«Я – людина, але яка?»
(дану годину спілкування бажано проводити в 4 етапи)
Вступ.
Ведучий: Сьогодні в нас розпочнеться година спілкування «Я - людина, але яка?» Під час заходу ми будемо прагнути пізнати себе, один одного, пізнати свій світ і світ своїх близьких людей, свої захоплення, мрії, прагнення та бажання. Ми живемо в одній класній родині, але чи знаємо ми один одного, та й самих себе. Нашу годину спілкування я хотіла б розпочати словами Василя Симоненка:
Ти знаєш, що ти людина?
Ти знаєш про це чи ні?
Усмішка твоя – єдина,
Мука твоя – єдина,
Очі твої – одні.
Більше тебе не буде.
Завтра на цій землі
Інші ходитимуть люди,
Інші кохатимуть люди –
Добрі, ласкаві і злі.
Сьогодні усе для тебе –
Озера, гаї, степи.
І жити спішити треба.
Кохати спішити треба –
Гляди ж не проспи!
Бо ти на цій землі – людина,
І хочеш того чи ні –
Усмішка твоя – єдина,
Мука твоя – єдина,
Очі твої – одні.
- На вашу думку, людина – хто це?
(відповіді учнів аналізуються і визначаються основні засади:
- людина – частинка природи;
- людина – особистість;
- людина – громадянин;
- людина – творець майбутнього).
Блок 1. Людина – частинка природи.
Учень: Людина – природна істота, представник Homo sapiens. Кожна людина володіє певною зовнішністю, має певний зріст, колір шкіри, вагу, конституцію тіла, голос. Все це дано їй батьками та самою природою.
Учень: Одній людині природа дала гарну зовнішність, міцне здоров’я, талант, здібності. Але є люди, яких з тих чи інших причин, природа обділила. Це може бути і негарна зовнішність, і фізичні вади, і відсутність деяких здібностей.
Учень: Але треба твердо запам’ятати: безнадійно обділених природою немає. Завжди є явна і прихована краса і обдарованість. Людина може бути некрасивою ззовні і притягувати до себе людей. Тобто в ній є щось таке, що приваблює навколишніх, незалежно від її зовнішності.
Учень: Історія має багато прикладів, коли великі люди були некрасиві, та їх індивідуальність і талант зробили їх відомими на весь світ. Такими були: Байрон, Паганіні, Лермонтов і багато інших.
Учень: А деякі люди з фізичними вадами досягли в своєму житті великих успіхів, пізнали щастя. Так закладено природою, що відсутність певних здібностей компенсується наявністю інших.
Учень: Людина красива, коли не падає духом, поважає себе, любить життя та прагне змінити своє життя на краще, коли ніколи не зупиняється на досягнутому. Людина красива, коли вона здорова.
Учень: Здоров’я – найцінніший скарб, подарований нам Природою. Здоров’я турбує всіх. Хоча існує парадокс: людина не думає про здоров’я, коли здорова, а починає думати тоді, коли його втрачає.
Ведучий: Ми повинні пам’ятати слова вченого фізика І.П.Павлова: «Здоров’я – це безцінний дар природи, воно дається, на жаль, не навіки, його треба берегти. Але здоров’я людини багато в чому залежить від неї самої, від її способу життя, умов праці, харчування, її звичок і духовності».
Отже, давайте поговоримо про найголовніше – про наше здоров’я.
Слово надається нашому шкільному лікарю.
Лікар: Загальновідомо, що стан здоров’я людини на 50% залежить від способу життя і лише на 20% - від навколишнього середовища, на 20% - від спадковості, на 10% - від рівня розвитку медичного обслуговування. На жаль, здоров’я учнів нашої школи з року в рік погіршуєтся. Про це свідчить медичне обстеження, яке показало, що з 450 учнів нашої школи:
- всі мають захворювання хребта – сколіоз (по статистиці в Україні 90% дітей шкільного віку мають це захворювання);
- серцево-судинні захворювання мають 69 учнів – 15,3%;
- захворювання органів дихання – 4 учня – 0,8%;
- ендокринні захворювання – 34 учня – 7,5%;
- неврологічні – 21 дитина – 4,6%;
- хірургічні – 11 учнів – 2,4%;
- захворювання нирок – 4 учня – 0,8%;
- порушення зору – 65 учнів – 14%;
- захворювання шлунку та жовчовивідних шляхів – 41 дитина – 9,1%.
І ці показники з року в рік зростають. Тому хочу вам побажати: бережіть своє здоров’я змолоду.
1. Мозковий штурм
Ведучий: Зараз я пропоную вам розділитися на 2 групи:
1 група має обговорити питання «Причини погіршення здоров’я людини»;
2 група, отримавши результати обговорення 1 групи, мають знайти відповідь на питання «Шляхи зміцнення здоров’я».
1 група 2 група
Шкідливі звички (тютюнопаління, алкоголізм, вживання наркотичних речовин);
- вести здоровий спосіб життя;
- пропагувати здоровий спосіб життя;
- лекторії з участю лікарів-наркологів;
Несприятливе навколишнє середовище;
- озеленювати рідне місто;
- знати основні правила захисту від хімічних та радіактивних забруднень;
- накладати штрафи на підприємства – забруднювачі, примушувати їх використовувати в своїй технології засоби очищення води, повітря, ґрунту;
Неякісне харчування;
- вводити в раціон побільше свіжих фруктів та овочів;
- знати основні засади правильного харчування;
- не вживати продукти, що містять консерванти;
Малорухливий спосіб життя;
- більше часу проводити на свіжому повітрі;
- заняття в спортивних секціях;
Недотримання режиму та правил гігієни;
- дотримуватися режиму;
- загартовування;
- дотримання правил особистої гігієни;
Неякісне медичне обслуговування;
- звертатись лише до фахівців;
- вимагати від лікарів пояснення причин та наслідків хвороби;
- чітко дотримуватися вимог лікарів;
Негативна спадковість;
- вести здоровий спосіб життя;
- з’ясувати, які хвороби є спадковими і звернутися до лікаря-генетика, що надасть інформацію щодо можливості вберегтися від захворювання;
Напружений графік роботи та навчання, стрес;
- розподілити час так, щоб обов’язково був час і для відпочинку;
- здоровий сон;
- аутотренінг.
Ведучий: Молодці! Але ми не врахували головне у збереженні здоров’я – силу думки. Думка – це жива суть, яка сама живе. Мудреці давності передбачали появу епохи оволодіння психічною енергією, тобто енергією думки. Вони були проти того, щоб не діяти, підкорятися, бути безсилими, схиляти голову під ударами долі. Їхнім гаслом було: «Живіть, любіть один одного, допомагайте один одному, дійте і сміливо йдіть по цьому життю». Коли людина щодня говорить, що їй погано, все недобре в житті, то через деякий час дійсно в людини з’являються проблеми, негаразди, хвороби – думка матеріалізувалась в реальність. Але, якщо щодня дякувати долі за гарну погоду, за тепле сонечко, за лагідний вітерець, за добрих друзів, посміхатися всім, любити ближніх, то незабаром ви збагнете, що дійсно в вашому житті все чудово. Отже, думка – це могутня сила. Завдяки думці ми можемо стати здоровими, красивими і щасливими. Тому наші думки повинні бути світлими, добрими, щирими, позитивними.
2. Творча робота
Ведучий: Зараз я пропоную вам розділитися на 4 групи (за порами року). Уявіть, що ви працюєте в творчому колективі Черкаського телебачення «Рось». Вам потрібно підготувати ролик – рекламу на тему «Я – за здоровий спосіб життя!»
3. Виступ творчих груп.
Ведучий: На останок я хочу вам розповісти одну притчу.
4. Притча про двох мудреців
В одному селищі жило два мудреці.
Один з них був доброю, спокійною, врівноваженою, чесною людиною. Він завжди давав людям слушні поради, на всі запитання він знав відповіді. Тому багато людей звертались до нього за допомогою.
Інший був заздрісною людиною. Тому йому не давала спокою популярність доброго мудреця. Він щодня думав, яку б задачу задати мудрецю, щоб той не знайшов правильної відповіді, і всі тоді б зрозуміли, що він вже й не такий мудрий.
І одного разу заздрісний мудрець придумав: він спіймає метелика, покладе його на долоню і спитає доброго мудреця, який метелик у нього в руці: живий чи мертвий. Якщо він скаже живий – злий мудрець зіжме долоню і метелик буде мертвим, якщо ж скаже, що мертвий – він розіжме долоню, а там живий метелик.
Ось прийшов заздрісний мудрець до доброго. І спитав:
- Ось ти, мудрець такий мудрий, знаєш відповіді на всі запитання. А чи відповіси ти, який метелик у мене в руці – живий чи мертвий?
З посмішкою поглянув на нього добрий мудрець і відповів:
- Все в твоїх руках!
Отже, шановні діти, все в наших руках і наше здоров’я в наших руках.
На все вам доброго, бережіть себе, бережіть один одного!
На кінець години спілкування дітям пропонується «Кишенькова книжка здоров’я школяра»
5. Кишенькова книжка здоров’я школяра
Мій режим дня:
7.00 – Я встаю і посміхаюсь. Я – здоровий. Роблю ранкову гімнастику, чищу зуби, вмиваюсь. Снідаю.
8.30 – 14.00 – Займаюсь в школі. На уроках я сиджу рівно, уважно слухаю вчителів, виконую фізпаузу.
14.00 – 14.30 – Обідаю. Під час вживання їжі не розмовляю, дотримуюсь правил правильного харчування (намагаюсь не вживати продукти, які погано сполучаються – молоко з рисом і м’ясом; зернові з картоплею; м’ясо з кислими фруктами і м’ясо з кислою капустою, взагалі не вживаю продукти, що містять консерванти), харчуюсь помірно – не переїдаю.
14.30 – 16.00 – Відпочиваю на свіжому повітрі, граю в рухливі ігри з друзями, виконую медичні процедури.
16.00 – 18.00 – Виконую домашнє завдання (під час виконання слідкую за поставою, роблю вправи для очей), читаю книжки, розгадую кросворди.
18.00 – 18.30 – Вечеряю.
18.30 – 21.00 – Відпочиваю, слухаю приємну музику, допомагаю рідним по господарству, перед сном прогулююсь на свіжому повітрі)
21.00 – Вмиваюсь, чищу зуби. Перед сном посміхаюсь собі – мій день вдався. Я – здоровий.
6. Поради:
- влітку купайся у відкритих водоймах, ходи босоніж;
- на вихідних обов’язково виїжджай на природу;
- вітайся з усіма. Слова «добрий день», «доброго здоров’я» дуже мелодійні і корисні;
- раз в рік обов’язково робіть обстеження свого організму, навіть коли вас ніщо не турбує;
- не паліть і не вживайте алкоголь та наркотичні речовини;
- побільше посміхайтесь, адже життя чудове.
Блок 2. Людина – особистість.
Ведучий: Людина приходить в світ. І з перших років свого життя починає задавати собі питання «Хто я?», «Який я?», «Чи знаю я себе?»
А взагалі, чи потрібно нам знати самих себе?
Бажана відповідь: Так, знаючи свої індивідуальні особливості, можемо розвинути в собі потрібні якості, які допоможуть здобути знання і вміння, а при потребі позбутися небажаних якостей. Знаючи себе можна реалізувати власні потреби та інтереси, а також ставити перед собою реальну мету.
Ведучий: Так. Коли людина знає свої справжні чесноти, їй легше домогтися успіху в будь-якій справі, правильно визначити своє місце в житті.
Давайте проведемо тест «Ваша особистість»
1. Чи легко ви сходитесь з людьми? (так – 1 ; не дуже – 3; ні – 5)
2. Ви палите? (так – 1; іноді – 3; ні – 5)
3. Якщо ви негарно вчинили чи обманули, то...(ніколи нікому не зізнаєтесь – 1; інколи зізнаєтесь – 3; завжди в цьому зізнаюсь – 5)
4. Якби друзі запропонували б вам спробувати наркотики, ви погодилися б? (так – 1; не знаю – 3; ні – 5)
5. Ви вважаєте, що твереза людина серед п’яних – «біла ворона»? (так – 1; не впевнені – 3; ні – 5)
6. Якби до вас за допомогою звернулися люди, що постраждали внаслідок катастрофи, віддали б ви останні гроші? (так – 5; не всі – 3; ні – 1)
7. Як би ви побачили, що ваші друзі принижують когось, ви б заступилися? (так – 5; не впевнені – 3; ні – 1)
8. Якби сліпому потрібна була ваша допомога, щоб перейти дорогу, ви б допомогли? (так – 5; якби не поспішали – 3; ні – 1)
9. Якщо батьки хочуть вас чомусь навчити, ви... (вчитесь – 5; робите вигляд, що вчитесь – 3; ні – 1)
10. Коли батьки просять допомоги по господарству, ви погоджуєтесь? (так – 5; іноді – 3; якщо примушують – 1)
7. Оцінювання результатів
10 – 22 бали. Ваша особистість ризикує не проявитися ніколи. Ви живете сіро і буденно, не заглядаючи в майбутнє. Ви – залежна людина, і, перед усім, від себе, а ще від своїх друзів. Вам важко відстоювати свої права і думки. Вам здається, що ви хороша людина і можете за когось постояти.
Рекомендації. Перестаньте думати, що добрі і погані вчинки здійснюють дурні люди. Не шукайте дешевої популярності, прагніть в житті світла.
23 – 38 балів. Ваша особистість починає прокидатися. Ви здатні протистояти негативному впливу і заглядати в майбутнє, розуміючи, що шкільні роки – це преамбула, що життя попереду і її якість залежить від того, що і як ви робите зараз. Ви думаєте про інших, проте, думаючи, нічого не робите. Ви поки що не розумієте, що коли людина віддає, вона отримує багато позитивних якостей, які принесуть користь в майбутньому.
Рекомендації. Зрозумійте, що особистість проявляється у вчинках. Поспішайте робити добро, і вам також будуть відповідати добром.
39 – 50 балів. Ваша особистість деяким чином проявилась. Ви розумієте, що корисно, і чого вартий втрачений для самовдосконалення час. Ви не боїтесь роботи завдяки здатності мобілізувати вольові зусилля над собою. Ви орієнтуєтесь не на тих, хто сильніше, а на тих, хто цікавіше і корисніше. Можливо, з вами нелегко спілкуватися, але ви від цього отримуєте велике задоволення.
Ведучий: Ось ви дещо дізнались про себе з тесту. А зараз подивимось, як ви знаєте самі себе.
8. Вправа: «Який я?»
Ведучий: До вашої уваги дві скриньки. В одній з них позитивні, а в іншій - негативні якості особистості.
Я пропоную вам з першої скриньки дістати ті, позитивні якості, що вам притаманні. (діти виконують завдання)
Але найважче – побачити в собі негативні якості. Кожен з нас завжди бачить себе передусім з кращого боку. І це цілком природно. Але ідеальних людей не буває, і краще знати про себе все, щоб у майбутньому намагатися позбутися небажаних рис. Ми ніколи не зможемо стати ліпшими і змінити своє життя, якщо не «побачимо» цих вад і не почнемо працювати над ним. Ми можемо брехати людям, одягати маски вихованих, правдивих, благочесних, але ніколи не можна брехати собі. Давайте чесно дивитись на себе, і тоді наше життя зміниться і ми здобудемо свободу.
Тому я пропоную зараз глибоко заглянути в себе і зізнатися, які ж негативні якості ви маєте. Дістаньте з другої скриньки листок з відповідним написом.
(діти виконують завдання. Бажано, щоб позитивні і негативні якості особистості були написані на листочках різних кольорів, щоб діти побачили, що хорошого в них таки більше. Потім ведучий кожній дитині дає листок, посередині якого написано «Я». Учні приклеюють у вигляді променів, що відходять від напису «Я», листочки з написами якостей особистості)
9. Приклади набору якостей особистості
добрий злий
чуйний бракує чуйності
розумний міг би бути розумнішим
веселий невеселий
мовчазний балакучий
щирий нещирий
товариський самітник
чемний міг би бути чемнішим
приємний неприємний
люб’язний грубий
дотепний нудний
цікавий нецікавий
має почуття гумору не вистачає почуття гумору
не любить суперечок любить сперечатися
поступливий впертий
відвертий замкнений
уважний неуважний
працьовитий лінивий
стриманий невитриманий
дбає про свою зовнішність міг би більше дбати про зовнішність
справедливий несправедливий
рішучий нерішучий
альтруїст егоїст
оптиміст песиміст
ніколи не хвалиться хвалькуватий
компанійський сором’язливий
відстоює свою точку зору слабовільний
лояльний нетерпимий
спокійний неспокійний
скромний міг би бути скромнішим
цілеспрямований не має певної мети
вимогливий невимогливий
гордий не має гордості
дбайливий недбалий
довірливий недовірливий
10. Ведучий: Ви переглянули риси характеру особистості, вибрали притаманні вам. Але хочеться зазначити, що це лише уявна межа між хорошою і поганою рисою характеру. Адже, інколи людина добром, може наробити багато лиха.
Одна справа, дати списати домашнє завдання другу, бо він вчора весь день допомагав хворій мамі, а інша, давати списувати йому щодня. А сором’язливість в деяких ситуаціях досить навіть доречна.
Учень: Пізнать себе – то школа нелегка.
Життя мінливе, мов швидка ріка.
Відбиток твій, що сплив на мілині
При березі
Зникає в бистрині.
Пізнай себе у подвигу, в труді.
Будь прокурором на тому суді,
Де сам в собі ти судиш кожен атом
Будь прокурором, слідчим,
Та не катом. (Платон Воронько)
Учень: Так, карати себе не потрібно, а потрібно шукати шляхи вдосконалення, шляхи змін. Німецький поет Гете писав: «Як можна пізнати себе? Тільки шляхом дій, але ніяк шляхом споглядання. Спробуй виконати своє призначення, і ти пізнаєш, що в тобі є».
Учень: Бажання пізнати себе, сформувати свій характер, розвивати здібності і волю на благо людям – все це необхідно людині для повноцінного життя. В людині постійно має жити прагнення долати перешкоди.
Учень: Людина пізнається в своїх вчинках. Вчинки – дзеркало душі. Для того, щоб бути вихованою людиною, недостатньо просто промовляти ввічливі слова. Необхідно проявляти свою ввічливість у вчинках.
Учень: Пам’ятайте золото правило: «Стався до інших так, як ви б хотіли, щоб ставилися до вас».
Ведучий: Отже, це добре, що ми знаємо свої бажані і небажані якості. Але зупинятися на цьому не потрібно. Треба змінювати себе, вдосконалювати.
Для цього я пропоную вам зараз написати коротенький план ваших дій, щодо позбавлення хоча б однієї небажаної вам риси характеру.
Наприклад: - не завжди дбаю про зовнішність
1. Встаю і посміхаюсь собі;
2. Приймаю душ, чищу зуби, роблю зачіску;
3. Прасую одяг;
4. Перед тим, як вийти на вулицю, дивлюсь на себе в дзеркало;
5. Коли повертаюсь додому, роздягаюсь і акуратно складаю свій одяг.
Ведучий: На останок я пропоную трохи помалювати.
11. Проективний тест «Будинок»
Інструкція: Намалюйте те, що виникає у вашій уяві, коли ви чуєте слова «будинок».
Обробка результатів
Багатоповерховий будинок «видає» замкнуту людину, схильну зосереджуватися на своїх власних проблемах.
Невеликий будинок свідчить про втому людини.
Замок свідчить про легковажність людини.
Простий сільський будинок пов’язаний або з тим, що людина не задоволена своїми житловими умовами на цей момент, або відчуває потребу у власній сім’ї.
Огорожа свідчить про замкнутий характер. Огорожа означає довіру до людей. Чим нижча огорожа, тим вища в людини схильність до спілкування.
Вікна. Велике вікно свідчить про дружелюбність. Вікна зі ставнями, ґратами – показник скритності, наявності комплексів, жадібності.
Двері. Розташовані посередині фасаду двері вказують на гостинність людини. Ґанок свідчить про великодушність. Якщо двері розташовані збоку – це ознака недостатньої товариськості, а людина що її намалювала, нелегко йде на контакт.
Димар. Відсутність димаря – ознака нечутливості. Димар із димом – ознака великодушності.
Після заняття вихователь може зібрати результати тестування і скласти уявлення про особистість дитини.
Блок 3. Людина – громадянин
Учень: «Дитина в момент народження лише кандидат в людину, але вона не може стати нею в ізоляції: їй потрібно навчитися стати людиною в спілкуванні з людьми» (А. Пьєрон)
Учень: «Той, хто думає, що може обійтись без інших, сильно помиляється; але той, хто думає, що інші не можуть обійтись без нього, помиляються ще сильніше» (Франсуа де Ларошфуко)
Учень: «Є тільки одна справжня цінність – це зв’язок людини з людиною»
(Антуан де Сент – Екзюпері)
Учень: Людина стає людиною, особистістю тільки серед людей, тому що тільки завдяки іншим людям людина пізнає себе, оточуючий світ, свої можливості, здібності. Саме оточуючі люди вчать дитину розмовляти, знайомлять з різними предметами та їх призначенням.
Учень: У спілкуванні з членами родини, однолітками, друзями і, нарешті, самостійно, за допомогою різних джерел інформації, людина пізнає світ, здобуває досвід, накопичений попередніми поколіннями.
Ведучий: Так, людина – істота суспільна і соціальна. Кожна дитина стає людиною тільки в суспільстві. В історії були випадки, коли маленькі діти попадали до тварин і росли разом з ними. Вони не могли ходити на двох ногах, не розмовляли, не могли мислити, як люди.
Перші уроки життя людина отримує в сім’ї.
Учень: Батько і мати дали тобі найцінніше – життя. Все, що вони роблять – вони роблять для тебе, для твого щастя, для твого світлого майбутнього. По-справжньому любити їх – означає приносити в дім мир та спокій.
Учень: Твоя сім’я – це не тільки батько та матір. Це й ви – діти. Запитуй у батьків дозволу на те, що без них тобі робити не можна або ж не тактовно. Справжня свобода сина чи дочки – бути слухняним. Підкорення волі батьків – перша школа твого виховання, без якої не зможеш стати дисциплінованим, стійким, мужнім громадянином.
Ведучий: «Три нещастя є у людини. Це старість, смерть та лихі діти», - говорить народна мудрість. Старість – невідворотна, смерть – невмолима. Перед цими нещастями не закриєш двері свого дому. А вберегти дім від лихих дітей можна і треба. І це залежить не лише від ваших батьків, а й від вас, від вашого бажання. Що ж, по-вашому, означає не бути «лихими дітьми»?
(бесіда з дітьми)
Ведучий: Бути хорошими дітьми означає не допустити, щоб старість батьків була отруєна поганими вчинками. Найбільше вражає батьків дитяча невдячність, байдужість сина чи доньки. Вчіться відчувати своїх батьків. Їхні невдачі, проблеми, негаразди – це і твої неприємності. Вмій бути добрим і чуйним у своїх думках, почуттях і діях. Бережи здоров’я своїх рідних!
Наступним відповідальним кроком у вашому житті стане школа. Саме тут ви отримуєте знання, вчитесь дружити, бути відповідальними, самостійними, добрими, порядними, впевненими в собі.
1. Практична робота «Як поведешся в такій ситуації»
Учні утворюють 4 групи. Кожній групі дається ситуація, з приводу якої вони висловлюють свої думки.
1 група. Декілька днів Оксана не з’являлась до школи. Ніхто: ні вчителі, ні учні не знали, що з нею сталося. І ось Оксана в школі. В неї дуже сумний вираз обличчя, в очах винуватість. На класних зборах вчитель і учні посварили Оксану за прогуляні уроки, знизили поведінку. Ніхто з однокласників не захистив дівчинку. Оксана вийшла з класу і заплакала. Чи правильно вчинив вчитель і учні? Що зробили б ви, будучи її однокласником?
2 група. Кожного дня Марійка приходила до школи в іншому одязі. Всі дівчата тільки тихенько поглядали на неї, заздрили, а вона вихвалялася, що батько приїде з Німеччини і ще кращий одяг привезе. Однокласниці почували себе ніяково, а вся увага хлопців була звернута тільки на Марійку. З часом вона перестала дружити з своїми однокласницями, бо вважала їх несучасними. Як ви оцінюєте поведінку Марійки? Що зробили б ви, будучи її однокласником чи однокласницею? Чи правильно поступали хлопці?
3 група. Ви дружите з дівчиною з сусіднього класу. Разом з нею ходите до школи, інколи готуєте уроки, слухаєте музику. Але одного разу ваш товариш сказав їй, що ви нечесна людина, бо у вас, крім неї, ще багато таких подруг. Дівчина, вислухавши це, не захотіла з вами більше спілкуватися. Хто винен у цьому? Як ви оцінюєте вчинок товариша і які будуть ваші стосунки з ним? Як оцінюєте вчинок дівчини? Чи плануєте з нею помиритись? Як?
4 група. В ваш клас прибула на навчання дівчинка з іншої школи. Хлопці не прийняли її, глузують з неї. Дівчата також не дуже охочі дружити з нею. А нова учениця почала подобатися тобі. Як оцінюєш поведінку своїх однокласників? Як ти діятимеш в такій ситуації?
Ведучий: Як бачимо, в житті є багато різних ситуацій, в яких опиняється та чи інша людина. Тому треба бути, насамперед, розсудливим, розумним, ніколи не квапитись з рішеннями і висновками, вміти розрізняти хороше і погане.
І ось вже незабаром закінчиться ваше навчання в школі і кожен піде своїм життєвим шляхом. Кожен з нас уже сьогодні повинен подумати, яку професію обере в майбутньому, які знання потрібні для того, щоб здобути її, і що робитиму «я», щоб принести користь людям, країні, собі. А відроджувати потрібно землю, природу, та й саму нашу молоду державу. Погляньте навкруги: забруднені річки, вирубані ліси, поріділи від хімікатів ліси; не завжди стабільна ситуація в країні. Яким буде завтрашній день нашої держави? Це залежить від вас – адже ви майбутнє нашої України. Що більше буде зроблено для розбудови сьогодні, то краще житимемо завтра, і будемо гідними називати себе українцями.
Учень: Не розчаровуйсь в Україні.
Немає єдності у нас,
То наша головна провина
За весь неволі довгий час.
Не розчаровуйсь в Україні,
А розумій її печаль.
Що робиш ти для неї нині –
У себе спершу запитай.
Учень: Не розчаровуйсь в Україні.
Вона – свята, а грішні – ми.
В її недолі часто винні
Її ж бо дочки і сини.
Не розчаровуйсь в Україні,
Ідеї волі певним будь,
Бо тільки той є справжнім сином.
Хто вміє неньки біль збагнуть.
Учень: Не розчаровуйсь в Україні,
Вір, що мине важка пора,
Розквітне пишний цвіт калини
В садах достатку і добра.
Ведучий: На завершення я пропоную вам трохи прогулятися.
Проективний психологічний тест «Прогулянка лісом»
Інструкція. Уявіть, що ви робите подумки прогулянку лісом, де з нами може відбуватися все що завгодно. Уважно слухайте і все, що уявили, запишіть.
1. Отже, ви йдете лісом. Уявіть собі, який це ліс: світлий чи темний, рідкий чи просторий. Йдете ви стежкою чи самі прокладаєте шлях. Запишіть.
2. Ви йдете і бачите перед собою чашку. Уявіть її і опишіть: брудна чи чиста; колір; матеріал, з якої її зроблено; міцна чи тендітна. Запишіть.
3. Ви зустрічаєте перешкоду у вигляді чагарнику. Що робитимете? Запишіть.
4. У лісі ви натрапили на будинок. Розгляньте і опишіть, як він виглядає. Увійдіть до будинку. Що ви там побачили? Що ви робитимете в будинку?
5. У лісі вам зустрівся вовк. Опишіть свої дії при зустрічі зі страшним вовком.
6. Надалі у вашій подорожі ви вийшли до озера. Що ви робитимете біля озера? Запишіть.
Обробка отриманих даних
1. Ліс – це суспільство, соціальне середовище, у якому живе людина. Характеристика лісу – це сприйняття і відношення людини до даного середовища. Якщо страху немає перед майбутнім і перед суспільством, то, як правило, ліс світлий і просторий. Впевненість і відсутність тривожності виявляється у наявності стежки чи дороги. Якщо людина не впевнена в собі, то ліс у неї темний, а стежки вона не бачить. Може бути й таке, коли ліс темний, а людина сама прокладає шлях. Це свідчить про невпевненість і острах, але наполегливість і спробу подолати свої страхи.
2. Опис чашки пов’язується з самооцінкою, відношенням до себе. Тож чиста чашка – це сприйняття себе як позитивної людини, брудна – критичне відношення до себе. Колір чашки також несе певну інформацію:
· рожева, біла, блакитна (світлі) – означає високу моральність;
· червона – активність;
· зелена – прагнення до лідерства;
· синя – замкнутість;
· фіолетова – емоційність та схильність до мистецтва;
Тендітний матеріал, з якого зроблена чашка, говорить про невпевненість людини. Дорога антикварна чашка свідчить про високу самооцінку.
3. Подолання заростей чагарників говорить про уміння переборювати труднощі в реальному житті. Якщо людини йде напролом. То вона сама справляється з труднощами. Якщо ж обходить їх, то це людина, яка не вміє переборювати труднощі або полюбляє створювати їх собі сама.
4. Опис будинку характеризує сприйняття людиною своєї сім’ї. Міцний будинок – це гарна сім’я, у якій людині затишно і там вона захищена. Іноді описують багатоповерховий будинок. Це говорить про те, що людині надається замало уваги в сім’ї. Який будинок всередині і як поводиться людина, говорить про відносини у сім’ї. Якщо затишно і світло – то в сім’ї все добре. Темні кімнати, бруд свідчить про неблагополуччя, самотність і незахищеність людини.
5. Зустріч з вовком і поведінка у цій ситуації говорить про вміння людини переборювати свої страхи. Якщо тікає, то шукає захисту в інших людей. Якщо намагається вмовити вовка, то страх заганяє всередину себе і підвищується тривожність. Використання зброї і спроба перемогти вовка – демонструє агресію і злість людини.
6. За поведінкою біля озера можна судити про відношення людини до життя. Якщо в озеро спробували ввійти, замочили ноги або скупалися, то у людини активне відношення до життя, якщо до води підійшли, але не торкнулися до неї або не підійшли взагалі, це свідчить про деяку депресію людини.
Блок 4. Людина – творець майбутнього
Учень: Сенс життя будь - якого живого організму на землі – реалізувати себе. Не раз, мабуть, ви бачили , як маленька тендітна рослинка ламає асфальт, щоб прорости, стати тим, ким їй визначено стати природою. Сенс людського життя полягає в тому, щоб людина реалізувала себе, свій потенціал, постійно вдосконалювала себе.
Учень: Вибір професії – це дуже важливий етап в житті людини. Як важливо при цьому не помилитися. Мабуть, ніхто б не захотів, щоб його лікував лікар, який не любить свою роботу. А якщо ви оберете собі заняття по душі, ви будете відчувати себе щасливою людиною, ви зможете реалізувати себе як особистість, реалізувати свої здібності, нахили, мрії.
Учень: Обираючи професію, потрібно врахувати все: і своє здоров’я, і свої власні бажання, і здібності, і не забувати, що вам прийдеться жити в ринкових умовах, – тобто в умовах конкуренції. Значить, потрібно врахувати і те, чи буде ваша спеціальність, ваша професія потрібна суспільству, чи буде на неї попит, чи зможете ви принести реальну користь суспільству. Зважити потрібно всі чинники.
Учень: Розрізняють 5 категорій професій: «людина – людина», «людина – природа», «людина – техніка», «людина – знакова система», «людина – художній образ».
Учень: Праця людей професії «людина – людина» спрямована на процеси навчання, виховання, управління, медичне та торгове обслуговування тощо. Це екскурсовод, лікар, продавець, офіціант, перекладач, юрист тощо. Зрозуміло, що важливим у роботі професій цього типу є такі якості: потреба у спілкуванні, уміння розбиратися в людських взаєминах, гарна пам’ять, терпіння, сталий настрій у процесі роботи з людьми.
Учень: Об’єктом праці категорії «людина – знакова система» виступають різні знаки: цифри, рисунки, схеми, фізичні та хімічні символи, ноти і т.д. До даної категорії відносять професію програміста, топографа, бібліографа, економіста, перекладача художньої та наукової літератури тощо. Людина, яка працює зі знаками, повинна володіти гарним абстрактним мисленням, відтворювальною уявою, мати гарну зосередженість, стійку увагу, посидючість.
Учень: Професії, пов’язані з образотворчою, музичною, художньою діяльністю, належать до типу «людина – художній образ». Це професії модельєра, фотографа, наладчика музичних інструментів. З-поміж найважливіших вимог виділяють: наявність здібностей до мистецтва, творча уява, образне мислення, працелюбність, цілеспрямованість.
Учень: Професії людини, пов’язані з живою природою, належать до категорії «людина – природа». Сюди відносять професії ветеринарного лікаря, рибознавця, мікробіолога, гідромеліоратора тощо. Даний вид професії передбачає наявність ініціативи та самостійності у вирішенні конкретних задач, творчу уяву.
Учень: Категорія «людина – техніка» передбачає наявність як предмета праці різноманітної техніки. Сюди належать всі професії, пов’язані з обслуговуванням техніки, її ремонтом, установкою і налагодженням, виробництвом та збиранням обладнання. Це водій, механік, слюсар-ремонтник, сталевар тощо. Людина, що працює з технікою, має відзначатися високою виконавською дисципліною та акуратністю, мати творчий потенціал, практичне мислення, технічну уяву.
Ведучий: Отже, ви ознайомилися з основними видами професій та вимогами до них. Вибір за вами. Мабуть, ви звернули увагу, що всі професії вимагають у вас наявність творчості. Саме вона стане рушійною силою вашого вдосконалення та саморозвитку. Враховуйте своє бажання, свій стан здоров’я, свої здібності та таланти. Невдовзі ми проведемо тести, які допоможуть вам визначитися у виборі свого майбутнього.
Одним з творчих завдань життя людини є створення сім’ї.
Учень: Сім’я – святиня людського духу, благородних емоційних переживань: кохання, любові, вірності, піклування, щоденного живого спілкування, поваги, співпереживання, синівської і дочірньої вдячності, родинної солідарності, теплоти людських сердець. Це невсипуща хранителька моральних чеснот, національних звичаїв та традицій, пам’яті предків, невтомна плекальниця роду, совісті і честі минулих, сучасних і пройдешніх поколінь.
Учень: Побудова сім’ї – це творчість, і якою буде сім’я – залежить від її творців. Який птах – таке і гніздо. Беручи шлюб, люди добровільно беруть на себе великий обов’язок один перед одним і перед своїми майбутніми дітьми.
Ведучий: У вас є ще час поміркувати і вирішити, чи казати «ні» своєму коханому, чи казати «так». Нехай у вашому житті лише один раз прозвучить марш Мендельсона і урочисті слова «Оголошую вас чоловіком та дружиною». Нехай побудова сім’ї принесе вам щастя! А допоможуть вам у цьому кохання і вірність, мир та злагода, повага та ніжність. Хай вам щастить!
Я пропоную вам зараз відповісти на запитання «Що ви найбільше цінуєте в чоловіках (жінці)».
(бесіда з дітьми)
Вправа «Зв’язані одним ланцюгом»
Для цієї вправи треба приготувати мотузки. 4 учасники обв’язуються навколо пояса короткою мотузкою. Після цього кожний прив’язує до цієї мотузки кінці довгих мотузок так, щоб бути зв’язаним з кожним членом «родини». Не повинно залишатися жодного вільного кінця мотузки.
Інструкція. Уявіть собі яку-небудь повсякденну ситуацію в родині і почніть діяти.
Обговорення.
– Наскільки ти почував себе зв’язаним з іншими?
– Що родині вдалося зробити, і де при цьому знаходився кожен член родини?
– Де спостерігалась напруженість?
– Що ви можете зробити, щоб послабити її?
Висновок. Звичайно ж, наш дослід не означає, що ви щодня в родині бігаєте з мотузками, але ви відчуваєте ці незримі зв’язки. Ці мотузки можна розглядати як різні почуття: любов, тривога, відповідальність, взаємоповага до інших членів родини. Ми повинні в повсякденному житті «послабляти мотузки», визначаючи право кожної людини на особисте життя.
Ведучий: Ось і підійшла до завершення наше спілкування з теми «Я людина – але яка?». Я маю надію, що ви зробили для себе висновки, поставили перед собою мету і готові до вирішення будь-яких життєвих проблем.
Кожен з вас зараз отримає на пам’ять вірш Редьярда Кіплінга «Заповідь». Воно підіб’є підсумок нашого духовного пошуку. Я маю надію, що ви будете притримуватися цієї заповіді, і вона стане помічником в подальшому житті.
Заповедь
Владей собой среди толпы смятенной,
Тебя клянущей за смятенье всех,
Верь сам в себя, наперекор вселенной,
И маловерным отпусти их грех;
Пусть час не пробил – жди не уставая,
Пусть лгут лжецы – не снисходи до них;
Умей прощать и не кажись, прощая,
Великодушней и мудрей других.
Умей мечтать, не став рабом мечтанья,
И мыслить, мысли не обожествив;
Равно встречай успех и поруганье,
Не забывая, что их голос лжив;
Останься тих, когда твоё же слово
Калечит плут, чтоб уловить глупцов,
Когда вся жизнь разрушена, и снова
Ты должен всё воссоздавать с основ.
Умей поставить, в радостной надежде,
На карту всё, что накопил с трудом,
Всё проиграть и нищим стать, как прежде,
И никогда не пожалеть о том.
Умей принудить сердце, нервы, тело
Тебе служить, когда в твоей груди
Уже давно всё пусто, всё сгорело
И только воля говорит: «Иди!»
Останься прост, беседуя с царями,
Останься честен, говоря с толпой;
Будь прям и тверд с врагами и друзьями,
Пусть всё, в свой час, считаются с тобой;
Наполни смыслом каждое мгновенье,
Часов и дней неумолимый бег,–
Тогда весь мир ты примешь во владенье,
Тогда, мой сын, ты будешь Человек!