Літературно-музична вітальня «Я помню вальса звук прелестный…»
Мета: засобами таких видів мистецтва як література і музика виховувати у старшокласників любов до прекрасного; познайомити з історією виникнення танцю; вчити розуміти музику;розвивати декламаторські , вокальні та хореографічні здібності.
Обладнання: мультимедійна дошка, презентація, відеофрагтент з кінофільму «Війна і мир», аудіозаписи.
Ошатно прибрана зала. Звучить «Вальс про вальс» Е.Колмановського на слова Є.Євтушенка у виконанні старшокласниці. Пари кружляють у танці.
На сцену виходять ведучі.
Ведуча:
- Добрий вечір, шановне товариство! Сьогоднішня наша зустріч присвячена вальсу – найвеличнішому, найпрекраснішому і найбільш хвилюючому з усіх танців. Цей танець, який панує на планеті, підкорив серця мільонів людей. Недаремно його називають королем танцю – своєю романтичною легкістю, ліричним настроєм, граційністю він полонив душу кожного із нас. Він налаштовує на романтичний настрій, зачаровує і милує чудовим видовищем, захоплює лагідними звуками, уособлюючи прекрасну єдність духовної та тілесної краси.
Мабуть, через це вальс залишається таким популярним у наш час, набувши значення танцю високого стилю. Вальс – чудовий танець! Йому майже 300 років, а він ні на крихту не постарів! Щось є в ньому таке незвичайне і захоплююче, що підкоряє собі людей різних епох і різних націй, різного соціального стану і різного віку.
Ведучий.
- Свою історію вальс веде від швидкого селянського танцю лендлер, щ був поширений у Німеччині та Австрії.
У вальсі є спільні риси з французькою вальтою,чеським фурманігом, польсь-
ким краков’яком.
Вальс народився у 18-ому столітті. Він стрімко вривається у бальні зали, але зустрічає запеклий опір аристократичних салонів. Вальсу оголошують справжню війну. Його висміювали, ганьбили, забороняли, але не перемогли. У 19 столітті вальс отримав повне визнання і досяг всесвітньої слави.
( демонструється фрагмент кінофільму «Війна і мир»-
«Перший бал Наташі Ростової»).
Ведуча.
Відень! Місто , яке з повним правом називають батьківщиною вальсу. Саме тут народилися легкі і вишукані мелодії вальсів, які зачарували весь світ. У Відні жила сім’я композиторів Штраусів, які склали незліченну кількість вальсової музики. (демонструється слайд з портретом композиторів).
У віденців особливим успіхом користувалися 2 вальси: «Солов’ї», «Лорелея». Послухайте один із них. (звучить вальс Штрауса «Лорелея»).
Ведучий.
Він у розмові з критиком Г.А. Ларошем зазначав: «Вальси я можу писати
скільки завгодно». Дійсно, до жанру вальсу звертався завжди, використовуючи його у найрізноманітніших «музичних ситуаціях». Вальси зустрічаються у операх та балетах, симфоніях і сюїтах Чайковського, серед його фортепіанних і скрипічних п’єс, романсів і пісень.
Вашій увазі «Наталі-вальс» П.І.Чайковського.
Цікава історія написання цього вальсу…Улітку композитор любив бувати у селі Кам’янка, в Україні, у своєї сестри А.І Давидової. Часто тут він зустрічав далеку родичку родини Наталію Андріївну Плєсську.(Слайд з портретом Н.А.Плєсської).
Це була напрочуд весела і життєрадісна дівчина, дуже розумна, добра та відверта. Чайковський симпатизував їй. А в 1878 році , перебуваючи у Кам’янці, склав вальс, легкий, граційний, поетичний, їй присвячений.(Звучить «Наталі-вальс»).
Ведуча:
у казкову країну, де не існує нічого злого і жорстокого. (Слайд з портретом Ф.Шопена). Його вальси ніжні, поетичні, блискучі, віртуозні. Вальс перестає бути вальсом – танцем, а перетворюється на концертний номер:
Шопена вальс…Ну хто не грав його
І хто його не слухав?На чиїх устах
Не виникала усмішка примхлива
Напівкохання чи напівжурби
Від звуків тих кокетно-своєвільних,
Сумних, як вечір золотого дня,
Жагучих, як неcкінченний поцілунок?
М.Рильський
Послухайте «Вальс мі мінор» Шопена.
Ведучий.
Ведуча.
Однообразный и безумный,
Как вихорь жизни молодой,
Кружится вихорь вальса шумный…
Ці рядки читаємо у романі О.С.Пушкіна «Євгеній Онєгін». І перед очима постає сцена, коли Євгеній кружляє у вальсі з Тетяною…
А у житті Л.М.Толстого, геніального російського письменника, вальс зіграв(слайд з портретом письменника) одного разу незвичайну роль. Молодий письменник ніяк не міг освідчитися в коханні своїй майбутній дружині Софії Андріївні Бернс.(слайд). Якось перебуваючи у гостях у Бернсів та акомпануючи Софіїній сестрі Тетяні вальс Ардіні «Поцілунок», Толстой загадав: якщо Таня добре візьме верхню ноту, він відразу ж зробить Соні пропозицію руки і серця. Тетяна прекрасно заспівала, чудово взяла високу ноту, і він наважився: через 5 хвилин С.А. Бернс була його нареченою.
До речі, Л.М.Толстой є автором «Вальсу фа мажор». Послухайте його.(Звучить вальс у аудіозапису).
Ведучий.
- Звичайно, за три століття було створено тисячі вальсів…Характер самого вальсу постійно змінювався. У різних країнах з’являлися свої національні прикмети, але у своїй різноманітності він продовжує жити і сьогодні.
Чути звуки канонади, розриви бомб, стрілянина( у звукозапису).
На сцену виходять юнак і дівчина у військовій формі.
ВІН:
ВОНА:
У виконанні соліста звучить «Випадковий вальс» М. Фрадкіна на слова Є. Долматовського.
У виконанні вчителя музики звучить цей вальс.
Ведучий.
На сцену виходить кілька пар у шкільній формі . Звучить вальс «Шкільні роки», пари танцюють.
Ведуча:
На сцену виходить учениця і читає вірш місцевої поетеси Ольги Лантух «Наш вальс»:
Я тебе запросила…Куди?
Ну хоч плач – а ніяк не згадаю.
Тільки в думці – «отак би й завжди!»
Й серце в ритмах шалених стрибає.
Пам’ятаю лиш мужнє плече,
І рука моя в теплій долоні.
От би мить цю продовжити ще,
Й бути вічно в твоєму полоні!..
Закружляла мене й понесла
Дивна сила в блаженстві сріблястім.
Я такою іще не була…
Мабуть, це називається Щастям.
Ти відводиш свій погляд чомусь,
Ти обпалюєш подихом душу…
Я у ньому згоріти боюсь,
І тому віддалятися мушу.
Але все ж запросила…Хоч раз…
Та від щастя – куди? - не згадаю.
Ой! Та це ж ми танцюємо вальс!..
Боже, хай він ще довго триває!..
Звучить вальс А. Хачатуряна до драми М. Лермонтова «Маскарад». Всі учасники і бажаючі виходять на сцену і танцюють.