«Я писанка-красуня, вся в рисках і квітках, красу митців несу я, їх славлячи в віках»
Конспект заняття з ознайомлення з предметним довкіллям (народознавство)
Мета: поглиблювати й розширювати знання дітей про народні великодні традиції, обряди, зокрема про писанку як символ та оберіг українського народу; відкрити символічні значення писанки (сонце, хрест, дерево життя, Берегиня, безконечник), стимулювати прагнення до пошуково-дослідницької діяльності. Розвивати інтерес до народознавства, до різновиду великодніх яєць (дряпанка, крапанка, крашанка, писанка, мальованка); розвивати цілеспрямованість, наполегливість, кмітливість, допитливість, увагу, творче й логічне мислення. Виховувати любов до свого народу, повагу до його традицій, минулого і сучасного, бажання пізнавати свята, звичаї.
Обладнання: великодні яйця, квіточка для гри, картинки з зображенням символів писанок, фото, матеріал до гри «Цікаві символи», до гри «Домалюй і розфарбуй»
Хід заняття
Вихователь. Доброго дня! Я вас всіх вітаю, добра щастя, здоров’я бажаю!
- Діти скажіть, яка тепер пора року? (весна). А яка вона весна?
Дидактична гра «Квіточку передай слова-ознаки називай»
-У різні пори року приваблива земля, але весною вона найкраща.
З давніх-давен у нашого народу перше свято – зустріч Весни. Вона приносить багато сонця і тепла. Весна - це радість усьому живому:
«Ой збиралися діточки навесні, щоб співать весняночки голосні»
А давайте ми також привітаємо Весну. (Діти водять хоровод веснянку «Весна іде»).
- Яка чудова пора року – Весна! Як багато гарного настрою вона всім нам дарує – дорослим і дітям. І саме на час оновлення природи, на радісну весняну пору припадає одне з найвеличніших і найдавніших християнських свят – Великдень. Адже в цей день воскрес Ісус Христос. Радіючи цій добрій новині і святкуючи Воскресіння Господнє, люди пов’язали з ним два символи перемоги життя над смертю. Це яйце в якому зароджується нове життя і хліб, який дає нам сили.
Вихователь пропонує дітям відгадати в якій руці у неї заховано подарунок для них. Простягає стулені кулаки – діти висловлюють свої припущення. Вихователь розкриває обидві долоні і показує розписане яйце.
- Діти, ви знаєте що це? (писанка).
- Правильно. Це писанка – розфарбоване й розмальоване візерунками яйце – символ життя. А хто з вас пригадає вірші про писанку?
(діти розповідають вірш Віри Паронової, розповідають по куплету).
У неділю свято –
Свято Великоднє.
Буду малювати
Писанку сьогодні!
Ось яйце кругленьке
В мене на долоньці
Як земля маленька
У промінні сонця.
Думаєте, легко землю розписати?
Треба добре серце й щиру душу мати.
Розпишу я цвітом з краю і до краю –
Великодня радість на землі буває.
- Отже Великдень не обходиться без писанки. Ще в давнину люди шанували писанку. Для наших пращурів вона була символом зародження життя, символом сонця, тепла і вічності. Дотепер вважають, що писанка приносить щастя. Крашанками та писанками обмінюються, дарують їх рідним та друзям.
У давні часи освячену писанку клали до першої купелі немовляти, щоб зростало сильним і сміливим. Писанку приорювали в полі, щоб краще родило жито – пшениця і всяка пашниця. Ввечері у відро з водою клали великоднє яєчко і вірили, що той, хто зранку вмиється цією водою, буде гарним, як весна. (Вихователь кладе писанку у мисочку, бризкає водою на дітей).
- Ось і я окропила вас цією чарівною водою, дивіться, якими ви стали гарними. Тільки раз на рік – на Великдень – випадає нам умитися водою, де писанки лежали.
Малювати писанки – дуже давня традиція нашого народу.
- Діти, як ви гадаєте, від якого слова походить слово «писанка»? (від слова «писати»).
Писанки бувають різного кольору, з різними візерунками, орнаментом.
Писанка малюється воском. А потім наноситься фарба. Вона лягає на яйце, а на віск не береться. Так проявляється візерунок, нанесений воском.
Крім писанок розрізняють ще крашанки, дряпанки, крапанки, мальованки.
Крашанка (показує) – яйце одного кольору, яке фарбують найчастіше в окропі з лушпиннями цибулі чи штучним барвником. Вона – найдавніший гість на Великодньому столі.
Дряпанка – яйце, пофарбоване в один колір, на якому потім голкою чи шилом вишкрябують орнамент. Дряпанки ще називають шкрябанками.
Крапанку – роблять накрапуючи на яйце воском візерунок і опускаючи його у барвник.
Мальованки – розписують пензликом, фломастером, тощо.
- Діти, давайте пригадаємо, які бувають орнаменти (рослинний, тваринний, геометричний).
Беручи в руки розмаїто-барвисте яйце ми милуємось його орнаментом. Орнаменти, що найчастіше зустрічаються на писанках, тісно пов’язані з нашим життям. Кожен знак, кожна лінія мають своє значення. Давайте уважно роздивимося найтиповіші мотиви-символи українських орнаментів.
Що вам нагадує цей знак? Вихователь показує карту з намальованим колом. (Сонечко. Воно зігріває всю землю своїми променями).
- Що символізує сонце? (Життя, радість). Коло – знак сонця, носій світла і життя.
- А цей знак на що схожий? (На зорю). А де ми можемо побачити зорі? (На небі).
- Зоря - є знаком неба.
- Хрест – це символ всесвіту. Він є знаком чотирьох сторін світу, чотирьох вітрів, чотирьох пір року.
- А цей знак схожий на граблі – є символом дощу, плодючості, очищення.
- Трикутник – символ вогню та безсмертя.
- Символом безкінечного життя також є гілка.
- Хвилі – криві лінії, лінії без початку і кінця символізують вічність.
Дидактична гра «Таємничі символи писанки»
Кожна дитина отримує картинку символ і має дібрати до неї відповідний кольоровий малюнок.
Вихователь: Пропоную вам ще трохи погратися
Пошукова гра «Знайди схожі писанки»
Діти обстежують по черзі писанки із колекції і сортують їх за певною спільною ознакою.
Вихователь: Діти, ми з вами погрались і трішки відпочили. А тепер знайдіть серед колекції кожен свою писаночку і розкажіть про символи, що на ній зображені. (Розповіді дітей). А на моїй писаночці зображена квіточка – символ дівочої вроди, людської душі. Моя писанка чарівна і таїть в собі легенду, яку хоче вам розповісти.
Вихователь розповідає дітям легенду про писанку
Легенда про писанку
Настала сувора зима. Однак деякі птахи не встигли відлетіти на південь і гинули на лютому морозі. Люди поважали птахів як Божих створінь, що приносять весну й тепло після холодної зими. Тож забрали всіх їх додому, відігріли й утримували в домівках упродовж цілої зими. Згодом сонечко почало пригрівати сильніше – наближалася весна. Птахи вилетіли з людських домівок і полетіли вдалину. Але згодом повернулися й принесли писанки й весну. Відтоді й почали люди розмальовувати писанки.
Вихователь: Діти, чи знаєте ви, що кожен колір на писанці має своє значення:
- червоний символізує радість життя, любов, надію;
- жовтий і жовтогарячий – тепло, світло, врожай;
- зелений – весну, пробудження природи, багатство рослинного і тваринного світу;
- коричневий – землю-матір;
- чорний – темряву ночі, родючість землі;
- блакитний – небо, повітря.
Вихователь: Діти, а куди господині складали свої розмальовані писанки, готуючи їх до освячення в церкві. (Відповіді дітей). Ось і в мене є кошик з чарівними великодніми писанками і крашанками.
Вихователь:
- Діти, а де ще в житті можна зустріти писанку? (Відповіді дітей)
- Можливо хтось із вас хоче розповісти віршика чи заспівати пісеньку про писанку? Діти розповідають вірші та співають пісні про писанку.
Вихователь: Писанки оспівані не лише у віршах, піснях, легендах, а й у назвах міст, сіл і прізвищах людей.
- Ось погляньте у мене є фотографії. Як ви гадаєте, що зображено на них? (Вихователь демонструє фото, на якому – споруда у вигляді писанки). Це – музей писанки в містечку Коломия, що поблизу Івано-Франківська. Споруда музею виконана у формі яйця – писанки. Але унікальність музею не лише в цьому. Приміщення повністю виготовлене з кольорового скла. До речі, воно не має даху! (Вихователь показує фото, на ньому – українське село). Писанка це назва українського села в Кіровоградській області. (Вихователь показує фото української акторки й телеведучої Руслани Писанки). Як ви гадаєте, хто ця жінка на фото? Де ви могли її побачити? (Відповіді дітей). А як називається наша група? Так вірно, «Писанка».
- Люди споконвіку складали прислів’я та приказки про писанку. Як ви думаєте, що означає вислів: «Гарна дівчина, як писанка»? (Відповіді дітей).
Вихователь: Погляньте, у нашому чарівному кошику ще щось залишилось! (показує картинки до творчої гри). Дітки, а ви хочете прикрасити свої писанки? (Пропонується творча гра «Домалюй і розфарбуй»)
Народна гра «Поза колом я гуляю»
Вихователь: Діти, разом ми плідно працювали, багато цікавого почули, побачили, красиві писанки намалювали. Нумо підсумуймо, що нового ми сьогодні дізнались про писанки?