ЯК ЗВІРІ ПРИСТОСУВАЛИСЯ ДО ЖИТТЯ ВЗИМКУ?

Про матеріал

Урок побудований за методикою критичного мислення. Діти протягом усього уроку вчаться спостерігати, аналізувати, дізнаватися, робити висновки. В ігровій формі закріплюють отримані знання. Намагаюся добирати дітям вправи, форми роботи, методики, технології які б дали їм можливість застосувати свої знання безпосередньо у життєвих ситуаціях.

Перегляд файлу

Дата: 26.02.2015 р.

Клас: 2-А

Школа: Володимир-Волинська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №1

Вчитель: Адамчук В.Г.

Предмет: природознавство.

Тема. ЯК ЗВІРІ ПРИСТОСУВАЛИСЯ ДО ЖИТТЯ ВЗИМКУ?

Мета: - сформувати в учнів уявлення про те, як зимують звірі;

  • вчити класифікувати та систематизувати ознаки звірів;
  • вчити працювати в групах, представляти результати досліджень;
  • встановити найпростіші зв‘язки між живою і неживою природою,

між різними видами тварин, зокрема звірів;

  • розвивати особистість школяра через підсилення  творчих, моральних та соціальних основ;
  • розвивати спостережливість, логічне мислення, вміння робити висновки;
  • формувати вміння застосовувати нові знання;
  • формувати  у школярів комунікативні уміння;
  • виховувати дбайливе ставлення до тварин, любов до природи рідного краю;
  • розвивати мовлення, мис­лення;
  •  виховувати допитливість, любов до тварин, що мешкають у лісах.

Обладнання: картки, предметні малюнки з зображенням тварин, «Мішечки здоров’я», ялинка штучна з іграшками звірятами, морква, буряк, сіно, шишки, горішки, 

Тип уроку: комбінований

                                  Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

1. Дихальні вправи.

Для того, щоб урок пройшов не марно, нам потрібно напустити повні груди повітря, тобто запустити кисень в грудки.

2. Мотивація навчальної діяльності. Гра «Закінчи  речення»

- Діти, чи потрібний нам урок з природознавства?

Урок природознавства мені подобається тим…

Я хочу навчитися…

Девіз нашого уроку:

Не просто слухати, а чути.

Не просто вчити, а міркувати.

Не просто дивитися, а бачити.

Дружно й плідно працювати.

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

1. Фенологічні спостереження.

Сьогодні  26  лютого 2015 року.

Стан неба…

Температура повітря…

Напрям вітру….

Опади…, інші явища природи… .

Раніше спостерігали, якщо в цей день танув сніг, то весна обіцяла бути теплою і швидкою, і навпаки, похмурий день передбачав холодну і затяжну весну.

Чим холодніше в цей день, як і під час усього останнього тижня лютого, тим більш жарким і сухим буде літо.

  • А які зміни відбулися у живій природі? 

Зявляються первоцвіти, підсніжники. У ведмедиці  підростають у барлозі ведмежата,  у борсука народилися сліпі та немічні борсученята, які живляться материнським молочком.

Іменини: Ганна, Артемій, Василь, Віра.

2. Гра «Так чи ні?»

  • Сонце стоїть низько на небосхилі. (Так)
  • Річки й ставки вкриті льодом. (Ні)
  • Падають рясні дощі. (Ні. Сніг.)
  • Небо часто вкривають темні хмари. (Так)
  • Всі дерева стоять голі. (Ні. Хвойні дерева зелені.)
  • Температура повітря нижча нуля? (Ні. Вища.)
  • Зявляються первоцвіти, підсніжники. (Так)

— Які зміни сталися в неживій природі з настанням зими? (Сонце

з'являється ненадовго, піднімається невисоко, дає мало тепла і світла, похо    лоднішало. річки замерзли, опади — сніг.)

Безумовно, зміни в неживій природі вплинули на життя тварин.

3. Перевірка домашнього завдання

— Розкажіть, за якими птахами ви спостерігали взимку.

— Розкажіть про зимове життя синичок, горобців та голубів. Як ви вва­жаєте, чому вони не відлітають у теплі краї?

http://img09.olx.ua/images_slandocomua/118090381_1_644x461_godvnichka-dlya-ptahv-ternopol.jpg4. Гра «Розмісти всіх на свої місця»

 На столі лежать зображення птахів. Дитина підходить, називає птаха. Якщо птах зимуючий – кріпить до годівнички, пояснити чим живиться, якщо перелітний, то прикріпити до ялинки.

III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

— Сьогодні ми продовжуємо досліджувати світ тварин взимку, а саме кого здогадайтеся виконавши завдання від Сойки.

Вчитель дістає з кошика шишки(вирізані з  картону, на зворотньому боці написані букви). Після відповіді дітей на  запитання вчитель повертає малюнок і прикріплює букву на дошку.

http://s50.radikal.ru/i129/0812/27/bfeeae20a366.png          З – які групи тварин ви знаєте? – назвіть їх ознаки.

          В – де ділися комахи?

           І – як рятуються від холоду і голоду птахи?

           Р – які птахи не відлітають у вирій?

           І – як ми можемо допомогти птахам?

Завдання: закріпити знання про звірів, отримані раніше на уроках, та дізнаєтися більше нових нового, а саме, хто із звірів залягає у сплячку, а хто продовжує вести активний спосіб життя.

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Гра «Хто зайвий?» (звірі розміщені під ялинкою)

Пес                                  ведмідь

Кабан                              кіт

Заєць                               вовк

Лисиця                            білка

- Назвати предмети одним словом, обєднати в одну множину.

- На які дві групи можна поділити цих тварин? (дикі та свійські)

Я знаю, що свійські тварини живуть…

Я знаю, що дикі тварини живуть…

Я вмію відрізняти тварин …

Якщо не вмію, то навчуся.

2. Пояснення матеріалу з мультимедійним супроводом

1. Гострі голки стирчать із клубочка- 
Не пошиєш ти ним сорочку. 
Цей клубочок по лісу гуляє, 
Добрих друзів своїх він шукає. 
Цей клубочок з колючок 
Має назву … ( їжачок.) 
2. Їжак дуже міцно спить. Може пробути без їжі під час сплячки 236 діб. 
Під час сплячки у нього навіть знижується температура ( + 2 ) Спить у нірці, утепленій мохом, листям, травою. Яблука не їсть, а просто чистить ними свої голочки. 

Зображувальний ряд: їжак у кублі під пеньком, борсук у норі, ведмідь у барлозі.

— Які звірі взимку ведуть активний спосіб життя?

— Вепри вночі викопують цілі траншеї, вишукуючи під снігом жолуді. Або влаштовують набіги на поля. Може, там випадково щось їстівне залишилося? Лисиці — мишкують, ловлять мишей під снігом. Хижаки вовки темними но­чами бродять лісом у пошуках поживи. Велетні лосі поодинці і родинами хо­дять лісом, об'їдаючи кору і гілки осики, горобини, берези.

Загадка. 
Зимою в білому, як сніг, 
А літом в сірому гуляє. 
Вловить його ніхто не зміг 
Тому що довгі ноги має. ( Заєць. ) 
2. Цікаво знати ! 
- Заєць дуже обережний. Перед сном (спить вдень) він наробить стільки слідів, що не кожний з його ворогів розбереться. Потім з розгону стрибає вбік і там спить. 
- Зайцям легше бігти вгору , ніж донизу. Це пов’язано з тим , що у зайців передні лапи довші, ніж задні .

3. Робота з мішечками здоров’я

        Білочка запасла в декількох дуплах горіхи, Гриби , жолуді, тепер стрибає по деревах, шукає свої комори. А в сильний мороз ховається у своєму теплому гніздечку, де повно сухого моху і трави, та й ще затуляє вхід до нього своїм пухнастим хвостиком.

Лось. 
1. Гарний, дужий, довгоногий. 
Мов корону, носить роги. 
Та вона така важка – 
Не втечеш від хижака ! 
Взимку скинув роги – й ось – 
До весни безрогий …. ( Лось.) 
2. Лось має найбільші роги серед звірів України. Їх вага 20 – 25 кг , розмах – 1,5м. 
Лось, не розганяючись, може перестрибнути паркан вищий 2м. Щороку в листопаді – грудні лось скидає свої роги. 
В квітні – травні вони відростають. У лосих рогів немає. 

1. Прийшла кума із довгим віником 
На бесіду із нашим півником, 
Схопила півня на обід. 
Та й замела мітлою слід. ( Лисиця. )

4. Пухнастий , рудий хвіст – кермо під час бігу. 
Ноги у лисиці тонкі, кігті короткі і тупі. Має гарний слух і нюх, добре бачить вдень і
вночі. Лає, як собака. Полює на мишей , куріпок , зайців. 

— Чому їжак узимку спить, а заєць — ні?

— Складіть ланцюг живлення у зимовому лісі.

5.   Фізкультхиилинка

Сірий зайчик сів і жде 
Спритно вушками пряде. 
Зимно зайчику стоять
Треба трішки пострибать. 
Стриб – скок, стриб – скок , 
Треба зайцю пострибать.

6.   Робота за підручником (с. 84-85)

— Пригадайте, як звірі восени готуються до зими. Чому вони накопичують жирові запаси? Для чого звірі на зиму змінюють своє хутряне вбрання?

— Роздивіться фотографії на с. 84 і порівняйте, як змінилося забарвлення хутра у білки та козулі взимку? Чому?

— Хутро у звірів узимку стає густішим, з’являється підшерсток, теплішим і набуває світлішого за­барвлення.

— Як змінилося забарвлення хутра у лося, благородного оленя?

— Що розповіла Синьокрила Сойка про зимове життя звірів?

— Де взимку сплять їжаки? Чи роблять вони запаси на зиму? Які ще звірі залягають на зиму спати?

 

  • Усім звірам сутужно взимку із кормом. Тому, трапляється, тримаються   

вони там, де поживи більше, ближче до житла людини.

- Як ви розумієте прислів’я « вовка ноги годують»

 Що гонить звірів з лісу?

Що страшніше тваринам: холод чи голод?

ХОЛОД                          ГОЛОД

__________________    _____________________

( Для чого людям потрібна їжа? Щоб жити, працювати ,грітися)

Їжа- джерело енергії. тепла. Коли ви не їсте , то у вас нестає сил щось робити , бігати, грітися навіть , ходити, щоб знайти Їжу. Голодні тварини мають більше шансів замерзнути

7. «Погодуй тваринку» (ілюстрації тварин)

        Білка – гриби, горіхи, шишки, жолуді;

        Лось – сіно, трава,листя.

        Їжак – мишка.

        Заєць – капуста, морква,гілки.

        Ведмідь – риба, малина.

        Мишка – кукурудза, зерно, морква, бурячок.

8. Гра «Гостинці для звірят»

G:\МО\2013-2014 н.р\Тиждень початкової школи 2013-2014 р\5 день\фото учнівське про птахів\Бадзюнь 1-А\P1270234.JPG   G:\МО\2013-2014 н.р\Тиждень початкової школи 2013-2014 р\5 день\фото учнівське про птахів\Бадзюнь 1-А\P1270238.JPG

Сіно – лось, олень, зубр,

Віник з дерева – зайчик, козуля…

Морква, капуста, буряк – кабан, заєць…

Сіль – лосі,  олень

Чому шукають сіль?

  • Щоб не захворіти.
  • Що добре дихати носиком.
  • Для покращення травлення.
  • Для зміцнення кіток, у оленя та лося міцніші роги.

9. Вправа «Уяви»

Закрили очки. Уявили купку солі. Лизніть. Чому скривилися?  Яка сіль на смак?

Буває, коли зима малосніжна, така як цього року, покидаються і бродять лісом ведмеді. Їх називають шатунами. Вони агресивні  та небезпечні при зустрічі. Для того, щоб підживитися ведмеді можуть відправитися на риболовлю.  А коли річка чи ставок сковані кригою, чи легко спіймати рибку. Що роблять люди під час зимової рибалки.

  • Для кого ще  корисні ополонки? (Для рибок).
  • Що вставляють люди у лід, щоб рибкам доходив кисень? (Очеретинку)

10. Фізкультхвилинка

Давайте і ми відправимося на зимову риболовлю.

Торбу на плечі бух.

Ополонку можна пробити залізним стержнем, а можна буром прокрутити.

Крутимо бур лівою рукою.

Крутимо бур правою рукою.

 Взяли зимову маленьку вудку. Закинули в ополонку. Ловимо рибку стоячи. Не виходить, присіли, зловили, присіли зловили,  але в розумних межах.

Помахали рукою рибкам до весни.

11. Робота з тлумачним словником («Тематичний словник школяра» К.С. Прищепа)

1 ряд – прочитати мовчки опис тварини на с.194. Інші діти класу мають відгадати хто це. (Лось)

2 ряд – с. 193 (Кріт)

3 ряд – с.191 (Білочка)

Зимние поделки СолнушкиV. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ

1. Гра «Так —ні»

— Чи вірите ви, що...:

  • взимку у ведмедиці народжуються ведмежата?
  • білка всю зиму спить у дуплі?
  • заєць узимку живиться тими запасами, які він приготував з осені?
  • лисиця ловить мишей під снігом?
  • лось скидає роги навесні?
  • зайцям легше бігти вгору , ніж донизу?
  • Сіль тваринам в розумних межах шкідлива?

2. Робота на карточках

Знайдіть де чиї сліди. Хто зайвий на малюнку? Чому?

VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ.

Послух вірш. З’ясуйте , якої допомоги вини від вас чекають.

Холодно взимку зайчатам і білці,

 Песику в будці, в сараї корівці.

Мерзнуть у котика лапки і вуха,

 Мерзне ворона в лиху завірюху.

В будку Шарикові настеліть соломи,

 Зайчикові покладіть під кущик

Кілька морквинок, листочок капусти.

Теплу корівці поставте водичку,

Птицям насипте крихт в годівничку.

 Як допоможете дружно, малята,

 Виживуть взимку птахи і звірята.

 А тепер скажіть що саме ви робите для друзів тварин?

— Що нового дізналися на уроці?

— Як переживають зиму звірі?

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

С. 84-85.

— Пригадайте казки і мультфільми, у яких розповідається про зимове життя звірів.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Володимир-Волинська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №1

 

 

 

Урок з природознавства

у 2 класі за підручником

Ірини Грущинської

за темою

«ЯК ЗВІРІ ПРИСТОСУВАЛИСЯ

ДО ЖИТТЯ ВЗИМКУ?»

Підготувала:

вчитель початкових класів

Адамчук В.Г.

 

 

 

 

 

 

 

 

   2015 р.

1

 

docx
Додано
7 серпня 2018
Переглядів
2304
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку