Тема: «Т. Г. Шевченко — великий поет України»
Мета: продовжувати ознайомлювати дітей із життям і творчістю великого українського поета Т. Г. Шевченка; прищеплювати інтерес до національного колориту; — виховувати любов до української мови.
Матеріали та обладнання: портрет Т. Г. Шевченка, прикрашений рушником, іграшкова українська хата, (ілюстрації або макет); сюжетні картинки за темою «Частини доби», фланелограф та предметні картинки до вірша «Тече вода з-під явора», мнемотаблиця до вірша «Зацвіла в долині червона калина»
Хід заняття
( Вихователь звертає увагу на портрет Т. Шевченка)
- Хто це? Де ви бачили цей портрет?
Цей портрет ми часто бачимо у приміщеннях. На ньому зображений український поет Тарас Шевченко, сьогодні ми познайомимся з його творчістю. А щоб ми гарно працювали розімнемо свої пальчики.
Пальчикова гімнастика.
На зеленому горбочку,
У вишневому садочку,
Притулилася хатинка,
Мов маленькая дитинка
Стиха вийшла виглядати,
Чи е вийде її мати.
І до білої хатинки,
Немов мати до дитинки,
Вийшло сонце, засвітило
І хатинку звеселило
Розповідь вихователя. Дуже давно в українській бідній родині в такій маленькій, старенькій селянській хаті (показати ілюстрацію), жив маленький хлопчик, якого звали Тарасиком. Жили вони дуже бідно, щоб прогодувати родину, багато працювали, а сім’я була чималенька — п’ять сестричок Тарасових, і два братики. Тарасик був дуже допитливим, вразливим, усім цікавився. Дуже любив природу, раненько прокидався і біг до річки зустрічати схід сонечка.
А коли став поетом то написав вірш «Дивлюсь, аж світає…»
Читання вірша .Бесіда за змістом твору: Як ви гадаєте, яку частину доби поет описав у своєму вірші? Як ви розумієте вислів «Край неба палає»?
Дидактична гра «Знайди малюнок». Вихователь читає уривки з віршів, у яких говориться про частини доби, а діти добирають відповідні малюнки.
А ще Тарас дуже любив малювати. Дасть сестричка Катерина йому маленький олівець і клаптик паперу, і малює Тарасик річку, дерева, квіти, а як немає олівця та паперу — то й паличкою на піску малює.
А ви любите малювати? Сьгодні ми будемо малювати на фланелографі, ілюстрацію до вірша Тараса Шевченка.
(Вихователь читає вірш «Тече вода з під явора, а діти викладують на фланелографі відповідні елементи)
Маленьким Тарас любив гратися і ми відпочинемо і пограємось в
українську народну гру «КАЧЕЧКА»
Діти стоять у колі, тримаючись за руки. «Качечка з каченятами» — за колом.
Ду-ду-ду-ду, дудочка,
Ду-ду-ду-ду-ду!
Ой заграла дудочка
У нашому саду.
Діти йдуть в один бік, а «качечка з каченятами» — у протилежний.
Вихователь
Аж пливе білесенька
Качка по воді.
Хто це так гарнесенько
Грає на дуді?
Діти зупиняються. Двоє з них утворюють «ворота». «Качечка з каченятами» входять у коло, «пливуть» одне за одним, удаючи наче загрібають лапками воду. Діти грають у дудочку (у кулачки).
Стала з каченятами
Качка танцювати,
Крильцями і лапками
Воду колихати.
Потім діти знову грають у дудочку:
Ду-ду-ду-ду, дудочка,
Ду-ду-ду-ду-ду!
Ой, хороша дудочка
У нашому саду.
Діти зупиняються, «ворота відчиняються» (діти піднімають руки), «качка з каченятами» виходить із кола на «бережок».
А ще Тарасик дуже любив слухати казки й пісні. Прийде, щорозповідав старий дід Іван Шевченко. Слухати його збиралися не тільки сім’я, а й багато сусідів. Ріс Тарас і все від матері та діда в голову клав. А потім сам почав складати вірші, які народ співав, як свої пісні. Із маленького хлопчика Тараса виріс український народний поет, і почали його звати Тарасом Григоровичем Шевченко. (Демонстрація портрета Т. Г. Шевченка.)
Ми вивчемо його вірш «Зацвіла в долині червона калина».
(розглянути зображення квітучої калини і самі ягоди калини)
Що це? Погляньте, як гарно квітне калина на весні. А коли калина відцвітає, з’являються ягідки, які згодом червоніють.
- А зараз, послухайте уважно вірш, а потім, дасте відповідь, із ким порівнює поет квітучу калину.
Читання вірша «Зацвіла в долині червона калина»
Зацвіла в долині
Червона калина,
Ніби засміялась
Дівчина – дитина.
Любо – любо стало,
Пташечка зраділа
І защебетала.
Почула дівчина
І в білій свитині
Вийшла погуляти
У гай на долині
-Діти, а зараз, ми з вами спробуємо вивчити цей вірш, а допоможуть нам ось ці малюнки (Розглядання мнемотаблиці). Читання вірша з опорою на схему з настановою на вивчення. Діти розповідають вірш.
Підсумок. Вихователь знову підводить дітей до портрета поета, прикрашеного рушником. Діти, як ви думаєте, чому портрет прикрашено рушником?
Додаток
Зацвіла в долині
Червона калина,
Ніби засміялась дівчина – дитина.
Любо – любо стало, пташечка зраділа
І защебетала
Почула дівчина
І в білій свитині
Вийшла погуляти
У гай на долині