Урок: Я у світі
Тема: Я – юний громадянин, майбутній патріот
Мета: ознайомити з поняттям «патріот», «громадянин»; формувати знання
про права та обов’язки українців в своїй країні; виховувати любов до
Батьківщини, прагнення бути гідним громадянином та свідомим
патріотом
Тип уроку: вивчення нового матеріалу
Обладнання: дитяча карта України, предметні малюнки та зображення, ТЗН зі слайдами та презентацією , записи слів на аркушах паперу
Хід уроку
I Організаційна частина
II Актуалізація опорних знань
2 Робота над відеокопілкою (показ відео-слайдів з зображенням культурних та історичних пам’ятників України: пам’ятник Т.Шевченку, Б.Хмельницькому, засновникам Києва, княгині Ользі, козаку Рогу, козаку Харко ,С.Бандері, партизанам, воїнам ОУН-УПА…)
III Мотивація навчальної діяльності
Отже, на сьогоднішньому уроці ми з’ясуємо хто такі «громадяни», «патріоти» та які права і обов’язки мають всі українці .
IV Вивчення нового матеріалу
1Сторінками вікіпедії
Україна – наша Батьківщина, одна з найбільших за своєю площею європейських держав 603 628 км², вільна і незалежна держава. В ній проживає 43 млн. людей ( станом на 01.01.2016). В ній мешкають люди різних національностей: українці — 77,8 % , росіяни — 17,3 % , білоруси 0,6 %, молдовани — 0,5 %, кримські татари — 0,5 %, болгари — 0,4 %, венгри— 0,3 %, румуни — 0,3 %, поляки — 0,3 %, євреї — 0,2 %, армяни — 0,2 %, греки — 0,2 %, інші — 1,2 %
Чи розмовляють інші народності українською мовою?(так) Чи доводилося вам з ними спілкуватися?
2 Робота з дитячою картою України
3 Робота за підручником
-Ми з’ясували що люди, які мешкають в Україні називаються громадянами. Зараз звернемося до підручників (О.В.Тагліна, Г.Ж,Іванова Я у світі 3кл)ст.91, й визначимо поняття «громадянин, патріот» (діти самостійно опрацьовують 1,2,3 абзац)
- Можу я назвати громадянином свого сусіда, однокласника, колегу?
- Являється громадянином чи ні, дитя яке нещодавно народилося в Україні?
- Спробуйте не підглядаючи в підручник, а своїми словами розкрити поняття «громадянин».
Слово вчителя: Громадянин – це особа, яка народилася в певній державі і належить до його населення, має рівні з іншими людьми права і виконує обов’язки покладені на неї державою. Походить від давньослов’янського слова «Громада», що означає однодумці.
Слово вчителя: Патріот – це людина віддана своєму народові і готова заради інших на подвиги та власні жертви. Ця людина безмежно закохана в свою Батьківщину. Вона ставить загальні інтереси співвітчизників на перше місце в житті, а ніж власні. Слово «патріот» грецького походження. З грецької перекладається, як людина яка любить Батьківщину.
- Чи можемо ми назвати всіх людей в Україні «патріотами»? Чому? А якщо людина порушує закон, не поважає інших українців чи зневажливо ставиться до її символів, мови, традицій, історичного минулого? (Робота за підручником, абзац 4,5- права та обов’язки українців)
-Ми з’ясували, що не кожного громадянина України можна визнати патріотом.
- Яких обов’язків повинні дотримуватися всі люди, які проживають в Україні?
- Які права нам гарантує держава?
- Ви зможете назвати патріотом людину яка має при собі народну, національну символіку (прапорці на авто, стрічки в волоссі, віночок, вишиванку), але поводиться не виховано чи не пристойно – вживає лайливі слова, палить чи пияче в громадських місцях, зневажливо ставиться до інших, не поважає людей іншої віри, раси, статі? Поясніть чому.
4 Перегляд відео презентації на патріотичну тематику
-Зараз пропоную переглянути відео презентацію в якій ви побачите справжніх патріотів своєї держави(бійці АТО, партизани, учасники ВВ
війни ,воїни ОУН-УПА, видатні спортсмени, актори, артисти, композитори, художники, літератори…)
- За що ми поважаємо цих людей? Чому вони називаються патріотами?
- Які вчинки роблять справжні патріоти своєї держави?
- На що здатен ти, заради високого звання «патріот»? Спробуємо разом дати визначення поняттю «патріот»
5 Фіз.хвилинка
Україна, рідний край(виконання вірша з рухами)
6Робота в зошитах(вид. Тернопіль І.Р Дунець, С.Г. Заброцька ст.29)
V Закріплення вивченого
1Вікторина « Усе, це , моє- все зветься Україна»
2 Робота над прислів’ям (на дошці висять написи з окремими словами, а учні повинні зібрати їх в ціле прислів’я )
Гра « Прислів’я розсипалося»
- Ваше завдання зібрати окремі слова в прислів’я та пояснити його зміст:
край Бережіть рай свій із нього і зробіть ( Бережіть свій край і зробіть із нього рай )
людей і тебе Шануй шануватимуть (Шануй людей і тебе шануватимуть)
пригодився народився я Де там і ( Де я народився, там і пригодився)
3 Робота за малюнками (фото або зображення таких ситуацій: не вступили місце в транспорті літній людині, вагітній жінці, пиячать та б’ються в громадських місцях, не дотримуються правил культри на вулиці(смітять), зневажають державні символи(смалять яєчню на вічному вогні)……
-Яких обов’язків не дотримуються ці люди, які права не виконують, порушують?
VII Підсумок уроку
1 Експрес-опитування
— Хто такий громадянин України? Хто такий патріот?
— Які обов’язки повинні виконувати громадяни України?
— Які права мають громадяни України?
— Доведи, що всі учні класу громадяни України?
— Які у вас є права? Які у вас є обов’язки?
2 ГРА «Відгадайте символ» (кожна парта отримує одну з карток з зображенням державної, народної символіки, рослин символів і дає короткий опис чи характеристику, а інші учні відгадують про який символ йшла мова)
3 Оцінювання
VIII Домашнє завдання
1ряд- зібрати дані про патріотичну діяльність воїнів АТО, майданівців з нашої школи чи району
2ряд – розповісти про 1 особу, справжнього патріота в номінації
« Людина року»
3ряд – розповісти про шанованих громадян нашої країни, патріотів Батьківщини, яких ми пам’ятаємо та поважаємо, які стали нашими ідеалами в культурному, історично-патріотичному вихованні.