:

Першою династією, яка прийшла до влади, була Меровінги, ім’я засновника якої перекладається як «народжений морем». Франкське королівство започаткувало країну Францію і її столиця Париж була майже ровесником за віком нашої столиці Києва.

 

 

 

 

Метод «Мозковий штурм»

1.Як називали племена, що жили на території Франції (салічні та ріпуарські франки)

2. Як звали першого короля франків? (король Хлодвіг)

3. Роки правління Хлодвіга (481-511 рр.)

4. Як  звід законів, що прийнятий королем Хлодвігом? (Салічна правда)

5. Яку релігію прийняв Хлодвіг? (християнство західного зразку, в майбутньому католицизм у V ст.)

6. Якою була перша відома битва короля Хлодвіга, в якій він здобув перемогу (де і коли?) – битва під містом Суассоном у 486 р. з римським намісником Сіагрієм.

Робота з історичним джерелом:

Опрацювати текст і виконати завдання до нього:

Франки за Апполінарієм Сідонієм ( V ст.)

З голови на обличчя спадає їхнє руде волосся, голена потилиця сяє на сонці. У них світлі очі сіро-блакитного відтінку, і всі вони чисто поголені. Замість бороди у них рідкі вуса, за якими вони старанно доглядають…

Чоловіки носять тісний одяг. Розважаються вони ж тим, що кидають дволезові сокири та списи на значну відстань. Кинувши спис, вони стрибками намагаються його випередити, що, у такий спосіб, першими досягти ворога. Любов до війни в них закладається з дитинства.

Завдання:

Метод «Відкритий мікрофон»

1. Опишіть зовнішність франків.

2. Дайте характеристику зброї франків. В чому вони були сильними?

3. Що можна сказати за риси характеру франків на основі тексту?

Франкська держава Хлодвіга та його наступників.

Легенда про Суассонську чашу за Григорієм Турським (V ст.)

Здобувши перемогу при Суассоні (486 р.), франки серед іншої здобичі захопили дивної краси і розмірів чашу. Хлодвіг попросив віддати йому чашу понад належну йому частку. Воїни відповіли: «Роби все, що тобі заманеться, бо ніхто не може йти проти твоєї влади». Але один воїн підняв бойову сокиру і розрубав чашу, сказавши «Нічого з цього не отримаєш, крім того, що випало тобі за жеребом». Усі були вражені цими словами, але Хлодвіг приховав образу.

Через рік (487 р.) він наказав всьому війську зібратися на військовий огляд. І ось, обходячи рди, підійшов до цього воїна і сказав: «Ніхто не тримає в такому безладі зброяю, так як ти». Вирвавши у нього сокиру, кинув її на землю, а коли воїн нагнувся, щоб підняти її, король розрубав йому голову. «Так-сказав він, - ти вчинив із чашею в Суассоні». Коли воїн помер, Хлодвіг наказав іншим розійтися по домівкам, вселивши їм ще більший страх по відношенню до себе».

Запитання:

1. Які висновки можна зробити про риси характеру Хлодвіга? (запальність, владолюбність, жорстокість, злопам’ятливість)

2. Чому воїн дозволив собі перед королем розрубати чашу? (король в ті часи не вважався вищим за простих воїнів, лише перший серед рівних)

3. Що хотів довести Хлодвіг, вбивши звичайного франкського воїна і яка була ціль даного вчинку? (хотів довести те, що чекає на того, хто піде проти його авторитету і бажав посилити свою владу за допомогою страху та примусу)

Повідомлення учнів:

Учні представляють повідомлення про перший звід законів «Салічної правди (початок VI ст.)

Робота з термінами та поняттями

Розкрийте термін «аллод», «бенефіцій», «майордом», «рицар».

Аллод-це приватне велике землеволодіння франків;

Бенефіції-це землі, котрі були надані королем за службу феодалам-великим землевласникам.

Майордом-старший сановник королівського палацу під час правління династії Меровінгів.

Рицар (в перекладі з німецької ріттер-означає «кінний вершник»)-важкоозброєнний феодал, котрий здійснював військові походи в часи Середньовіччя

Слово вчителя:

На початку VII ст. реальна влада в королівстві була зосереджена в руках майордомів. Королі, котрі були залежними від майордомів називалися «лінивими королями». Адже вони не правили, лише підписували закони, котрі їх розробляли вищі посадовці при дворі короля. Влада майордомів ставала настільки сильною, що поступово вони брали ініціативу в управлінні державою. Посилення влади майордомів розпочалося з Піпіна Геристальського (687-715 рр.) і його наступника Карла Мартелла (715-741 рр.), котрий усував і зводив королів на престол. Йому належить військова реформа-вперше було створено потужне військове утворення-рицарство, котре за службу отримало великі землеволодіння за службу-бенефіції (від лат. бенефіціо – благодіяння) і рицарі ставали великими феодалами. 732 р. вигравши битву з арабами (битва при Пуатьє), котрі намагалася вторгнутися на територію Франкського королівства-посилив власний авторитет.

Наступник Карла Мартелла Піпін Короткий (741-768 рр.) став першим з представників нової династії-Каролінгів (Піпінідів).

Робота з підручником:

1. За що Піпін отримав прізвисько Короткий?

2. Що він зробив з останнім представником з династії Меровінгів і як його звали?

3. Яка область була створена в Італії в результаті допомоги військами Піпіна папського престолу?

4. Назвіть ім’я сина Піпіна Короткого.

Імперія Карла Великого та її поділ у 843 р.

Вправа «Снігова куля»

Учень.якого визначає вчитель, ставить зщапитання щодо життя та діяльності Карла Великого конкретному однокласнику. Учень, що отримав запитання, відповідає, а потім ставить своє питання іншому учневі.

Приклад:

1 учень-знайди роки життя та правління Карла Великого

Відповідь: Роки життя (742-814 рр.), період правління-з 768 по 814 рр.

2 учень-що він зробив важливого для держави?

Відповідь: здійснював військові походи, створив Франкську імперію, сприяв розвитку освіти та науки, намагався з’єднати річку Рейн з Дунаєм, щоб мати вихід в Чорне море, збудував палац в Аахені.

3 учень-який титул отримав Карл великий у 800 р.?

Відповідь: імператор.

4 учень-Як називався період найвищого розвитку освіти та науки? Хто очолював «Академію?»

Відповідь: «Каролінзьке відродження». Очолив «Академію» вчений англосакс Алкуїн.

5 учень-Як називалися франкські літописи при Карлі Великому

Відповідь: «Аннали»

6 учень-назви договір, що був підписаний між синами Карла Великого і в якому році ?

Відповідь: Верденський договір підписаний у 843 році.

7 учень-На які самостійні держави було розділено імперію Карла Великого?

(Італія, Франція, Німеччина).

Повідомлення учнів

Учні складають історичний портрет Карла Великого.

Робота з картою та атласом

За допомогою карти атласу «Франкське королівство», «Імперія кала Великого» та «Розподіл Франкської імперії» надайте відповіді на запитання:

1. Покажіть на карті та позначте на контурній карті напрями й дати найважливіших походів Карла Великого.

2. Які території були завойовані Карлом Великим?

3. Покажіть на карті столицю імперії Карла Великого (Аахен)

4. Покажіть на карті, як було розділено імперію Карла Великого

Орієнтовний варіант відповіді:

Поділ імперії Карла Великого

1. Західнофранкське королівство (майбутня Франція) на чолі з Карлом Лисим

2. Східнофранкське королівство (майбутня Німеччина) на чолі з Людовіком німецьким.

3. Лотарингія, Бургундія та Італія перейшли до Лотаря.

V. Закріплення вивченого матеріалу:

Розв’язання історичних задач

1. Скільки часу минуло від заснування Рима до Падіння Західної Римської імперії (1229 років: 753+476)

2. Карл Мартелл народився біля 688 року. 732 року він здійснив оборону проти арабів в битві при Пуатьє. Скільки років йому було (44 роки).

3. Скільки років проіснувала Франкська держава? (357 років: 843-486)

4. Скільки часу проіснувала імперія Карла Великого, якщо розпалася у 843 р.?. Також відомо, що Карла проголосили імператором через 324 роки після розпаду Західної Римської імперії (43 роки: 843- (476+324)

5. Скільки років прожив король Хлодвіг, якщо відомо, що королем франків став у 16 років у 481 р, а помер у 511 р. (46 років).

VI. Підсумки уроку:

Учитель:

1.У результаті Великого переселення народів суттєво змінилася карта Європи: зникла Західна Римська імперія, а на її руїнах виникли нові державні утворення-варварські королівства. Розпочався новий період історії котрий отримав назву-Середні віки.

2. Наймогутнішою та найвпливовішою державою виділяється Франкське королівство починаючи з короля Хлодвіга, а потім Франкська імперія-її очолив Карл Великий.

3. Після смерті Карла Великого Франкська імперія поступово розпадається і на її території формуються нові держави-Німеччина, Італія, Франція.

VII. Домашнє завдання:

Опрацювати параграф 2, позначити на контурній карті територію Франкського королівства, імперії Карла Великого (звернути увагу на військові походи імператора); підготувати повідомлення про правління імператора Юстиніана I.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Метод «Випереджальне навчання»

Робота з підручником:

Знайдіть імена з династії Меровінгів, котрі були післ смерті короля Хлодвіга?

(Піпін Герістальський, Карл Мартелл)

2. Яка була наступна династі після Меровінгів (

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
28 лютого
Переглядів
96
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку