ТЕМА. «Я душу дав тобі? А тіло звабив!» (Проблема кохання й зради в драмі-феєрії Лесі Українки «Лісова пісня»)
Тип уроку. Урок практичного застосування знань, навичок і вмінь
Мета:
Обладнання: портрет Лесі Українки, ілюстрації до драми-феєрії «Лісова пісня», дидактичний матеріал (тест-контроль, питання до дискусії)
Методи і прийоми: створення позитивного емоційного фону уроку, тестовий контроль знань, постановка проблемного питання, асоціативний кущ, робота з цитатним матеріалом, метод незакінчених речень, дискусія
ХІД УРОКУ
1. Створення емоційного фону уроку.
Під музичний супровід учитель декламує уривок із твору: «Твоя сопілка має кращу мову. Заграй мені, а я поколишуся. Мавка сплітає довге віття на березі, сідає в нього й гойдається тихо, мов у колисці. Лукаш грає, прихилившись до дуба, і не зводить очей з Мавки. Мавка, слухаючи, мимоволі озивається тихесенько на голос мелодії: Як солодко грає, як глибоко крає, розтинає білі груди, серденько виймає! »
2. Актуалізація опорних знань.
Тест-контроль з метою перевірки домашнього завдання: взаємоперевірка за допомогою ключа (на парту, на дошці, на екран, зачитує вчитель) (Додаток 1)
3. Оголошення теми і постановка мети.
4. Мотивація навчальної діяльності учнів. Постановка проблемного питання.
Сьогодні ми будемо вести розмову про два поняття, які були і залишаються складовими життя людини. Кохання і зрада. Як треба кохати? Як пережити зраду? Чи кожен здатен на високі почуття? Чому в житті є місце зраді? (питання записані на дошці). Я думаю, що вас, п’ятнадцятилітніх, ці питання є актуальними й важливими. Епіграфом нашого уроку пропоную взяти слова: «Любов виникає з любовi; коли хочу, щоб мене любили, я сам перший люблю». Чи відомий вам автор цього афоризму? Епіграф уроку – проблемне питання, відповідь на яке ви зможете дати, активно працюючи на уроці.
5. Сприйнятття й засвоєння навчального матеріалу.
Оосмислення змісту й послідовності застосування способів виконання дій; самостійне виконання учнями завдань під контролем і за допомогою вчителя; звіт учнів про роботу і теоретичне обґрунтування отриманих результатів.
5.1. Для того, щоб кожний із вас замислився над значенням поняття «кохання», пропоную створити асоціативний кущ.
Пропоную доповнити створену модель символами щасливого й нещасливого кохання. І варіант підготував символи щасливого кохання. ІІ варіант – нещасливого.
5.2. Робота з текстом драми-феєрії.
Цінність будь-якого літературного твору полягає в тому, що в ньому відбивається наше життя. Проблема кохання була, є й буде актуальною в усі часи. Прийти до власного розуміння цього поняття можна й слід, вивчаючи літературні шедеври, до яких належить драма-феєрія «Лісова пісня». Пристрасна, ніжна, хвилююча. Звернімося ж до тексту. У драмі-феєрії найдіть цитати, які б ілюстрували розуміння кохання представниками світу природи й світу людини.
За що покохав Той, що греблі рве, Русалку? Чи закохуються люди у зовнішність? Ваше ставлення до такого почуття?
Чи можна покохати людину через її матеріальні статки? Чому? Чи можна таке почуття назвати справжнім? Кого з героїв прочитаного твору пов’язувало лише матеріальне? Чи можемо назвати їхні стосунки щирими?
Чи може почуття бути вічним?
Чи здатне кохання, прокидаючись у душі людини, змінити для неї бачення світу?
На що здатна людина заради коханого? А Мавка? Якою вона прагне стати в очах коханого?
З чого виникло кохання Лукаша до Мавки? Чи стане це почуття глибоким та міцним? Чи можна назвати Килину романтичною натурою? Доведіть.
(Такі питання допоможуть вчителеві скоординувати роботу учнів під час роботи з цитатним матеріалом.)
5.3. Метод незакінчених речень.
Про любов сказано й написано чимало, Леся Українка так визначала це поняття: «Любов – це чудова поема, що люди потім перечитують у спогадах, без болю, без прикрого почуття». І цю чудову поему ми знаходимо в кожному її творі. А яке визначення дасте ви цьому поняттю?
Поточне оцінювання.
5.4 Хвилинка відпочинку. Інсценування гуморески про кохання.
Під час відпочинку пропонуємо послухати, яким постає кохання в розумінні деяких молодих людей.
5.5. Дискусія
Кохання – це красиве почуття, однак частим супутником кохання, на жаль, є зрада. Проблема зради стане предметом нашої дискусії.
На попередніх уроках, аналізуючи «Лісову пісню», ми звертали увагу й на проблему зради. Відповідаючи на питання анкети (Додаток 2), ви виявили різне розуміння й сприйняття цього поняття. Пропоную озвучити деякі аспекти. Основні питання дискусії:
5.6. Вирішення проблемного питання.
Епіграфом нашого уроку став афоризм: «Любов виникає з любовi; коли хочу, щоб мене любили, я сам перший люблю». Протягом уроку ми довели чи спростували дане висловлювання?
6. Узагальнення і систематизація знань
6.1. Рефлексія. Учні оцінюють роботу на уроці, користуючись пам’яткою
6.2. Оцінювання дискусії.
- На високому рівні працювали…
- На достатньому …
- Виявляти більше активності слід …
- Звернути увагу на культуру мовлення й оформлення думки потрібно …
7. Домашнє завдання (диференційоване).
1. Усім учням у класі: підготуватися до написання контрольного твору на одну з тем: « «Проблема кохання й зради в драмі-феєрії «Лісова пісня», «Ні! Я жива! Я буду вічно жити!»
2. На 10-12 балів: скласти порівняльну характеристику Мавки й Лукаша, підкреслюючи свої обґрунтування цитатами з твору.
ДОДАТОК 1
Тест-контроль за драмою-феєрією «Лісова пісня»
Ключ до тест-контролю за драмою-феєрією «Лісова пісня»
ДОДАТОК 2
Анкета
(Розуміння понять «кохання» і «зрада»)
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________