Урок 9 клас
Ядро, його структурна організація та функції
Вчитель біології Гульського ліцею
Кашперська Ольга Миколаївна
Тема уроку: Ядро, його структурна організація та функції
Мета уроку: сформувати знання про організацію спадкового матеріалу в клітині, будову ядра та функції; розвивати вміння аналізувати, встановлювати причинно-наслідкові зв’язки; удосконалювати вміння застосовувати теоретичні знання на практиці; виховувати спостережливість, наполегливість.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Хід уроку
I.Організаційний етап.
II.Актуалізація опорних знань
Робота з інтерактивною дошкою.
(Виставляють отримані бали в картки оцінювання)
III. Мотивація навчальної діяльності
Епіграф уроку:
ЯДРО — «директор » клітини (фабрики).
У 1831 р. англійський природознавець Роберт Броун вивчав різні види рослин, зразки яких зібрав під час подорожі до Австралії. Броун був дуже уважним до всіх деталей, а клітини рослин особливо цікавили його. Розглядаючи їх під мікроскопом, він побачив дещо цікаве: кожна клітина містила круглий і непрозорий елемент. Він назвав його ядром.
Дізнавшись про спостереження Броуна, німецький фізіолог Теодор Шванн почав шукати подібні елементи в клітинах пуголовків. І він побачив, що кожна клітинка цієї тварини теж містить ядро. Це був революційний прорив — свідчення того, що всі види життя пов’язані між собою. В одній із книг Шванн описав різні типи клітин, взяті від різноманітних організмів, і визначив їх за фактом наявності ядра.
Усвідомлення того, що існує елемент, спільний для всіх організмів, не тільки для рослин, а й для тварин, поєднало рослинне і тваринне царства у щось спільне, щось, що мало однакові риси…
З винайденням електронного мікроскопа вчені розгадали багато таємниць ядра.
Сьогодні на уроці ми познайомимось з будовою ядра клітини.
Повідомлення теми уроку.
Зараз усім відомо: ядро є неодмінною частиною будь-якої еукаріотичної клітини. Лише деякі з них втрачають ядро під час свого розвитку (еритроцити ссавців, ситоподібні трубки рослин). У більшості клітин є тільки одне ядро, але є клітини, що мають кілька або багато ядер.
Завдання для учнів:
— Пригадайте, які тканини чи організми мають декілька ядер.
Ядра бувають різні за формою та розмірами. Найчастіше ядро кулясте або еліпсоподібне, рідше — неправильне (наявність відростків, лопатей тощо, наприклад у деяких видів лейкоцитів).
Розміри ядра можуть варіювати в значних межах: від 1 мкм (деякі найпростіші) до 1 мм (яйцеклітини деяких риб і земноводних). У таких найпростіших, як інфузорії та форамініфери, є ядра двох типів: генеративні та вегетативні.
—Згадаємо які функції вони виконують? (відповідь шукаємо в інтернеті)
(Генеративні забезпечують зберігання та передачу спадкової інформації, вегетативні — регулюють синтез білків.)
IV.Вивчення нового матеріалу:
Розповідь вчителя з використанням інтерактивної дошки:
Ядро складається з ядерної оболонки та внутрішнього середовища. Ядерна оболонка просторово та функціонально зв’язана з мембранами ендоплазматичної сітки. Вона складається з двох мембран — зовнішньої та внутрішньої, тому ядро належить до двомембранних органел.
Між мембранами є простір (щілина) завширшки від 20 до 60 нм, але в певних місцях зовнішня ядерна мембрана з’єднується з внутрішньою навколо отворів — ядерних пор, прикритих особливими тільцями.
У більшості клітин під час поділу ядерна оболонка зникає (за винятком деяких одноклітинних тварин, водоростей і грибів), а в період між поділами утворюється знову.
Внутрішнє середовище ядра: ядерний сік (каріоплазми), ядерця і нитки хроматину.
Складаємо оорну схему разом (пишемо в зошит)
ЯДРО
Ядерна оболонка Внутрішнє середовище
Каріоплазма Ядерця Хроматин
Робота учнів по групах:( перегляд відео)
І груа — Що таке каріоплазма? Хімічний склад та функції каріоплазми.
ІІ група — Що таке ядерця? Які функції виконують?
ІІІ група — Що таке хроматин? Які його функції?
Бесіда з учнями для закріплення матеріалу (МІКРОФОН):
V. Узагальнення і закріплення знань:
1 « Флеш картки»
2 Заповнити таблицю.
Будова та функції частин ядра
Частина ядра |
Будова |
Функції |
Ядерна оболонка |
Складається з двох мембран. Зовнішня ядерна мембрана з’єднується з внутрішньою навколо отворів — ядерних пор, прикритих особливими тільцями |
1. Відмежовує ядро від цитоплазми. 2. Здійснює обмін речовинами між ядром і цитоплазмою |
Каріоплазма |
За складом та властивостями нагадує цитоплазму |
Внутрішнє середовище |
Ядерця |
Щільні структури, які складаються з рибонуклеопротеїдних фібрил |
Беруть участь у формуванні рибосом |
Хроматин |
Основу становить дволанцюгова молекула ДНК, яка зв’язана з ядерними білками й утворює нуклеопротеїди |
Зберігають спадкову інформацію, яка передається від покоління до покоління |
VІ. Домашнє завдання: вивчити § 14; закінчити таблицю,
підготувати тести до теми «Клітина» 1 рівень-1 правильна відповідь
2 рівень-2 правильні відповіді
3 рівень-відповідності.
1