Тема: Всеволод Нестайко. «Чарівні окуляри». Ідейний зміст повісті: відповідальність за свої вчинки, уміння долати перешкоди на шляху до мети
Мета: продовжити знайомити учнів із життєвим та творчим шляхом Всеволода Нестайка; проаналізувати зміст твору «Чарівні окуляри»; вчити складати план до твору та переказувати текст за ним; удосконалювати вміння учнів вичерпно відповідати на запитання за змістом прочитаного тексту; виховувати в учнів почуття поваги, пошани до різних видів мистецтва, зокрема до книги.
Тип уроку: Урок узагальнення і систематизації знань
Форма роботи: групова, індивідуальна, колективна
Методи і прийоми роботи: бесіда, літературний диктант, обговорення твору.
Хід уроку
І. Організація класу
Доброго ранку, діти! Чи готові ви до праці на уроці? Давайте привітаємось один до одного і побажаємо, щоб ми з нашого уроку вийшли задоволеними.
ІІ. Перевірка домашнього завдання
Діти, ми звами вивчаємо твір «Чарівні окуляри» ( скорочено), думаю на сьогодні уже усі прочитали, тому зараз, ми з вами напишемо літературний диктант по цьому творі.
Літературний диктант
ІV. Формування мети й завдання уроку
Сьогодні на уроці ми продовжуємо дізнаватися про життєвий і творчий шлях Всеволода Нестайка. Та проаналізуємо його твір «Чарівні окуляри». Складемо характеристику геррїв твору, і поговоримо чи вони вміють відповідати за свої вчинки.
V . Актуалізація опорних знань, умінь, навичок
Діти, а що таке оповідання?
А як звати автора, якого ми сьогодні вивчамо?
Чи сподобалося вам оповідання «Чарівні окуляри»?
Які ви ще знаєте оповідання Всеволода Нестайка?
Що вам запам'яталося з біографії Всеволода Нестайка?
VІ. Застосування знань та умінь учнів
Завдання 1. Давайте пригадаємо які головні герої у творі? Вася та Ромка
Молодці! А давайте ми складемо характеристику, наших головних персонажів. Для цього ми поділимся на дві групи. Одна група буде характеризувати Васю, інша Ромку.
Завдання 2. Складіть і запишіть синквейн про одного із головних героїв твору «Чарівні окуляри»
1-й рядок – тема (один іменник).
2-й рядок – опис теми (два прикметники).
3-й рядок – дії, пов’язані з темою (три дієслова).
4-й рядок – речення з чотирьох слів.
5-й рядок – синонім до теми (одне слово).
Завдання 3. Упізнайте героя.
«в класi всi називають мене Рудий Африканський їжачок. Або Африканець. Або Рудий їжа- чок. Або просто їжачок. Рудим Африканським їжачком мене Ромка черняк назвав, лiдер нашого класу. Ми тодi Африку з географiї проходили. А волосся в мене справдi руде, як жар. I настовбурчене, як голки в їжачка». (Вася Богданець.)
«була першою красунею у нашому класi. Струнка, голубоока, чорноброва... Горда i не- приступна. Нiкому i нiколи вона не писала записок. Навiть Ромка черняк губився i нiяковiв перед нею». (Рита Скрипаль.)
«I раптом бiля нас невiдомо звiдки з’явилася бабуся — довгоноса, у кумедному старовин- ному капелюшку, з цiпком у руках. Вона розгублено мружила очi i крутила на всi боки головою». (Маргарита Степанівна.)
«Сама чорнява, а очі сині, великі, з мохнатими віями. У вушках сережки з перлами. Струнка, як тополька…». (Анжеліка.)
«Бiля балкона просто в повiтрi ми побачили усмiхненого хлопчика у сорочцi-вишиванцi, у смушевiй шапцi набакир, у червоних шароварах, червоних чоботях, який сидiв верхи на дивному напiвпрозорому блакитному конику з яскравою жовтою гривою i жовтим хвос- том. У руках хлопчик тримав срiбний пернач». (Козачок Гулька.)
«вийшов синій чоловічок з фіолетовими очима, у яких бігали жовтенькі бісики, наче се- кундні стрілки,— в лівому в один бік, у правому в другий. чоловічок був кругловидий, з довгеньким гострим носиком, який весь час теж крутився то в один бік, то в протилеж- ний…». (Митя Часомір.)
«З палацу вискочив синій дід з зеленою бородою і зеленими, як у потвор, очима. чаклун пронизливо подивився на нас і раптом кинувся до Ромки й почав його обіймати й цілувати, радісно піпікаючи. Не встиг я і оком зморгнути, як він схопив Ромку в обійми і зник разом з ним у палаці». (Зловред Поганський-Хуліганський.)
«У кріслі перед величезним екраном сидів кумедний дідусь в окулярах з подвійними скельцями — верхнє прозоре, нижнє темне…». (Іван Іванович Шукайло.)
VІІ. Підсумок уроку
Інтерактивна вправа «Коло думок»
Як ви думаєте, чому Всеволод Нестайко визначив жанр свого твору як правдиво-фантастична повість?
Як ви вважаєте, яка головне тема твору?
Які особливості мови повісті ви помітили? Наведіть приклади.
Чи сподобався вам твір?
Чого він вас навчає?
VІІІ. Домашнє завдання
Напишіть декілька речень, що б ви зробили, якби мали чарівні окуляри.