Всеволод Нестайко. «Чарівні окуляри»

Про матеріал
Всеволод Нестайко. «Чарівні окуляри» Мета: ознайомити учнів із життєвим та творчим шляхом Всеволода Нестайка; прочитати та обговорити зміст твору «Чарівні окуляри»; удосконалювати вміння учнів вичерпно відповідати на запитання за змістом прочитаного тексту; розвивати культуру зв’язного мовлення, логічне мислення, увагу, пам’ять; збагачувати словниковий запас учнів; формувати кругозір, світогляд; виховувати в учнів почуття поваги, пошани до різних видів мистецтва, зокрема до книги. Очікувані результати: учень/учениця формулює тему та основну думку твору; визначає спільні та різні елементи і форми подібних за певними структурними ознаками текстів; характеризує емоційний стан літературних персонажів, їх поведінку та вчинки, виявляючи толерантність; проводить паралелі між образами і ситуаціями, зображеними в тексті, і власним життєвим досвідом; аргументує власну оцінку прочитаного тексту, наводячи доречні цитати. Положення НУШ, на яких ґрунтується діяльність: наскрізний процес виховання, який формує цінності. Компетентності: розвивати мовну та соціальну компетентності. Наскрізна змістова лінія: громадянська відповідальність Міжпредметна інтеграція: кіномистецтво Обладнання: сонцезахисні окуляри, ребус, відео про письменника та відео гімнастики для очей.
Перегляд файлу

                  Урок №55. Всеволод Нестайко. «Чарівні окуляри»

Мета: ознайомити учнів із життєвим та творчим шляхом Всеволода Нестайка; прочитати та обговорити зміст твору «Чарівні окуляри»; удосконалювати вміння учнів вичерпно відповідати на запитання за змістом прочитаного тексту; розвивати культуру зв’язного мовлення, логічне мислення, увагу, пам’ять; збагачувати словниковий запас учнів; формувати кругозір, світогляд; виховувати в учнів почуття поваги, пошани до різних видів мистецтва, зокрема до книги.

Очікувані результати:учень/учениця формулює тему та основну думку твору;визначає спільні та різні елементи і форми подібних за певними структурними ознаками текстів; характеризує емоційний стан літературних персонажів, їх поведінку та вчинки, виявляючи толерантність;проводить паралелі між образами і ситуаціями, зображеними в тексті, і власним життєвим досвідом; аргументує власну оцінку прочитаного тексту, наводячи доречні цитати.

Положення НУШ, на яких ґрунтується діяльність:наскрізний процес виховання,який формує цінності.

Компетентності: розвивати мовну та соціальну компетентності.

Наскрізна змістова лінія: громадянська відповідальність

Міжпредметна інтеграція:кіномистецтво

Обладнання: сонцезахисні окуляри, ребус,  відео про письменника та відео гімнастики для очей.

                                     Хід уроку

І. Організаційний момент

Гарно й зручно ми сідаєм,

Щось нове завжди вивчаєм.

Те, що вчили - пригадаєм,

Будь уважний, починаєм!

1.Інтерактивна вправа «Чарівні окуляри»

(Вчитель показує дітям сонцезахисні окуляри і запевняє,що вони чарівні.Одягає їх і каже,що за допомогою цих окулярів всі побажання здійснюються.)

-Я побажаю Арині на уроці бути активною(окуляри передаються Арині.І та далі поки вони не повернуться до вчителя).

ІІ.Актуалізація опорних знань

1.Перехресна бесіда

-Чи траплялися з вами цікаві пригоди?

-А чи можна про них написати художній твір?

-Який твір,на ваш погляд,уважають пригодницьким?

-Які пригодницькі твори ви вже читали?

-А який твір називаємо фантастичним?

-Чи можна вважати фантастичний твір пригодницьким?Чому?

2.Інтерактивна вправа «Мозкова атака»

-Правдиво-фантастична повість-це…

ІІІ.Повідомлення теми уроку.

Сьогодні на уроці ви дізнаєтесь про життєвий та творчий шлях  Всеволода Нестайка. Ознайомитеся з його твором «Чарівні окуляри».

1.Вправа «Розгадай ребус»(розгадати та пояснити значення розгаданого слова).

ІV.Основна частина

1.Коротке знайомство з автором

    1930, 30 січня - у Бердичеві народився Всеволод Нестайко, якому судилося стати одним із найпопулярніших у світі дитячих письменників. За 55 років літературної діяльності він написав більше 30 повістей, романів і збірок оповідань, частина яких увійшла до золотого фонду дитячої літератури України.

   Мама майбутнього письменника була викладачкою російської словесності (вчителювати вона почала іще в 1913 році, коли про окрему українську літературу й мови бути не могло). Вона була начитаною інтелігентною жінкою. Під час вагітності часто гуляла місцями, пов’язаними з перебуванням у Бердичеві відомих письменників: Бальзака,  Конрада, Шолом-Алейхема, Рильського. Родинна легенда стверджує, що старий бердичівський акушер, який приймав пологи, почувши перший крик хлопчика, привітав маму словами: «Мадам! У вас, здається, з’явився письменник!».

   Все змінилося в 1933-му, коли заарештували батька. Зиновій Нестайко в молодості був січовим стрільцем, вояком Української Галицької армії. Наприкінці 1920-х, під впливом радянської пропаганди, повіривши в успіхи українізації, зважився переїхати із Західної України, яка тоді була «під Польщею», в УСРР. Працював у Проскурові (нині - Хмельницький) на цукровому заводі, пізніше переїхав у Бердичів.

   Його звинуватили у шпигунстві на користь імперіалістичних держав, згадавши службу в Австрійській армії в часи Першої світової війни, духовну семінарію, знання п’яти іноземних мов, а також заслуги його батька, отця Діонізія Порфировича Нестайка, греко-католицького декана, який керував парафією в Бучачі. Більше Всеволод батька не бачив – у пам’яті хлопчика лишився тільки смак цукерок, які той дав синові, коли по нього прийшли. Мамі з сином, рятуючись від голоду довелося тікати до Києва, до маминої сестри.

   «У дитинстві в мене не було дитинства», — зізнавався пізніше письменник. Через постійні хвороби він не зміг виїхати з Києва, коли почалася війна, тож два окупаційні роки випало пережити в столиці. «Неволя – це найстрашніше, що може бути в світі – коли йдеш ти з мамою по вулиці, тримаєшся, а будь-який фашист може штовхнути твою маму, образити, і ти нічого не можеш вдіяти. У 1941-му році мені було 11 років, і з того часу я став дорослим, напевно», - згадував пізніше Нестайко.

   Бачив він і голод, і смерть. Однак навчився дивитися на світ з оптимізмом і гумором. Як розповідав Всеволод Зиновійович, допомагали родинні перекази — саме такими дотепниками, які викрутяться з будь-якої ситуації, були його дідусь по материнській лінії Іван Довганюк та прадід письменника Семен Довганюк.

   Свій творчий шлях Всеволод Нестайко починав у дитячому журналі «Барвінок», де друкувався разом з іншими класиками — Юрієм Яновським, Павлом Тичиною, Наталею Забілою, Оксаною Іваненко, Максимом Рильським. У 1956 році побачила світ збірка оповідань письменника під назвою «Шурка і Шурко». А через два роки - казкова повість «У Країні Сонячних Зайчиків».

   Помер Всеволод Нестайко 16 серпня 2014 року. Похований у Києві на Байковому кладовищі. На похорон сотні киян взяли із собою дзеркальця, щоб провести улюбленого письменника сонячними зайчиками.

2.Перегляд відео про письменника разом із «Сніданком 1+1»:

 http://youtube.com/watch?v=RhP6Vn10lss

3.Творчий доробок письменника

   Найвідомішими книгами Всеволода Нестайка стали підліткова трилогія «Тореадори з Васюківки», казкова казки про Країну Сонячних Зайчиків», оповідання «Одиниця з обманом», «П'ятірка з хвостиком», «Загадка старого клоуна», «Чудеса в Гарбузянах» та багато інших. 1979-го року рішенням Міжнародної ради з дитячої та юнацької літератури трилогія «Тореадори з Васюківки» внесена до Особливого Почесного списку Г.-Х. Андерсена як один із найвидатніших творів сучасної дитячої літератури.

Нестайко “Чарівний талісман” скорочено - Guru.net.uaВсеволод Нестайко. Провідник у світ дитинства»Нестайко Всеволод - Пригода в кукурудзі: Оповідання | Книжкова Хата -  магазин цікавих книг! м. Коломия, вул. Чорновола, 517 книг Всеволода Нестайка, які ви повинні прочитати з дитиною

4.Робота з підручником «Українська література» О. Калинич, с.230-240.

5.Гімнастика для очей:

https://youtu.be/8G87kg9s1HM

6.Бесіда за змістом прочитаного(Пригода перша.Загадкова записка, з якої починаються чудеса):

1)Про що йдеться в повісті?

2)Коли відбуваються події?

3)Які слова нам допомагають зрозуміти ,що це сучасний твір?

4)Хто є головним героєм повісті?Знайдіть його опис.

5)Де шукав чарівні окуляри Вася Богданець?

6)Як Васю покарала вчителька математики Юлія Юхимівна?

7)Де потім Їжачок шукав чарівні окуляри?І де саме їх знайшов?

8)Що побачив хлопець,одягнувши чарівні окуляри?

9)Як Їжачок зрозумів,що вони дійсно чарівні?

10)Як Вася довів Ромці,що чарівні окуляри існують?

V. Узагальнення вивченого

*Інтерактивна вправа «Коло думок»

-Чому Всеволод Нестайко визначив жанр свого твору як правдиво-фантастична повість?

-Визначте тему та провідну ідею твору.

-Які особливості мови повісті ви помітили?наведіть приклади.Яка їх роль у художньому творі?

VІ.Підсумок.

Рефлексія.*Вправа «Відкритий мікрофон»

Сьогодні я дізнався…

Було цікаво…

Було складно…

Я зрозумів (-ла), що…

Тепер я зможу…

Я навчився (-лася)…

У мене вийшло…

Я зміг / змогла…

VІІ.Домашнє завдання

Прочитати с.240-246(«Пригода восьма.У Телебабанії-Заекранії»), дати розгорнуту відповідь на запитання,що важливіше — комп’ютерні ігри чи читання книжок.

 

 

 

 

 

docx
Додано
11 червня 2023
Переглядів
2953
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку