Як розрізняють добро і зло
Мета: допомогти учням розібратися, що називають добром, а що – злом, чому люди повинні вибирати між добром і злом, що таке добродійність; формувати активну життєву позицію; вчити аналізувати свої почуття і вчинки, аргументовано висловлювати власну думку; виховувати найкращі людські якості.
Очікувані результати: учні характеризують окремі події і явища як прояв добра і зла, пояснює критерії оцінки вчинків, наводить приклади порядності, людяності; розповідає, якою має бути і як повинна чинити добра людина.
Хід уроку
I. Мотивація навчальної діяльності.
Читання фрагмента казки Г.Х.Андерсена «Дюймовочка»:
II.Робота над темою.
Учитель звертає увагу учнів на те, що сьогодні вони дізнаються, як розуміють поняття «добро» і «зло», та представляє очікувані результати.
1.Проблемне запитання.
- Чому кожен повинен вибирати між добром і злом?
2. Уявний мікрофон.
Учитель. Наведіть приклади добрих і злих вчинків відомих вам героїв казок або мультфільмів.
Що ви вважаєте добром, а що – злом?
Учитель. Намалюйте доброго і злого героя в їхній стихії.
___________ - той, який робить людям добро, прихильно, приязно, чуйно до них ставиться; привітний, лагідний у взаєминах, сповнений ласки, приязні.
___________ - той, який відзначається доброю вдачею, лагідно і приязно ставиться до людини і до всього навколишнього.
___________ - що-небудь погане, недобре.
___________ - той, який сповнений злості, ворожнечі, недоброзичливості.
Довідка: благо, зло, добродій, добрий, злий, щирий, добродушний, щедрий.
Учитель. Ускладнимо завдання. Ми говорили про добрі й злі вчинки казкових героїв, а тепер обговорімо ваші вчинки. Згадайте ситуації, у яких вам доводилося вибирати між добром і злом, розкажіть ці ситуації й поясніть, чим ви керувалися, коли робили вибір.
Учитель. Ви розповіли про ситуації, у яких усе-таки вибрали добро.
А хіба не було у вашому житті ситуацій, у яких ви зробили інший вибір? Будьте чесні із самими собою, згадайте такі ситуації, як треба було вчинити? Що ви повинні були перебороти в собі? Можливо, хтось хоче розповісти про це вголос?
7. Відповіді на проблемні завдання.
III. Підбиття підсумків .
Підсумовуючи роботу дітей, учитель звертає увагу на те, що поняття «добро» і «зло» є визначальними. Не засвоївши, що таке добро і зло, людина не зможе насправді бути справжньою людиною.
Запитання до учнів.
IV. Скласти перелік добрих справ, які ви зробите за тиждень.