Як облаштувати архітектурно доступну школу

Про матеріал
у статті розглядається актуальна проблема забезпечення архітектурної доступності ЗЗСО, сформульовано рекомендації для вирішення питань доступності в школах, пропонується література з рекомендаціями по забезпеченні архітектурної доступності навчальних закладів.
Перегляд файлу

Як облаштувати архітектурно доступну школу

 Анотація: у статті розглядається актуальна проблема забезпечення архітектурної доступності ЗЗСО, сформульовано рекомендації  для вирішення питань доступності в школах, пропонується                                       література з     рекомендаціями по забезпеченні  архітектурної доступності навчальних закладів.

Ключові слова: діти з особливими потребами, інклюзивна освіта та безбар’єрний простір, новий освітній простір,  архітектурна доступність.

 

З метою забезпечення права на освіту дітям з особливими освітніми потребами, у тому числі з інвалідністю, керівники дошкільних, загальноосвітніх, позашкільних та інших навчальних закладів, незалежно від їх типу та підпорядкування, повинні забезпечити їм відповідні умови для навчання. Особливу увагу слід звернути на архітектурну доступність усіх функціонуючих навчальних закладів, а також тих, які капітально ремонтуються, та новобудов. [1].             Відкриваючи інклюзивний клас, керівник закладу загальної середньої освіти повинен забезпечити архітектурну доступність .  Архітектурна доступність потрібна не лише учням з особливими освітніми потребам, це важливо і для батьків, і для вчителів, і для інших відвідувачів – адже вони теж можуть мати потребу в легкому доступі до будівлі, і кожна людина на якийсь час може набути тимчасової інвалідності (наприклад, якщо зламає ногу) і  потребувати архітектурної доступності.

     Інклюзивна освіта та безбар’єрний простір — це один із головних принципів проекту «Новий Освітній Простір» #НОП, який створює школи, в яких хочеться навчатися. Новий Освітній Простір (#НОП) створюється в навчальних закладах України за 4-ма  основними принципами:

  • енергоефективність
  • сучасне обладнання
  • мотивуючий простір
  • безбар‘єрність та інклюзія

Мета – створення комфортних умов для якісного навчання дітей в «Новій Українській   Школі».Тому оновлені ДБН щодо загальноосвітніх шкіл та дитячих садків передбачають планувальну організацію:

— створення комфортних умов для навчання дітей з особливими освітніми потребами — проектування класів, навчальних кабінетів, ігрових кімнат, актових та спортивних залів та інших приміщень з урахуванням інклюзивності;

— створення умов для розвитку — проектування додаткових приміщень для медобслуговування та корекційно-розвиткових занять;

— забезпечення безперешкодного доступу до будинків, приміщень та земельних ділянок — проектування елементів доступності (пандусів/ліфтів, підйомників, спеціальних сходів).

     ДБН «Будинки і споруди. Заклади освіти» та ДБН «Будинки і споруди. Заклади дошкільної освіти» вступили в дію 1 вересня 2018 року та 1 жовтня 2018 року відповідно. Оновлені норми поширюються на проектування нових і реконструкцію існуючих будинків шкільних та дошкільних навчальних закладів [2].

      Доступність - це показник того, якою мірою освітній продукт або послуга, може бути  використані учнем з ООП на рівні з іншими. Щоб створити доступне освітнє ссередовище , потрібно усунути існуючі бар'єри, які заважають дитині з ООП  використати своє право на освіту нарівні з іншими [3].

РЕКОМЕНДАЦІЇ ДЛЯ ВИРІШЕННЯ ПИТАНЬ ДОСТУПНОСТІ В ШКОЛАХ

     Провести аудит доступності та скласти план із поетапного усунення бар’єрів. Обговорити його з учнями, батьками, вчителями. План із усунення бар’єрів може складатись із таких розділів:

  • Поліпшення фізичного середовища (наприклад, плаский вхід, пандуси, кольорове маркування сходів, стін, освітлення, усунення порогів, акустика в класі та ін.).
  • Вдосконалення надання інформації (наприклад, збільшений шрифт, мова легкого читання, мова жестів, шрифт Брайля, використання піктограм, сайт школи тощо).
  • Шкільна програма (наприклад, зміна методів навчання та виховання, організація класу, розклад уроків, підтримка учнів з особливими освітніми потребами тощо).
  • Допоміжні технології (наприклад, комп’ютер із сенсорним екраном, прості у використанні клавіатури, інтерактивні дошки, програмне забезпечення для текстового мовлення, програмне забезпечення для перекладу шрифтом Брайля, програмне забезпечення, яке з’єднує слова та символи тощо).
  • Обладнання (наприклад, меблі для класу, для зон відпочинку, для їдальні; для занять фізкультурою, трудового виховання тощо).
  • Транспорт (наприклад, облаштування місць для паркування шкільного автобусу, автомобіля для підвозу учнів / учителів з інвалідністю, велопарковка, правила користування шкільним автобусом тощо).
  • Підтримка вчителів та адміністрації (наприклад, підвищення кваліфікації, просвітницька робота з батьками тощо).
  • Інше (наприклад, спеціальні послуги, харчування тощо) [4].

     З метою роз’яснення необхідності та доцільності застосування вимог державних будівельних норм та стандартів щодо створення безбар’єрного архітектурного середовища розроблено спеціальні посібники і рекомендації. Найкращим в Україні унормованим документом, у якому викладені вимоги до формування безбар’єрного середовища, є «Альбом технічних рішень обладнання елементами безперешкодного доступу людей з обмеженими фізичними можливостями до об’єктів житлово-комунального призначення». З метою роз’яснення необхідності та доцільності застосування вимог державних будівельних норм та стандартів щодо створення безбар’єрного архітектурного середовища розроблено спеціальні посібники і рекомендації. У «Збірнику законодавчих та нормативних документів щодо забезпечення безперешкодного доступу маломобільних груп населення до об’єктів житлово-цивільного призначення», наводяться чинні на той час програми, рекомендації та інші нормативні документи з питань соціального захисту осіб з інвалідністю та проектування архітектурного безбар’єрного середовища. У «Рекомендаціях з архітектурно-планувальних рішень нових типів будинків навчально-виховного та лікувально-оздоровчого призначення для дітей-інвалідів, сиріт і дітей, які залишилися без піклування батьків»  подано рекомендації щодо проектування будинків дитини, дошкільних дитячих будинків, загальноосвітніх та спеціальних шкіл-інтернатів для дітей з порушеннями фізичного та розумового розвитку (з порушенням зору, слуху, мовлення, опорно–рухового апарату та розумово відсталих. У методичному посібнику «Доступність до об’єктів житлового та громадського призначення для людей з інвалідністю» вперше, крім методичних порад по формуванню доступного середовища, зібрано міжнародні та вітчизняні законодавчо-нормативні документи щодо доступності та універсального дизайну [5]. Рекомендації по архітектурній доступності навчальних закладів можна знайти в навчально-методичному посібнику «Архітектурна доступність шкіл» (Київ, 2012 р.)  [6]. В нагоді директорам шкіл, педагогічним працівникам, батькам а іншим зацікавленим особам стане інформаційний посібник «Новий Освітній Простір. Безбар'єрність» (2019 р., ініційовано Міністерством регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України з метою надання інформаційної підтримки органам місцевого самоврядування в реалізації Нового Освітнього Простору в закладах освіти) [7] та «Довідник безбар’єрності» [8], де можна знайти відповіді на болючі запитання найуразливіших верств населення: сімей з дітьми, людей старшого віку та їхніх близьких, людей з інвалідністю.

Використані джерела:

1.Про забезпечення безперешкодного доступу до навчальних закладів. Лист МОН України від 13.08.2014  № 1/9-414.

2. Створено всі умови для того, щоб усунути бар’єри у закладах освіти, — Парцхаладзе// https://ud.org.ua/novini-ta-podiji/411-stvoreno-vsi-umovi-dlya-togo-shchob-usunuti-bar-eri-u-zakladakh-osviti-partskhaladze

3. Особливості організації доступного середовища в закладах освіти. Онлайн-курс для вчителів// https://www.youtube.com/watch?v=pyIVGOfIdLs&ab_channel=EdEra

4. Як застосовувати в школах універсальний дизайн, стандарти доступності й розумне пристосування// https://nus.org.ua/articles/yak-zastosovuvaty-v-shkolah-universalnyj-dyzajn-standarty-dostupnosti-j-rozumne-prystosuvannya/

5. Архітектурна доступність шкіл: навч.-метод. посіб./за заг. ред. Байди Л. Ю., Красюкової-Еннс О. В; колек. авторів: Азін В.О., Грибальский Я.В., Байда Л.Ю., Красюкова-Еннс О.В. – К: 2012. - 88 с.

6. Азін В. О., Байда Л. Ю., Грибальський Я. В., Красюкова-Еннс О. В. Доступність та універсальний дизайн : навч.-метод. посіб./ за заг. ред. Байди Л. Ю., КрасюковоїЕннс О. В. — К., 2013. —128с.

7. «Новий Освітній Простір. Безбар'єрність» (2019 р.)// https://decentralization.gov.ua/uploads/library/file/408/NOP_Bezbaryernist.pdf  .

8. Довідник безбар’єрності .-https://bf.in.ua/   .

 

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Педагогіка, Інші матеріали
Додано
11 грудня 2022
Переглядів
435
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку