8 жовтня о 18:00Вебінар: Самоосвіта та підвищення кваліфікації вчителів: огляд важливих документів

Як парость виноградної лози плекайте мову

Про матеріал

У даній розробці пропоную вчителям провести конкурс читців поезії присвячений тижневі української мови. Перед початком конкурсу діти пригадують різноманітні перлини народної творчості, працюють над різноманітними завданнями у групах, парах.

Перегляд файлу

Учень: О,слово рідне! Подарунок мами!

І пісня ніжна, і розрада нам!

Я всім на світі поділюся з вами,

Та слова рідного нікому не віддам.

 

Учень:Ти постаєш в ясній обнові,

Як пісня линеш, рідне слово,

Ти наше диво калинове,

Кохана,  материнська мово.

 

Учениця:Гей, яка чудова,

Свіжа і багата

Українська мова,

Мова мами й тата!

Мова мами й тата,

Діда і бабусі,

Знаю її добре,

Ще краще навчуся!

 

Вчитель: Нажаль, не всі люблять і поважають нашу рідну українську  мову. Вживають у мові якісь недоречні слова, русизми, словесні «бур’яни». Зараз я пропоную вам замінити найбільш уживані вами слова- паразити на наші рідні, українські. Ви одразу помітите, як чудово звучить  материнська,рідна, українська мова.

Бомага, конєшно, шарік, площадка, тіпа,обично, навєрно, да, вопше,всьоравно.

 

Вч: За чистотою мови  потрібно слідкувати, виполювати цей словесний «бур’ян», аби наша мова була чистішою від сльози. Адже вона дуже багата.Так як у світі є дві протилежні сили,світло і темрява, добро і зло, ненависть і любов, так в українській мові є слова протилежні за значенням. Нагадайте мені, будь ласка, як вони називаються?

Пропоную вам попрацювати із картками, на яких записані слова. Ваше завдання відшукати протилежні за значенням.

(голосний, тихий,товстий, тонкий,темний, світлий,холодне, гаряче,веселий, сумний,новий, старий,ні, так, білий, чорний)

 

Вч.: Слово---це велика сила,що може приголубити людину, а може образити, розчарувати. Тому слід пам’ятати про лагідні і чарівні слова. Давайте перевіримо, чи знаєте ви такі слова і яку кількість.

 

Вч.: Молодці, діти! Мова--- це цілюще народне джерело. Це найдорожчий скарб, переданий нам сотнями поколінь, оспіваний у піснях, у переказах, у прислів’ях. Пропоную попрацювати групами. Кожна група має картки зі словами. Вам потрібно із цих слів утворити прислів’я та пояснити їх значення.

 

Слово не горобець, вилетить---не впіймаєш.

До учіння треба терпіння.

Діло майстра величає.

Бджола мала, а й та працює.

Без труда нема плода.

 

Вч.: Цілющим джерелом знань є  загадки, які склав народ. Спробуйте відгадати деякі з них.

1.Хвалить його кожен

Любить його кожен

І дня ми без нього прожити не можем.(хліб)

 

2.Хто завжди правду каже?(дзеркало)

 

3.Під землею птиця кубло звела і яєць нанесла(картопля)

 

4.Їхала пані в синім жупані,

А на тім жупані латка на латці.(риба)

 

5.Що можна побачити із заплющеними очима?(сон)

 

6.Стоять при дорозі,усім заважають, хто йде, той штовхне, а з дороги не прийме.(двері)

 

7.Коло вуха завірюха, а у вусі ярмарок.(вулик і бджоли)

 

Вч.: Загадки відгадали. А ще на нас чекає одна перлинка української мови. Це…?(скоромовка записана на дошці)

Хитра Мотря мила мокру моркву.

(діти зачитують скоромовку  з дошки)

 

Вч.: Є у нашій мові пісні, казки і чудові вірші. У тому, чи вони справді чудові ми зараз зможемо переконатися, провівши конкурс читців української поезії. У нас присутнє журі. Це вчителі української мови. На переможців чекають подарунки.

(діти декламують вірші)

 

Вч.: Що ж, переможців визначено. Хочу і я вам зачитати вірш, який буде для нас наукою.

Діамант дорогий на дорозі лежав ,-

Тим великим шляхом люд усякий минав,

І ніхто не пізнав діаманта того.

Йшло багато людей і топтали його.

Але раз тим шляхом хтось чудовий ішов,

І в пилу на шляху діамант він знайшов.

Камінець дорогий він відразу впізнав,

І додому приніс, і гарненько, як знав

Обробив, обточив дивний той камінець

І уставив його у коштовний вінець.

Стало диво тоді: камінець засіяв,

І промінням ясним всіх людей здивував,

І палючим огнем кольористо блищить,

І проміння його усім очі сліпить.

 

Так в пилу на шляху наша мова була,

І мислива рука її з пилу взяла.

Полюбили її, обробили її,

Положили на неї всі сили свої,

І в народний вінець, як в оправу ввели,

І як зорю ясну, вище хмар піднесли.

І на злість ворогам засіяла вона,

Як алмаз дорогий, як зоря та ясна.

І світитиме вік, поки сонце стоїть,

І лихим ворогам буде очі сліпить. 

 

А ми будемо дбати про те, щоб наша рідна українська мова світила все яскравіше. Дякую діткам за активну участь у конкурсі.

 

 

 

 

 

 

Бомага_____________________________________________

Конєшно___________________________________________

Шарік______________________________________________

Площадка__________________________________________

Тіпа________________________________________________

 

 

Обично_____________________________________________

Навєрно______________________________________________

Да_____________________

Вопше_____________________________

Всьоравно____________________________

 

 

 

 

Голосний    тихий

Товстий

Тонкий

Темний

Світлий

Холодне

Гаряче

Веселий

Сумний

Новий

Старий

Ні                      так

Білий

Чорний

 

Слово

не

горобець,

вилетить

не

впіймаєш.

До

учіння

треба

терпіння.

Діло

майстра

величає.

Бджола

мала,

а

й

та

працює.

Без

труда

нема

плода.

 

 

 

Хитра

Мотря

мила

мокру

моркву

 

 

 

docx
Додав(-ла)
Грисюк Тетяна
Додано
7 листопада 2018
Переглядів
426
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку