Урок 40
Тема: Клітина. Як живуть і чим відрізняються клітини різних організмів
Будова, різноманітність та функціонування клітин (на прикладі клітин рослин, тварин, грибів, бактерій).
Мета: ознайомити учнів із поняттям « клітина», «органели»,сформувати уявлення про будову клітин, значення органел для живого організму; систематизувати знання про будову клітин тварин, рослин, грибів; розвивати навички самоорганізації, мотивації на ефективну навчальну діяльність; виховувати екологічну свідомість.
Обладнання: ілюстративний матеріал до теми уроку
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку
І. Організаційний момент
1. Привітання, створення доброзичливої атмосфери. Налаштування на продуктивну навчальну діяльність.
ІІ. Актуалізація опорних знань
- Що таке «класифікація» організмів?
- На які групи поділяються живі організми?
- Назвіть рівні організації організмів та їх ознаки.
ІІІ. Мотивація навчання учнів і повідомлення теми, мети та завдань уроку
Оголошення теми уроку
ІV. Вивчення нового матеріалу
https://www.youtube.com/watch?v=MfUZnjVUqW4
Органели - постійні складові клітини, які мають певну будову та виконують різноманітні функції, забезпечуючи життя клітин.
Клітина має таку складну структуру, що її можна порівняти з містом. Прогуляймося його вуличками (мал.149). Щоб потрапити в це загадкове місто, потрібно спочатку перейти через кордон, який буде нагадувати гнучкий міцний паркан - мембрану. Однак, потрапити в клітину нелегко, адже мембрана не тільки її оточує, а й захищає від зовнішніх впливів. У ній є «ворота з охороною» - спеціальні молекули білків, які не пропускають у клітину складні й небезпечні речовини, та не випускають потрібні. А клітини рослин, грибів і бактерій над мембраною мають ще додатковий захист як мур - клітинну стінку.
Мал. 149. Місто Клітина
Розпізнайте які органели клітини ховаються за зображеними об’єктами міста.
Спробуйте знайти спільні та відмінні риси у будові клітин рослини і тварини.
V. Осмислення, узагальнення та систематизація знань
1. Виконання вправи за посиланням
https://www.liveworksheets.com/w/uk/biologiya/2156371
2.Характеристика функцій органел.
VI. Підбиття підсумків уроку
1. Рефлексія емоційного стану і рівня засвоєння навчального матеріалу.
2. Коментоване оцінювання роботи класу, окремих учнів на уроці
VIІ. Домашнє завдання
- опрацювати матеріал підручника щодо вивченої теми (§ 40)