Використання запропонованих видів роботи на уроках ефективно допомагає підвищенню рівня розвитку діалогічного мовлення, вдосконаленню інтонаційних умінь і навичок, розвитку зв'язного мовлення не тільки на уроках, а й у спілкуванні з рідними, друзями; виробляє культуру мовлення школярів
РОЗВИТОК ДІАЛОГІЧНОГО МОВЛЕННЯ НА УРОКАХ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ В ПОЧАТКОВІЙ ШКОЛІ
Діалог є домінуючою формою мовлення, і тому вже у практиці навчання української мови в початкових класах повинен посідати належне місце. Програмою передбачається формування та розвиток умінь вести діалог.
Ця робота виконується учнями самостійно або з опорою на різні допоміжні матеріали, пропоновані вчителем:
Характер, кількість допоміжного матеріалу залежить від ступеня
підготовленості школярів, від мети роботи.
Для організації діалогічного мовлення учнів важливо створити такі ситуації, які спонукали б їх до говоріння. З цією метою використовуються сюжетно – рольові ігри, в яких умовно визначається місце дії (у класі, автобусі, парку, магазині), співрозмовник (товариш, молодший брат, мама, гість з іншого міста, села і т.д.)
Для розвитку усного діалогічного мовлення доцільно широко використовувати роботу в парах та групах, яка дає можливість висловлюватись більшості учнів класу. При цьому важливо прищеплювати школярам культуру спілкування, яка виявляється не тільки в доречному використанні формул мовленнєвого етикету, а й в умінні уважно слухати співрозмовника, призупиняти своє мовлення, щоб дати можливість висловитись іншому, погоджувати свої репліки з тим, що сказав співрозмовник, в умінні сказати йому добре слово, висловити критичне зауваження в такій формі, щоб нікого не образити.
Діалог це процес мовленнєвої взаємодії двох або кількох учасників спілкування.
Побудова діалогу передбачає формування таких умінь:
самостійно, дотримуючись правил етикету, культури спілкування.
Для формування діалогічного мовлення учням пропонується завдання такого типу:
Ось приклади деяких вправ:
1) Вчитель читає дітям вірш, у якому міститься діалог, а потім просить переказати розмову дійових осіб.
2) Вчитель читає учням текст казки, в якій діалог відсутній, і просить на її основі скласти діалог.
3) Складання імпровізованих діалогів.
Учням пропонуються пари співрозмовників ("зайчик – їжачок", "вовк – лисичка", "білочка – дятел"), а вони повинні розіграти можливі діалоги.
4) Знайди спільність і відмінність.
Перед учнями два тексти. Один у формі діалогу, а другий – у формі розповіді. Завдання полягає в порівнянні обох текстів.
5) Складання схем за діалогом.
Учитель пропонує учням готовий діалог, завдання полягає в тому, щоб учні склали його схему.
Наприклад:
– ?
– .
– !
– ?
6) Складання діалогу за поданою схемою.
Це завдання протилежне до 5.
7) З якого твору діалог.
Одна група учнів пропонує іншій діалог. Однокласники мають відповісти, з якого твору цей уривок, між ким відбувається розмова.
8) Культура спілкування.
Кожна пара учнів отримує завдання із зазначеним місцем розмови. Завдання розіграти діалог, дотримуючись культури спілкування.
9) Дотримання мовленнєвого етикету у спорі, дискусії:
Оскільки діалогічне мовлення є емоційно забарвленим, спонтанним, має двосторонній характер, велике значення тут має міміка, жести поза і особливо етикет слухання. Той, хто слухає, має дати відчути тому, хто говорить, що він уважний.
Крім цього, варто формувати вміння звертатися, вітатися, прощатися, залежно від віку співрозмовників і обставин спілкування, просити, делікатно і переконливо відмовляти у проханні. Запропоновані ситуації мають бути наближені до життя (подякувати бабусі за смачний обід; розважити товариша, який впав з велосипеда; попросити маму допомогти розв’язати задачу; запропонувати братикові прибрати кімнату тощо).
За допомогою деяких вправ учні початкової школи вчаться будувати діалоги таких типів:
Завдання вчителя – навчити молодших школярів вільно володіти
діалогічним мовленням, постійно дбати про мовленнєву досконалість. Це одна з першочергових і актуальних проблем у системі мовної шкільної освіти. Така система роботи на уроках ефективно допомагає підвищенню рівня розвитку діалогічного мовлення, вдосконаленню інтонаційних умінь і навичок, розвитку зв’язного мовлення не тільки на уроках, а й у спілкуванні з рідними, друзями; виробляє культуру мовлення школярів.