Як описували історичні події в давнину

Про матеріал
Укладено до підручника «Вступ до Історії України та громадянської освіти: підручник для 5 класу закладів загальної середньої освіти /Г. М. Хлібовська, М. Є. Крижановська, О. В. Наумчук. Тернопіль: Астон, 2022. 240 с. іл.»
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Як описували історичні події в давнину. Тема: Урок 21

Номер слайду 2

Розгадайте ребус і за допомогою закодованого слова завершіть складання запитань. Пригадайте, що вам відомо про значення закодованого слова.1. Що вивчає наука …?2. З якою метою досліджують …?3. За допомогою чого досліджують …?

Номер слайду 3

План уроку1. Біля витоків історичного знання.2. Сприйняття минулого в часи Середньовіччя та Гуманізму.3. Зародження історичних уявлень в українських землях.

Номер слайду 4

Історичні знання пройшли довгий шлях: від зародження до перетворення в науку. Автори писемних пам’яток по-різному розповідали про історичні події. Мета таких оповідей: записати, щоб не забути. Спробуємо дослідити, хто і як зображав минуле в різні історичні проміжки часу.

Номер слайду 5

1. Біля витоків історичного знання.

Номер слайду 6

Із появою людей поняття минулого зазнавало великого впливу з боку релігійних уявлень, а виникнення письма надало можливість довше зберігати історичні факти і відокремити реальні події від легенд і міфів. Перші записи подій здійснювали жерці на камені і папірусах, як, наприклад, у Стародавньому Єгипті.

Номер слайду 7

Достеменно не відомо, коли самебуло започатковано розвиток історичної науки. Сучасні історикипереконані, що великий внесок узапочаткування наукових історичних досліджень зробили стародавні греки й римляни.

Номер слайду 8

«Батьком історії» вважаютьгрека Геродота, який жив у V ст.до н. е. Створюючи свою історичну працю «Історії» в дев’яти книгах, Геродот багато подорожував, описував події на основі власних спостережень, свідчень багатьох людей. Достовірність описаного в «Історіях» підтверджують дані археології та мовознавчі дослідження тих регіонів, про які писав Геродот.

Номер слайду 9

Чому Геродот взявся за написання історії? На початку своїх «Історій» він зазначив: «Я зібрав і записав відомості про минулі події, бажаючи, щоб не опинились у забутті діяння народів». Пам’ятник Геродотув м. Відень (Австрія)

Номер слайду 10

Інший грецький історик — Фукідід — наголошував, що визначальним чинником у житті людей є боротьба за владу, гроші, почесті. Проте все залежить від самої людини, а боги лише визначають моральні правила життя, порушення яких зазвичай призводить до поразки. Фукідід

Номер слайду 11

 Вчений Плутарх творцями історії вважав історичні постаті, про яких розповів у творі «Порівняльні життєписи». Натомість римський історик Публій Корнелій Тацит розмірковував про діяльність добрих і поганих правителів. Автор переконаний, що погані звички можна подолати шляхом виховання. Плутарх. Публій Корнелій Тацит

Номер слайду 12

Грецькі і римські дослідники описали відоме їм життя людських спільнот, історичних постатей, намагалися встановити точні дати історичних подій.

Номер слайду 13

Поміркуймо!1. Яку мету переслідували автори оповідей про минуле?2. Чому одними з перших записи подій здійснювали жерці?3. Про кого і про що писали в давнину?

Номер слайду 14

Діємо: практичні завдання. Прочитайте речення. Яких правил написання історії прагнули дотримуватися давньогрецькі вчені.1. «Я поставив собі завдання розглядати лише ті події, при яких мені довелося самому бути присутнім» (Фукідід).2. «Я зобов’язаний передавати все те, що мені розповідають, але вірити всьому не зобов’язаний» (Геродот).3. «Істина — сутність історії, і той, хто збирається її писати, повинен служити істині, а на все інше не звертати уваги» (Лукіан).

Номер слайду 15

2. Сприйняття минулого в часи Середньовіччя та Гуманізму

Номер слайду 16

Середньовічні історики пояснювали причини подій втручання у божественних сил. Відтак хід історії, на їхню думку, був наперед визначеним волею Божого провидіння. Авторитет Біблії став для авторів визначальним. За нею вони складали хронологію подій. До прикладу, єпископ Аврелій Августин представляв історію як процес послідовних подій, що заплановані і передбачені Творцем. Необхідною умовою для дослідження є віра, а його кінцевою метою — пізнання Бога і душі. Аврелій Августин

Номер слайду 17

Набули поширення аннали — короткі записи подій за роками; хроніки, в яких фіксували найважливіші епізоди релігійного і політичного життя країни, міста; історії — описи сучасних подій з коментарями, житія святих. Тогочасні автори вважали історію зібранням прикладів, які спонукають наслідувати добрі вчинки й остерігатися поганих. Водночас учені дбали про цікавий виклад розповіді, хороше художнє оформлення своїх творів.

Номер слайду 18

У добу Гуманізму відбулася зміна тематики історичних творів. У центрі світобачення була Людина. Дослідники писали також про становлення, занепад і загибель держав. Пояснення причин історичного розвитку вони шукали не на небесах, а в людській природі. До прикладу, італійський учений Пікколо Макіавеллі в праці «Історія Флоренції» закликав робити висновки з історичного досвіду і прагнути не повторювати помилок. Мислителі цієї доби звернули також увагу на критичне ставлення до джерел, розробили прийоми відновлення початкового тексту історичних документів. Пікколо Макіавеллі

Номер слайду 19

Поміркуймо!1. Як пояснював історичний розвиток Аврелій Августин?2. Назвіть види творів, що набули поширення у Середньовіччі.3. У чому історики-гуманісти вбачали причини історичного розвитку?

Номер слайду 20

Діємо: практичні завдання«Історія – вчителька життя». Чи згідні ви з цим твердженням? Свої судження висловте за такою схемою:«На мою думку, ...», «Варто було б …», «Зазвичай …».

Номер слайду 21

3. Зародження історичних уявлень в українських землях

Номер слайду 22

Збиранню згадок про давні часи та збереженню історичної пам’яті велику увагу приділяли за княжої доби — часів Русі-України і Королівства Руського (ІХ–ХІV ст.). Історичні твори того часу називаються літописами.

Номер слайду 23

Літописи – оповіді, у більшості з яких події викладено в хронологічній послідовності за роками.

Номер слайду 24

Літописці ретельно збирали й досліджували всі доступні джерела: твори своїх попередників-літописців, зарубіжні хроніки, Святе Письмо, житія святих, усні перекази та легенди, робили власні спостереження. Саме тому літописи є дуже цінним джерелом для вивчення історії тих часів. Особливо цінним є те, що автори літописів уміщували в тексти історичні документи, що не дійшли до нашого часу.

Номер слайду 25

Історичні подробиціНайдавнішим літописним твором, що зберігся до нашого часу, вважають «Повість минулих літ». Роботу над текстом літопису в 1113 р. завершив легендарний монах Києво-Печерського монастиря Нестор. Протягом тривалого часу автор здійснив ретельну пошукову роботу. У літописі знаходимо оповіді про діяння князів, життя різних верств суспільства, історію відносин Русі-України з іншими країнами і захисту держави від ворогів.

Номер слайду 26

Нестор Літописець був надзвичайно освіченою людиною. Чи погоджуєтеся ви з переконанням Нестора щодо значення книжок у житті людини?

Номер слайду 27

Мовою документів. В Іпатіївському літописі, при розповіді про загибель князя Володимира Глібовича, вперше під 1187 роком вжито назву «Україна». Автор записав: «... I плакали по нім усі переяславці... За ним же Україна багато потужила». Галицько-Волинський літопис повідомляє про правління короля Данила Галицького та волинських князів. Він складається з різних оповідань історичного змісту періоду 1201-1292 років.

Номер слайду 28

У часи Русі-України і Королівства Руського (ІХ–ХІV ст.) одночасно з літописами набули поширення літературні твори. 

Номер слайду 29

У «Слові про закон і благодать» митрополит Іларіон позитивно оцінив запровадження християнства на Русі. Київський князь Володимир Мономах у «Повчанні дітям» закликав вчитися, пізнавати історію і враховувати минулий досвід. У центрі оповіді «Києво-Печерського патерика» — факти, події, імена будівничих, живописців, розповіді про життя і чудеса ченців. Одними із давніх рукописних книг є «Ізборники» князя Святослава, в яких вміщені матеріали із граматики, риторики, стверджується користь читання книжок.

Номер слайду 30

Поміркуймо!1. Про що розповідали в літописах?2. Коли і в якому історичному джерелі було вперше вжито назву «Україна»?3. Назвіть літературні твори, поширені на Русі.

Номер слайду 31

Діємо: практичні завдання. Чи знаєте ви, що в творі «Повчання дітям» київський князь Володимир Мономах записав правила поведінки для своїх дітей? Прочитайте їх. Висловте своє відношення до цих правил. Чи є вони актуальними сьогодні?«…не давайте сильним погубити людину. Старих шануйте як отця, а молодих – як братів. А коли добре щось умієте, того не забувайте, а чого не вмієте – то того учітеся»

Номер слайду 32

Діємо: практичні завдання. Підсумуйте здобуту на уроці інформацію. За допомогою кольорових маркерів створіть на аркуші паперу або, за наявності, у ґаджеті яскраву хмаринку слів «Як описували історичні події в давнину» — доберіть ключові слова до теми. Сервіс хмаринок слів https://wordart.com Сайт для інтерактивної взаємодіїhttps://www.mentimeter.com

Номер слайду 33

Домашнє завдання Опрацювати відповідний параграф підручника - §18.2. Пройдіть он-лайн тест на платформі «На урок»

pptx
Додано
8 лютого 2023
Переглядів
1908
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку