І.Організаційний момент.
ХІД УРОКУ.
І.Організаційний момент.
Дружно, діти, поверніться,
До гостей всіх посміхніться.
А тепер працюєм гарно,
Щоб урок пройшов не марно.
ІІ. Актуалізація опорних знань,вмінь і навичок
1. Фенологічні спостереження.
На території України закінчує господарювати Осінь. Вересень, Жовтень і Листопад крокували по нашій країні .
2.Перевірка домашнього завдання
- Дякуємо нашим синоптикам. Але, незважаючи на холод і мороз, в нашому класі панує тепла і приємна атмосфера. І хочеться повернутися у ту прекрасну пору року, яка називається Осінь.
Дітки! Ви готувалися до уроку по групах, тому зараз послухаємо ваші доповіді.
1 група підготувала виставку малюнків про осінь.
1.
багатою на дари природи і навіть холодною та сумною. І зачитаємо найкращий вірш.
ОСІНЬ
Ясне сонечко не гріє,
Холодом вже повіва,
Засихає і жовтіє
На узліссі трава.
Осипаються клени,
Листя жовте летить…
Лиш ялинка зелена
Серед парку стоїть.
А наша група підготувала осінню фотовиставку і підібрала «Дідусеві приповідки» і «Бабусині прикмети». Послухайте їх.
«Дідусеві приповідки»
«Бабусині прикмети»
Молодці, дітки! Ви були дуже уважними на екскурсіях і гарно попрацювали. Тож підведемо підсумок вашій роботі. (На дошці утворюється табличка з ознаками осені.)
2.
Осінь
Тепла З дощами
Різнобарвна Сумна
Багата на врожаї
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
- Дітки! А я з екскурсії прийшла теж не з пустими руками. Мене зустріла білочка і щось вам передала. Вам цікаво що там?
- Тож будьте на уроці уважними, працьовитими і тоді ви отримаєте те що передала вам білочка.
Кружляє ніжно білий пух,
Міняє зайчик свій кожух,
Вдягає лиска рукавички,
Співають весело синички,
Ведмідь в барлозі вже дріма….
Яка пора, скажіть? (Зима.)
Зима
Холодна Біла
Голодна Весела
Сніжна
(Поруч з утвореною таблицею про осінь, утворюється табличка про зиму. Тож давайте подумки вернемося на урок української мови і підберемо пари слів протилежні за значенням.)
А яким важливим періодом є осінь в житті тварин і людей.
(І люди, і звірі готуються до зими)
3.
ІV. Повідомлення теми і завдань уроку.
Таким чином ми з вами підійшли до нашої теми уроку:
«Як люди і тварини готуються до зими».
Завдання уроку:
1.Чому людям і тваринам потрібно готуватися до зими?
2.Дізнатися, як люди і тварини готуються до зими.
3.Дізнатися багато цікавого про життя тварин.
4.Вчитися любити і допомагати тваринам.
1. Бесіда
Діти! А як ви думаєте, чому тваринам потрібно готуватися до зими? (Тому що їм не вистачає їжі і дуже холодно.)
Отже, найбільшою проблемою для тварин є холод і голод. А яка проблема, на вашу думку, є найбільш актуальною і чому? (Голод. Тому що взимку пташкам не вистачає їжі.)
2. Групова робота
Доведіть свою думку виконавши групову роботу. У вас на партах лежить конверт. Дістаньте з конверта малюнок тварини і утворіть ланцюжок живлення.
Водорості-риба-ведмідь;
Кора дерев-зайчик;
Нектар квітів-метелик-жаба;
Сік рослин-попелиця-сонечко;
Листя-гусінь-синичка;
Сік рослин-комар-ластівка.
- А що знаходиться на початку кожного ланцюжка? (Рослини).
4.
А що таке рослини? (А рослини це їжа для тварин.)
V. Вивчення нового матеріалу.
1. Бесіда
1 науковець. Де гостюють наші птахи взимку? Білий лелека зимує у Південній Африці і долає під час осіннього перельоту більше 10 тисяч км. Там проводять зиму і ластівки, і солов’ї, і зозулі.
2 науковець. А от синички, ворони, голуби, горобці зимують у нас. Їх від холоду захищає настовбурчене пір’я. Пташки знаходять насіння лободи, подорожника, щириці. А ще, вони перебираються ближче до житла людей.
3 науковець. Найбільш запасливими птахами вважаються сойки, які заготовляють на зиму жолуді й горіхи. Взимку вони розшукують більшість своїх запасів.
4 науковець. За несприятливих умов звірі залягають у сплячку. Це ведмеді, борсуки, їжаки. Решта-ведуть активний спосіб життя:зайці, лисиці, білки, вовки.
5 науковець. Їм допомагає хутро, яке відростає до зими і зберігає тепло. Всі звірі нагулюють запас жиру, який допомагає перезимувати. Білочки, миші-полівки старанно заготовляють їжу.
6 науковець. Жаби ховаються на дні водойм, а деякі під корінням дерев, під камінням, у підвалах.
5.
Прослухавши доповіді ви тепер зможете дати відповіді на запитання.
2.Робота з підручником
3.Підсумок. (Проводячи підсумок на дошці утворюється ще одна табличка.)
ТВАРИНИ
ЗИМУЮЧІ МІГРУЮЧІ
Зимовий сон помірно активні 1.Тренуються до
1.Нора 1.Хутро перельоту
2.Хутро 2.Колір хутра 2.Вибирають
3.Жирові запаси 3.Жирові запаси маршрут.
4.Кормові запаси.
- Відкрийте ст.47. Розгляньте малюнок. Назвіть зображених на ньому птахів. (Відповіді дітей). Які це птахи?
- Чим живляться зозуля, лелека,сіра чапля?
6.
- Відкрийте ст.48. Розгляньте малюнок. Яких птахів зображено на ньому? Чи можна їх побачити влітку,взимку,восени,весною? Чому вони лишаються зимувати? А яка з цих пташок мігруюча?
- Погляньте на ст.49. Яких звірів зображено на малюнку? Як вони зустрінуть зиму?
Фізкультхвилинка
Птах, комаха, звір, людина.
Всі готуються на зиму.
Ґрак у вирій полетить,
Ведмідь заляже у барліг,
Білка ласощі готує,
Ну, а ми з вами працюєм.
Бесіда
Хвилинка – цікавинка
- гігієнічну помаду (для того щоб губки ваші не обвітрювалися)
- добавляють у крем, щоб захистити ваші руки і обличчя.
-А ще добавляють у мило, щоб наша шкіра була м’якенька і гладенькою.
7.
2. А як же допомагають бджоли?
1. Вони дають людині мед .
Вживаючи мед, люди отримують багато корисних вітамінів і не хворіють. Але бджоли залишають мед і для себе. Вони щільно скуплюються в стільниках . Там бджоли майже не рухомі і продовжують живитися медом. Завдяки цьому виділяється тепло і підтримується температура до + 20 градусів.
2.А маленька мишка – полівка у голодні роки могла врятувати людей від голоду. Томущо вона в нірки складала колоски з зерном. І можна було знайти 3-4 мішки відбірного зерна.
3. А якщо взимку в лісі заблукаєте, то не бійтеся голоду. Шукайте дупло білочки,там є горішки. То що ж передала мені білочка? (Горішки).
4.Тому, дітки, любіть і оберігайте тварин. Вони вам завжди віддячать.
VІ. Підсумок уроку. 1. Тож збіга урок вкінець.
Хто засвоїв. Молодець!
2. Оцінювання. Гарно всі ви потрудились
і знаннями збагатились
3. Гра «Мікрофон»
Діти! А що вам найбільше сподобалося і запам’яталося?
7. Домашнє завдання.
1 група. Ст.45-50 ,ст.93 – дослід.
2 група. Ст.92-93 , вірш про зиму.
3 група. Ст.92-93,»Поміркуй і перевір»
8.
ДІДУСЕВІ ПРИПОВІДКИ
БАБУСИНИ
ПРИКМЕТИ