Дата_______ Клас 7
Тема: Взаємодія води з оксидами. Поняття про кислоти та основи. Поняття про індикатори. Лабораторний дослід № 10: Випробування водних розчинів кислот і лугів індикаторами. Інструктаж з БЖД
Мета: формування компетентностей: поглибити знання учнів про оксиди, ознайомити учнів з хімічними властивостями води, а саме із взаємодією з оксидами; дати поняття про кислоти, основи та індикатори; розвивати вміння писати рівняння реакцій, аналізувати хімічні процеси; звернути увагу на техніку безпеки під час виконання лабораторних дослідів; удосконалювати практичні навички роботи з хімічними речовинами й лабораторним обладнанням; виховувати допитливість, екологічну культуру.
Очікуванні результати: учні відрізняють кислотні і основні оксиди; називають хімічні властивості води; дають визначення поняттям «кислоти» і «основи»; вміють записувати рівняння реакцій взаємодії води з оксидами; аналізують хімічні процеси; самостійно випробовують розчини кислот і основ індикаторами у відповідності до правил ТБ.
Реалізація НЛ: громадянська відповідальність, екологічна безпека і сталий розвиток, підприємливість і фінансова грамотність, здоров'я і безпека.
Обладнання і матеріали: проектор, проекторна дошка, відео «Взаємодія фосфор оксиду з водою», «Взаємодія кальцій оксиду з водою», ПСХЕ; штатив з пробірками, розчини сульфатної кислоти(10%), натрій гідроксиду (10%), дистильована вода, індикатори.
Тип уроку: набуття нових знань і навичок
Хід уроку
І. Організаційний етап
Привітання, налаштування на робочий лад
ІІ. Актуалізація опорних знань
*Бесіда:
1. Пригадайте, на які 2 групи можна поділити всі речовини за їх складом? (прості та складні).
2. На які 2 групи можна поділити в свою чергу прості речовини? (метали та неметали)
3. Складні речовини також поділяються на групи: оксиди, кислоти, основи та солі. Яка група речовин вам вже знайома? (оксиди).
4. Які сполуки називаються оксидами?
*Прийом «Слідство ведуть хіміки»
Оксиди сховалися між іншими речовинами. Допоможи їх знайти і назвати. З'ясуй, чого більше: оксидів металічних чи неметалічних елементів: HCl, KOH, CaO, SO2 , Na2O, HClO4, H2S, O2, Ca(ОН)2, MgO, P2O5, CO2, HNO3, Li2O, N2O5
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Слово вчителя: Вода — сама звична і проста речовина на планеті Земля. Щорічно 22.03 світ відзначає день водних ресурсів. Це маловідоме свято було встановлено Генеральною Асамблеєю ООН для того, щоб нагадати всім людям про важливість цієї речовини. Здається, що нічого нового ми вже не дізнаємося про воду, проте вона таїть в собі ще мільйони загадок, вчені кожен день відкривають цікаві і невідомі факти про неї. Вода — безбарвна рідина — покриває понад 70% земної кулі (з яких тільки 2-3% є питною водою), а її вік близько 4,5 мільярдів років. Фактично кількість води на землі незмінно з дня народження нашої планети. Цікавий факт, що вода у вашій склянці впала з небес ще тиждень тому, але побачила динозаврів і зародження живого на землі....
І сьогодні ми з вами одну із загадок води відгадаємо.
IV. Вивчення нового матеріалу
1) Поняття про кислотні і основні оксиди
Слово вчителя: Ми з вами вже вивчили оксиди, їх класифікацію і властивості. Давайте пригадаємо, які оксиди нам відомі.
Очікувані відповіді учнів: Оксиди кислотні, основні, амфотерні.
Кислотні оксиди – оксиди утворені неметалічним елементом, металом з валентністю вище IV.
Основні оксиди – оксиди утворені металічними елементами з валентностями І, ІІ, дуже рідко ІІІ.
2) Вода – найпоширеніший оксид.
Слово вчителя: Вода є хімічно стійкою речовиною. ЇЇ молекули починають розкладатися лише за дуже високої температури ( за 2 500 їх розкладається майже 11% від загального числа, а за 1000 - лише 0,03%). Продуктами розкладу є водень і кисень: 2Н2О → 2Н2 + О2
Однією з найважливіших є реакція води з оксидами.
Відомо, що вуглекислий газ здатний розчинятися у воді. У такому стані він міститься в мінеральній воді. різних газованих напоях. Водночас з розчиненням відбувається хімічна реакція газу з водою з утворенням вугільної кислоти. яка надає розчину слабо кислого смаку. Відповідно хімічне рівняння має такий вигляд: СО2 + Н2О = Н2СО3
Так само вода реагує і з іншими оксидами неметалічних елементів. Продуктами цих речовин є різні кислоти. Такий самий процес взаємодії вуглекислого газу і деяких інших газів з водою в атмосфері призводить до так званих « кислотних дощів».
SO2 + H2O = H2SO3
P2O5 + H2O = H3PO4
*Що є спільного між всіма кислотами?
*Вчитель дає визначення поняттю «кислота»
Майже всі реакції води з оксидами – це реакції сполучення. Не є винятком і реакція оксиду металічного елемента Кальцію CaO. Вона широко використовується на практиці ( гасіння вапна). До негашеного вапна (це – CaO, що має домішки) додають воду. Утворюється гашене вапно – кальцій гідрогид : СаО + Н2О = Са(ОН)2
Вода реагує з оксидами деяких металічних елементів(Рівняння складаються з допомогою учнів)
а) оксиди лужних металів : Літію, Натрію, Калію, Рубідію, Цезію (І група головна підгрупа).
Na2O + Н2О = 2NaOH
натрій оксид натрій гідроксид
б) оксиди лужноземельних металів: Кальцію, Стронцію,Барію (2 група головна підгрупа).
ВаО + Н2О = Ва(ОН)2
барій оксид барій гідроксид
в) з оксидами інших металів вода не реагує:
CuO + Н2О ≠ FeO + Н2О ≠
У результаті двох останніх реакцій, в яких реагентами є оксиди металічних елементів, утворюється речовини, що називаються основами.
Загальна назва сполук оксидів з водою – гідрати оксидів
Вчитель дає визначення основ.
Основи — це складні речовини, утворені атомами металічних елементів і гідроксильними групами –ОН.
Гідроксильна група одновалентна. Me(OH)n - загальна формула основ.
Назва основи складається з назви металічного елемента та слова «гідроксид».
(фронтальна робота з класом - складання формул основ та їх назв)
КОН - калій гідроксид
Fe(OН)3 - ферум(ІІІ) гідроксид
Cu(OН)2 - купрум (ІІ) гідроксид
Розчинні у воді основи називають лугами
NaOH, КОН, Ва(ОН)2, Са(ОН)2.
Більшість оксидів металічних елементів (FeO, Fe2O3, CrO, Cr2O3, CuO) не
реагують з водою, але їм теж відповідають основи (гідрати оксидів).
Робота з підручником ст 160-161
Таким чином:
Кислотний оксид + вода → кислота
Основни оксид + вода → основа
Слово вчителя: Кислоти можна відрізнити від інших речовин за їхнім кислим смаком. Але ніколи не можна пробувати на смак будь-яку речовину. Багатьма речовинами можна отруїтися. дістати внутрішні опіки. Розчини лугів є милкими на дотик, однак і в такий спосіб виявляти речовини не слід, бо луги роз'їдають шкіру.
Давно було помічено, що деякі речовини під час дії на них розчинів кислот і лугів набувають певного забарвлення або його втрачають. Такі речовини названо індикаторами.
Першими індикаторами були барвники, що містилися в деяких плодах, квітах. Нині використовуються чутливіші та ефективніші індикатори. Їх виробляють на хімічних заводах.
Найважливішими індикаторами є лакмус, фенолфталеїн, метилоранж, а також універсальний індикатор. (Демонстрація)
Робота з підручником ст 162
Додатково: існують природні індикаторию Початковую сировиною будуть служити рослини: багато квітів, плоди, ягоди, листя і корені містять забарвлені речовин, здатні змінювати свій колір у відповідь на той чи інший вплив. (Ірис, темні тюльпани, троянди, братки, малина, ожина, чорниця, червона капуста,буряк)
*Перегляд відео «Взаємодія фосфор оксиду з водою», «Взаємодія кальцій оксиду з водою»
Виконання Л/Д № 10 (за підручником ст 163). Інструктаж з БЖД
Обговорення результатів лабораторного досліду
V. Узагальнення і систематизація знань, умінь і навичок
1. Бесіда за питаннями :
1. Чи реагують оксиди з водою?
2. Які речовини утворюються при взаємодії кислотних оксидів з водою?
3. Які речовини утворюються під час взаємодії оксидів металічних елементів з водою?
4. До якого типу хімічних реакцій належать реакції оксидів із водою? (сполучення).
5. Визначте, про яку реакцію йдеться в уривку літературного твору Борислав сміється (І.Франка). "Шипить та крутиться вапно, що його гасять у великих дощаних скринях"
6. Прокоментуйте віршик, про яку речовину йдеться у ньому, де застосовується ця речовина:
Хоч не можу я горіти.
Мене треба погасити –
Буду вам добро робити,
Хату зможу побілити,
Змурувати диво – дім –
Буде добре вам у нім.
(вапно)
2. Гра «Знайди пару».
Оксиди | Гідрати |
SO3 | H2SO4 |
Оксиди: N2O5, SO2, CuO, MgO, CO2, Р2O5, K2O, FeO, SiO2, Na2O.
Гідрати: H2CO3, H2SO3, Cu(OH)2, KOH, HNO3, NaOH, Mg(OH)2, H3PO4, Fe(OH)2, H2SiO3.
3.Встановіть відповідність між запропонованими оксидами та основами:
Оксиди Основи
Na2O Cu(OH)2
MgO NaOH
Al2O3 Mg(OH)2
CuOAl(OH)3
4. Закінчіть рівняння можливих реакцій:
K2O + H2O =
Na2O + H2O =
SO3 + H2O =
SiO2 + H2O =
VI. Підсумки уроку
Мені сподобалось…..
VII. Домашнє завдання
Опрацювати параграф 24, скласти до нього запитання (не менше 5)
«Рекламна пауза» : в парі підготуйте рекламу води , спираючись на її фізичні і хімічні властивості.
Урок хімії
Дата_______ Клас 7
Тема: Взаємодія води з оксидами. Поняття про кислоти та основи. Поняття про індикатори. Лабораторний дослід № 10: Випробування водних розчинів кислот і лугів індикаторами. Інструктаж з БЖД
Мета: формування компетентностей: поглибити знання учнів про оксиди, ознайомити учнів з хімічними властивостями води, а саме із взаємодією з оксидами; дати поняття про кислоти, основи та індикатори; розвивати вміння писати рівняння реакцій, аналізувати хімічні процеси; звернути увагу на техніку безпеки під час виконання лабораторних дослідів; удосконалювати практичні навички роботи з хімічними речовинами й лабораторним обладнанням; виховувати допитливість, екологічну культуру.
Очікуванні результати: учні відрізняють кислотні і основні оксиди; називають хімічні властивості води; дають визначення поняттям «кислоти» і «основи»; вміють записувати рівняння реакцій взаємодії води з оксидами; аналізують хімічні процеси; самостійно випробовують розчини кислот і основ індикаторами у відповідності до правил ТБ.
Реалізація НЛ: громадянська відповідальність, екологічна безпека і сталий розвиток, підприємливість і фінансова грамотність, здоров'я і безпека.
Обладнання і матеріали: проектор, проекторна дошка, відео «Взаємодія фосфор оксиду з водою», «Взаємодія кальцій оксиду з водою», ПСХЕ; штатив з пробірками, розчини сульфатної кислоти(10%), натрій гідроксиду (10%), дистильована вода, індикатори.
Тип уроку: набуття нових знань і навичок
Хід уроку
І. Організаційний етап
Привітання, налаштування на робочий лад
ІІ. Актуалізація опорних знань
*Бесіда:
1. Пригадайте, на які 2 групи можна поділити всі речовини за їх складом? (прості та складні).
2. На які 2 групи можна поділити в свою чергу прості речовини? (метали та неметали)
3. Складні речовини також поділяються на групи: оксиди, кислоти, основи та солі. Яка група речовин вам вже знайома? (оксиди).
4. Які сполуки називаються оксидами?
*Прийом «Слідство ведуть хіміки»
Оксиди сховалися між іншими речовинами. Допоможи їх знайти і назвати. З’ясуй, чого більше: оксидів металічних чи неметалічних елементів: HCl, KOH, CaO, SO2 , Na2O, HClO4, H2S, O2, Ca(ОН)2, MgO, P2O5, CO2, HNO3, Li2O, N2O5
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Слово вчителя: Вода — сама звична і проста речовина на планеті Земля. Щорічно 22.03 світ відзначає день водних ресурсів. Це маловідоме свято було встановлено Генеральною Асамблеєю ООН для того, щоб нагадати всім людям про важливість цієї речовини. Здається, що нічого нового ми вже не дізнаємося про воду, проте вона таїть в собі ще мільйони загадок, вчені кожен день відкривають цікаві і невідомі факти про неї. Вода — безбарвна рідина — покриває понад 70% земної кулі (з яких тільки 2-3% є питною водою), а її вік близько 4,5 мільярдів років. Фактично кількість води на землі незмінно з дня народження нашої планети. Цікавий факт, що вода у вашій склянці впала з небес ще тиждень тому, але побачила динозаврів і зародження живого на землі....
І сьогодні ми з вами одну із загадок води відгадаємо.
IV. Вивчення нового матеріалу
1) Поняття про кислотні і основні оксиди
Слово вчителя: Ми з вами вже вивчили оксиди, їх класифікацію і властивості. Давайте пригадаємо, які оксиди нам відомі.
Очікувані відповіді учнів: Оксиди кислотні, основні, амфотерні.
Кислотні оксиди – оксиди утворені неметалічним елементом, металом з валентністю вище IV.
Основні оксиди – оксиди утворені металічними елементами з валентностями І, ІІ, дуже рідко ІІІ.
2) Вода – найпоширеніший оксид.
Слово вчителя: Вода є хімічно стійкою речовиною. ЇЇ молекули починають розкладатися лише за дуже високої температури ( за 2 500 їх розкладається майже 11% від загального числа, а за 1000 - лише 0,03%). Продуктами розкладу є водень і кисень: 2Н2О → 2Н2 + О2
Однією з найважливіших є реакція води з оксидами.
Відомо, що вуглекислий газ здатний розчинятися у воді. У такому стані він міститься в мінеральній воді. різних газованих напоях. Водночас з розчиненням відбувається хімічна реакція газу з водою з утворенням вугільної кислоти. яка надає розчину слабо кислого смаку. Відповідно хімічне рівняння має такий вигляд: СО2 + Н2О = Н2СО3
Так само вода реагує і з іншими оксидами неметалічних елементів. Продуктами цих речовин є різні кислоти. Такий самий процес взаємодії вуглекислого газу і деяких інших газів з водою в атмосфері призводить до так званих « кислотних дощів».
SO2 + H2O = H2SO3
P2O5 + H2O = H3PO4
*Що є спільного між всіма кислотами?
*Вчитель дає визначення поняттю «кислота»
Майже всі реакції води з оксидами – це реакції сполучення. Не є винятком і реакція оксиду металічного елемента Кальцію CaO. Вона широко використовується на практиці ( гасіння вапна). До негашеного вапна (це – CaO, що має домішки) додають воду. Утворюється гашене вапно – кальцій гідрогид : СаО + Н2О = Са(ОН)2
Вода реагує з оксидами деяких металічних елементів(Рівняння складаються з допомогою учнів)
а) оксиди лужних металів : Літію, Натрію, Калію, Рубідію, Цезію (І група головна підгрупа).
Na2O + Н2О = 2NaOH
натрій оксид натрій гідроксид
б) оксиди лужноземельних металів: Кальцію, Стронцію,Барію (2 група головна підгрупа).
ВаО + Н2О = Ва(ОН)2
барій оксид барій гідроксид
в) з оксидами інших металів вода не реагує:
CuO + Н2О ≠ FeO + Н2О ≠
У результаті двох останніх реакцій, в яких реагентами є оксиди металічних елементів, утворюється речовини, що називаються основами.
Загальна назва сполук оксидів з водою – гідрати оксидів
Вчитель дає визначення основ.
Основи — це складні речовини, утворені атомами металічних елементів і гідроксильними групами –ОН.
Гідроксильна група одновалентна. Me(OH)n - загальна формула основ.
Назва основи складається з назви металічного елемента та слова «гідроксид».
(фронтальна робота з класом - складання формул основ та їх назв)
КОН - калій гідроксид
Fe(OН)3 - ферум(ІІІ) гідроксид
Cu(OН)2 - купрум (ІІ) гідроксид
Розчинні у воді основи називають лугами
NaOH, КОН, Ва(ОН)2, Са(ОН)2.
Більшість оксидів металічних елементів (FeO, Fe2O3, CrO, Cr2O3, CuO) не
реагують з водою, але їм теж відповідають основи (гідрати оксидів).
Робота з підручником ст 160-161
Таким чином:
Кислотний оксид + вода → кислота
Основни оксид + вода → основа
Слово вчителя: Кислоти можна відрізнити від інших речовин за їхнім кислим смаком. Але ніколи не можна пробувати на смак будь-яку речовину. Багатьма речовинами можна отруїтися. дістати внутрішні опіки. Розчини лугів є милкими на дотик, однак і в такий спосіб виявляти речовини не слід, бо луги роз’їдають шкіру.
Давно було помічено, що деякі речовини під час дії на них розчинів кислот і лугів набувають певного забарвлення або його втрачають. Такі речовини названо індикаторами.
Першими індикаторами були барвники, що містилися в деяких плодах, квітах. Нині використовуються чутливіші та ефективніші індикатори. Їх виробляють на хімічних заводах.
Найважливішими індикаторами є лакмус, фенолфталеїн, метилоранж, а також універсальний індикатор. (Демонстрація)
Робота з підручником ст 162
Додатково: існують природні індикаторию Початковую сировиною будуть служити рослини: багато квітів, плоди, ягоди, листя і корені містять забарвлені речовин, здатні змінювати свій колір у відповідь на той чи інший вплив. (Ірис, темні тюльпани, троянди, братки, малина, ожина, чорниця, червона капуста,буряк)
*Перегляд відео «Взаємодія фосфор оксиду з водою», «Взаємодія кальцій оксиду з водою»
Виконання Л/Д № 10 (за підручником ст 163). Інструктаж з БЖД
Обговорення результатів лабораторного досліду
V. Узагальнення і систематизація знань, умінь і навичок
1. Бесіда за питаннями :
1. Чи реагують оксиди з водою?
2. Які речовини утворюються при взаємодії кислотних оксидів з водою?
3. Які речовини утворюються під час взаємодії оксидів металічних елементів з водою?
4. До якого типу хімічних реакцій належать реакції оксидів із водою? (сполучення).
5. Визначте, про яку реакцію йдеться в уривку літературного твору Борислав сміється (І.Франка). "Шипить та крутиться вапно, що його гасять у великих дощаних скринях"
6. Прокоментуйте віршик, про яку речовину йдеться у ньому, де застосовується ця речовина:
Хоч не можу я горіти.
Мене треба погасити –
Буду вам добро робити,
Хату зможу побілити,
Змурувати диво – дім –
Буде добре вам у нім.
(вапно)
2. Гра «Знайди пару».
Оксиди |
Гідрати |
SO3 |
H2SO4 |
Оксиди: N2O5, SO2, CuO, MgO, CO2, Р2O5, K2O, FeO, SiO2, Na2O.
Гідрати: H2CO3, H2SO3, Cu(OH)2, KOH, HNO3, NaOH, Mg(OH)2, H3PO4, Fe(OH)2, H2SiO3.
3.Встановіть відповідність між запропонованими оксидами та основами:
Оксиди Основи
Na2O Cu(OH)2
MgO NaOH
Al2O3 Mg(OH)2
CuO Al(OH)3
4. Закінчіть рівняння можливих реакцій:
K2O + H2O =
Na2O + H2O =
SO3 + H2O =
SiO2 + H2O =
VI. Підсумки уроку
Мені сподобалось…..
VII. Домашнє завдання
Опрацювати параграф 24, скласти до нього запитання (не менше 5)
«Рекламна пауза» : в парі підготуйте рекламу води , спираючись на її фізичні і хімічні властивості.
Додаток до уроку
«Слідство ведуть хіміки»
Оксиди сховалися між іншими речовинами. Допоможи їх знайти і назвати. З’ясуй, чого більше: оксидів металічних чи неметалічних елементів: HCl, KOH, CaO, SO2 , Na2O, HClO4, H2S, O2, Ca(ОН)2, MgO, P2O5, CO2, HNO3, Li2O, N2O5
Гра «Знайди пару».
Оксиди |
Гідрати |
SO3 |
H2SO4 |
Оксиди: N2O5, SO2, CuO, MgO, CO2, Р2O5, K2O, FeO, SiO2, Na2O.
Гідрати: H2CO3, H2SO3, Cu(OH)2, KOH, HNO3, NaOH, Mg(OH)2, H3PO4, Fe(OH)2, H2SiO3.
Встановіть відповідність між запропонованими оксидами та основами:
Оксиди Основи
Na2O Cu(OH)2
MgO NaOH
Al2O3 Mg(OH)2
CuO Al(OH)3
Закінчіть рівняння можливих реакцій:
K2O + H2O =
Na2O + H2O =
SO3 + H2O =
SiO2 + H2O =
Домашнє завдання
Опрацювати параграф 24, скласти до нього запитання (не менше 5)
«Рекламна пауза» : в парі підготуйте рекламу води , спираючись на її фізичні і хімічні властивості.