Слайд 1
Як повеселитися на уроці з користю: три ідеї ігрових прийомів для старшокласників
Нестандартні форм роботи, які з’явились як альтернатива традиційним, загальноприйнятим нормам, є ніщо інше, як розвиток пройденого руху вперед з опорою на практичний вчорашній досвід з урахуванням інтересів сучасних дітей. Неабияка роль тут відводиться інтерактивним вправам та іграм.
Слайд 2
1. Ігровий прийом «Влучний мем»
Мем – будь-яка дотепна коротка інформація жартівливого змісту, яка стає загальновідомою. Найбільш популярними є меми у вигляді зображення з коротким змістовним текстом або кількасекундний відеозапис.
Мем – не просто жартівливе зображення. Це своєрідний культурний шифр, який можуть розтлумачити лише ті, хто володіє знаннями з цієї області.
Принцип: Запропонуйте учням придумати влучний мем про правила мовлення, зміст оповідання, біографію митця або ж певний термін. Головне завдання – зображення має бути змістовним, а жарт – дотепним.
Зауважте, що мем має будуватися на інформаційній та емоційній складових, а також у ньому має бути висвітлений певний парадокс (новий зміст загальновідомого). Тому при створенні мему доцільно застосовувати гру слів, оксюморони, переносне значення слів, метафори – ситуації, коли певне словосполучення набуває нового нетипового значення.
Як приклад, мем за творчістю І.Франка:
Для створення інтернет-мемів радимо використовувати зручний українськомовний сервіс iLoveIMG.
Слайд 3
2. Ігровий прийом «Допис у соціальних мережах»
Запропонуйте школярам уявити, що певний політичний діяч/письменник/поет/науковець, біографія і творчість якого вивчається у межах шкільної програми, жив би не колись давно, а був би нашим сучасником. При цьому збереглись би усі його таланти і вподобання. Як би він спілкувався з друзями, як би ділився своїми ідеями зі світом? Ймовірніше, як і більшість із нас, він був би активним користувачем соціальних мереж.
Принцип: Запропонуйте школярам, ґрунтуючись на реальній біографії певної видатної особистості, створити дописи у соціальних мережах (Facebook, Instagram, Twitter та інші), які б висвітлювали події з її життя.
Наприклад:
- думки і погляди на тогочасні події;
- ставлення та переживання відносно подій у особистому житті;
- тексти у блозі і коментарі близьких друзів;
- зміна геолокації в залежності від ключових подій у житті та інше.
Ось наприклад, таким міг би бути пост Івана Франка в Instagram після одруження (відповідне фото молодят, хештеги передають зміст і емоції, лайки і коментарі від тогочасних друзів).
Це можуть бути як окремі пости, що висвітлюють події з життя за конкретний проміжок часу, або ж профіль у соціальних мережах із різноманітними дописами.
Обов'язкова умова – ідеї осучаснення видатних особистостей мають ґрунтуватись на реальних подіях з їхньої біографії.
Ось приклад допису, який би міг написати Михайло Грушевський, якби в його час існували соціальні мережі:
Слайд 4
3. Ігровий прийом «Є така думка»
Нагадайте учням, що завдяки стилістиці можна передати у зовсім різних форматах один і той же зміст будь-якої інформації. Запропонуйте школярам «переписати» заголовки програмних, загальновідомих оповідань або переназвати історичні події від імені, наприклад:
- журналіста, який працює у «жовтому» виданні,
- сучасного блогера,
- середньовічного літописця,
- науковця тощо.
Принцип: Ведучий зачитує свої версії заголовків казок чи оповідань, а клас має здогадатися, про що саме йдеться. Головна умова – заголовок має якомога точніше передавати зміст твору чи історичної події з дотриманням стилю, при цьому не можна називати імена.
Приклад: Опис казки «Пригоди Буратіно» у різних версіях:
Від журналіста «жовтого» видання:
Відомого шоумена надурила обтесана колода.
Від блогера: Дерев'яний чувак крипово хайпонув на батькові гроші.
Від літописця: Сказання про дивовижне перевтілення звичайного дерева на борця зі злом.
Версія науковця: Принцип створення людиноподібної істоти з деревини й спостереження за наслідками цього експерименту.
Цей прийом можна втілювати у таких форматах:
Змагання класу: придумати заголовки літературних творів учні мають вдома, а у класі кожен зачитає свої версії.
Командне змагання: кожна спільнота має створити заголовок у певному стилі, перемагає та команда, чий заголовок більш влучний і з максимальним дотриманням стилю.
А. С. Макаренко писав: “Гра має важливе значення в житті дитини… Якою буде дитина в грі, такою вона буде й в праці, коли виросте. Тому виховання майбутнього діяча відбувається перш за все в грі…”
Ігра стимулює краще запам'ятовування й розуміння досліджуваного матеріалу, а також сприяє підвищенню мотивації й дозволяє тому, кого навчають, комплексно використовувати органи почуттів при сприйнятті інформації, а також самостійно й неодноразово відтворювати її в нових ситуаціях. Психологами неодноразово наголошено на необхідності педагогічного керівництва грою – під впливом раціонально організованої навчальної ігрової діяльності позитивні зміни особистості відбуваються ефективніше.