Урок побудований за методикою критичного мислення. Діти протягом усього уроку вчаться спостерігати, аналізувати, дізнаватися, робити висновки. В ігровій формі закріплюють отримані знання. Намагаюся добирати дітям вправи, форми роботи, методики, технології які б дали їм можливість застосувати свої знання безпосередньо у життєвих ситуаціях.
Дата: 26.02.2015 р.
Клас: 2-А
Школа: Володимир-Волинська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №1
Вчитель: Адамчук В.Г.
Предмет: природознавство.
Тема. ЯК ЗВІРІ ПРИСТОСУВАЛИСЯ ДО ЖИТТЯ ВЗИМКУ?
Мета: - сформувати в учнів уявлення про те, як зимують звірі;
між різними видами тварин, зокрема звірів;
Обладнання: картки, предметні малюнки з зображенням тварин, «Мішечки здоров’я», ялинка штучна з іграшками звірятами, морква, буряк, сіно, шишки, горішки,
Тип уроку: комбінований
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
1. Дихальні вправи.
Для того, щоб урок пройшов не марно, нам потрібно напустити повні груди повітря, тобто запустити кисень в грудки.
2. Мотивація навчальної діяльності. Гра «Закінчи речення»
- Діти, чи потрібний нам урок з природознавства?
Урок природознавства мені подобається тим…
Я хочу навчитися…
Девіз нашого уроку:
Не просто слухати, а чути.
Не просто вчити, а міркувати.
Не просто дивитися, а бачити.
Дружно й плідно працювати.
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1. Фенологічні спостереження.
Сьогодні 26 лютого 2015 року.
Стан неба…
Температура повітря…
Напрям вітру….
Опади…, інші явища природи… .
Раніше спостерігали, якщо в цей день танув сніг, то весна обіцяла бути теплою і швидкою, і навпаки, похмурий день передбачав холодну і затяжну весну.
Чим холодніше в цей день, як і під час усього останнього тижня лютого, тим більш жарким і сухим буде літо.
З’являються первоцвіти, підсніжники. У ведмедиці підростають у барлозі ведмежата, у борсука народилися сліпі та немічні борсученята, які живляться материнським молочком.
Іменини: Ганна, Артемій, Василь, Віра.
2. Гра «Так чи ні?»
— Які зміни сталися в неживій природі з настанням зими? (Сонце
з'являється ненадовго, піднімається невисоко, дає мало тепла і світла, похо лоднішало. річки замерзли, опади — сніг.)
— Безумовно, зміни в неживій природі вплинули на життя тварин.
3. Перевірка домашнього завдання
— Розкажіть, за якими птахами ви спостерігали взимку.
— Розкажіть про зимове життя синичок, горобців та голубів. Як ви вважаєте, чому вони не відлітають у теплі краї?
4. Гра «Розмісти всіх на свої місця»
На столі лежать зображення птахів. Дитина підходить, називає птаха. Якщо птах зимуючий – кріпить до годівнички, пояснити чим живиться, якщо перелітний, то прикріпити до ялинки.
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
— Сьогодні ми продовжуємо досліджувати світ тварин взимку, а саме кого здогадайтеся виконавши завдання від Сойки.
Вчитель дістає з кошика шишки(вирізані з картону, на зворотньому боці написані букви). Після відповіді дітей на запитання вчитель повертає малюнок і прикріплює букву на дошку.
З – які групи тварин ви знаєте? – назвіть їх ознаки.
В – де ділися комахи?
І – як рятуються від холоду і голоду птахи?
Р – які птахи не відлітають у вирій?
І – як ми можемо допомогти птахам?
Завдання: закріпити знання про звірів, отримані раніше на уроках, та дізнаєтися більше нових нового, а саме, хто із звірів залягає у сплячку, а хто продовжує вести активний спосіб життя.
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Гра «Хто зайвий?» (звірі розміщені під ялинкою)
Пес ведмідь
Кабан кіт
Заєць вовк
Лисиця білка
- Назвати предмети одним словом, об’єднати в одну множину.
- На які дві групи можна поділити цих тварин? (дикі та свійські)
Я знаю, що свійські тварини живуть…
Я знаю, що дикі тварини живуть…
Я вмію відрізняти тварин …
Якщо не вмію, то навчуся.
2. Пояснення матеріалу з мультимедійним супроводом
1. Гострі голки стирчать із клубочка-
Не пошиєш ти ним сорочку.
Цей клубочок по лісу гуляє,
Добрих друзів своїх він шукає.
Цей клубочок з колючок
Має назву … ( їжачок.)
2. Їжак дуже міцно спить. Може пробути без їжі під час сплячки 236 діб.
Під час сплячки у нього навіть знижується температура ( + 2 ) Спить у нірці, утепленій мохом, листям, травою. Яблука не їсть, а просто чистить ними свої голочки.
Зображувальний ряд: їжак у кублі під пеньком, борсук у норі, ведмідь у барлозі.
— Які звірі взимку ведуть активний спосіб життя?
— Вепри вночі викопують цілі траншеї, вишукуючи під снігом жолуді. Або влаштовують набіги на поля. Може, там випадково щось їстівне залишилося? Лисиці — мишкують, ловлять мишей під снігом. Хижаки вовки темними ночами бродять лісом у пошуках поживи. Велетні лосі поодинці і родинами ходять лісом, об'їдаючи кору і гілки осики, горобини, берези.
Загадка.
Зимою в білому, як сніг,
А літом в сірому гуляє.
Вловить його ніхто не зміг
Тому що довгі ноги має. ( Заєць. )
2. Цікаво знати !
- Заєць дуже обережний. Перед сном (спить вдень) він наробить стільки слідів, що не кожний з його ворогів розбереться. Потім з розгону стрибає вбік і там спить.
- Зайцям легше бігти вгору , ніж донизу. Це пов’язано з тим , що у зайців передні лапи довші, ніж задні .
3. Робота з мішечками здоров’я
Білочка запасла в декількох дуплах горіхи, Гриби , жолуді, тепер стрибає по деревах, шукає свої комори. А в сильний мороз ховається у своєму теплому гніздечку, де повно сухого моху і трави, та й ще затуляє вхід до нього своїм пухнастим хвостиком.
Лось.
1. Гарний, дужий, довгоногий.
Мов корону, носить роги.
Та вона така важка –
Не втечеш від хижака !
Взимку скинув роги – й ось –
До весни безрогий …. ( Лось.)
2. Лось має найбільші роги серед звірів України. Їх вага 20 – 25 кг , розмах – 1,5м.
Лось, не розганяючись, може перестрибнути паркан вищий 2м. Щороку в листопаді – грудні лось скидає свої роги.
В квітні – травні вони відростають. У лосих рогів немає.
1. Прийшла кума із довгим віником
На бесіду із нашим півником,
Схопила півня на обід.
Та й замела мітлою слід. ( Лисиця. )
4. Пухнастий , рудий хвіст – кермо під час бігу.
Ноги у лисиці тонкі, кігті короткі і тупі. Має гарний слух і нюх, добре бачить вдень і
вночі. Лає, як собака. Полює на мишей , куріпок , зайців.
— Чому їжак узимку спить, а заєць — ні?
— Складіть ланцюг живлення у зимовому лісі.
5. Фізкультхиилинка
Сірий зайчик сів і жде
Спритно вушками пряде.
Зимно зайчику стоять
Треба трішки пострибать.
Стриб – скок, стриб – скок ,
Треба зайцю пострибать.
6. Робота за підручником (с. 84-85)
— Пригадайте, як звірі восени готуються до зими. Чому вони накопичують жирові запаси? Для чого звірі на зиму змінюють своє хутряне вбрання?
— Роздивіться фотографії на с. 84 і порівняйте, як змінилося забарвлення хутра у білки та козулі взимку? Чому?
— Хутро у звірів узимку стає густішим, з’являється підшерсток, теплішим і набуває світлішого забарвлення.
— Як змінилося забарвлення хутра у лося, благородного оленя?
— Що розповіла Синьокрила Сойка про зимове життя звірів?
— Де взимку сплять їжаки? Чи роблять вони запаси на зиму? Які ще звірі залягають на зиму спати?
вони там, де поживи більше, ближче до житла людини.
- Як ви розумієте прислів’я « вовка ноги годують»
Що гонить звірів з лісу?
Що страшніше тваринам: холод чи голод?
ХОЛОД ГОЛОД
__________________ _____________________
( Для чого людям потрібна їжа? Щоб жити, працювати ,грітися)
Їжа- джерело енергії. тепла. Коли ви не їсте , то у вас нестає сил щось робити , бігати, грітися навіть , ходити, щоб знайти Їжу. Голодні тварини мають більше шансів замерзнути
7. «Погодуй тваринку» (ілюстрації тварин)
Білка – гриби, горіхи, шишки, жолуді;
Лось – сіно, трава,листя.
Їжак – мишка.
Заєць – капуста, морква,гілки.
Ведмідь – риба, малина.
Мишка – кукурудза, зерно, морква, бурячок.
8. Гра «Гостинці для звірят»
Сіно – лось, олень, зубр,
Віник з дерева – зайчик, козуля…
Морква, капуста, буряк – кабан, заєць…
Сіль – лосі, олень…
Чому шукають сіль?
9. Вправа «Уяви»
Закрили очки. Уявили купку солі. Лизніть. Чому скривилися? Яка сіль на смак?
Буває, коли зима малосніжна, така як цього року, покидаються і бродять лісом ведмеді. Їх називають шатунами. Вони агресивні та небезпечні при зустрічі. Для того, щоб підживитися ведмеді можуть відправитися на риболовлю. А коли річка чи ставок сковані кригою, чи легко спіймати рибку. Що роблять люди під час зимової рибалки.
10. Фізкультхвилинка
Давайте і ми відправимося на зимову риболовлю.
Торбу на плечі бух.
Ополонку можна пробити залізним стержнем, а можна буром прокрутити.
Крутимо бур лівою рукою.
Крутимо бур правою рукою.
Взяли зимову маленьку вудку. Закинули в ополонку. Ловимо рибку стоячи. Не виходить, присіли, зловили, присіли зловили, але в розумних межах.
Помахали рукою рибкам до весни.
11. Робота з тлумачним словником («Тематичний словник школяра» К.С. Прищепа)
1 ряд – прочитати мовчки опис тварини на с.194. Інші діти класу мають відгадати хто це. (Лось)
2 ряд – с. 193 (Кріт)
3 ряд – с.191 (Білочка)
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ
1. Гра «Так —ні»
— Чи вірите ви, що...:
2. Робота на карточках
Знайдіть де чиї сліди. Хто зайвий на малюнку? Чому?
VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ.
Послух вірш. З’ясуйте , якої допомоги вини від вас чекають.
Холодно взимку зайчатам і білці,
Песику в будці, в сараї корівці.
Мерзнуть у котика лапки і вуха,
Мерзне ворона в лиху завірюху.
В будку Шарикові настеліть соломи,
Зайчикові покладіть під кущик
Кілька морквинок, листочок капусти.
Теплу корівці поставте водичку,
Птицям насипте крихт в годівничку.
Як допоможете дружно, малята,
Виживуть взимку птахи і звірята.
А тепер скажіть що саме ви робите для друзів тварин?
— Що нового дізналися на уроці?
— Як переживають зиму звірі?
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
С. 84-85.
— Пригадайте казки і мультфільми, у яких розповідається про зимове життя звірів.
Володимир-Волинська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №1
Урок з природознавства
у 2 класі за підручником
Ірини Грущинської
за темою
«ЯК ЗВІРІ ПРИСТОСУВАЛИСЯ
ДО ЖИТТЯ ВЗИМКУ?»
Підготувала:
вчитель початкових класів
Адамчук В.Г.
2015 р.
1