Тема: Взаємозв̕ язок неживої і живої природи.
Мета уроку: формувати вміння розрізняти об̕єкти неживої та живої природи; вчити встановлювати найпростіші взаємозв’язки в живій та неживій природі; розвивати пам’ять, увагу, логічне мислення; виховувти бажання вивчати і берегти довкілля.
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань
1. Загадка
Подивись, мій милий друг, що знаходиться навкруг?
Небо ясно-голубе, сонце світить золоте.
Місяць з зірочками сяє, вітер з квіточками грає.
Хмарка в небі пропливає.
Вода прозора, мов сльоза, повітря чисте і трава,
Комахи, звірі і птахи,
Людина і погода, усе це навкруги …. (природа)
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності та повідомлення теми уроку
Бесіда
— Пригадайте, що належить до природи?
— Які предмети не належать до природи? Чому?
— На які дві групи поділяють природу? Чим вони відрізняються?
Гра «Жива-нежива природа» з ЛЕГО. (жовтий і синій колір цеглинки)
ІV.Сприйняття і осмислення нового матеріалу
1. Проблемне запитання.
— Подумайте, чи можуть усі ці групи існувати одна без одної.
Доведіть свою думку.
2.Моделювання навчальної ситуації.
— Уявіть себе чарівниками. Вам необхідно оживити абсолютно безлюдну планету. (Дітям роздаються картки із зображенням живої і неживої природи.) У якому порядку ви будете заселяти планету? Поясніть свій вибір.
Спочатку необхідно «заселити» планету неживою природою. Найперше, необхідне повітря, бо жодна жива істота не може без нього існувати.
Наступним повинно бути сонце, бо всьому живому необхідно тепло і світло.
Потім — ґрунт і вода. Тепер усе готове до заселення живими організмами.
Діти прикріплюють на дошку картки із зображенням рослин, потім — тварин і людини.
— Яку планету вона нагадує вам? (Землю.)
— Виходить, що все на нашій Землі створено правильно, усе пов’язано одне з одним, і ці зв’язки допомагають Землі існувати.
4.2. Аналіз взаємозв’язків у природі.
— Як пов’язані рослини з неживою природою? (Отримують від сонця тепло і світло, ростуть за допомогою ґрунту і води, дихають повітрям.)
— Чи дають щось рослини неживій природі? (Збагачують повітря киснем, рештки рослин після відмирання збагачують поживними речовинами ґрунт. Водорості збагачують киснем воду. А все це буде корисним для рослин і тварин.)
— Що станеться з тваринами, якщо зникне щось із неживої природи?
— А чи зміниться щось у неживій природі, якщо зникне жива?
Висновок: у природі все взаємопов’язано. Жива природа не може існувати без неживої.
V. Узагальнення та закріплення знань
1. Робота з підручником.
а) Робота зі схемами. (ст.103)
- На яких малюнках показано зв'язок живої і неживої природи? (А,Г)
б) Вправа «Ми – автори» (ст.104)
- Яке фото ілюструє зв’язок живої і неживої природи. Наведіть власні приклади.
2. Робота в зошиті.
3. Гра «Що зайве? (на екрані)
Вода, береза, собака, калина.
Зорі, місяць, сонце, лелека.
Дуб, липа, камінь, клен.
4. Гра «Розгубилися слова»
Природу потрібно берегти.
V. Підбиття підсумків уроку
- Як взаємопов̕ язана жива і нежива природа?
Моделювання довкілля
Діти отримують предметні картки із зображенням предметів живої і неживої природи. За допомогою вчителя створюють живу картину: один учень, високий, тримає сонечко, під ним — кілька учнів тримають хмаринки; нижче літають птахи; ще нижче — рослини; біля них — тварини.
Жива картина показує взаємозв’язок у природі всіх її компонентів.
Додатки
1