Тема: Я люблю щедру осінь. Які бувають плоди?
Очікувані результати навчання:
мовно-літературна галузь
— розповідає про те, що зацікавило в усному повідомленні [2 МОВ 1-1.3-1];
— ставить запитання до усного повідомлення для отримання додаткової інформації [2 МОВ 1-1.3-2];
— обговорює з іншими інформацію, яка зацікавила [2 МОВ 1-1.3-3];
— підтримує й ініціює діалог на теми, які викликають зацікавлення [2 МОВ 1-1.6-1];
— спостерігає за діалогом, де висловлюють різні погляди на предмет обговорення, підтримує одну з точок зору [2 МОВ 1-1.6-2];
— пояснює значущість уважного ставлення до інших та потребу подивитися на річ по-різному [2 МОВ 1-1.6-3];
— створює невеликі висловлення на добре відому тему з різною метою спілкування; записує їх розбірливо, рукописними буквами [2 МОВ 3-3.1-3];
математична галузь
— оперує грошима, здійснюючи покупки у крамницях (справжніх та уявних), продаж і покупки на шкільних ярмарках та ін. [2 МАО 3-1.2-2];
— виконує дії додавання і віднімання з іменованими числами, поданими в однакових одиницях вимірювання [2 МАО 3-1.2-7];
— упорядковує, порівнює, групує дані, застосовуючи прості моделі [2 МАО 5-1.2-9];
природнича галузь
— описує життєвий цикл рослин у різні пори року [2 ПРО 2-3.1-7];
— установлює взаємозв’язок між порою року і погодою [2 ПРО 2-3.1-8];
— пояснює значення сонячного світла для живих організмів [2 ПРО 2-3.1-12];
— розповідає про можливі загрози з боку тварин (небезпечні і хворі тварини), рослин (отруйні частини рослин) та грибів (отруйні гриби), пояснює, як діяти в разі загрози [2 ПРО 2-3.1-13];
соціальна і здоров’язбережувальна галузь
— пояснює важливість споживання продуктів своєї місцевості [2 СЗО 2-3.4-2];
— об’єднується з іншими дітьми у групу для навчання та гри [2 СЗО 3-4.4-6];
― виконує запропоновану роль у мікрогрупі (команді), погоджується із рішенням команди [2 СЗО 3-4.4-7];
— дотримується правил етичної поведінки під час спілкування з однолітками та дорослими в різних життєвих ситуаціях [2 СЗО 3-1.4-6]; громадянська та історична галузь
— пояснює, чому природа важлива для людини [2 ГІО 3-2.2-1];
— визначає, що дає природа людині [2 ГІО 3-2.2-2]
Ключові слова уроку: плід, коренеплід, соковиті, сухі плоди і коренеплоди
Хід уроку
І. Організація класу. Настрій на урок
Вправа «Усмішка»
ІІ. Мотивація навчальної діяльності школярів
Введення в тему
1. Загадка
В жовте лист пофарбувала,
Урожай з полів зібрала.
Золотила вербам коси
Чарівна цариця….осінь
2. Складання асоціативного куща.
Давайте в хмарі слів виберемо ті, з якими у вас асоціюється осінь.
ІІІ. Повідомлення теми та завдань уроку.
- Навчимося розрізняти плоди та коренеплоди.
- Пригадаємо органи чуття і дослідимо об'єкти.
- Ознайомимося із поширенням плодів та насіння у природі.
ІІ. Усвідомлення змісту.
- А як же утворюються плоди?
Плід з насінням утворюється лише після запилення пилком. Як це відбувається в природі?
Навесні та влітку ми насолоджуємося різнокольоровим цвітінням квітів. Не залишаються без роботи погожого дня бджоли, джемі, метелики. Всі вони люблять ласувати солодким соком – нектаром. Комахи не лише здобувають поживу, а ще й запилюють квітки. У квітках крім нектару є пилок, дуже дрібні порошинки. Коли бджола сідає на квітку, то пилок залишається на її кошлатому тільці. Перелітаючи на іншу квітку цієї рослини, бджола переносить на неї пилок. Тобто, запилює квітку. Із запиленої квітки починає розвиватися плід з насінням.
Бджоли, джмелі, метелики – це комахи-запилювачі.
Висновок. Плоди утворюються від запилення квітів комахами.
Чим плід відрізняється від коренеплоду?
Висновок. Плід – це орган рослини запилений комахами, а коренеплід - це потовщений головний корінь. Відрізняється місцем дозрівання.
2. Осінь принесла щедрий урожай
Розділити об’єкти на плоди і коренеплоди.
ПЛОДИ КОРЕНЕПЛОДИ
Рослини, у яких квітки маленькі і непомітні, без запаху і нектару, допомагає запилювати вітер. Він переносить легенький дрібний пилок з квітки на квітку. Вітром запилюється дуб, береза, ліщина. А також жито, пшениця, овес, ячмінь та кукурудза. Плоди захищають насіння. Вони сприяють його розповсюдженню на значні відстані.
3. Працюємо в парі. Досліджуємо об’єкти.
Розглянь об’єкти: грушу і моркву. Порівняй їх. Досліди. Заповни таблицю.
Висновок. Морква - дворічна рослина, соковитий коренеплід.
Груша - багаторічна рослина, соковитий плід.
4. Робота в групі
Завдання Додаток 2
Група 1.Які плоди і коренеплоди знадобляться для приготування
борщу?
Група 2. Полічи гроші для приготування борщу.
Помідор -3 грн
Морква -1 грн
Червоний буряк -1 грн
Капуста -2 грн
Картопля -1грн
Група 3. Які плоди знадобляться для приготування компоту?
Група 4.Полічи гроші для приготування компоту
Яблука-2 грн
Груші-3грн
Сливи-1 грн
5. Поширення рослин.
Як поширюється насіння?
Самостійна робота.
З’єднай насінини рослин зі способом їх переміщення.
ІV. Підсумок уроку.
Виконання пісні «Ходить гарбуз по городу»
IV. Оцінювання. 5 хв.
V. Рефлексія. 3 хв
Яку роль відіграють комахи в житті рослин?
Вправа «Мікрофон»
- Про які дарунки осені дізналися?
- Що найбільше сподобалося?
- Які завдання викликали труднощі?
- В які ігри пограли залюбки би ще?
- З яким настроєм закінчуєте роботу?
Вправа «Покажи настрій» (за допомогою смайлів). (Додаток 7)