Тема: Як досягти успіху у житті
Сценарій години психолога для старшокласників
Мета зустрічі: формувати активну життєву позицію, бажання досягти успіху, здійснення життєвих планів та громадянську самосвідомість. Тренінг життєвих навичок та компетентностей, які сприяють збереженню духовного і психоемоційного здоров’я, а саме:
1. Самоусвідомлення та самооцінки:
2. Визначення життєвих цілей і програм:
3. Мотивація успіху та тренування вол :
4. Подолання психологічного дискомфорту:
Використані психотехніки:
Матеріал до уроку :
Хід зустрічі
( Звучить легка музика , запалюємо свічку)
Вступне слово вчителя :
Цей вогник я – побачиш – донесу,
Чи можу я не донести його,
Коли це іскра самого ЖИТТЯ...
- Вогник, який ми з вами запалили зараз, символізує горіння наших сердець, символізує пристрасне бажання досягти успіху у житті. А тема нашої сьогоднішньої бесіди: „ Як досягти успіху ?”
Ось як тлумачиться це поняття у словнику української мови:
УСПІХ – 1. Позитивний наслідок роботи, справи, значні досягнення, удача, перемога.
2.Громадське визнання, схвалення чиїхось досягнень.
Отже, успіх – це здійснення мрії. Мрія – це власне бачення бажаного майбутнього успіху у житті.
Давайте поміркуємо разом – що таке успіх? Придумайте слова-асоціації до цього поняття.
Психолог записує вислови на плакаті та робить підсумок:
- Отже, успіх – це здійснення мрії, мети, заповітного бажання.
3. Самопрезентація. „Символ моєї заповітної мрії”
- У кожного з вас обов’язково є якісь бажання, думки про майбутнє. Всі ви мрієте про те, що б хотіли мати, вміти, ким бути, чого досягти у житті. Зобразіть символічно на аркуші свою мрію у вигляді малюнка і підпишіть.
Учасники по колу озвучують свій малюнок. Часто це звучить як: ....Я маю, Я повинен, Я б хотів...
Важливо дати можливість підліткам відчути впевненість у свої сили у досягненні наміченої мети. Для цього використовуємо прийом позитивного мислення „Сила мови”.
Висновок психолога :
– Для здійснення задуманого всім важливо навчитися позитивно мислити, думати і говорити про це сміливо вголос. Позитивне озвучення ваших думок, вселяє віру у можливість досягнення поставленої мети. Сила мови, сила розуму полягає у впливі позитивних думок на підсвідомість та активізації, таким чином, внутрішніх психологічних ресурсів, сприяючи мобілізації сил, енергії, підвищенню творчого потенціалу та можливостей людини. Тому важливо зараз сказати про себе та свою мрію без зайвої сором’язливості, впевнено, що саме так і буде обов’язково. Важливо навчитись відповідально ставитися до свого життя і частіше говорити собі:
- Не хочу хвалитися, але я обов’язково ...(стану, буду, зумію, досягну, зможу). Запишіть це твердження на синьому аркуші стікера з липким краєм у вигляді хмаринки. Учні озвучують свій вислів та прикріплюють його над будинком на панно.
4. Психологічний портрет.
- Давайте поміркуємо разом про те, які здібності і таланти дані від природи вам вдалося розвинути найкраще за роки навчання у школі, які ви зможете використати, щоб досягти успіху у житті?
Пропонуємо учасникам обвести свою долоню на аркуші паперу та написати у центрі її своє ім’я, а на пальцях твердження про те, що вони вміють робити найкраще, якими успіхами можуть гордитися та які риси характеру допомогли їм у цьому.
5. Мозковий штурм „Якості необхідні для досягнення мети”
- Стіни оселі вашої мети ми збудуємо з якостей, необхідних кожному для досягнення мети. Назвіть одну якість характеру, яку ви вважаєте найважливішою у портреті успішної людини, яка на ваш погляд, допомагає досягти вершини успіху і запишіть свої вислови на панно.
Висновок психолога: пам’ятайте, що кожен з вас наділений природними здібностями і талантами лише на 10%, а інші 90% успіху залежатимуть від вашої особистої наполегливості, працелюбності, сили волі, цілеспрямованості, ентузіазму, енергійності та оптимізму.
6. Кроки до щастя. Мозковий штурм.
- Які кроки у досягненні мети важливо здійснити, щоб мрія збулася? Адже, якщо мріяти і нічого для цього не робити, можна й не зрушити з місця. Психолог записує вислови-кроки на доріжці, що веде від будинку.
Висновок психолога: пам’ятайте, що відповідальність за правильність здійснених кроків до досягнення мети несете ви самі. Ви маєте для цього всі права: вільно вибирати ВУЗ, отримати освіту, обирати професію, жити і відпочивати, де захочете.
- Що може перешкоджати здійсненню мрії?
Чи завжди людині легко досягти мети? Які перешкоди може вона зустріти на шляху? Огорожа на нашому малюнку символізує ті бар’єри, які можуть перешкоджати у досягненні мети. На щаблях-стікерах учасники пишуть свої перестороги. Якщо зустрічаються однакові наклеюємо їх один на один.
Шерінг: обмін думками, враженнями та почуттями, які викликала дана вправа. Ця вправа є для психолога діагностичною. Аналіз її дає висновки про напрямок подальшої корекційної роботи. Важливими є висновки щодо здорового способу життя та його роль у досягненні мети.
Висновок психолога: пам’ятайте, що у житті як на довгій ниві усяке може трапитись. Але ви маєте бути готові не пасувати перед труднощами і не боятись того, що не залежить від вас. Усі перешкоди вам допоможуть здолати правильні життєві орієнтири.
8. Психодіагностична вправа „ Здійснення бажань” Робота у групах. Ціннісні орієнтації
- А зараз давайте спробуємо визначити чи є у вас правильні орієнтири у житті. Це ті життєві цінності, яким ви віддаєте перевагу. Це те, чого б ви хотіли досягти в першу чергу.
... Уявіть себе на березі моря. Навколо теплий пісок, ласкаве сонце, шум хвиль... І раптом фортуна посилає вам удачу – ви виловлюєте стародавній глечик у якому знаходиться справжнісінький джин, який за своє звільнення пропонує вам зробити ваше життя таким, яким ви побажаєте. Але він може здійснити обмежену кількість бажань.
- Він подає вам список із 24 важливих життєвих цінностей. Вам необхідно проранжувати їх, тобто, пронумерувати за порядком зменшення цінності особисто для кожного із вас. Зрозуміло, що у кожного буде свій рейтинг. Отже, першими по порядку номерів будуть ті цінності, які є найважливіші саме для вас і яких би ви хотіли досягти в першу чергу.
Об’єднати учасників у групи в залежності від кількості. Кожна група отримує список з 24 тверджень життєвих цінностей з яких необхідно вибрати 5 найважливіших на погляд учасників, довівши це всім. Відстоюючи свою позицію намагатися дійти згоди переконавши своїх опонентів.
Призначені спікери від групи презентують наробки, які вивішуються на дошці.
9. Мрія „Наше майбутнє”. Колективний проект.
- Підходить до кінця наша остання зустріч. Давайте ще трішки помріємо. Сядьте зручно, зробіть глибокий вдих і повільний видих, закрийте очі.
- Уявіть собі, що ви досягли вже щастя, любові, достатку, ви все маєте і всього досягли про що мріяли у житті. Ви молоді і сповнені сили й енергії...
- Що б ви могли зробити для нашого рідного краю, міста, де ви народилися – як справжні красноградці і патріоти своєї держави України?
- Яким ви бачите майбутнє нашого міста?
Приймаються усі найсміливіші ідеї і найфантастичніші пропозиції.
Пропонуємо створити спільний прект-колаж міста майбутнього у якому кожен знайде втілення своєї мети-мрії. Презентація по колу.
Висновок психолога: дякую вам за сміливі ідеї і сподіваюся, що ви ніколи не забудете рідне місто і коли досягнете вершини успіху, станете великими і відомими людьми втілите їх у життя, щоб наше майбутнє стало щасливим для всіх жителів нашого міста і держави.
Бажаю вам здійснення мрій і життєвих планів!
10. Релаксація „ Картинка успіху”
Займіть зручне для вас положення, випряміть спину, руки покладіть на коліна. Закрийте очі. Зосередьте свою увагу на диханні, зробіть глибокий вдих і повільно видихніть повітря. Повторіть кілька разів. ( Звучить легка музика, психолог повільно читає релаксаційний текст)
Підсумок: В історії суспільства завжди були люди, життєвий шлях яких став символом, ідеалом цілих поколінь. Вони назавжди залишаться в історії. Це особистості такого масштабу, що уособлюють цілу епоху, великий історичний період. Ми говоримо про епохи Шекспіра, Пушкіна, Піфагора чи Ньютона, Коперніка чи Ейнштейна.
Життєвий шлях цих людей суттєво вплинув на суспільний процес та долю як своїх сучасників так і на їхніх нащадків, змінивши їх погляди на оточуючий світ.
Життєвий шлях – це траєкторія долі кожної окремої особистості, яка поєднує у собі біографічні події та історичний розвиток людства. І як людина, будуючи власне життя може змінювати хід історії, так і історичні події можуть впливати на її життя. Тож пам’ятайте, кожен із вас не просто росте, але й творить власну історію.
- Ми бажаємо вам здійснення мрій і життєвих планів а також творчих злетів. І на завершення нашої зустрічі давайте нагадаємо усім вислови мудрих, видатних людей про успіх. Говоритиме той, у кого в руках цей вогник – символ вашого успіху. Хай частинка його назавжди залишиться у ваших серцях!
( передаючи свічку один одному по колу учні по черзі зачитують вислів)
Заключна рефлексія: поділитись враженнями, що відчували, що легко давалось, що ні, які відчуття викликав тренінг.