Вулканізм і вулкани. Гарячі джерела, гейзери

Про матеріал
Розробка конспекту уроку у 6 класі про вулканізм і вулкани,гарячі джерела, гейзери
Перегляд файлу

                                                       6 клас

     Тема.  Вулканізм і вулкани. Гарячі джерела, гейзери

   Мета : ознайомити учнів із внутрішніми процесами, що зумовлюють зміни земної кори, сформувати поняття «вулканізм», «магматизм», «гейзери»; розвивати вміння логічно мислити , працювати з картами, текстом підручника, додатковою літературою; продовжити формування світогляду, який базується на бережливому ставленні до довкілля.

   Практична робота (продовження) «Позначення і підписування  на                   контурній карті  найбільших літосферних плит, сейсмічних поясів, вулканів, гір»

   Обладнання: підручник, атлас, схема «Вулкан», фізична карта світу, ілюстрації.

                                                                   Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Перевірка домашнього завдання

                  1.Бесіда за запитаннями

Учитель.

1.Що таке землетруси? Де вони виникають?

2.Як вимірюється сила землетрусу?

3.Що таке моретруси? Які райони Землі є цунамонебезпечними?

4.Що відбувається внаслідок розходження  і зближення літосферних плит?

                   2.Завдання на картках. (Вставити пропущені слова)

 

ІІІ. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів

Бесіда. Учитель.

- Пригадайте, як утворюються магматичні гірські породи?

-  В якому стані перебуває речовина мантії?

- Що вам відомо про зміну t0 в земній корі?

 

ІV. Мотивація навчальної діяльності

Учитель. Багато явищ природи можуть здаватися незвичайними і загадковими : з вершини гори вириваються хмари чорного диму й стовпи вогню, викидається розжарене каміння, з-під землі б’є фонтан води температурою близько 900 С, земля раптом починає рухатися , руйнуючи те, що знаходиться на поверхні. Однак ці та інші природні явища мають пояснення. Сьогодні на уроці ми ознайомимося з тими внутрішніми процесами, які впливають на зміну земної поверхні. 

   Проблемне питання

Учитель. Прочитайте  епіграф до уроку: «Підземний світ надійно приховує багато таємниць, лякає своїми силами, дивує чудесами …», а в кінці уроку ви скажете, чи згодні  з даним твердженням.

 

          V. Вивчення нового матеріалу

                      1. Про утворення і будову вулканів

Учитель.  Для більшості людей вулкан – це вогнедишна гора (назва походить від латинського слова «вулканус» - вогонь, полум’я). Проте він може мати вигляд тріщини або каналу на суходолі чи на дні океану.

Ви вже знаєте, що в надрах Землі утворюється магма – вогненно-рідка речовина, яка перебуває під тиском і шукає виходу на поверхню. Таким виходом і стають тріщини в земній корі. Піднімаючись, магма утворює канал - жерло (пояснення супроводжується показом  схеми на дошці та у підручнику мал.80, стор. 94). Жерло зверху закінчується чашоподібною лійкою – кратером, через нього магма виливається на поверхню. Іноді кратерів виникає декілька.

Вулкан – це місце виходу магми на земну поверхню у вигляді конусоподібної гори.

Вулканізм – це сукупність явищ, пов’язаних підняттям магми з надр Землі та виливанням її на поверхню.

        2. Проблемне питання

- Чи можна сказати, що вулкани – це «вікна» в глибини Землі?

       3. Робота за підручником

Прочитайте  матеріал підручника  стор. 94 та з’ясуйте, що вивергають вулкани. (Відповіді учнів) 

Висновок учителя. Виверження вулкану супроводжується сильними вибухами. Із кратера разом з лавою виривається на поверхню вогненна суміш газу, попелу, водяної пари, великих уламків гірських порід – вулканічних бомб.

        4.Фізкультхвилинка

        5. Про діючі і згаслі вулкани

Учитель.  Щорічно на планеті відбувається 30 вулканічних вивержень. В світі налічується понад 600 діючих вулканів. Діючі – це вулкани,що вивергалися за пам’яті  людства.  Більшість їх(2\3) розташовується по берегах  Тихого океану, утворюючи Тихоокеанське вогняне кільце, іноді цей район називають «вогняним кільцем Землі». Другий вулканічний пояс тягнеться уздовж берегів Середземного моря до великих Зондських островів.(Розповідь супроводжується показом об’єктів на карті)

Є вулкани, про виверження яких не збереглося  ніяких відомостей, - це згаслі вулкани. Про їхнє активне життя в минулому свідчать конусоподібна форма гори і кратер на вершині. Згаслі вулкани є і в Україні – Карпатах (Вулканічний хребет) і в Криму (масив Карадаг)

Одним з найвідоміших вулканів, який вважається згаслим є Везувій (Італія), але в 79 році нашої ери  відбулося його виверження,що супроводжувалося пепловими викидами і потоками лави. (Уривок з розповіді Плінія Молодшого).

Вулкани можуть бути не лише наземними, а й підводними -  вивергаються на дні морів і океанів. Часто з’являються  після їх виверження острови, вулканічні гори з вершинами над водою.

 

                  6. Про після вулканічні явища

Учитель. Після виверження вулканів можуть утворюватись гарячі джерела, гейзери, грязьові вулкани.

Гарячі джерела і гейзери утворюються в результаті виходу на земну поверхню підземних вод, які нагріваються від розжареної магми. Температура води в них 500  - 900  С,містить багато мінеральних речовин, є лікувальною.

Гейзери – це джерела, які під тиском пари викидають фонтани  гарячої води.  Найбільше їх  у Ісландії, є в США, на Камчатці (Долина гейзерів).  

Грязьові  вулкани, явище, коли на поверхню під тиском газів виштовхується гаряча грязь. Це ніби зменшені моделі вулканів, їх конуси в діаметрі 1-2 метри. Грязьові вулкани є на Камчатці.

 

VІ. Закріплення вивченого матеріалу

Гра «Так  чи  ні»

1.Вулкани бувають тільки наземними. (Ні)

2.Магма витікає на поверхню через жерло. (Так)

3.Найбільше вулканів в центрі літосферних плит. (Ні)

4.Після підводного виверження з’являється острів. (Так)

5.«Вогняне кільце» утворене в Індійському океані. (Ні)

6. Вулкани вивергають лише лаву. (Ні)

7. Діючі вулкани вивергались за пам’яті людства. (Так)

 

VІІ. Підсумок уроку

-      Про що ви дізналися сьогодні на уроці?

-      Що найбільше запам’ятали  з уроку?

-      Чи згодні ви з твердженням,що містить епіграф уроку?

VІІІ. Домашнє завдання

1. Опрацювати матеріал підручника

2. Виконати завдання практичної роботи

3. Підготувати повідомлення про вулкани - рекорди світу (Найвищий вулкан Європи, Євразії, вулкан-маяк)

docx
Додано
8 лютого
Переглядів
368
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку