Мета: зробити урок цікавішим для учнів та сприяти кращому засвоєнню вивченого мматеріалу на уроці.
На уроках і під час проведення позаурочних заходів у роботі з учнями, які захоплюються хімією, ми часто використовуємо загадки. Наведемо деякі з них.
І. У пробірці в класі
Зустрілись «кумасі».
Не шуміли, не кипіли,
А миттєво побіліли
І повільно сіли.
«Білизна» та є міцна,
Їй – і нітратна не страшна. (AgCl.)....
Хімічна гра «Свято чарівниці хімії»
На уроках і під час проведення позаурочних заходів у роботі з учнями, які захоплюються хімією, ми часто використовуємо загадки. Наведемо деякі з них.
І. У пробірці в класі
Зустрілись «кумасі».
Не шуміли, не кипіли,
А миттєво побіліли
І повільно сіли.
«Білизна» та є міцна,
Їй – і нітратна не страшна. (AgCl.)
Завдання до загадки
Цю загадку можна використати під час вивчення багатьох тем: «Хімічний зв'язок», «Хлоридна кислота», «Хімічні властивості солей», «Типи хімічних реакцій» та ін.
ІІ. У тридесятім царстві,
В усім відомім господарстві
Були собі сім братів
І вісім сестер.
Кожна мала по дві дочки,
А брати – по два синочки.
Якщо хімію ти знаєш,
Умить загадку відгадаєш.
(Господарство – Періодична система елементів Д. І. Мендєлєєва; брати – періоди; сестри – групи; дочки – підгрупи; синочки – ряди.)
ІІІ. Струму добрий провідник,
У світі третій мандрівник,
З букви «А» я починаюсь.
Срібно-білий я й згинаюсь (Al).
Де йдеться про хімічний елемент, а де й про просту речовину? Написати рівняння реакцій, що характеризують властивості цієї речовини.
ІV. Важчий я від Гідрогену,
Вдвічі важчий Оксигену,
В господарстві я згоджуся,
Відгадайте як я звуся? (S).
Де йдеться про хімічний елемент, а де – про просту речовину? Написати рівняння реакцій, що характеризують хімічні властивості цієї речовини.
V. У воді я розчиняюсь,
А вогню я не боюсь.
Скрізь в природі я трапляюсь.
Відгадайте як зовусь ( Відповідь може бути неоднозначною, але мотивованою).
Написати рівняння реакцій, в яких бере участь ця речовина.
VI. Хоч «царською» часто мене називають,
Та спільного з царством нічого не маю.
Металів царя я в собі розчиняю,
При цьому сіль, воду й оксид виділяю.
(Суміш, що складається з одного об’єму нітратної і трьох-чотирьох об’ємів концентрованої хлоридної кислоти, називається «царською водою».
Рівняння реакцій до відгадки учні пишуть у класах з поглибленим вивченням хімії. Ці рівняння реакцій можна використати для розрахунку коефіцієнтів методом електронного балансу.
VII. Хоч хіміки «золотом» мене називають,
Та спільного з ним я нічого не маю.
( Сульфід стануму (IV), добутий нагріванням без доступу повітря олов′яних ошурок із сіркою і хлоридом амонію. Має вигляд золотисто-жовтих лусочок і під назвою «сухозлітка», використовується для позолочення деревини.)
VIII. Хоч і «цукром» називають,
Але в їжу не вживають.
(Ацетат плюмбуму (ІІ), солодкий на смак і тому має назву «свинцевий цукор»).
IX. «Кров′яними» називають,
Але в крові їх немає.
( Жовта кров′яна сіль і червона кров′яна сіль, використовуються для визначення йонів).
Про які солі йдеться? Для чого вони використовуються? Написати відповідні рівняння реакцій.
X. Не хвилюйтеся, друзі!
Невелика біда:
Під час танення льоду
Не з′явилась вода.
(Сублімація сухого льоду – твердого СО2).
XI. «Живим сріблом» в народі мене називають.
Про що йдеться, чи всі в групі знають? (Ртуть).
XII. Молоком мене зовуть,
А щоб пити - то не п′ють. (Вапняне молоко).
XIII. Хоч не можу я горіти,
Мене треба погасити –
Буду вам добро робити.
(З негашеного вапна внаслідок взаємодії з водою утворюється так зване гашене вапно, а сам процес називається гашенням вапна).
XIV. «Срібною» фарбою мене називають.
Хоч у фарбі тій срібла немає.
( Основою «срібної» фарби є тонкий, як пудра, порошок алюмінію).
XV. Я міцний, ніби зі сталі,
Крім того, скла прозорість маю.
(Плексиглас, або акрилове скло).
XVI. Хоча «спиртом» мене називають,
Дарма, що я – «спирт»:
У вогні не згоряю.
Добувають без біди –
Із повітря і води.
(Нашатирний спирт не горить. Його можна добувати з аміаку й води. Аміак можна добуи також синтезом з азоту повітря і водню, добутого з води).
XVII. Не їдять мене і не п′ють,
«Синім каменем» зовуть.
( «Синім каменем» називають мідний купорос через його забарвлення, що властиве кристалам, до яких приєднано 5 молекул води. Безводний сульфат купруму білого кольору).
XVIII. Я до всого справу маю:
Грунт у полі удобряю,
Урожай оберігаю,
Я перу і прибираю,
Я годую й одягаю,
І метал я добуваю,
Я лікую й зберігаю,
Я будую й освітляю,
І у Космос я літаю.
А запитання моє:
Відгадайте, хто я є? (Хімія).