Як легко запам’ятати дати під час вивчення історії

Про матеріал
Засвоєння дат є органічною складовою опанування історичних явищ та процесів, що породжує перед здобувачем освіти, здавалося б, глобальну проблему: ЯК МОЖНА ЗАПАМ’ЯТАТИ 178 ДАТ, винесених як обов’язкові в програмі з підготовки до історії України? Однак процес вивчення дат не стане для вас складним, якщо з самого початку опанування історії ви озброїтеся певними підказками та будете їх систематично використовувати.
Перегляд файлу

Як легко запам’ятати дати  під час вивчення історії

Історія як наука невіддільно пов’язана з хронологією, позаяк вивчання подій минулого без розуміння часу втрачає сенс. Засвоєння дат є органічною складовою опанування історичних явищ та процесів, що породжує перед здобувачем освіти, здавалося  б, глобальну проблему: ЯК МОЖНА ЗАПАМ’ЯТАТИ 178 ДАТ, винесених як обов’язкові в програмі з підготовки до історії України? А якщо уважно розбиратися в кожній темі, виявляється, що їх кількість збільшується в декілька разів!

Однак процес вивчення дат не стане для вас складним, якщо з самого початку опанування історії ви озброїтеся певними підказками та будете їх систематично використовувати.

 

  •  Встановлення логічних зв’язків.

Вивчення подій минулого, як перегляд фільму або читання книжки, потребує занурення в певну історію, фіксацію уваги на сюжетній лінії, дійових особах, емоційного ставлення до подій, що відображаються. Історичний матеріал, як правило,  викладається в певній логічній послідовності: передумова, причини, привід, власне подія, наслідки та результати, її історичне значення. Виходить, що будь-яка подія минулого може ВИКЛИКАТИ ІНТЕРЕС. До речі, останнє є  важливою умовою того, щоб навчальний матеріал запам'ятовувався швидко й надовго. Осмислений  підхід до засвоєння історичного матеріалу породжує цілу СЮЖЕТНУ лінію, на яку накладаються певні ЧАСОВІ межі.

Наприклад, вивчаючи події Національно-визвольної війни на чолі з Богданом Хмельницьким, безумовно, ключовою датою є хронологічні межі власне війни: 1648-1657 рр. (якщо кінцевою датою вважати смерть Б.Хмельницького). Відтак, цитата в тестовому завданні із описом образи Б.Хмельницького польським шляхтичем Д.Чаплинським потребує встановлення причинно-наслідкових зв’язків та підштовхує до висновку, що описане відноситься до початку війни, позаяк є приводом цієї події.

До речі, встановлення логічних зв’язків передбачає переведення року в століття, оскільки в переважній більшості завдання містять відомості про певний вік, що є своєрідною ПІДКАЗКОЮ до правильної відповіді. Наприклад, якщо мова йдеться про скрутне становище селян, козаків, духівництва  у середині XVII ст, вочевидь, мова буде йти про події напередодні Національно-визвольної війни.

 

  •   Залучаємо зорову пам’ять

Психологи вважають, що 80% сучасних учнів візуали і тільки 20% – аудіали і кінестетики. Це означає, що для більшості  з тих, хто читає цю статтю, легше запам’ятати дату, якщо вона виділена кольором, шрифтом, або займає певне місце в таблиці, схемі, підручнику тощо. Може, ви звернули увагу на карту, на якій записана певна дата і тим самим змогли легше її опанувати?

Знаючи особливості своєї пам’яті, використайте це на свою користь. Вивчаючи події Української революції, складіть хронологічну таблицю. Так, ця тема дуже насичена та перевантажена іменами історичних діячів, назвами документів і, безумовно, датами! Записуючи хронологічну послідовність, ви змусите свою пам’ять прив’язати певну подію з конкретною датою, запам’ятавши, де вона розташована у вашому зошиті. Аналогічно працює запам’ятовування під час створення структурно-логічної схеми. У цьому разі варто ключові дати виділяти іншим від основного тексту кольором.

Однак хочу застерегти від надмірної насиченості таблиць і схем під час підготовки до тестів. ПЕРЕВАНТАЖЕНІСТЬ великої кількості графічних об’єктів можуть привести до плутанини та дасть зворотній від очікуваного ефект! Усього потроху!

Ще одна методика запам’ятовування дат із застосуванням зорового каналу передбачає створення ШПАРГАЛОК, де з одного боку написана дата, а з іншого – подія. Не лінуйтеся виписати ті дати, які ви не можете вивчити. Прикріпіть їх на зручних для вас місцях. Перевіряйте самі себе, попросіть ваших рідних, щоб проконтролювали правильність ваших відповідей. Не сподівайтеся, що після одного дня повторення ви все запам’ятаєте. Нехай ці шпаргалки залишаться ще на декілька днів. Згодом заховайте їх! А потім знову поверніться!

 

  •   Що робимо самі – безцінне!

Пам’ятаєте, коли ви навчалися в школі, учителі завжди вас просили щось записати. Як ви думаєте, навіщо? Справа в тому, коли людина чомусь вчиться – варто залучити усі види пам’яті: зорову, слухову і МОТОРНУ! Останній вид пам’яті пов’язаний з рухами людини. Тож, САМОСТІЙНИЙ ЗАПИС дати в таблиці, схемі чи на шпаргалці гарантує їх краще запам’ятовування! Не ігноруйте це! Зрозуміло, що наразі в інтернеті велике різноманіття готових конспектів, таблиць, схем, які достатньо завантажити і прочитати. Однак ефективність подібного сумнівна. Ідеальним буде процес запам’ятовування дат, коли ви, ознайомившись з теоретичним матеріалом, самі складете таблицю чи структурно-логічну схему, в якій відобразите хронологічну послідовність подій, їх синхронність, взаємозв’язки тощо. Важливою умовою якісного запам'ятовування дат є розуміння того, що треба засвоїти.

Повторюючи матеріал, ЗАПИШІТЬ основні дати на чернетці! Наприклад, назви договорів та дати коди вони були підписані. Якщо з першого разу не вийде – напишіть іще. Знову не виходить – пишіть далі! І пам’ятайте: у вас все вийде!

Часом зустрічаються завдання, які не потребують знання конкретних дат, але вимагають орієнтації в часі. Наприклад, завдання про ранній залізний вік передбачає встановлення хронологічної послідовності перебування на українських землях різних племен без чіткої вказівки століть. Для цього достатньо вивчити черговість приходу на наші землі наступних народів: кіммерійців, скіфів, сарматів, готів, гунів. Однак вивчаючи, не збудьте ПРОГОВОРИТИ вголос назви цих народів. Проговоріть не один і не два рази. Говоріть стільки, доки ви їх не запам’ятаєте!

 

  •    Асоціації

Цей спосіб запам’ятовування спрацьовує, коли перед вами виникає дата зі знайомого для вас набору цифр: наприклад, дати вашого народження, або народження вам відомих людей, номеру квартири, машини тощо.

Існують рекомендації з встановлення асоціації кожної букви та літери за принципом зовнішньої схожості. Наприклад, учням важко запам’ятовуються дати козацьких постань першої половини XVII ст. А якщо прізвище Тараса Федоровича (Трясили) проасоціювати з цифрою 0 (оскільки у прізвищі двічі зустрічається літера о), легко запам’ятається рік – 1630.  Аналогічно можна запам’ятати наступне повстання на чолі з Іваном Сулимою. С=5. Рік – 1635. Зрозуміло, що подібне може викликати незгоду. Тоді укладіть свою  асоціацію і запам’ятовуйте!

 

  •  І на кінець!

Вивчення дат  - це складний та кропіткий процес. У моїй практиці зустрічалося обмаль учнів, які легко запам’ятовували інформацію, зокрема, дати і могли її відтворювати  в подальшому. Зазвичай, це наполеглива і систематична праця! Окрім пізнання нового необхідно постійно ПОВТОРЮВАТИ, з’ясовувати, чому допущені помилки та їх  виправляти! Визначте перед собою завдання: міцно й надовго засвоїти матеріал. Нехай ваші цілеспрямованість, завзятість у роботі, уміння не кидати її на середині допоможуть вам пізнати найцікавішу науку  - ІСТОРІЮ та здобути найбільший бал на тестах!

 

docx
Додано
20 травня 2022
Переглядів
1416
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку