Як тебе не любити , Києве мій! Н.Забіла «Древній Київ»

Про матеріал
Мета: Дати уявлення про столицю нашої країни – Київ; ознайомити з історією виникнення міста; Розвивати навички виразного читання, працювати над введенням нових слів у мовленні учнів; Виховувати інтерес до історії рідного краю, бажання її вивчати.
Перегляд файлу

Тема. Як тебе не любити , Києве мій! Н.Забіла «Древній Київ»

Мета: Дати уявлення про столицю нашої країни – Київ; ознайомити з історією виникнення  міста;

Розвивати навички виразного читання, працювати над  введенням нових слів у мовленні учнів;

Виховувати інтерес до історії рідного краю, бажання її вивчати.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Обладнання: Фотоілюстрації Києва, малюнки поїзда, корабля, таблиця для гри «Літак», картки з буквами, малюнки старовинного Києва, книга «Повість минулих літ», портрет Нестора.

                                                    ХІД УРОКУ

І.Оргаційний момент.

Знову день почався, діти!

Всі зібрались на урок.

Тож пора нам поспішати –

Кличе в подорож дзвінок!

ІІ.Повідомлення теми і мети уроку.

-         Сьогодні у нас буде незвичайний урок. Ми помандруємо в одне старовинне місто України. А в яке – дізнаєтесь, коли до нього доберемось.  Так як дорога далека, то їхати будемо різними видами транспорту.

       Тож гаразд, часу не гаєм

       І в мандрівку вирушаєм.

 

ІІІ. Мовна розминка. Підготовча робота.

1.Гра «Вгадай слово»

- Щоб сісти в перший транспорт, ви повинні відгадати його назву. Послухайте речення і з перших букв кожного слова складіть назву транспорту:

Приємно Олегу їсти запашну диню. (Поїзд)

Вчитель виставляє малюнок поїзда.

2. Бесіда.

- Поки ми сидимо у теплому і зручному купе поїзда, давайте поговоримо.

- Як називається наша країна?

- Якої ми національності?

- Що таке Батьківщина для вас?

- З чого починається Батьківщина?

3.Конкурс на кращого читця вірша А.Костецького «Батьківщина»            ( напам’ять)

4.Гра « Через тунель скоромовок»

- Зараз наш поїзд в’їде в тунель. Щоб швидше  його проїхати, ви повинні пригадати скоромовки, які ми вчили, і правильно їх промовити. Від цього швидкість поїзда буде збільшуватись.

(Учні пригадують скоромовки, вправляються у їх промовлянні)

5.Розчитування. (Учні з картками працюють в парах)

-  А ось і перша несподіванка. Перед нами – гори, які поїзд не може подолати. Потрібна ваша допомога.

- Прочитаййте «Гори» слів, дивлячись на лінію.

                 сво  їх                            го   рі                            мі    сто

             тре       тій                    бра         ти                      на         род

          дру            гій                рач             ка                  сес           тра      

     зве                  ться          зві                   рі               нав              коло         

 

-         Гори  подолали. На чому ж помандруємо далі?

6. Гра «Літак»

- Пересідаємо у літак (вчитель виставляє таблицю на дошку). На таблиці угорі горизонтально розташовані літери, що позначають голосні звуки, а вертикально справа і зліва – кишені, в які учитель вставляє приголосні.

«Піднімаймося у небо», читаємо склади.(Учитель показує указкою ліворуч,від букв, що позначають приголосні звуки, які розміщені вертикально, до букв, що позначають голосні звуки: пта, пто, пту…

-         Пролетіли достатньо. Час вже і опустилися на землю. Опускаючись на аеродром, читаємо закриті склади.

 (Указка вчителя рухається від букв, що позначають приголосні звуки, і розміщені в кишеньках праворуч: авн, овн, увн,.)

7. Читання речення « на хвильках»

-Ми майже на місці. Але перед нами розкинулась  велична і могутня ріка, найбільша і головна в Україні.

- Що ж це за річка?

- На чому ми її перепливемо? (Вчитель виставляє таблицю корабля з хвильками).

Вив                   ми                   ле                но                  кра

 

 

             чай                  ну                   рід                 го                          ю

-         Для чого вивчати минуле, історію Батьківщини?

8.Робота над загадкою

- А ось і місто, до якого ми їхали ( учитель відкриває дошку з фотоілюстраціями Києва) Відгадайте його назву:

Воно відоме в світі,

Каштани  в ньому квітнуть.

Будинки всі високі,

Дніпро тече широкий.

Ворота золотії

Стоять, мов чародії.

Віддавна – це столиця,

Ну, хто з вас здогадається,

Як місто називається? (Києв) В.Байкова.

-         Що ви знаєте про Київ?

9.Читання деформованого тексту.

- Який він зараз – Київ? Прочитайте про це текст. ( з дошки)

ївКИ  - жеду ливеке і кравеси томіс. Він розташований ан ремезі праДні .

лиВуці у єКиві рис готі. Ан хни красуються  довучі дівбулі. роШикі ливуці садобжені  редевами. А більнайше – кашнівта. рівЧаний ашн  їКив!

ІV. Опрацювання оповідання Н.Забіли «Древній Київ»

1.Підготовча бесіда.

- Ось ми побачили, який Київ гарний. А чому його називають древнім?

Він існує давно. А значить, у нього є своя історія, славне минуле. Подивіться, як виглядав Київ у минулому. Найдавніша спроба вияснити походження Києва – це літопис «Повість минулих літ». Цей літопис вперше переказує легенду про виникнення міста Києва.

Записав цю легенду монах Києво-Печерського монастиря Нестор.

Легенда – це народне оповідання про якість події чи життя людей з елементами казковості, фантастики.

Уявіть собі, як він у глибокій задумі годинами стояв над Дніпром, слухав розповіді оповідачів, а потім повертався у тісну кімнату монастиря і писав безсмертні рядки « Повісті минулих літ».

Переписала цю легенду поетеса і письменниця Наталія Забіла і назвала її «Древній Київ».

2.Читання оповідання вчителем.

- Про кого розповідається у цій легенді?

- Хто заснував місто Київ?

3.Словникова робота. (На дошці)

князь               князів                 князював

рід                    народ                    родинами

Кий                  Київ                       київські

Щек                Щекавиця

Хорив             Хоривиця

-         Прочитайте слова за стрілками. Чим ці слова цікаві?

-         Поясніть, чому деякі слова пишуться з великої букви?

4.ФІЗКУЛЬТПАУЗА

Ми мандруєм (2 рази)

Україною крокуєм.

Ось побачили Карпати:

як вершину

нам дістати? Заглядаєм в озерця –

не  торкнутися нам дна!

Так ми довго, довго йшли,

Поки в Київ не прийшли.

5.Повторне читання оповідання мовчки.

- Які незрозумілі слова ви зустріли у тексті?

- Назвіть імена братів і їх сестер.

6.Вибіркове читання оповідання мовчки.

- Як називався давній народ, який оселився над Дніпром?

_ Прочитайте, як жили поляни.

-         Де жил и три брати і їх сестра?

-         Де поселився Щек? Прочитайте, як називалась друга гора?

-         Де посилився Хорив?

-         Прочитайте, що збудували брати. Як назвали місто?

-         Доведіть,що Кой був славним, мужнім князем.

-         Чи любив Кий своє місто?

-         Як називається річка, що впадає в Дніпро? Чому така назва?

-         Чи схоже це оповідання на казку?

7.Переказування уривку твору. Робота в парах.

- Щоб не заблукати вулицями Києва, попрацюйте парами. Підготуйтеся до переказу: де  жили брати, якою була місцевість. Кожен з пари готує свою частину. Відповівши на запитання, у вас вийде зв’язна розповідь.

V. Підсумок уроку.

1.Розгадування кросворда.

- Помалу підходить до закінчення наша мандрівка, вже час повертатися додому. Це ми зможемо зробити вмить, якщо всі разом прочитаємо вислів. А з’явиться він, коли правильно розгадаєте кросворд:

КИЇВ - …..  УКРАЇНИ.

Завдання для кросворду:

1.Ким доводиться Либідь Кию, Щеку, і Хориву?

2.Хто вперше записав легенду про створення Києва?

3.Як називається давній народ, який оселився над Дніпром?

4.Як звали сестру?

5.Як звали першого брата?

6.Як називалась друга гора?

7.Як називалась гора, на якій поселився Хорив?

- Прочитайте мовчки слово, що вийшло по-вертикалі. Прочитайте вираз в голос. Закрийте очі і повторіть цей вираз по пам’яті.

(Вчитель в цей час закриває дошку з фотоілюстраціями Києва).

-         Ось ми і вдома. Куди ж ми подорожували?

VІ. Домашнє завдання.

-         На пам’ять про цю розповідь у нас залишився вірш Миколи Чернявського “Рідний край», який ви вдома навчитесь виразно читати, передаючи голосом замилування красою рідного краю

-         А вам бажаю бути гідними послідовниками наших предків. Будьте працьовитими, чесними, розумними, сміливими, добрими людьми.Любіть землю, на якій ви народились і живите, і на якій жили наші предки.Адже вони були засновниками українського народу. А кожна людина повинна знати і пам ‘ятати, якого вона роду.

 

 

 

docx
Додано
4 лютого
Переглядів
68
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку