Урок української мови у 7 класі на тему " Правопис дієслів на - ться, -шся"

Про матеріал
Цей урок допоможе учням легко зрозуміти і запам"ятати правила правопису дієслів на -ться, -шся.Розробка містить різноманітні практичні завдання: фонетичний, синтаксичний розбори, , редагування, добір до слів українських відповідників, творчу роботу.
Перегляд файлу

 ТЕМА: ПРАВОПИС -ТЬСЯ, -ШСЯ

Мета:поглибити знання учнів про дієслова, про написання ь в закінченнях дієслів; формувати навички розпізнання морфологічних ознак дієслів; удосконалювати орфографічні вміння;розвивати мовленнєві навички,  виховувати любов до предмета.

       Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок.

                                                          Хід  уроку

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

1.Емоційне налаштування до уроку.

Рада вас  бачити, і знову за розкладом урок української. Діти, будь -яку роботу слід розпочинати з гарним настроєм. Усміхніться мені, один одному, а я усміхнуся вам. Побажаємо всім успіхів! До праці!

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

Мініопитування. "Снігова куля"

-Яку тему вивчали минулого уроку?(Дієвідміни )

- Скільки є дієвідмін в українській мові?(2)

- Як вони називаються?(Перша і друга)Звернімо увагу не перва, а перша!

-Як розпізнати 1 і 2 дієвідміни?( за закінченнями)

-До 1 дієвідміни належать , які закінчення?(уть, ють у 3 особі множини теперішнього часу)

- А до 2-ї?( ать , ять у 3 особі множини)

ІІІ. Перевірка засвоєння знань

Гра « Наповніть порожні  баночки»(Учні по черзі розподіляють дієслова  за дієвідмінами)

Знати , питати, іти, мовчати, вірити, кричати, радіти, стояти.

-Яку форму мають всі розподілені дієслова?

- Ти у кінці інфінітива - це закінчення чи суфікс?( Суфікс)

Морфемний розбір.

Вірити, кричати, радіти.

-Діти, а навіщо нам потрібно знати дієвідміни?( Щоб розуміти , яку літеру слід писати в особових дієсловах)

-Яке вивчили правило на сьогодні?( Дти пояснюють, вчитель показує малюнки для полегшеного засвоєння)

Уявімо собі, що 1 дієвідміна – це одиниця, яка годує качок.Вона кличе їх : «УТЬ!УТЬ!УТЬ!» В багатьох місцевостях качок кличуть саме так. Ось одиниця годує качок, і тут прибігає дівчинка, яка обурено каже: «Е-ееее!Ти чого моїх качок годуєш!»А одиниця не чує і промовляє до качок :»УТЬ-уть-уть!»Дівчинка знову…. ,а 2 , тобто друга дієвідміна, дивиться на все це і каже : «И-иииии!»

-         Розгорніть зошити, запишіть число, класна робота

Мінідиктант

Любиш, залишиш, йдемо, кажемо( перевірка), довгождана, жаданий( про якого мріють , довго ждуть) скажений,( нестримний у гніві, який легко втрачає самовладання) навіжений ( божевільний , психічнохворий)(Перевірка) плащ( в О. в. одн.)- плащем, тиша- тишею, праця- працею, робота – роботою( Перевірка), чипси, грисині.Перевірка, айсберг( перевірка)

ІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ, ЗАВДАНЬ УРОку.

-         Ми повторили правопис особових закінчень дієслів , а також  правопис деяких іменників , прикметників.

Тема сьогоднішнього уроку – це правопис дієслів на -ться,- шся.

Хто рано прокидається,

Зарядкою займається,

Роботи не боїться,

Той завжди добре вчиться.

-         Упевнена, що у вас виникає запитання щодо правопису дієслів:

прокидається чи прокидаєцця…займається чи займаєцця, вмиваєшся чи вмиваєсся…

Сьогодні на уроці ви обов»язково отримаєте відповіді, навчитеся правильно писати і вимовляти ці дієслова.Це і є тема нашого уроку.

Пояснення нової теми.

Візьмемо слово «хилить».Яка це частина мови? Поставте до нього питання. Що робить ? І в питанні,і в слові чуємо ь

Хилить  + ся=хилиться,  грають +ся= граються, бавлять  +ся= бавляться, ллється

У дієсловах пишемо ться, але у вимові чуємо( ц:а)

Фонетичний розбір цих слів.

Практична робота

 Записати речення, знайти дієслова пояснити правопис. Зробити синтаксичний розбір.

1.Всяка іржа очищається, та сліди лишаються.( Складне)

- Вказати , якою частиною мови є кожне слово.

2.Гарбузи в»ються поміж картоплею, спиняються на вишні , перелазять через тин.( Просте)( Звернути увагу на розділові знаки в реченні, якщо поставити спол. І)

3. І ніжно горнеться до мене крило вербиченьки зелене.( Звернути увагу І – це частка, додає додаткових відтінків)

3.Мати наша- сивая горлиця. Все до її серденька горнеться. ( Мати може бути і дієсловом. Як називаються слова , які мають однакове звучання, але різне лексичне значення( омоніими) Показати малюнок ( котики- котики)

-Чому так?

Голиця- горнеться

Телиця- пасеться

Вівця – доїться

Фізкультхвилинка

Підніміться, подивіться, поверніться, нахиліться, потягніться, озирніться, усміхніться, зупиніться. Сідайте.

-         Якою частиною мови були всі слова у фізкультхвилинці?(Дієсловва)

-         Як ви їх напишете? А промовите?

Отже, пишемо в дієсловах ться, а в дієсловах на шся м»якого знака немає.

Миється -миєшся ( що робиш?), обливається -обливаєшся, торкаєшся, голишся- дія спрямована на самого себе.

-То чи можна сказати , якщо ви запізнилися на урок і заходите до класу – вибачаюся ( ні , бо це означає, що ви просите вибачення у себе)А правильно – вибачте за запізнення.

Попрактикуємося записувати дієслова на шся фонетичною транскрипцією.

Миєшся, одягаєшся, борешся, пишаєшся, дивується, набирається.

Робота з підручником в. 70Самостійна робота

( записати лише слова , передані звукозаписом.

Орфоепічна хвилинка

Фольга, дрова, кропива, визвольний, ненависть, данина, статуя, вжалити, флюрографія( обстеження легень, яка полягає у просвічуванні цього органу шляхом опромінення)

Редагування

1.Хто послєдній на флюрографію?

 Зараз рідко чуємо послєдній , кажуть крайній.Це правильно?( Ні)

Хто останній на флюрографію ? Хто останній у черзі?

2. У листопаді місяці прогнозується + 15 тепла, а у січні місяці прогнозується – 25 морозу. (Яка частина мови 15, 25?)

Гра «Пінг- пон», «Я – тобі, ти – мені»Нашу мову заполонили іншомовні слова.Доберіть наші відповідники.

Аплодисменти оплески,

О»кей- гаразд

Фонтан ( італ.)- водограй

Фотографія( захєвроп.)- світлина

Біографія(грец.) - життєпис

Пост( англ.)- допис

Аргумент(лат.)- доказ

 Творча робота.

-Діти, чи зрозуміли ви тему уроку? Чи отримали задоволення від уроку? Якщо зрозуміли і задоволені своєю роботою (бачу усміхаєтеся), то який фразеологізм доберете для характеристики свого стану. Бути на сьомому небі , тобто бути задоволеним, радісним, щасливим.

- А що у вашому розумінні щастя?

-Прочитайте вислови відомих людей про щастя і спробуйте перефразувати так, щоб зміст зберігся , але не повторювалися, не дублювалися слова.

« Найпрекрасніші і водночас найщасливіші люди ті, хто прожив своє життя, піклуючись про щастя інших»( В. Сухомлинський)

«Коли ти робиш щось для інших від душі, не чекаючи подяки, хтось записує це в книгу долі та посилає щастя , про яке ти навіть не мріяв! (Л. Глібов)

«Шукаємо щастя по країнах, століттях, а воно скрізь і завжди з нами…»( Г.Сковорода)

«Щастя не слово, не гроші – все це минає. Щастя – це друзі хороші, шана людська( О. Підсуха)

VІІ. ПІДСУМОК УРОКУ

Лінгвістична гра «Спіймай слово»

Підніміть руку, коли вчитель називає слово, у якому пишемо знак м’якшення.

Зменшується, виховуєшся, опікуєш, різьблять, дивишся, гуляєш,віриш, коливається, зберігається, замрієшся, хвилюється, усміхаєшся, лежать, миришся, малюється, охороняєш,доводишся, журяться

 

VІІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Підготувати словниковий диктант на тему «Правопис  -ться, -шся в кінці дієслів. Мінітвір «Щастя для мене – це…»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
14 березня
Переглядів
54
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку