Я досліджую світ
3 клас
Урок – дослідження
«Які речовини розчиняються у воді"
Підготувала вчитель початкових класів
Холодило Олена Миколаївна
Тема. «Які речовини розчиняються у воді»
Мета: ознайомити учнів з поняттям «розчинник», «розчин», виробляти вміння досліджувати розчинність речовин, що використовуються в побуті, наводити приклади розчинних та нерозчинних у воді речовин; розвивати спостережливість, логічне мислення, виховувати вміння співпрацювати в групі, дбайливе ставлення до природи.
Обладнання: склянки з теплою водою, пластмасові ложки, серветки, сіль, цукор, борошно, крохмаль, лимонна кислота, пісок, сода, олія, інструкція до проведення дослідів, цеглинки LEGO, кольорові капелюшки.
І. Привітання (учні стають в коло)
До струмка разом спустились, (крокують на місці)
Нахилились і умились. ( нахили вперед, руки на поясі)
Один, два, три, чотири, ( плескають в долоні)
І знову крокуємо – на урок
прямуємо. (крокують на місті)
Гра «Де сховалася краплинка»
Вчитель бере намальовану краплинку і йде по колу. До кого краплинка торкнулася, та дитина називає слово. Якщо слово пов’язане з водою, то діти плескають у долоні, якщо ні – розводять руки в сторони (дощ, книжка, лід, ручка, пара, річка, море, пенал, озеро, одяг, океан, сніг, град, бурулька).
Гра «Я - краплинка, ти – краплинка»
Один з учнів називає себе «краплинкою – чарівницею» і розповідає цікавий факт про воду. Потім передає естафету далі, називаючи іншого учня з класу:
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Сьогодні на уроці ми з вами дізнаємося, які речовини розчиняються у воді і які бувають розчини.
ІІІ. Основна частина. Вивчення нового матеріалу.
Кожна група дослідників обрала собі речовини для дослідів:
І група – сіль та крохмаль; ІІ група – цукор та борошно; ІІІ група – лимонну кислоту та пісок; ІV група – соду та олію. У кожної групи була також баночка з теплою звичайною водою, ложки, серветки, інструкція та картка дослідника для запису висновків дослідів.
Інструкція
Вчитель доповнює їх розповіді. До розчинних речовин також належать: оцтова кислота, кисень, вуглекислий газ, кава, пральний порошок, різні миючі засоби. Не розчиняються у воді: глина, нафта, бензин, газ, гума, крейда.
Висновок: вода – розчинник. Але не всі речовини розчиняються у воді (припущення наших дослідників виявилося правильним). Розчинені у воді речовини утворюють розчин.
ІV. Природні та побутові розчини. Охорона води.
Білий – вода прозора, текуча, не має запаху та смаку, розчиняє речовини.
Жовтий – вода – розчинник. Вона може розчиняти різні речовини і надавати різних смаків нашим стравам.
Чорний – але вода розчиняє не тільки корисні речовини, а й шкідливі. Тому не всі розчини можна пити. А якщо вживати брудну воду, можна захворіти.
Червоний – дуже страшно не знати, яку воду ти п’єш і прикро, що люди, не замислюючись забруднюють воду .
Зелений – людям потрібно замислитися і не забруднювати водойми, а на фабриках і заводах ставити очисні споруди, які очищують воду.
Синій – коли люди замисляться і почнуть берегти та економно використовувати воду, буде все добре і води вистачить для всіх.
V. Заключна частина.
1 ) Гра з цеглинками «Так чи ні».
Вчитель називає речовину. Якщо вона розчинна, то діти піднімають зелену цеглинку, а якщо нерозчинна, то піднімають червону.
(Сіль, борошно, бензин, цукор, олія, крохмаль, пральний порошок, лимонна кислота, кисень, нафта. крохмаль, кава).