Тема уроку: Як зрозуміти мову музики?
Мета:
Музичний матеріал: Л.ван Бетховен «Тема з варіаціями», Д.Шостакович «Вальс-жарт», укр.нар.пісня «Повертайся ластівко», А.Філіпенко «Веснянка».
Обладнання: ноутбук; музичні інструменти, портрети композиторів, ілюстрації.
Тип уроку: урок – казка.
Хід уроку:
1. Організаційний момент
Перевірка готовності класу до уроку
Музичне вітання
Дзень-дзелень дзвенить дзвінок
Вже почався наш урок
Добрий день, добрий день!
Урок музики почався,
Кожен з нас приготувався,
Дзвонить дзвонить дзень-дзелень-
Всім ми скажем добрий день!
2. Актуалізація опорних знань
Хто з нас змалку не був закоханий у чудовий світ казки? – Таких нема…
Дюймовочка, Буратіно, Вовк і семеро козенят, Івасик-Телесик – вони стали нашими друзями на все життя. Улюблені герої відображені в прозі, поезії, образотворчому мистецтві; живуть вони і в музиці.
Сьогодні, діти, ми створимо свою музичну казку: помандруємо квітковими стежинами й завітаємо до музичного королівства.
Та щоб достойно себе показати, ми повинні пригадати усе, що вивчали на уроках музичного мистецтва .
Тож починаймо…
- А розпочнемо ми урок із гри
Гра «Маракаси»
І за допомогою цього чарівного інструменту ми з вами пограємо у гру. А правила гри такі:
Питання:
3. Мотивація навчальної діяльності
- щоб дізнатись, про що ми будемо говорити на уроці, погляньте на дошку
(замок, принц..)
4. Основна частина
Кожен вид мистецтва має свою мову. Література використовує слова, образотворче мистецтво «розмовляє» мовою ліній і кольорів, хореографія – мовою рухів… Музика – мистецтво звуків. Саме з них складається музична мова
Звуки поєднуються у мотиви, мотиви - у фрази, а фрази – у речення, які виражають певну музичну думку. Мелодія може звучати гучно і тихо, повільно і швидко. Вона буває веселою і сумною, грайливою і похмурою. І кожна людина відчуває цей настрій і розуміє його.
Якщо ви будете уважними, то обов’язково навчитеся розуміти цю дивовижну мову.
Готові? – Вирушаймо у казку.
(на дошці ілюстрації)
В одному королівстві жив принц, який дуже полюбляв гуляти садом. Замріявшись, хлопець заблукав між дерев і не помітив як опинився на галявині квітів. Парубок підвів очі і оторопів – перед ним стояла чарівниця у бузковому вбранні та діамантовій короні, з інструментом у руках.
Так, вона грала на флейті.
4.1. Слухання музики
«Вальс-жарт» Д.Шостаковича
Її улюблений композитор …Дмитро Шостакович – один із найвідоміших композиторів світу. Російський композитор, педагог. Він був середнім з трьох дітей у сім'ї. Почав творити музику з 9 років. Як і кожна людина композитор любив жартувати, але його жарти були не звичайні, а музичні.
І саме його твір, який має назву «Вальс-жарт», ми з вами послухаємо… Слухайте та подумайте над запитанням:
Який характер музичного твору?
(закриті очі)
Заслухавшись принц не помітив як Фея зникла, лише флейта залишилась про дивну зустріч. Засмучений юнак повернувся до палацу, наступного дня він вирушив на галявину, сподіваючись побачити Фею.
Йдучи садом хлопець дістав флейту – заграв. І ось диво – Фея з’явилася.
Принц сказав їй:
1 завдання
Пригадайте музичні твори за малюнками
2 завдання
Пригадайте назви музичних творів та їх авторів
3 завдання
Проплескайте ритмічну вправу.
4 завдання
Виконайте вправу «Ромашка»:
Уявлємо перед собою ромашку. Вдихніть її аромат. Робимо спокійний і повний вдих.
І ніби дмемо на неї - видихаємо – видих довгий і плавний,
Завдання виконано.
Шлях пройдено.
І ось погляньте куди потрапив принц?
Відомого німецького композитора, піаніста - Людвіга вана Бетховена. Автор відомих музичних концертів для різних інструментів з оркестром. Рано втратив слух, але це не завадило йому творити музику. Назва твору «Тема з варіаціями»
Послухайте і скажіть:
Прийшов час познайомитись із мешканцями музичного замку, але ми не зможемо ввійти у нього доки не виконаємо завдання вартового.
Фізкультхвилинка
Увага на дошку. Хто є в замку?
З ким ви вже знайомі?
«ДИНАМІКА»
Пригадайте, що таке динаміка? Це сила звуку. Бувають музичні твори тихі, наприклад, колискова, а бувають дуже яскраві і гучні, наприклад, наш марш. Згадаймо, як у музиці позначається динаміка
(Учитель показує картки з динамічними відтінками, учні їх називають)
«РИТМ» Скажіть, де ми можемо почути або відчути ритм? (Відповіді дітей).
Який із музичних інструментів створений для того, щоб відбивати ритм? (барабан). Абсолютно вірно. Де ми можемо почути барабанний дріб? (на параді, в оркестрі). Перекладається марш як «ходьба».
Маршем називають музику, під яку зручно йти в строю, з чітким, енергійним ритмом.
А тепер для вас завдання від пана Ритма
Гра «Повтори ритм»
«ТЕМБР» Яке цікаве слово. Що воно означає? (відповіді дітей). Тембр - це забарвлення звуку. Кожен із наших голосів так само як і кожен із музичних інструментів має свій тембр.
Пограємо з вами в гру.
Гра «Чий голос?».
Умови гри: один учень закриває очі і вгадує, хто з хлопців вимовив слово «тембр». Гра проводиться з трьома - чотирма учнями.
А тепер подивіться ще раз на дошку, на музичні інструменти. Зараз ви почуєте звучання одного з цих інструментів. Слухайте музику уважно. Якщо ви зрозумієте, який інструмент її виконує, можете зобразити під музику гру на ньому.
Звучить «Німецька пісенька» П.І. Чайковського на фортепіано (фрагмент), «Весна» Антоніо Вівальді з циклу «Пори року» на скрипці (фрагмент).
Учні імітують гру на музичному інструменті, який звучить в даний момент.
«Мелодія»
Мелодія – це одноголосна музична думка, яка може передавати різні настрої, почуття. У перекладі з грецької – «спів пісні», «наспів»
Королева пропонує пригадати твори і визначити: яка мелодія за характером та розділити її на фрази
«Темп»
Це швидкість виконання муз.творів.
Які ми знаємо темпи у музиці?
То з якими мешканцями музичного королівства ми вже знайомі?
Темп
Мелоді
Тембр
Ритм
Що ви можете мені сказати про ці засоби музичної виразності?
Попереду у нас ще багато знайомств. На наступних уроках нас чекають знайомства із музичними ладами – брат мажор і мінор, інтонацією, музичною формою…
Ми з вами прослухали багато музичних творів музичного королівства, і я думаю, що їм теж цікаво прослухати і наш спів.
А що треба зробити перед тим, як почати співати?
Що таке роз співка? Це вправа для голосу. А для чого потрібна роз співка? Щоб приготувати голоси до співу.
- Отож, щоб наша пісенька гарно звучала повторимо поспівку «Киця зажурилася»
4.3. Вокально-хорова робота
Повторення «Веснянки» А.Філіпенка
Прослухайте і дайте відповідь на запитання:
Про що йдеться? (Слухаємо)
Розучування пісні
Як називається пісенька?
Який характер?Темп?Настрій?
Вчимо слова
Продовження роботи над піснею «Зацвіла в долині»…
5. Підсумок урок
Чи сподобалось вам подорожувати?
Я думаю принцу і мешканцям музичного замку наш спів сподобався
Чи справдились ваші очікування?
- Наш урок добіг до кінця, а зараз продовжіть фразу
На уроці мені сподобалось….Я хотіла б …Не вдалось..
Тема уроку: Як звучать музичні інструменти
Метою уроку було:
Початок уроку був організованим. Тривалість організаційного моменту та хвилинки психологічного налаштування були короткими. Темп ведення уроку – оптимальний.
Учні спільно з учителем визначили тему, мету, та завдання уроку.
Для активізації уваги учнів під час мотивації навчальної діяльності була запропонована гра « Сопілка».
Структкра уроку, на мій погляд, відповідає меті, завданням та типу уроку. Етапи уроку були логічно пов’язані, плавно переходили один в інший. На кожному із етапів підбивалися підсумки. Учні спільно з вчителем робили висновки. Використані прийоми та методи сприяли кращому засвоєнню навчального матеріалу.
Діти прониклися темою. Велика кількість дітей залучена до роботи, були використані різні цікаві форми, методи та види роботи, а саме
словесний (бесіда);
Намагалася створити атмосферу зацікавленості. В кінці уроку був зроблений підсумок. Вважаю, що триєдина мета досягнута, завдання виконані.
Щоб досягти мету уроку, використала нетипові підходи до структури уроку
методи:
1) ілюстративний метод;
2) частково-пошуковий;
3) проблемний метод.
і форми:
1) бесіда;
2) аналіз;
3) практична робота;
Forte-fortissimo – дуже-дуже голосно (fff).
Fortissimo – дуже голосно (ff).
Forte – голосно (f).
Mezzo-forte – напівголосно, не зовсім голосно (mf).
Mezzo-piano – притишено, майже тихо (mp).
Piano –тихо (p).
Pianissimo – дуже тихо (pp).
Piano-pianissimo – дуже-дуже тихо (ppp).