Урок № 13. ЯК МУЗИКА МАЛЮЄ КАРТИНИ ПРИРОДИ?
Мета:
• навчальна: навчати учнів порівнювати життєвий зміст, настрій і характер музичних творів; поглиблювати уявлення учнів про емоційний зміст музики, що зображує картини природи; розкрити поняття «динамічні відтінки»;
• розвивальна: розвивати в учнів навички виразного співу й слухових уявлень, творчу уяву та артистичні здібності;
• виховна: виховувати в учнів любов до музики, культуру слухання.
Музичний матеріал: Е. Ґріґ «Ранок» із сюїти «Пер Ґюнт», поспівка «Зимонька», А. Мігай «Зимонька-зима».
Наочні посібники: нотна хрестоматія; портрети Е. Ґріґа, А. Мігай.
Обладнання: ТЗН; дитячі музичні інструменти; фонохрестоматія; кошики; роздавальний матеріал (картки).
Тип уроку: комбінований урок.
Учні входять до класу під музичний супровід («Ранок» Е. Ґріґа).
Перевірка готовності класу до уроку.
Музичне вітання
2. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Учитель. На уроках музичного мистецтва ми вже дізналися, що разом з музикою можемо поринути у казку, вона може розповісти цікаві історії, музика передає різні настрої і навіть створює музичні портрети. Сьогодні музика відкриє нам таємницю ранкового пробудження природи.
Учитель. Вам відомо, що звуки за своєю природою бувають тихими й гучними.
Гра «Звуки в кошику»
Учитель. У наших кошиках переплуталися тихі й гучні звуки. Ви маєте розкласти звуки (картки: «Шепіт», «Грім», «Шелест», «Гомін», «Писк», «Тупотіння», «Гуркіт» та ін.) до відповідних кошиків.
Учні розкладають картки до кошиків.
Поняття «гучно» й «тихо» є доволі відносними. Той самий звук ми сприймаємо по-різному, хоча звучати він може однаково.
Робота з поняттями
Музика, як і людське мовлення, наповнена розмаїттям звукових відтінків. Чим більше таких відтінків, тим вона виразніша. Такі звукові відтінки називають динамічними. Динамічні відтінки — це своєрідні фарби, що розфарбовують музику у різні кольори: f — форте — голосно; р — піано — тихо.
Слухання музики
Учитель. Чи спостерігали ви, як починається ранок? Сіре небо, навколо — тремтлива тиша. Але ось ледь-ледь виблиснув перший промінчик та трошки пофарбував верхівки дерев. За ним потягнувся другий, третій. І нарешті — о диво! Сонце — золоте, яскраве! Що тут почалося! Гомін, шелестіння, шарудіння, весело задзюрчав струмочок, поспішаючи назустріч пригодам, і все вітає: «Здрастуй, Сонцю! Здрастуй, Світе!»
Який сьогодні ранок голубий,
Він світло випромінює іскристе,
Бринить, як музика, увесь живий,
А небо голубе і чисте-чисте.
А сонце вистрибнуло враз на небокрай
І заіскрилось та як мак розквітло.
Приходить новий день у рідний край,
Несе нові турботи, нове світло.
Н. Красоткіпа
Саме такі картини — джерело натхнення для композиторів. Норвезький композитор Едвард Ґріґ, милуючись ранковим пробудженням природи, змалював цю картину у творі «Ранок».
Послухайте цю п’єсу та дайте відповідь на запитання.
♦ Як розвивається музика цієї п’єси?
Слухання твору «Ранок» Е. Ґріґа із сюїти «Пер Ґюнт»
♦ Чому ця музика розповідає саме про ранок?
♦ Порівняйте початок п’єси та її кінець. Що змінилося?
♦ Які динамічні відтінки ви почули?
♦ Що змінилося б у музиці, якщо потрібно було б відобразити музичну картину вечора?
Ми відчули, як композитор передав почуття ранкового пробудження природи. Саме мелодія допомогла уявити нам цю картину, відчути музику вітру, спів пташок, радість та щастя.
Послухайте мелодію п’єси ще раз та проспівайте її.
Розучування основної теми, виконання її як вокалізу
Робота в парах
Учитель. Візьміть блакитні та сині картки, під час повторного прослуховування розкладіть їх на парті відповідно до сили звучання музики: блакитні — піано, сині — форте.
Повторне слухання п'єси
Вокально-хорова робота
Розучування та виконання поспівки «Зимонька» з різними динамічними відтінками
Продовження роботи над піснею «Зимонька-зима» А. Мігай, виконання її з танцювальними рухами
♦ На якому інструменті було виконано супровід до цієї пісні? (Фортепіано)
♦ Чому цей інструмент має саме таку назву?
4. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
Бесіда
Учитель. Сьогодні на уроці ми побачили і відчули чарівну природу ранку, а допомогла нам у цьому музика.
♦ Як називається твір, що ми слухали на уроці? Хто його створив?
♦ Що таке динаміка?
♦ Які динамічні відтінки допомогли нам уявити красу ранкової природи?
Учні виходять із класу під музичний супровід («Ранок» Е. Ґріґа).