. Вставні слова, словосполучення й речення. Інтонація речень із вставними словами.

Про матеріал
. Вставні слова, словосполучення й речення. Інтонація речень із вставними словами.
Перегляд файлу

8 клас

                                                                     Українська мова

 

ТЕМА. Вставні слова, словосполучення й речення.

           Інтонація речень із вставними словами.

 

МЕТА: поглибити знання учнів про вставні слова, словосполучення,

                речення, вчити знаходити їх у тексті й доцільно вживати в

                усному та писемному мовленні; вчити правильно розставляти

                розділові знаки при вставних конструкціях, інтонувати їх;

                розвивати память, логічне мислення; виховувати мовну

                культуру школярів.

 

ТИП УРОКУ: урок-пошук.

 

 

                                    ХІД  УРОКУ

 

І.АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

1. Перевірка домашнього завдання.

Зачитати твір-мініатюру, назвати поширені й непоширені звертання.

2. Озвучення зв’язного висловлювання на тему “Звертання».

 

ІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

 Завдання учням.

  Прочитайте гумореску П.Глазового. Запропонуйте свою назву, Яким чином автор гуморески досягає комічного ефекту?

Вже ніч надворі. Не спить дитина.

Схилився батько над ліжком сина

І виявляю любов і ласку.

- Послухай,- каже,- синочку, казку.

Так, значить, дід жив і, значить, баба.

Була в них , значить, ще й курка ряба.

І сіла, значить, вона в гніздечко

І ,так сказати, знесла яєчко.

Дід бив яєчко і баба била.

Ну, баба, значить, теж не розбила.

А, так сказати, пробігла мишка…-

І тут синочок схопився з ліжка:

- Все значить, значить та так сказати

Не треба казки! Я хочу спати!

 

ОПРАЦЮВАННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

  1. Групова робота.
  1. Аналіз мовного матеріалу.

Прочитайте подані речення. З’ясуйте, чому підкреслені слова виділяються комами. Що це за конструкції та що вони означають?

І група

Іншим разом Хаєцький, безперечно, зважив би на Маковеєві просьби (О.Гончар).

Мабуть, неможливо найти галузь знань, яка могла б обійтись без послуг математики (З журналу). Шкільний хор, за словами слухачів, співав гарно і злагоджено.

ІІ група

Швидко з ним розстались ми, на жаль, інша путь вела мене у даль (О.Гончар). На превелике диво, Замір не пручався (М.Коцюбинський). Так скажіть, прошу вас, варт чи не варт вудити коропа (Остап Вишня).

ІІІ група

Ніжність, наприклад, описати математично не можна (В.Собко). Нарешті, курячи пилюкою, з’явились дві машини (М.Стельмах). Отже, й для них було місце за дружнім столом у колі збратаних людей (Є.Гуцало).

 

  1. Опрацювання теоретичного матеріалу.

  Робота з підручником.

(с.191)

 

3. Виконання вправи 315.

 Прочитати речення, дотримуючись правильної інтонації. Визначте вставні слова   (словосполучення), визначте, що виражає кожне з них. Звіртеся з таблицею.

 

  1. Виконання вправи 317.

Перепишіть, розставте пропущені розділові знаки. З'ясуйте значення вставних слів.

 

5. Проблемне завдання.

  Проаналізуйте запропоновані групи речень. Чому в одних випадках виділені слова виділяються комами, а в інших – ні?

   1. Здається батькові, що стомили Миколу постійні мандри (О.Копиленко).

Здається, твій трамвай підійшов (О.Копиленко).

2.Нарешті ти зрозумів, Гайдаю (О.Корнійчук). Матроси знов узялися за лопати. Під першим шаром землі пішла солонувата сіра глина, поряд жирна глина з різким запахом нафти і, нарешті, вугільний шар (З.Голуб).

 

  1. Завдання учням.

  У наведених реченнях знайдіть вставні слова, визначте їх значення. Перепишіть, розставляючи розділові знаки.

  Кажуть мудрість приходить з роками (Л.Дмитренко). Населення на диво зустріло нас привітно (Я.Баш). У Бога знать осліпло Всевидюще око (А.Малишко). З  ділом бач у нас ніколи не розходяться слова (П. Дорошенко). А вона уявіть зупинилась в ту мить (В.Сосюра). Все одно наша правда зверху (Ю.Яновський). Добра такого там зроду у мене правда не було (Т.Шевченко).

  Робота біля дошки

  Зробити повний синтаксичний розбір п’ятого речення.

І\/. ПІДСУМОК УРОКУ

  Бесіда

- Які слова (словосполучення) називаються вставними?

- Як відділяються вставні слова і словосполучення на письмі й в усному мовленні?

- Чи є вставні слова членами речення?

 

\/. ДОМАШНЯ РОБОТА

Вивчити &25 (с.191-194), виконати вправу 320.

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Дей Дима
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
10 березня
Переглядів
335
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку