Урок 1
Тема : Етика і психологія – наука про людські взаємини.
Мета: познайомити учнів із завданнями курсу «Етика і психологія сімейного
життя»,
діагностувати знання термінів і термінології,
виховувати толерантне ставлення до людини як найвищої цінності
суспільства.
План уроку
1. Знайомство з класом.
1.1.Кожен учень виготовляє візитку-стандарт.
Додаток 1.
- Що ви чекаєте від курсу?
1.2. Дерево очікування.
На дерево приклейте свої очікування від вивчення курсу.
2. Знайомство учнів із завданнями і змістом програми, організацією занять.
3. Мозковий штурм.
Етика – це
Психологія – це
Сім’я – це
( відповіді учнів фіксуються на 3 дошках: сім’я, етика, психологія)
Етика – це наука, котра вивчає і досліджує мораль.
Мораль – це установлені правила відносин людини і суспільства.
Психологія – це наука про внутрішній світ людини, людські відносини.
Сім’я – це дві або більше людини, які знаходяться у шлюбі( офіційному чи громадянському), кревніх зв’язках або усиновленні, та пов’язані між собою спільністю побуту, взаємною допомогою й моральними зобов’язаннями.
Сім’я : нуклеарна, розширена.
- Як пов’язані між собою ці три поняття?
- Яке з них є провідним у сімейних стосунках.
4. Робота в групах. «Якою має бути ідеальна сім’я»
Учні об’єднуються в групи за кольоровими кружечками. З групи працюють над реалізацією одного завдання. 1 група – виготовляє малюнок «Ідеальна сім’я»,
2 група – рекомендації на урок,
3 група – буклет.
Презентація робіт.
5. Домашнє завдання:
– підібрати матеріали на тему «Спілкування»,
– твір –роздум «Ідеальна сім’я».
Урок 2
Тема : Спілкування. Міжособистий простір спілкування.
Мета: познайомити учнів із типами і видами спілкування,
навчити їх прийомам активного слухання, формувати навички активної
взаємодії та ефективного спілкування,
засвоїти поняття «спілкування», «між особистий простір спілкування»
Додатки: Три сторони спілкування,
Історія про рай і пекло,
Міжособистий простір спілкування
Словник : Спілкування, зони спілкування
План уроку
1. Активізація уваги учнів.
1.1. Притча «Про рай і пекло» (Додаток 1)
1.2.Заслуховування цікавих повідомлень, підготовлених учнями про спілкування.
- Чим відрізнялися рай і пекло?
- Що потрібно зробити , щоб життя було схоже на рай?
2. Знайомство учнів із завданнями уроку.
Що таке спілкування,
як продуктивно спілкуватися,
закони ефективного спілкування.
3. Мозковий штурм.
3.1. Спілкування - це ( відповіді учнів фіксуються дошці)
3.2.Скласти список якостей та вмінь, потрібних для ефективного спілкування.
4. Теоретичний блок
4.1. Робота в групах.
Опрацювати теоретичний матеріал, узагальнити у таблиці.
1 група - Три сторони спілкування (Додаток 2)
2 група – Бар’єри спілкування. (Додаток 3)
Виступи представників груп.
4.2. Розповідь учителя «Міжособистий простір спілкування»
4.3. Робота зі схемою
СПІЛКУВАННЯ
Вербальне демократичний
Невербальне ліберальний
авторитарний
5. Аналіз висловлювань про спілкування.
Робота в парах.
- З яким погоджуєтесь, з яким – ні?
- Чому? Обгрунтуйте свою думку.
6. Тест «Стиль спілкування» (Додаток 4)
7. Домашнє завдання
Підібрати вислови, притчі, легенди про кохання, дружбу.
Додаток _____
Важливе значення у спілкуванні має міжособистісний простір – відстань, на якій перебувають співрозмовники стосовно одне одного. Інколи навіть,висловлюючи своє ставлення до людини,котра нам не подобається,ми кажемо,що від неї потрібно«триматися подалі», й навпаки, використовуємо вислів «тримайся ближче» стосовно того, у кому зацікавлені або хто нам подобається.
Як правило,чим більше співрозмовники зацікавлені одне одним,тим ближче одне до одного вони сидять або стоять Проте спілкувальний етикет визначає певні межі допустимої відстані між співрозмовниками:
Звичайно люди відчувають себе зручно, коли розташовані на відстані,відповідній для наведених видів взаємодії. При цьому більшість із них цих правил навіть не знають. Надзвичайно близьке,як і дуже віддалене,становище негативно впливає на спілкування. Ці правила часто зазнають змін залежно від віку,рівня культури,характерів співрозмовників. Наприклад,діти і старі люди тримаються ближче до співрозмовника,тоді як підлітки,юнаки і люди середнього віку надають перевагу певній відстані.
Урівноважена людина з розвинутим почуттям власної гідності тримається ближче до співрозмовника,а нервова і неспокійна людина тримається від нього далі.
Коли інша людина заходить в особистий простір іншої,то це,залежно від ситуації,може розглядатися як вияв довіри,близькості й приязні або як прояв агресії і намір атакувати.
Спілкування
Вербальне невербальне
\ словесне/
Дистанційне очне поза жести міміка хода
Лист телефон закрита повідомлення мова погляду тиха
відкрита ставлення усмішка голосна
замінники слів важка
ілюстратори танцююча
легка
Поза – положення тіла людини. Хода – манера людини ходити й ступати.
Жест – рух тіла чи рук, котрі супроводжують або замінюють мову людини.
Міміка – рухи м’язів обличчя , які виражають внутрішній душевний стан людини.
Телефон – це вид зв’язку, який дає змогу передавати й приймати мовлення за допомогою електричних сигналів.
Урок 3.
Тема: Дружба і любов. Кохання, як засада подружнього життя.,
Мета: розширити знання дітей про емоції, їх роль у спілкуванні
визначити значення кохання у створенні сім’ї та зміцненні сімейних
відносин,
виховувати почуття поваги і відповідальності за кохану людину.
Література :
Словник : Любов, дружба,
1. Активізація знань.
Продовж речення
Дружба – це …
Любов – це….
Любов – це морально-естетичне почуття, що виражається в безкорисливому та самовідданому стремлінні до свого об’єкта.
(Філософська енциклопедія)
ЛЮБОВ – інтимне і глибоке почуття , яке спрямоване на іншу людину; моральне почуття, що характеризується прийняттям і розумінням ближнього як неповторної, унікальної та єдиної особистості, прагнення допомогти, пробачити, співчувати.
ДРУГ – людина, зв’язана з ким-небудь дружбою, довірою, відданістю; той, на кого можна покластися.
ДРУЖБА – відносини між людьми, засновані на спільності інтересів і взаємних уподобань.
Кохання – глибоке інтимне почуття, спрямоване на конкретну людину, що є об’єднанням трьох потягів - душі, розуму, тіла., найвища ступінь людських стосунків.
2. Бесіда «Що спільного і відмінного в дружбі і коханні?»
Складаємо порівняльну таблицю:
- Що лежить в основі стосунків?
- Основні критерії
3.Повідомлення учителя.
3.1.Різновиди любові.(Д.1)
Любов платонічна, романтична, егоїстична.
3.2.Андрогони – чотирирукі і чотириногі істоти, наскільки сильні і наскільки розумні, що боги, злякавшись конкуренції , розрубали їх навпіл. З того часу ці дві половинки шукають одна одну, щоб злитися воєдино.
Так це чи ні, ніхто тепер достеменно не знає, але сила кохання наскільки велика, що непідвладна навіть богам.
3.3.Критерії любові: - продовження роду,
- схильність уподібнитися,
- готовність розділити горе, радість,
- самопожертва,
- спільні погляди на життя,
- критерій «Ромео і Джульєтти».
4. В.О.Сухомлинський «Легенда про кохання»(Д.2)
5. Аналіз філософських казок. Робота в групах (Д.3)
Билинка і сонце,
Квартирка,
Яблунька.
6. Підсумок уроку .
Притча «Про кругообіг любові в природі» (Д.4)
7. Домашнє завдання
Ода коханій людині,
Лист коханому,
легенди про кохання.