Вживання н та нн у прислівниках.

Про матеріал
навчити учнів правильно вживати н та нн у прислівниках; закріплювати практичні навички написання прислівників; розвивати творче мислення, мовне чуття; формувати вміння висловлювати думки, обґрунтовуючи їх; виховувати любов і пошану до членів своєї родини.
Перегляд файлу

Тема :  Вживання н та нн у прислівниках.

 

Мета :  навчити учнів правильно вживати н  та нн  у прислівниках; 

             закріплювати практичні навички написання прислівників; розвивати

             творче мислення, мовне чуття; формувати вміння висловлювати

             думки, обґрунтовуючи їх; виховувати любов і пошану до членів своєї

             родини.

 

Тип уроку : вивчення нового матеріалу.

 

Хід уроку

 

                                                                     На світі білому єдине,

                                                                     Як і дніпрова течія,

                                                                     Домашнє вогнище родинне,

                                                                     Оселя наша і сім’я.

                                                                                         Д.Білоус

 

І. ВСТУПНЕ СЛОВО ВЧИТЕЛЯ

 

         Що може бути дорожчим за мамину пісню, татову ласку, дідусеву мудрість, бабусину казку. Дорогі нам люди  роблять наше життя щасливим, сповненим доброти й ніжності. Саме вони бережуть наше священне домашнє родинне вогнище.

         Скільки подарунків зробили вони нам за своє життя. Звичайно, приємно подарунки приймати, а ще приємніше їх дарувати. Тож пропоную сьогодні зробити подарунки всім членам вашої родини, дати їм краплю тепла й доброти.

                              Сьогодні у нас незвичайний урок.

                              Сьогодні ми зробимо ще один крок

                              В країну прекрасну, в країну чудову,

                              Що нас так чекає й збагачує мову.

 

ІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

 

         Сьогодні на уроці ми маємо вивчити  : коли в прислівнику пишеться одна літера н , а коли дві. А також порадуємо всіх своїх рідних.

 

ІІІ. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

 

        На дошці запис :

        сумний – сумно                           несказанний – несказанно

        несподіваний – несподівано      незліченний – незліченно

        незрівняний – незрівняно          страшенний – страшенно

 

     Учитель.

-         Яку закономірність ви спостерігаєте ? Спробуйте сформулювати правило. Треба запам’ятати слова з двома нн ( слова, записані на окремому аркуші, вивішуються на дошці).

зрання

спросоння

навмання

попідтинню

на підвіконню

 

Учитель.

Давайте зробимо подарунок нашим мамам.

 

Вибірковий диктант.

      Випишіть прислівники, підкресліть вивчену орфограму, поясніть написання прислівників ( до дошки викликається хлопчик, потім дівчинка).

Для доньки

Оченята в донечки

                                                  Два маленьких сонечка –

                                                  Ясно-ясно сяють

                                                  Й маму зігрівають.

                                                  Коли на серці зимно

                                                  Завжди до них тулюся,

                                                  І зразу мені весело,

                                                  І зразу розсміюся.

       Учитель.

       Певно ви не раз із татами розгадували кросворди , ребуси, загадки. Тому  гарним подарунком татам  буде завдання  з « ключем».  

    

        Розподільний диктант.

        Розподіліть слова у дві колонки : з н та нн.

 

Істинно, фантастично, реально, активно, востаннє, аршинно, нещодавно, нескінченно, колективно, організовано.

 

        Ключ : Підкресліть перші букви і ви прочитаєте ім’я автора повісті «Захар Беркут».

   

        Учитель.

        Певно з вами часто грався дідусь, щось майстрував. Треба щось і йому подарувати.

   

        Гра «Сконструюй прислівник» .

       Із поданих префіксів та суфіксів , дописуючи решту слова складіть прислівники.

-         що ;

-         за ;

-         без ;  

-         нн ;  

-         н.

        Учитель.

        У народі говорять : « Поки діда, поки й хліба; поки баби, поки й ради». Від вас чекає тепла й ваша бабуся.

 

        Кодований диктант  (  н – 3, нн- 5).

  1.     самобутньо, сонно, зелено ( 353 ) ;
  2.     беззмінно, знання, грізно   ( 553 ) ;
  3.     натхненно, щогодинно, спросоння ( 555 ).

 

Учитель.

 Настав час зробити подарунок і хрещеному.

 

Робота з картками.

                                                                                            Картка 1

Випишіть прислівники разом із залежними словами, з’ясуйте значення.

     Ніч прийшла непомітно, і попливла казка. Море було тихе, безмежне і несказанно красиве. Тихо, задушевно, ніжно - преніжна заспіває раптом юнацька любов.

 

 

                                                                                            Картка 2

Запишіть слова в дві колонки :  - н-, -нн-.

Лави..о, леви..о, освітле..о, адресові..о, височе..о, однозмі..о, не збагне..о, орли..о.

 

 

                                                                                              Картка 3

Від поданих прикметників утворіть прислівники.

Невблаганний, страшенний, незрівнянний, написаний, з’єднаний, шалений, скажений, страшенний, темний.

 

 

                                                                                              Картка 4

Спишіть, вставляючи одну або дві букви н .

Вітер мчить шале..о з півночі, мов тікає від погоні геть. Поет співав глиби..о, старови..о . А тут ніч темна така, що тільки навма..я вгадуєш дорогу.

 

 

        Учитель.

        Настав час зробити подарунок для вашого найкращого  друга.

        Творча робота «Мій найкращий друг»

         Опорні слова : дружно, сміливо, ніжно, щоденно, міцно, любо, мило,

                                 несказанно, радісно, безмежно, терпляче, уважно.

 

         Робота з тестом на комп’ютері.

Прислівник.

 

1. Вкажіть, які морфологічні ознаки має прислівник :

        1) незмінність, час;

        2) відмінок, число ;

        3) рід, число, відмінок ;

       4) незмінність ;

       5) вид, спосіб, час.

2. Визначте,  в якому рядку всі слова – прислівники :

       1) рішуче, навпаки, вчетверте, повеселішало, жартома;

       2) ясно, вправно, наввипередки, спідлоба, дякуючи ;

       3) близько, навпростець, радісне, влучно, прощаючись;

       4)  насправді, обережно, навколішки, пиріжки, зопалу;

       5) пішки, власноруч, заздалегідь, тонко, впевнено.

3. Назвіть речення, в якому прислівник є частиною складеного присудка :

       1) Вони знову жили в Дрездені.

       2) На узбіччях шляху по-дитячи зворушливо засинала кульбаба.

       3) Холодно було.

       4) Їхали деякий час мовчки.

       5) Ми посівали щедро і старанно.

4. визначте, в якому рядку в усіх прислівниках при створені ступенів порівняння відбуваються зміни приголосних :

      1) високо, тяжко, широко, приємно, гірко;

      2) рідко, тихо, легко, повільно, стримано;

      3) солодко, сухо, чисто, важливо, просто;

      4) правдиво, вишукано, весело, тьмяно, світло;

      5) вузько, глибоко, низько, важко, дорого.

5. Вкажіть рядок, у якому форма ступеня порівняння прислівників утворена неправильно:

      1) зручніше, значно спокійніше, більш прозоро, гірше, якнайретельніше;

      2) більш впевненіше, куди важкіше, що най дужче, поганіше, більш

          повільніше;

      3) значно вище, прохолодніше, лагідніше, трохи голосніше, найщедріше;

      4) рясніше, відвертіше, ще яскравіше, швидше, найвишуканіше;

      5) ще дешевше, зрозуміліше, найкоротше, значно тепліше,

          найекономніше .

6. Назвіть рядок, у якому всі прислівники пишуться з однією буквою н:

       1) розгубле..о, несподіва..о, стара..о, незруч..о, голос..о;

       2) зливова..о, негай..о, стрима..о, тума..о, непоміт..о;

       3) охай..о, щоде..о, навма..я, навис..о, затиш..о;

       4) вправ..о, впевне..о, обереж..о, вдава..о, настороже..о;

       5) невтом..о, сум..о, підступ..о, відповідаль..о, зра..я.

7. Вкажіть рядок, у якому всі прислівники  пишуться з нн :

       1) заслуже..о, натхне..о, буде..о, щіль..о, вчас..о;

         2) погоди..о, гости..о, неоцінне..о, відмі..о, зако..о;

         3) сумлі..о, гости..о, неоцінне..о, відмі..о, зако..о;

         4) віддав..а, незмі..о, ритміч..о, небога..о, відда..о;

         5) необач..о, завче..о, послідов..о, негатив..о, спекот..о.

8. Визначте, в якому рядку всі прислівники пишуться з не окремо :

         1) не/ нароком, не/ забаром, не/зграбно, не / даремнор, не/охоче;

         2)не/рішуче,не/розумно,не/навмисно,не/ждано –не/гадано, не/достатньо;

        3) не/вигідно, не/що давно, не/надовго, не/рано, не/одмінно;

        4) не/досить, не/ варто, не/можна, не /слід, не/ потрібно;

        5) не/задовго, не/спроста, не/виразно, не/ впевнено, не/до/вподоби.

9. З’ясуйте , в якому рядку всі прислівники пишуться через дефіс:

       1) ані/трохи, рано/вранці, кінець/кінцем, все/таки, всього/на/всього;

       2) хтозна/де, казна/коли, коли/не/коли, вряди/годи, ось/ось;

       3) пліч/о/пліч, де/не/де, по/спіхом, ледве/ледве, з/давніх/давен;

       4) як/не/як, по/осінньому, будь/де, все/таки, сило/міць;

       5) до/дому, що/найдорожче, м’яко, від/давна.

10. Назвіть рядок. у якому всі прислівники пишуться разом :

      1) ні/коли, не/забаром, не/складно, у/горі, без/упину;

      2) в/тридорога, в/останнє, за/вдовжки, у/ночі, з/переляку;

      3)чим/раз, в/середині, не/нароком, по/іншому, на/вшпиньки;

      4) о/півночі, до/тепер, по/троху, поза/очі, по/нині;

      5) на/ скрізь, в/четверо, с/краю, по/близу, на/руку.

11. Вкажіть рядок , у якому всі прислівники пишуться окремо :

      1) де/далі, не/вдові, без/перестанку, в/мить, за/ довго;

      2) через/силу, по/переду, на/сам перед, за/любки, на/скрізь;

      3) після/завтра, по/волі, на/зло, на/половину, на/сміх;

      4) час/від/часу, до/речі, на/жаль, раз/у/раз, кінець/кінцем;

      5) на/завжди, на/виліт, на/півдорозі, поза/вчора, рік/за/роком.

12. З’ясуйте, в якому рядку допущено помилку в написанні прислівників :

      1) післязавтра, напам’ять, знадвору, водночас, тоньше;

      2) здебільшого, коли-не-коли, занадто, напередодні, абияк;

      3) мужньо, раз у раз, навкруги, швидше, набік;

      4) змалку, підряд, зсередини, ненавмисне, спересердя;

      5) щогодини, зблизька, звідти, нижче, зрештою.

 

 

 

 

 

 

 

 

АУДІЮВАННЯ

   Лікар Бусько

 

     Полісся – то дивовижний край, царство грибів і русалок. Які там пущі, які річечки… І водяться там лелеки.

     Була своя пара лелек і в бабусі Груні. Лелеку звали Бусько, лелечиху Бусиха. Ранньою весною повертались вони  з чужини і кружляли над селом. баба Груня виходила з хати , махала їм косинкою А лелеки кружляли і дедалі нижче спускалися до неї. баба випросила хлопців, щоб затягли на хату колесо. На те колесо сідали лелеки й мостили собі гніздо.

     Якось була холодна весна, вночі раптом завіяло. Вийшла баба у двір – по коліна мокрого снігу, і лежать у снігу Бусько й Бусиха, крила розпустили, вже й голови не зведуть. « Бідні ж ви мої!» - забідкалася баба Груня, взяла їх у хату, натопила піч, нагодувала, напоїла чаєм з травами.

     Видужали Бусько з Бусихою , ще більше полюбили бабу.

     Гніздо мостили вони високе й розкішне. І по черзі вартували його.Як смеркне, небо зоряне, світле, а на гнізді лелека стоїть, і його наче хтось вуглиною намалював. Стоїть на одній нозі, дзьоб свій задер, і здається – на Буськовому дзьобі місяць повис.

      Перед сном баба Груня любила погомоніти з лелеками. Стане серед двору й питає :

-         Як воно, Буську, не обіцяєш на завтра дощу ?

-         Кла-кла, - стукає дзьобом Бусько.

-         Та воно й видно, - каже баба. – Зорі чисті, трава суха, буде спека. А я оце взяла розсаду, капусту хотіла приткнути на вгороді, та й не здумаю, що тепер…

-         Кла-кла… - каже Бусько.

-         Ну хіба що так, - зітхає баба і йде в хату.

     Кожної осені баба проводжала буськів у дорогу. Виходила за ворога і махала косинкою, наказувала : « Дивіться, тримайтеся гурту. Та де хмара – летіть високо, а де блискавка з громом – летіть низько…»

      А одної осені не вийшла баба на проводи. Вже зібралися лелеки з усієї околиці, зробили прощальний віраж над лісами й озерами й потяглися у вирій. А бабині птахи зосталися. Кружляли над селом, тривожно скрикували-

ні, не виходить баба. І тоді спустився Бусько на подві’ря, бачить: двері в хату

прочинені. Зайшов Бусько в хату. Карим оком блиснув на полик. От воно що!

Лежить баба хвора і голосу не протягне. «Кла-кла»,- сказав Бусько і кудись

заспішив. Тут пішов, тут і з’явився. Підбіг до бабці й подає їй у дзьобі…жабу. Свіженьку. З болота.

   -Ой ти, мій лікарю,- застогнала баба, розчулена рідним Буськом.- Це ж ти хочеш мене під здоровить і зілля своє приніс… Доведеться встати й провести вас, бо ж без баби і не полетите.

      Баба, стогнучи, зіп’ялась на ноги і провела буськів. А скоро померла.

       І  дивувалися  люди: весною пара лелек день у день кружляла високо в небі, ніде не хотіла сідать. А тоді таки сіла – на сосні за селом, на тій сосні, що ближче до гробків, де лежить баба зі своїми синами. (За В. Близнецем 450 

слів)

                                        Завдання

1.Своя пара лелек була в бабусі:

а) Гані;

б) Сані;

в) Груні.

2.Лелек звали :

а) Чорногузко й Чорногузиха;

б) Велич і Леля;

в) Бусько й Бусиха.

3.Лелеки мостили гніздо:

а) на груші на колесі;

б) на клуні на колесі;

в) на хаті на колесі.

4.Змерзлих лелек баба лікувала:

а) чаєм з ліками;

б) чаєм з травами;

в) чаєм з хлібом.

5. Бабуся розмовляла з лелеками:

а) як з дикими , але доброзичливими істотами;

б) як з дикими і небезпечними істотами;

в) як з добрими порадниками й помічниками.

6. Баба Груня любила поговорити з лелеками:

а) рано - вранці ;

б) перед сном ;

в) по обіді.

7. Однієї осені баба не вийшла проводжати лелек , через те що:

а) виїхала з села ;

б) забула про їхній відліт ;

в) тяжко захворіла ;

8. Бабусю вилікувало й підняло на ноги:

а) розчулення поведінкою буськів ;

б) бажання погодувати птахів перед відльотом ;

в) досада й гнів на людей , які їй не допомогли .

9. Прилетівши після бабусиної смерті, лелеки сіли:

а) на хаті ;

б) на сосні біля бездоріжжя;

в) на сосні неподалік кладовища .

10. Головна думка оповідання –

а) ствердження любові до рідного краю ;

б) утвердження єдності людини і живої природи ;

в) заклик облаштовувати життя якомога далі від великих міст.

11. Буськи – це місцева назва:

а) орлів;

б) ворон;

в) лелек.

12. Для українців лелека є уособленням:

а) родинного добробуту й затишку;

б) миру на землі ;

в) слухняності й покірності. 

 

ІV. Підсумок уроку.

        Оцінювання учнів.

 

        Учитель.

        До девізу нашого уроку додам.

                     

                         В щасливі і в тяжкі години

                         Коли б нам не стелився шлях –

                         Не гасне вогнище родинне

                         В людських запалених серцях.

V. Домашнє завдання.

      Скласти твір-мініатюру «Моя родина», використавши 5 прислівників.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
12 березня
Переглядів
111
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку