На уроках літературного читання широко використовую ІКТ. Ці засоби дозволяють підвищити ефективність уроку читання, забезпечують такі умови, за яких учні залучаються до активної, творчої діяльності.
Урок читання у 2 класі
Тема: Вступ до теми. У світі казки чарівної. Українська народна казка «Рукавичка». Інсценізація казки.
Мета. Поглиблювати знання дітей про казку як вид усної народної творчості.
Працювати над свідомим, виразним, правильним читанням; розвивати навички діалогічного мовлення; правильно інтонувати речення, переказувати казку близько до тексту, збагачувати словниковий запас учнів; вчити відповідати на запитання повним реченням. Виховувати дружбу,бережливе ставлення до природи.
Обладнання. Ілюстрації, індивідуальні складові таблиці для розчитування,м’які іграшки,маски,матеріал для ігр,мікрофон. малюнок рукавички, ілюстрації до казки, підручник Літературне читання для 2 класу.
Перебіг уроку
І. Організаційний момент.
1. «Психоформула»
Всі почули ви дзвінок,
На улюблений урок.
Кожен з вас приготувався,
На перерві постарався.
Зараз сядуть всі дівчатка,
А за ними — і хлоп’ятка.
Ласкавинки посилаємо,
Працювати починаємо.
2. Девіз уроку (на дошці)
Думати - швидко,
Відповідати - чітко,
Працювати – дружно,
Запам'ятовувати міцно.
ІІ. Мовна розминка
(Рівне інтенсивне видихання повітря).
- Візьміть вузьку смужку паперу, уявіть, що це свічка. Дмухайте на неї. Вона відхиляється від вас – це полум’я.
( «Свічка» дозволяє слідкувати за роботою струму повітря, яке видихається. Рівне видихання – папір знаходиться в одному положенні (відхилившись)).
На сопілку губи схожі. Ми на ній пограти можем. (Діти глибоко через ніс набирають повітря).
Ду – ду – ду, ду – ду – ду, Ду – ду – ду, ду – ду – ду.
Кричав Архип, Архип охрип,
не треба Архипу кричати до хрипу.
а) читаємо тихо, повільно;
б) швидше, голосніше;
в) швидко.
4. Гра «Земля — небо» (Розчитування за складовою таблицею).
За командою «Земля» діти нахиляються до таблиць і читають склади. За командою «Небо» — піднімають голівки вгору. Знову — «Земля»
— учні очима знаходять, де вони завершили читати.
5.Гімнастика для очей.
III. Повідомлення теми і мети уроку
Який розділ ми починаємо з вами вивчати?
- Сьогодні ми з вами розпочинаємо вивчати новий розділ «Українські народні казки». Познайомимось з казкою «Рукавичка» та з її головними героями; розвиватимемо навички діалогічного мовлення;вчитимемося правильно інтонувати речення, переказувати казку близько до тексту, збагачувати словниковий запас; продовжуватимемо вчитися відповідати на запитання повним реченням.
IV. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу
— І що воно таке, ота казка? Жила-була вона з прадавніх часів, про які вже стародавні книги не пам’ятають. Протягом століть казки були і залишаються чарівними джерелами доброти і милосердя, яких завжди так не вистачає в нашому повсякденному житті. Створені в сивій давнині, вони, як і вся усна народна творчість, переказувалися з вуст в уста, від одного оповідача до іншого. Гортаючи сторінки улюблених казок, ми розуміємо, що казки — це наші великі вчителі, які спочатку виховують, а вже потім розважають. Казка — це диво. Вона дає нам привід для роздумів, повчає, приносить багато радощів.
Створюється пара з «сильнішого» учня і «слабшого». «Сильніший» учень «веде» у читанні, а «слабший» — намагається досягти темпу читання «сильнішого» учня.
— Які казки найдавніші? (Про тварин).
- Закрийте очі. Уявіть, що надворі зима… . Прохолодно… .
Білий сніг пухнастий,
Падає кружляє
І на землю тихо
Стелеться, лягає.
Ви замерзли і поспішаєте до хати. (З аудіозапису чутно рипіння снігу).
Вмикаєте радіоприймач. Налаштовуєте його на улюблену хвилю.
Казка – це світ, чарівний та незвичний,
Казка – це диво, сповнене краси.
Поринуть у казку – це ж бо так цікаво,
Це справді свято, радість для душі.
— Яких героїв казки запам’ятали?
— Де взялася в лісі рукавичка?
Руханка
В казковому лісі розминка.
Настала фізична хвилинка.
Похитали головою,
Раз притупили ногою,
Руки вгору піднесли,
Трішки ними потрясли,
Нахилились вліво, вправо.
Та цього іще замало.
Руки вгору, руки вниз,
Раз присіли, піднялись.
Головою похитали
Й працювати знов почали.
(Читання за вчителем слів: шкряботушка, скрекотушка,в рукавичці, скраєчку, іклан, розірветься).
(— Чи в повному обсязі надруковано казку в підручнику?
— Яка частина відсутня? Розкажіть її. Які речення в казці повторюються?
— Як у казці названо мишку? Жабку? Зайчика?Лисичку?Вовчика? Кабана? Ведмедя? Поясніть чому.
— Кого звірі не хотіли впускати до рукавички? Чому? Прочитайте.
— Послухайте загадку. Відгадайте і скажіть, кого з героїв казки немає у змісті загадки?
- Що за хата на узліссі?
Де не взявсь — кабан біжить.
Тут і вовк іде, й ведмідь,
й кожен хоче в хатці жить.
Так вже тісно їм усім —
Ось-ось-ось порветься дім.
Що за дім такий лежить,
І ворушиться, й дрижить? (Рукавичка)
(Відсутні: лисичка, жабка, мишка, зайчик.)
5. Інсценівка казки.
— Скільки акторів братимуть участь в інсценівці? (Сім)
— З якою інтонацією треба читати слова автора, лисички, мишки, жабки, зайчика, кабана, ведмедя?
— Чи можна цих тваринок назвати друзями? (Так). Чому?
Слова автора читатиме … .
За мишку буде ….
За жабку - …
За зайчика –
За лисичку –
За вовчика -
За ведмедя –
За кабана-іклана -
V. Підсумок уроку
Гра «Добре – погано» (Використовую мікрофон)
— Платон Воронько написав веселий віршик, який має таку саму назву.
КАЗКА ПРО РУКАВИЧКУ
Вчора Галочка-сестричка казку прочитала,
Як у лісі рукавичка звірям домом стала.
Я покинув рукавичку за городом, там, де ліс.
Та ні зайчик, ні лисичка й вовк у неї не заліз.
Мабуть, дуже замала в мене рукавичка.
Взяв у мами зі стола,з ліжка у сестрички,
Рукавичок, мабуть, з п’ять.
В ліс відніс — хай звірі сплять.
Я не знаю, як було,що у лісі сталось,
А мені не повезло —від усіх дісталось.
— Який настрій викликав у вас цей віршик? Чому?
VІ. Домашнє завдання.
Учитель. Наш урок я хочу закінчити словами відомого педагога
Дитинко! Не поспішай втекти з дитинства.
Всьому свій час. Зрозумій, що дитинство – це казка,
яка не повторюється, лишившись острівком щастя
в людському житті.
О.А.Захаренко
Використана література
Інтернет джерела:
(За підручником О. Я. Савченко) – Х:, Вид. група «Основа», 2016
1