Мета:поглибити знання учнів про дієслова, про написання ь в закінченнях дієслів; формувати навички розпізнання морфологічних ознак дієслів; удосконалювати орфографічні вміння;розвивати мовленнєві навички, виховувати любов до предмета.
Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок.
Хід уроку
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
1.Емоційне налаштування до уроку.
Рада вас бачити, і знову за розкладом урок української. Діти, будь -яку роботу слід розпочинати з гарним настроєм. Усміхніться мені, один одному, а я усміхнуся вам. Побажаємо всім успіхів! До праці!
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Мініопитування. "Снігова куля"
-Яку тему вивчали минулого уроку?(Дієвідміни )
- Скільки є дієвідмін в українській мові?(2)
- Як вони називаються?(Перша і друга)Звернімо увагу не перва, а перша!
-Як розпізнати 1 і 2 дієвідміни?( за закінченнями)
-До 1 дієвідміни належать , які закінчення?(уть, ють у 3 особі множини теперішнього часу)
- А до 2-ї?( ать , ять у 3 особі множини)
ІІІ. Перевірка засвоєння знань
Гра « Наповніть порожні баночки»(Учні по черзі розподіляють дієслова за дієвідмінами)
Знати , питати, іти, мовчати, вірити, кричати, радіти, стояти.
-Яку форму мають всі розподілені дієслова?
- Ти у кінці інфінітива - це закінчення чи суфікс?( Суфікс)
Морфемний розбір.
Вірити, кричати, радіти.
-Діти, а навіщо нам потрібно знати дієвідміни?( Щоб розуміти , яку літеру слід писати в особових дієсловах)
-Яке вивчили правило на сьогодні?( Дти пояснюють, вчитель показує малюнки для полегшеного засвоєння)
Уявімо собі, що 1 дієвідміна – це одиниця, яка годує качок.Вона кличе їх : «УТЬ!УТЬ!УТЬ!» В багатьох місцевостях качок кличуть саме так. Ось одиниця годує качок, і тут прибігає дівчинка, яка обурено каже: «Е-ееее!Ти чого моїх качок годуєш!»А одиниця не чує і промовляє до качок :»УТЬ-уть-уть!»Дівчинка знову…. ,а 2 , тобто друга дієвідміна, дивиться на все це і каже : «И-иииии!»
- Розгорніть зошити, запишіть число, класна робота
Мінідиктант
Любиш, залишиш, йдемо, кажемо( перевірка), довгождана, жаданий( про якого мріють , довго ждуть) скажений,( нестримний у гніві, який легко втрачає самовладання) навіжений ( божевільний , психічнохворий)(Перевірка) плащ( в О. в. одн.)- плащем, тиша- тишею, праця- працею, робота – роботою( Перевірка), чипси, грисині.Перевірка, айсберг( перевірка)
ІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ, ЗАВДАНЬ УРОку.
- Ми повторили правопис особових закінчень дієслів , а також правопис деяких іменників , прикметників.
Тема сьогоднішнього уроку – це правопис дієслів на -ться,- шся.
Хто рано прокидається,
Зарядкою займається,
Роботи не боїться,
Той завжди добре вчиться.
- Упевнена, що у вас виникає запитання щодо правопису дієслів:
прокидається чи прокидаєцця…займається чи займаєцця, вмиваєшся чи вмиваєсся…
Сьогодні на уроці ви обов»язково отримаєте відповіді, навчитеся правильно писати і вимовляти ці дієслова.Це і є тема нашого уроку.
Пояснення нової теми.
Візьмемо слово «хилить».Яка це частина мови? Поставте до нього питання. Що робить ? І в питанні,і в слові чуємо ь
Хилить + ся=хилиться, грають +ся= граються, бавлять +ся= бавляться, ллється
У дієсловах пишемо ться, але у вимові чуємо( ц⁄:а)
Фонетичний розбір цих слів.
Практична робота
Записати речення, знайти дієслова пояснити правопис. Зробити синтаксичний розбір.
1.Всяка іржа очищається, та сліди лишаються.( Складне)
- Вказати , якою частиною мови є кожне слово.
2.Гарбузи в»ються поміж картоплею, спиняються на вишні , перелазять через тин.( Просте)( Звернути увагу на розділові знаки в реченні, якщо поставити спол. І)
3. І ніжно горнеться до мене крило вербиченьки зелене.( Звернути увагу І – це частка, додає додаткових відтінків)
3.Мати наша- сивая горлиця. Все до її серденька горнеться. ( Мати може бути і дієсловом. Як називаються слова , які мають однакове звучання, але різне лексичне значення( омоніими) Показати малюнок ( котики- котики)
-Чому так?
Голиця- горнеться
Телиця- пасеться
Вівця – доїться
Фізкультхвилинка
Підніміться, подивіться, поверніться, нахиліться, потягніться, озирніться, усміхніться, зупиніться. Сідайте.
- Якою частиною мови були всі слова у фізкультхвилинці?(Дієсловва)
- Як ви їх напишете? А промовите?
Отже, пишемо в дієсловах ться, а в дієсловах на шся м»якого знака немає.
Миється -миєшся ( що робиш?), обливається -обливаєшся, торкаєшся, голишся- дія спрямована на самого себе.
-То чи можна сказати , якщо ви запізнилися на урок і заходите до класу – вибачаюся ( ні , бо це означає, що ви просите вибачення у себе)А правильно – вибачте за запізнення.
Попрактикуємося записувати дієслова на шся фонетичною транскрипцією.
Миєшся, одягаєшся, борешся, пишаєшся, дивується, набирається.
Робота з підручником в. 70Самостійна робота
( записати лише слова , передані звукозаписом.
Орфоепічна хвилинка
Фольга, дрова, кропива, визвольний, ненависть, данина, статуя, вжалити, флюрографія( обстеження легень, яка полягає у просвічуванні цього органу шляхом опромінення)
Редагування
1.Хто послєдній на флюрографію?
Зараз рідко чуємо послєдній , кажуть крайній.Це правильно?( Ні)
Хто останній на флюрографію ? Хто останній у черзі?
2. У листопаді місяці прогнозується + 15 тепла, а у січні місяці прогнозується – 25 морозу. (Яка частина мови 15, 25?)
Гра «Пінг- пон», «Я – тобі, ти – мені»Нашу мову заполонили іншомовні слова.Доберіть наші відповідники.
Аплодисменти оплески,
О»кей- гаразд
Фонтан ( італ.)- водограй
Фотографія( захєвроп.)- світлина
Біографія(грец.) - життєпис
Пост( англ.)- допис
Аргумент(лат.)- доказ
Творча робота.
-Діти, чи зрозуміли ви тему уроку? Чи отримали задоволення від уроку? Якщо зрозуміли і задоволені своєю роботою (бачу усміхаєтеся), то який фразеологізм доберете для характеристики свого стану. Бути на сьомому небі , тобто бути задоволеним, радісним, щасливим.
- А що у вашому розумінні щастя?
-Прочитайте вислови відомих людей про щастя і спробуйте перефразувати так, щоб зміст зберігся , але не повторювалися, не дублювалися слова.
« Найпрекрасніші і водночас найщасливіші люди ті, хто прожив своє життя, піклуючись про щастя інших»( В. Сухомлинський)
«Коли ти робиш щось для інших від душі, не чекаючи подяки, хтось записує це в книгу долі та посилає щастя , про яке ти навіть не мріяв! (Л. Глібов)
«Шукаємо щастя по країнах, століттях, а воно скрізь і завжди з нами…»( Г.Сковорода)
«Щастя не слово, не гроші – все це минає. Щастя – це друзі хороші, шана людська( О. Підсуха)
VІІ. ПІДСУМОК УРОКУ
Лінгвістична гра «Спіймай слово»
Підніміть руку, коли вчитель називає слово, у якому пишемо знак м’якшення.
Зменшується, виховуєшся, опікуєш, різьблять, дивишся, гуляєш,віриш, коливається, зберігається, замрієшся, хвилюється, усміхаєшся, лежать, миришся, малюється, охороняєш,доводишся, журяться
VІІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Підготувати словниковий диктант на тему «Правопис -ться, -шся в кінці дієслів. Мінітвір «Щастя для мене – це…»