Доброго дня. Вмощуйтесь зручненько тому, що на вас чекає не звичайне свято, а ціле дійство з конкретною навчальною метою.
Ви матимете можливість відповідати на питання ведучих свята і отримувати нагороду «Знавець природознавства». В залі присутні вчителі природознавства, сподіваюсь, кожен клас впізнав свого вчителя:
Канцідал В. М. – вчитель природознавства 5 – Б класу,
Ліснічук Н. М. - вчитель природознавства 5 – В класу
Савчук І. М. - вчитель природознавства 5 – А класу. Всі отримані сьогодні нагороди приносите на наступний урок природознавства і по спеціальній шкалі вчитель виведе вам бал, тобто маєте шанс отримати оцінку! Отож, почали!!!
Презентація «Явища природи»
Виходять ведучі
-
Сьогодні ми зібрались тут з нагоди природничого свята.
-
«Я пізнаю світ: явища природи»
-
Що ми знаємо про природу?
-
Які нам відомі явища природи ?
-
І чим вони відрізняються?
-
Чи можемо навести приклади природніх явищ.
-
Чи вміємо їх класифікувати.
Краса Землі така велика сила,
Що надихає, радість нам дає,
Легкі і надзвичайно дужі крила.
В красі і щастя, і натхнення є.
Вона облагороджує людину,
І поїть душу, наче джерело.
Таку в природі створює світлину,
Щоб нам приємно й радісно було.
І нам потрібно щиро це любити
Та берегти і ріки, і поля.
В гармонії із цілим світом жити,
Бо в нас на всіх одна, одна Земля!
Холодний вітер з двору проганяє,
А сонечко не часто із-за хмар
Виходить, рідко-рідко проглядає,
Від нього не отримаєш загар.
Чи буде дощ, чи ні – не угадати,
Бо хмари кружать, кружать цілий день.
Й пташкам чогось не хочеться співати,
Лиш вітерець виспівує пісень…
Ніяк не вгомониться. Все гуляє,
То раптом втихне на коротку мить,
А потім дужче й дужче завиває,
Нестримно в сиву даль кудись летить.
Такий от день і нестійка погода,
Ще й холодно, напевно дощ піде…
А всім керує матінка-природа…
Від неї не сховаєшся ніде.
Надія Красоткіна
-
Світ навколо ми називаємо природою.
-
А чи пам’ятаєте ви, що відноситься до природи? Слайди презентації
-
Тіла (об’єкти природного і штучного походження; можуть бути живими і неживими).
-
Явища (зміни, що відбуваються з тілами).
-
А скажіть будь ласка, які явища ви запам’ятали з відеопрезентації? Глядачі відповідають.
-
А хто пам’ятає, які саме 3 групи явищ природи називали на уроках природознавства? Відповідають; йде презентація.
-
Отож, давайте пригадаємо які саме явища називаємо біологічними. Презентація
-
Наступними до вашої уваги деякі фізичні явища, які можуть бути самостійними, чи супроводжувати один одного. Виходять учні з ілюстраціями фізичних явищ та їх характеризують.
-
Світлові: Це явища, що пов’язані з поширенням світла. Значення таких явищ у природі важко переоцінити. Діти малюють Сонце як коло від якого в різні сторони відходять сонячні промені. І це правильно, адже світло від джерела відходить у різні напрямки прямолінійно., та не може проникати через непрозорі предмети.
-
Звукові : Це явища поширення –звукових коливань у повітрі, , у воді, металах. Поширення звукових коливань називають звуковою хвилею. Звукова хвиля поширюється рівномірно у всі боки від джерела звуку. Та її поширення сповільнюють, або й припиняють різноманітні перешкоди, наприклад, стіни, дерева, шибки вікон
-
Магнітні: Це явища притягання тіл до магніту. Пам’ятайте, що магніт притягує лише тіла, які містять речовину залізо.
-
Механічні: Це явища, що пов’язані з рухом тіл. Ми ще знаємо термін механічний рух – це зміна положення одного тіла відносно іншого. А траекторія – це умовна лінія по якій рухається тіло.
-
Теплові: Це явища, пов’язані з нагріванням і охолодженням тіл. Прилад для вимірювання температури – термометр.
-
Електричні: Це явища, пов’язані з електризацією тіл. Здійснюється за рахунок переміщення частинок атомів, що називаються електронами.
-
Сьогодні ж ми хочемо розповісти про одне грізне, таємниче явище природи. Тому запрошуємо помандрувати в невеличку природничу казку.
Виходить троє учнів: автор, гора, мандрівник.
-
Автор. Подорожував якось далекими країнами мандрівник. Одного разу на своєму шляху він побачив незвичну гору, яка стояла сама-самісінька. Вершина у неї не була гостра, як у багатьох звичайних гір, а набагато зрізана.
-
Мандрівник. Привіт. Посміхається. Давай знайомитись!
-
Гора. Зі мною? Здивовано. Мене всі бояться, ніхто не розмовляє, і навіть ніхто не грається зі мною, а я так люблю загадувати загадки!
-
Мандрівник. Загадки! Чудово! Крикнув мандрівник. А я люблю їх розгадувати! Давай грати!
-
Автор. Незвична гора зраділа.
-
Гора. Ну що ж, слухай:
Жив був бог колись у Римі,
Кузню свою мав,
В підземеллі у глибокім, часто працював.
Молотком гатив щосили,
Іскри роздував,
Потім бив по накувальні і вогонь палав.
-
Автор. Мандрівник задумався і звернувся до дітей.
-
Мандрівник. Діти, допоможіть розгадати загадку, що це за гора? Розгадують. Асистент за кожну правильну відповідь дає нагороду «Знавець природознавства».
-
Насправді існує багато легенд про походження вулканів Послухайте деякі з них.
Слайди з вулканами
-
Далеко під землею жив бог кувальної справи, а звали його Вулкан. В його кузні було дуже жарко, постійно стояв гуркіт. Іноді бог відкривав своє царство на поверхню землі і звідти виривався вогонь і дим. Надалі всі місця на землі, де були знайдені вулканічні гори, стали називатися вулканами.
-
На острові Ява тисячі індонезійців щорічно збираються біля кратера Бром, щоб кинути в нього монети, квіти, фрукти, шовк, живих кіз і курей, тим самим, вшановуючи бога вогню Брахму. Вночі священнослужителі повинні тричі обійти навколо кратера, щоб заслужити спокійний рік без виверження.
-
Ацтеки в Центральній Америці вважали, що вулкани були житлами богів, і виверження XVI століття почалося для того, щоб вигнати іспанських завойовників.
-
А індіанці колись кидали своїх найпрекрасніших жінок в лавове озеро Масая, щоб вулкан не вибухнув.
-
Греки вважали, що вулкани народилися через стоголового монстра Тайфуна. Зевс, головний бог, скинув на голову Тайфуна гору Етна. Опинившись бранцем гори, монстр почав плюватися, викликаючи тим самим виверження.
-
Деякі вважали також, що вулкани - це труби кузні Гефеста, бога вогню і металів. За легендою там він виготовляв зброю для інших богів, працюючи разом з циклопами, одноокими монстрами, чиє око нагадує кратер вулкану.
-
У римлян Гефест називався Вулканом і жив він на острові Волкано, звідки і з’явилося слово «вулкан». На честь цього бога один раз на рік під час святкування Волканалії римляни кидали у вогонь маленьких рибок.
-
Надра гір, дно океанів –
Це домівка для вулканів.
Ляжуть, вмостяться зручніше,
І дрімають в повній тиші.
-
Бачать віщі сни вулкани, як крізь гори, океани
Увірвуться на простори –
Розхитають небо й гори.
-
Учні 8 – Б демонструють моделі вулканів та їх виверження. 2 учні в білих халатах.
-
То які явища природи ми щойно обговорили? Відповідають.
-
Коли ви спостерігали як працюють моделі наших вулканів, то крім вже згаданих фізичних явищ, ви побачили приклад іншої групи явищ. Якої саме? Відповідають.
-
Так, звісно, це хімічні явища!
-
Пригадайте з яким нетерпінням ви чекали нового хімічного досліду чи експерименту!!!
-
Тому до вашої уваги фрагмент наукового пікніка, де укні 8 – Б класу продемонструють вам хімічні цікавинки та ще дещо.
-
1. Дія індикаторів на кислоти та луги. Ви побачите зміну забарвлення, що залежить від того, яка саме сполука знаходиться у пробірці. Зможете спробувати скористатись шматочком індикаторного паперу і самостійно визначити тип середовища.
-
2. Утворення осаду. Де при додаванні певних розчинних речовин, спостерігатимете утворення нерозчинних часточок.
-
3. Утворення бульбашок газу. При додаванні реагентів, утвориться нова речовина і виділятиметься газ.
-
4. Самостійно навчитеся вирощувати кристали в домашніх умовах, а згодом можна влаштувати виставку – змагання між 5-ми класами і визначити, чиї саме кристали гарніші і довершеніші.
-
5. І нарешті знайома вам дифузія на прикладі марганцівки, фільтрування неоднорідної суміші і вимірювання маси невеличких фізичних тіл. Це не зовсім відноситься до хімічних явищ безпосередньо, але дуже зацікавлювало нас на уроках природознавства.
-
6. Окремо ми організували демонстраційний стіл «Під об’єктивом мікроскопа», де ви зможете побачити через окуляр світлового мікроскопа клітини лусочки цибулі, листка хлорофітуму і навіть мазок справжньої крові людини.
Демонстрація дослідів столів №1, 2, 3.
-
Отож, сьогоднішня зустріч була присвячена явищам природи.
-
Природні явища такі різноманітні і захоплюючі.
-
Вони допомагають нам у повсякденному житті, в побуті.
-
Проте можуть бути небезпечними, навіть руйнюючими.
-
Та ніколи не залишать байдужим людське серце.
-
Краплинки роси, веселка в небі, іній на гілочках дерев.
-
А ще тайфуни, смерчі, урагани, величне виверження вулканів…
Відео.
-
На цьому наше дійство завершується. Зараз асистенти формуватимуть групи для наукового пікніка і супроводжуватимуть до демонстраційних столів №4, 5, 6.
-
Усім дякуємо за увагу.
Після завершення дійства, асистенти формуватимуть групи з глядачів і супроводжують їх до демонстраційних столів №4, 5, 6.